hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mette Marie Jensen.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 12/11/2010 09:11
Mette Marie Jensen f. 23-7-1885 i Fredericia Trinitatis (op 208) her står at hendes forældre er Thomas Jensen, soldat og arbejdsmand, og hustru Ane Bruun, 37år, der står ikke mere ved hendes bryllup 4-11-1909 (op 204) i Ringive Vejle amt. Hendes konfirfation har jeg ikke.
Hvor er hendes forældre født og gift.
I ddd.dda folketælling 1850 findes Ane Brun, 3 år, født i Frederits, men kan ikke finde hende i kirkebogen, Fredericia Trinitatis, men de andre søskene og moderen finder jeg og i 1846 er der en Anne Magrethe Bruun. Da jeg mener at det ikke er den samme. faderen har jeg ikke kunnet finde noget på.
mvh. Svend
 
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 14/11/2010 15:38
Jeg tror du finder faderen her i FT-1845:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Slesvigsgade, , 581.3, FT-1845, B7984
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Svend Jespersen Bruun 59 Gift Dagleier Fredericia
Ane Magrette 37 Gift Hans kone Fredericia
Gierto Marie Bruun 12 Ugift Deres barn Fredericia
Nels Bruun 10 Ugift Deres barn Fredericia
Rasmus Bruun 7 Ugift Deres barn Fredericia
Christian Bruun 4 Ugift Deres barn Fredericia
Thrine Kiersten Bruun 1 Ugift Deres barn Fredericia


Det passer meget godt med forældrene i kirkebogen 1846, hvor han står som børstenbinder. Det finder du ham også som i FT-1840 [søg: Svend Bruun]. Han dør kort tid efter den 17. nov. 1846, jf. AO-555: "Svend Jespersen Bruun, 60 Aar, Børstenbinder her i Staden, hvor han er født. Faderen var Vægter Baltazar Bruun."

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia, Slesvigsgade, Vestre side, No. 580 L b, 484-F2, FT-1850, C3833
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Magrete Littie 38 Enke Arbeidskone, Huusmoder Frederits
Gertru Marie Brun 17 Ugift hendes Børn Frederits
Nels Brun 15 Ugift hendes Børn Frederits
Rasmus Brun 13 Ugift hendes Børn Frederits
Christian Brun 10 Ugift hendes Børn Frederits
Stine Brun 7 Ugift hendes Børn Frederits
Ane Brun 3 Ugift hendes Børn Frederits


Håber det giver dig lidt ar arbejde videre med


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 14/11/2010 22:03
Problemet er at den Ane Brun som er i FT-1850 ikke findes i Kirkebogen, her stå Anne Magrethe Bruun f.12 juli 1846. Ved Mettes fødsel og bryllup står der Ane Brun, skal man tro at man har glemt "Margrethe" og lavet stavefejl (dobbelt n og u).
Thomas Jensen (faderen) har jeg intet på.
mvh. Svend
 
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 15/11/2010 09:29
Hej Svend

Den fader, som jeg hentyder til, er Ane Bruun's fader, Svend Jespersen Bruun. Thomas Jensen har jeg ikke styr på (endnu).

Men det er temmelig sikkert, at den Ane Bruun, der er med i FT 1850 som 3 årig, er identisk med den Anne Margrethe Bruun, der er født den 12.7.1846 og som døbes 27.9.1846. Hvis du sammenholder med moderens navn, Anne Margrethe Liliesdatter, vil du se, at det givetvis er hende, der optræder i FT 1850 med efternavnet "Littie". Børnesammensætning passer i forhold til FT 1845.

Du kan også af fadderlisten ved dåben den 27.9.1846 se, at der optræder en Chritian Lilie og en Rasmus Lilie. Samme fornavne finder du i blandt søskende til Anne Margrethe Bruun (Ane Bruun).

Det er i øvrigt helt normalt, at folketællingerne ikke har de samme og helt eksakste navne i forhold til de navne vi finder i kirkebøgerne. Folketællingsfolkene var ikke alle lige omhyggelige, og ofte kaldte man sig ikke heller det, man var blevet døbt. Derfor er det ikke usædvanligt at "Anne Margrethe Bruun" bliver til "Ane Brun". Det afgørende er, om de oplysninger vi i øvrigt kan finde stemmer og kan underbygge en overvejende sandsynlighed. Og det mener jeg er tilfældet i dette tilfælde.

Hvis jeg lykkes at finde noget om Thomas Jensen, skal jeg nok vende tilbage.

PS: Ane Bruns bror, Rasmus Bruun dør i øvrigt som fattiglem den 27.3.1890 som 53-årig og for egen hånd, idet han begår selvmord ved hængning.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 15/11/2010 11:48
Hej John!
Tak for dit store arbjede,problemet mellem FT og Kirkrbogen er mig ikke ukendt, men når kirkebogen ved Mettes fødsel og bryllup står at Ane Brun, der burde have stået Anne Magrethe Bruun, så er det første gang jeg er stødt på en sådan fejl, der jo også den mulighed at Ane Brun har fået slettet Margrethe, men den slags ændringer har jeg ikke set.
Med venlig hilsen Svend
 
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 23/11/2010 17:31
Jeg er ikke fundet noget som kan få mig fra den tanke at det tale om 2 personer, Ane Brun,som står ved Mette Marie fødsel i 1885, og hende Anne Margrethe Bruun der er født i 1846. Er min tvivl berettigt.
Hilsen Svend.
 
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2010 21:33
Jeg har ikke checket tilfældet nærmere.

Men jeg er helt enig med John i at der er ikke noget unormalt i at en pige kan være døbt Anne Margrete, og så senere i livet bare kaldes Anne. Og udfra det der ellers er lagt frem, så ser det jo ud til at de øvrige oplysninger passer.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mette Marie Jensen.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 01/12/2010 20:59
Problemet kunne måske give et svar , hvis man fandt deres vielse, jeg har ikke unnet finde dem i folketællingerne 1870 og 1890,hjemmesiden fredericiashistorie gav ej noget resultat.
Mvh Svend
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk