hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 13/10/2010 10:43
I forbindelse med min søgen i Rind Sogn, støder jeg ofte på navnet Feirskov – feierskovhuse. Jeg undrer mig lidt over navnet, - det er ikke mit indtryk, at det var ”overklassen ” der boede der.
Er der nogen, som har et bud på navnet??
På forhånd TAK

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2010 14:48
Fejerskov er en meget gammel gård, reformationstiden eller ældre. Har normalvis været beboet af respektable og respekterede folk.

Fejerskovhuse eller Fejerskovhede er udmarken, og har som andre bymarker op gennem 1800 tallet være beboet af et meget bredt og meget uensartet klientel. Men som du også nævner primært fattige folk, som ikke lige har haft andre muligheder.

Flere medlemmer af Kasper-familien og andre af det omvandrende folk har boet her. Men også ganske almindelige folk som har fundet er billig sted at slå sig ned, ihvertfald for en periode.

Mundheldet "Lad os skåle for Johannes som gik så tidligt bort" er om ikke skabt så ihvertfald brugt ved en ret speciel lejlighed her, og bruges stadigvæk lejlighedsvis her på egnen. Johannes "Guldsmed" Johansen, der var Kjælle Kaspers fætter (og iøvrigt også en tid hans stedfar), er den Johannes man mindes. Han druknede på vej fra Kollund til Fejerskov.

Men lad H. P. Hansen fortælle:
Den 5. november 1868 var der marked i Kollund i Rind. Egnens kjæltringer var naturligvis samlede ved denne lejlighed, og der blev ikke sparet på brændevinen. Johannes Guldsmed var om aftenen stærkt beruset og tiggede da gode folk for en fireskilling til mere brændevin. Ved at love ikke at ville drikke mere den dag, fik han samlet ind til to flasker af den eftertragtede drik, og med denne beholdning i sine baglommer stumlede han af sted, og ingen så ham siden.

Næste forår, 27/3 1869, fandt en hyrdedreng Johannes's afsjælede legeme i en mergelgrav ved Kollund. Der blev sendt bud efter An Mari, og da hun kom, sagde hun: De æ endda stræng o ta si mand i sårn stelling, hvad hun jo havde ret i. Så ljædt An Mari Tænd i hans lom - åh Gud, a glæmmer et ålder - tuk æ tåld å æ flask, låwt te et o så: Småg te et Engebårre - de hår såmænd engen skå taven!


Hvorefter hun udbragte den ovenfor nævnte skål for sin afdøde mand.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/10/2010 16:56
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 13/10/2010 15:53
TAK til Arne Feldborg for et fyldestgørende svar, krydret med lidt historie. Den vil blive gemt i min samling.
Det er jo altid dejligt at vide lidt om de steder, hvor ens slægtninge har boet, som her i Feierskovhuse, hvor de sikkert har levet i yderste armod.
Så blev jeg også lidt klogere i dag.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2010 23:52
Lige en tilføjelse: Idag bruges mundheldet mest i formen:
"Lad os mindes Johannes - som gik så tidligt bort"


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 14/10/2010 10:11
TAK!
Så gør vi det, - Skål!
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 23/10/2010 18:42

Om Feyerskovhuse har jeg bl.a. noteret (skal lige finde frem hvor pokker jeg har det fra)

I 1538 skrev man Feedherholtt og i 1610 Federholtt. I 1683 var det blevet til Fieder holte bye og i 1837 Fiedderholt.

Når hensyn tages til udtalen her på egnen, menes det at ordet fjer som er ejefald af ordet fé betyder fæ eller kvæg. Fjederholt betyder da fæskov eller kvægskov.

Fjederholt by, der kun havde ca en tiendepart af sine jorder mod vest for byen og resten mod øst.
Blev efter model bogen i 1688 beskrevet som : dens jord bruges med 1 kærve rug hviler 2 til 3 år. Består af sand og lidet muld. Eragtet for skrap. Engbunden er agtet middel og græsningen for ond.


Den første jeg har noteret er :

Herningholms gods salg år
Gård Nr 8

Matrikel 1688
Hartkorn 1 Tdr 6 Skp 3 Fjk 2 Alb
Ejer Tranderup Fæster Ingen ½ Gård Øde

Den beboers af Christen Skrædder.

efter kommer er formodentlig bl.a.

Gamle Anne Fejerskov bliver begravet den 27-2-1736 i Rind kirke.

Og muligvis hendes søn Bertel Fejerskou (skrædder) Ca 1712 - † 08-02-1786.




MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2010 23:08
Bare lige for en ordens skyld: Fejerskov og Fjerderholt er to helt forskelige ting.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Feierskov - Feirskovhuse, Rind Sogn
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 24/10/2010 12:26
Jeg siger mange tak til Dahl for din interesse vedr. mit indlæg, Feierskov – Feierskovhuse.
Jeg har ikke kunnet finde Feierskov i Rind sogn i Matr. 1688, - men derimod Fjederholt.
Som Arne Feldborg skriver er det 2 forskellige steder. – Men jeg har fået en beskrivelse af Feierskov gennem dette forum – TAK for det.
Med venlig hilsen
Inger
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk