hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Sagn eller virkelighed ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 04/10/2010 21:22
Jeg fandt nedenstående optegnelse om et sagn på Historisk Samfund for Ringkøbing Amt - Læsning i Hardsyssels Årbog 1956

Men jeg kan ikke forstå om det er et sagn for navnene på personerne er jo folk der har eksisteret. Hans Egeris er min 4 x tip oldefar...

Hans Egeris døde i 1822 og Laurids i 1823, han var sognefoged – hvis det var sket var det før 1818 (altså før konen Maren døde) og sikkert endnu tidligere.

Er sagnet mon blevet efterprøvet på et tidspunkt?
Jeg har ikke kunnet finde noget andet om Hans Egeris og sagnet/sagen. Det er en noget grimt sagn hvis det ikke er sandt og samtidig underligt hvordan det er opstået og endda med navnegivende personer.


Sagn fra Egerisgaard

http://www.hsra.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1956&Side=119&FraSide=&TilSide=126

http://www.hsra.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1956&Side=120&FraSide=&TilSide=126


Er der nogen der kender noget til sagnet eller fundet noget andet skrevet om det ?
 
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/10/2010 22:21
Jeg kender godt historien, men jeg tror ikke et øjeblik på den.

Det er et typisk sagn af en type som vel nærmest må kaldes vandrehistorier, eller måske nærmere bindestuehistorier. Identiske, eller næsten identiske, historier kan givetvis findes andre steder landet, ofte med folk der faktisk har boet i sognet i hovedrollerne.

Bemærk at det interessante i historien er ikke bare, at man angiveligt har slået en omrejsende handelsmand ihjel, men i ligeså høj grad blodpletter der ikke vil forsvinde, heste der ikke vil køre, osv. Og det har man jo altså hørt om før.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 04/10/2010 22:52
Hej feldborg!
Tak for svaret. Så behøver jeg ikke spekulerer over det mere.
 
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/10/2010 00:14
Jo, men jeg synes da omvendt også, at du skal gemme historien som et eksempel på hvad man sad og fortalte hinanden i de lange vinteraftener. Og dengang har nogen givetvis også troet på det.

At een af dine aner er blevet tillagt en hovedrolle i historien bliver den jo ikke mindre spændende af. Men det har som sagt ikke nogen større sandhedsværdi. Og det fortæller nok heller ikke engang så meget om hans menneskelige egenskaber, at han bliver gjort til morder.

Derimod kunne det tænkes, at han har klaret sig økonomisk godt i en periode, hvor andre har haft det svært, og må der jo findes en forklaring på hvor han har pengene fra. Det findes der adskillige eksempler på.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 06/10/2010 06:37
Jeg giver også Arne ret. Hvis der var aflivet en kniplingskræmmer, var der jo nok blevet en sag ud af det i stedet for en lokal gyserhistorie.
Men kniplingskræmmeren findes, og han var fra Tønder. Jeg husker at have læst hans begravelsesindførsel i Vorgod-Nr. Vium kirkebog . Jeg husker ikke årstal eller sted, men jeg ved, at der intet står om, at det var en ekstraordinær hændelse. Hvis han var blevet slået ihjel, havde præsten nok indført et par ekstra ord om det.

”Gyserhistorierne” har haft stor underholdningsværdi i bindestuerne, så det har sikkert ikke været lige sjovt at skulle gå hjem i mørket.

Min oldemor skulle have været ganske skrap til at skræmme hendes børnebørn med historier. Men historierne skulle vist også have haft en opdragende effekt. Det er mange år siden jeg spurgte ind til emnet i familien, og jeg fik fortalt, at så man var sikker på, at rollingerne blev i nærheden af hjemmet og ikke vandrede ud i heden med fare for at gå vild.

Ruth
 
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 06/10/2010 10:22
Hej feldborg og Ruth!

Tak for svarene.
Jeg er enige med jer hver især, jeg tror heller ikke at det er sandt. Men en gyserhistorie opstået af en eller anden årsag.
Det der undrer mig er at der er sat navne på ”morderne” - far og søn som endda begge at var bondefogeder (sognefogeder), det er kan vist ikke passe at sådanne folk begav sig ud i drab.
Og helt sikkert ville der have været en sag, og ja der har nok været nogen der havde set sig gale på familien og derfor sat rygtet/vandrehistorien i gang, og sikkert efter deres død. Vi kan kun gisne om hvorfor.

Mvh Susanne
 
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 11/10/2010 17:35
Engang imellem støver jeg lidt rundt i Vorgod-Nr. Vium kirkebog, og skulle jeg finde den afdøde kniplingskræmmer, skal jeg nok afskrive begravelsesindførslen til dig her på hjemmesiden.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Sagn eller virkelighed ?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 13/03/2011 13:11
Det var ikke i Nr. Vium-Vorgod kirkebog jeg havde læst om en kniplingskræmmer, men i Rindum kirkebog:

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=215&dir=528-21&size=100&ark=18

3die Søndag i Advent 1802 d. 12. Dec. blev Kniplingshandler Peder Hansen fra Gram Sogn, som var kommet her til Sognet, begravet i hans Alders 54 Aar.

Hilsen
Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk