hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/10/2010 21:28
Fra Tyge Jensen har vi modtaget:

Hej Alle
er der nogen der kender noget til Hans Ingvald Bundgaard født på Bundgård i Gjellerup sogn d 26 marts 1885, som søn af af Thomas Pedersen og Maren Laugesen

med venlig hilsen Tyge Jensen
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 27/10/2010 09:24
fødselsdato er den 26 september 1885
 
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
Tyge Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.10
Lagt på d. 27/10/2010 13:25
Ok det er rigtigt med fødselsdagen, men hvad blev der af ham efter 1905, da han tager navne ændring til Bundgård, han får et barn i 1915, men hvor bor han da. der står blot i kirkebogen at han er fra Herning.

med venlig hilsen

Tyge jensen
 
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/10/2010 14:09
I skattelisten 1915-16 for Herning er nævnt en Ingv. Bundgaard som tjenestekarl i gården "Vejely". (se under Skat i menuen til venstre).

Det burde så også være muligt at finde ham i folketællingen og se om han er gift osv.

Hvor / hvornår bliver det omtalte barn døbt?

Ps. På Ao mangler hele Herning Landsogn i 1916 tællingen. Hvis du vil lede efter ham der, så skal du ind på den her side:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=19

og vælge "1916 Herning Landsogn"


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 27/10/2010 14:32
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
Tyge Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.10
Lagt på d. 27/10/2010 15:33
Han er far til Hans Johannes Bundgaard født den 21 marts 1915 i Kirkebogen for Elsted sogn, Vester Lisbjerg Herred Århus Amt, tror jeg. Men det er det jeg gerne vil have lidt sikre beviser for. Tak oplysningerne i øvrigt


med venlig hilsen

Tyge Jensen

 
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 27/10/2010 16:20
Arne Feldborg Skiver: At Ingv. Bundgård er er tjenstekarl på gården "Vejley" 1915-1916. Ifølge Elsted Kirkebog Opholdt Moderen Margrethe Henriette Laursen sig på 10 månedsdagen før fødselen på "Vejlely" og faderen hedder Hans Ingvald Bundgaard.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/10/2010 09:35
Tyge Jensen skrev:
Han er far til Hans Johannes Bundgaard født den 21 marts 1915 i Kirkebogen for Elsted sogn, Vester Lisbjerg Herred Århus Amt, tror jeg. Men det er det jeg gerne vil have lidt sikre beviser for

Grunden til mit spørgsmål var, at det ofte er en fordel for dem der skal prøve at hjælpe selv at have mulighed for at se de ting der henvises til. Det fremgår vist også indirekte af Ingers svar, at hun lige har været omkring den fødsel.

Som jeg ser det er der stor sandsynlighed for, at de to har tjent sammen på gården i Herning. Da pigen så bliver gravid rejser hun hjem (eller til noget familie) for at føde barnet.

Inger har efterfølgende gjort opmærksom på, at Hans Ingvald Bundgård og en stor del af hans familie (men dog ikke hans videre liv og virke) er omtalt i et andet indlæg her på siden:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1125#6382


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
Tyge Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.10
Lagt på d. 28/10/2010 17:14
Jeg siger tak for alle oplysningerne, men jeg ville jo gerne vide lidt mere om Hans Ingvald Bundgård og grunde til at jeg spurgte i først omgang var at jeg ikke kunne finde ham i Herning i 1916, det har jeg nu heller ikke gjort endnu bortset fra skattelisten, men den beviser jo også at han var på gården Vejlely i 1915. I folketællingen i 1916 ses han ikke, med mindre der er flere ejendomme på det navn og det jeg har bare er området og ikke end gård. I sidste linie i de indscannede folketællinge her på hjemmesiden findes Vejlely, som et gade eller sted navn og her er husfaderen Niels Overby, der er tømmermester.
så mit spørgsmål kan der være flere ejendomme med navnet Vejlely og er der måske nogen der ved hvornår Hans Ingvald er blevet gift, død og lign.


med venlig hilsen

Tyge Jensen
 
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
Tyge Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.10
Lagt på d. 28/10/2010 17:14
Jeg siger tak for alle oplysningerne, men jeg ville jo gerne vide lidt mere om Hans Ingvald Bundgård og grunde til at jeg spurgte i først omgang var at jeg ikke kunne finde ham i Herning i 1916, det har jeg nu heller ikke gjort endnu bortset fra skattelisten, men den beviser jo også at han var på gården Vejlely i 1915. I folketællingen i 1916 ses han ikke, med mindre der er flere ejendomme på det navn og det jeg har bare er området og ikke end gård. I sidste linie i de indscannede folketællinge her på hjemmesiden findes Vejlely, som et gade eller sted navn og her er husfaderen Niels Overby, der er tømmermester.
så mit spørgsmål kan der være flere ejendomme med navnet Vejlely og er der måske nogen der ved hvornår Hans Ingvald er blevet gift, død og lign.


med venlig hilsen

Tyge Jensen
 
Forfatter RE: Hans Ingvald Bundgaard f. i Gjellerup 1885
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/10/2010 23:54
Hans Ingvard er i skattelisten 1915/16 tjenestekarl hos Tømrermester Niels Overgaard der har overtaget gården Vejely efter svigerfaderen Jens Veje der efter at have boet i Holing i en årerække byggede Vejely omkring 1890.

Hans Ingvard er tilsyneladende flyttet igen før tællingen i 1916. Vejely er altså ikke betegnelsen for et område, men en enkelt gård som lå lidt øst for Herning gamle kirke.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk