hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter De fuldkommende.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 17/10/2010 13:22
Jeg vi meget gerne vid noget tro's retning " de fuldkommende", om deres forhold til dåb ,vielser og begravelse. om det kaldes noget andet end de fuldkommende er jeg ikke klar over,men de fuldte ikke helt folkekirken normer.
med venlig hilsen Svend
 
Forfatter RE: De fuldkommende.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/10/2010 14:18
Mon ikke det er "De Højhellige" du tænker på.
Se:

http://hammerum-herred.dk/search.php?stext=h%F8jhellige&search=S%F8g&stype=f

http://hammerum-herred.dk/search.php?stext=h%F8jhellige&search=S%F8g&stype=a


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: De fuldkommende.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 18/10/2010 11:27
Det er nok de samme, som De fuldkommende, der er bare forskellige betegnelse for sekten, hver egn sit navn.(Grindsted-Sdr, Omme). Jeg har talt med en ældre slægtforskere (89) her på egnen, han bekræfte at tigene er det samme, det som står i det Feldborg henviser til.En stor tak for hjælpen. Mit problem er at der er et ægtepar, som jeg ikke kan finde dødsdagen på i kirkebogen (Sdr.Omme sogn) de boede her i FT 1870 og FT 1880. Personerne Hans Nielsen f 13-8-1828 i Faster,Ringkøbing, død 13-08-1877 og hustruen Elisabeth Sørensdatter f 11-7-1833 i Lem, Ringkøbing, død 21-2-1886. Elisebeth er enke ved FT 1880.
venlig hilsen Svend
 
Forfatter RE: De fuldkommende.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/10/2010 12:05
Jeg har aldrig hørt udtrykket "De fuldkomne" om seperatisterne her på egnen. Men der er jo ingen tvivl om, at det er nogenlunde det samme trosgrundlag der er tale om.

Hvis vi er nede i Vejle amt eller længere sydpå, er det nok en udløber af "De stærke Jyder"
Se:
http://da.wikipedia.org/wiki/De_st%C3%A6rke_jyder

Se også:
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK349&=&q=de+st%C3%A6rke+jyder&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

Mkt. kirkebog, så skal både fødsel og død være noteret der, uanset om folk var medlemmer af folkekirken eller ej. Derimod vil konfirmation og bryllup normalvis ikke være at finde der.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: De fuldkommende.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 19/10/2010 21:05
Nej, Dømmerne ville vist ikke kalde sig selv fuldkomne, og efter min mening heller ikke De stærke Jyder fra Øster Snede-egnen. På Grindsted-Ølgod-Sønder Omme egnen opstod der vækkelsesbevægelser i sidste halvdel af 1800-tallet i dels Den Frie Mission og andre uden navn, som havde en fuldkommenhedslære. Der findes nok ikke noget skriftligt herom, men jeg har hørt det fra de gamle, som nu er døde. De forventede også Jesu genkomst på en dato, men da de altså ikke var fuldkomne, og Jesus heller ikke kom igen, så forsvandt "de fuldkomne". Men der er jo en del frikirkefolk i dag på den egen - dels i Det Danske Missionsforbund og i Pinsevækkelsen. Hej fra Carl. Men hvor har du dødsdata fra, når du ikke kan finde dem i kirkebogen?
 
Forfatter RE: De fuldkommende.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 20/10/2010 16:52
Hej!
Jeg har fundet dem på www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp og fra bogen om Fastergårdsslægten. Jeg har fundet Elisabet ,hun var død og ibegravet i Skjern, havde ophold hos datteren og svigersøn.men Hans er stadigvæk en gåde. Carl Kofoed's indlæg falder fint tråd med, hvad jeg tidligere har fået fortalt af en ældre slægtsforsker( den 89 årige).
Venlig hilsen og tak
Svend.
 
Forfatter RE: De fuldkommende.
Svend
Medlemmer

Antal indlæg: 70
Bopæl:
Tilmeldt: 28.09.10
Lagt på d. 21/10/2010 15:01
Hej !
Jeg har fundet Hans Nielsen s død han var i Skarrild sogn og datoen passede.
Så jeg vil gerne takke alle der har givet mig oplysninger.
Venlig hilsen Svend
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk