hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
lodberg
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 14.04.08
Lagt på d. 03/11/2010 16:16
Jeg forsøger at finde Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt'.

Det har ikke været muligt at fremskaffe den på biblioteket.

Jeg formoder at der står noget om Andreas Bastiansen [Tjæreborg] som blev gift 7 feb 1712 med Kirsten Hansdatter [Darum]

En af mine forfædre er Maren Andreasdatter [Tjæreborg] født omkr. 1718. Hun kunne være en datter af Andreas Bastiansen.

Venlig hilsen
Ole

Hjemmeside http://370.dk
370.dk  
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 03/11/2010 18:19
Hej,

Jeg fandt en kollega, der på sin hjemmeside skriver noget om bogen, du efterlyser.

http://www.123hjemmeside.dk/KurtB/21993067

Måske er han et "opkald" værd?

På bibliotek.dk findes bogen, men der er tilsyneladende ingen biblioteker der har den:

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&set=1&start=16&step=5&page=4&sort=aar

antikvariat.net har den tilsyneladende heller ikke, så privat eje er nok bedste bud.

I dette link "Sagn fra gamle dage" fra Fanø står der noget om Andreas Bastiansen. Om det er "din" Bastian må du afgøre :

http://www.mitfanoe.dk/TEMA/Maagen/sagn_fra_gamle_dage.htm


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Helen Jepsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 26.09.10
Lagt på d. 03/11/2010 18:29
Måske kan dette lede på vej til at finde bogen:

T – V - Min jyske slægt
Kusk, Jens: Tvillingsogne af Geest og Marsk. Sneum og Tjæreborg. Udg. af et udvalg, ... (omtales i: Qvistorff, Helge: Hvor Danmark er smukkere. ... Tranbjergs Historie, 1984. 167 s. Tranderup. Hansen, Helge J.: Tiden før – træk af Tranderup sogns historie. ... Randløv, R.P.: Lidt om Taaning Sogn i Voer Herred. ...
www.minjyskeslaegt.dk/Sognehistorier/.../SognehistorierTV.htm - Cached
Jeg er ikke helt klar over om det er disse sogne, men måske.
venlig hilsen
Helen Jepsen
 
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/11/2010 19:20
Søndergaard skrev:
På bibliotek.dk findes bogen, men der er tilsyneladende ingen biblioteker der har den:

Oplysningen på Bibliotek.dk "Tilsyneladende har ingen biblioteker materialet. Du er velkommen til at forsøge en bestilling alligevel" skal faktisk tages for pålydende selvom det lyder selvmodsigende.

Der kan feks. være tale om en bog som findes på et lokalarkiv eller lign. og som man godt kan skaffe frem til udlån eller evt. kopi. Jeg har selv prøvet at bestille på den måde, og fik få dage senere den ønskede bog.

Og der sker jo da ihvertfald ikke noget ved at prøve.!


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
lodberg
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 14.04.08
Lagt på d. 03/11/2010 23:03
Mange tak for jeres svar.
Jeg har forsøgt mig med en e-mail til "KurtB", men hans e-mail adr. er ikke aktiv mere.
Jeg har forsøgt at betille bogen ved bibliotket, men uden held.

I mellemtiden har jeg fundet ud af at forfatteren er Jens Kusk Jensen, født 1913.
Han døde i 1994. Samme år udgav han en artikel : Fra Ribe Amt
Kusk, Jens Smede og stenhuggere i Tjæreborg 1994 Bd. 26, nr. 2 (1994) S. 247-258. http://370.dk/PhPGedView/media/Fra_Ribe_Amt_Smede_og_stenhuggere_i_Tjaereborg.pdf

Det er denne artikel som har vagt min opmærksomhed.
Min Ane: Maren Andreasdatters anden datter får samme navn som Andreas Bastiansens hustru Kirsten, desværre har man ikke anført faddere i Tjæreborgs kirkebog på dette tidspunkt, dette kunne have været med til at af eller bekræfte min fornemmelse.

Jeg kan se hans søn Jens Peter Kusk bor i Tjæreborg. Jeg vil prøve at kontakte ham vedrørende bogen fra 1984.

Venlig hilsen
Ole

370.dk  
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Margaret Munk
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 10.12.07
Lagt på d. 03/11/2010 23:10
jeg vil tro at Esbjerg byhistorisk arkiv har Jens Kusks bog
mvh Margaret Munk
 
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
lodberg
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 14.04.08
Lagt på d. 04/11/2010 20:34
Hej Margaret

Jeg var på Esbjerg Byhistorisk arkiv i dag. De havde faktisk bogen i deres register.
Desværre var den ikke at finde i arkivet
Venlig hilsen
Ole
370.dk  
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Margaret Munk
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 10.12.07
Lagt på d. 04/11/2010 23:09
Da jeg boede i Tjæreborg (33år siden) var der en arkiv hvor Jens kusk var ret aktiv så vidt jeg husker, dengang havde arkivet til huse i det "nye" bibliotek. Ved ikke om det er aktiv endnu eller om det er lagt sammen med evt. Esbjerg. De vil i hvert fald have bogen,hvis de eksisterer endnu.
V.h.
Margaret Munk
 
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 05/11/2010 20:51
Albrecht Hansens enke, Ellen Søre3nsdatter, blev i 1807 gift i Gørding kirke,(ved Esbjerg). De boede i Hessellund ,Gørding sogn og Bastian døde i 1829.
Jeg har "et eller andet sted" nogle notateer fra en artikkel om Bastian Nielsen. Han var vistnok stenhugger eller noget lignende.Ellen døde mange år senere hos en søn fra hendes første ægteskab med Albrecht Hansen.
En anden søn, Hans, blev gift og bosat i Emmerlev ved Tønder.(mine aner)
Mvh Egon Hansen.
 
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 05/11/2010 20:54
der er faldet et par ord ud. Ellenb blev i 1807 gift med enkemanden Bastian Nielsen:
Jeg ved ikke om dette kan bruges til noget?
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
lodberg
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 14.04.08
Lagt på d. 07/11/2010 18:40
Hej Margaret og Egon

Jeg har været udrejst i weekenden, så jeg er ikke kommet længere i denne sag, udover at finde noget som kaldes Tjæreborg portalen http://www.tjareborg.dk/ jeg ville tro arkivet kunne findes her hvis det stadig eksisterede?

Egon det kunne godt tyde på at Bastian Nielsen er beslægtet med familie, især hvis han også var stenhugger. Har du set linket til den artikel om smede og stenhugger familien fra Tjæreborg?

Venlig hilsen

Ole Lodberg Nielsen
370.dk  
Forfatter RE: Jens Kusk's bog 'Lidt om vor slægt' år 1984
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 08/11/2010 20:59
hej Lodberg.
Jeg er ikke sikker på hvor jeg har dette notat fra.det må ligge mellem mine kladepapirer, jeg har ikke skrevet kilden ind i mine notater på win-fam.
Jeg tænkte bare at det måske var interesandt for Bastians familie, at han på sine gamle dage var blevet gift med en enke i Gørding.
Mvh Egon
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk