hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mellemnavnet "Sivebæk"
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 20/09/2010 17:31
Ønsker hjælp til evt. at finde hvor min kones mellemnavn "Sivebæk" kan stamme fra.
Hun er datter af Agner Sivebæk Mikkelsen, som døde den 1.1.1954 hvor hun var 6 år og derfter var der ikke megen kontakt til faderens familie - og derfor ved vi ikke hvorfra navnet "Sivebæk"stammer.

Efter at være begyndt på lidt slægtsforskning - mener jeg at have fundet frem til at det må stamme fra Tjørring - Hammerum - Ringkøbing Amt.
Min kones farfar og farmor bærer ikke navnet "Sivebæk". Farfaren hed Rasmus Mikkelsen og denne familie kommer fra egnen omkring Them Skanderborg Amt.
Mormoren hed Ane Cecilie Margrethe Kristensen født den 23.11.1890 i Tjørring - hun var datter af Jens Kristian Kristensen født 10.12.1867 i Tjørring og Jeppeline Christensen.
Jens Kristian Kristensen er søn af Christen Christensen og Sidsel Nielsdatter, hun er født den 24.08.1826 i Tjørring opslag 9 nr. 4 1825 - 1835 - det er hendes 2. ægteskab - de blev gift den 18.12.1862 i Tjørring opslag 44 nr. 2 - 1856 - 1869 - hun er datter af Niels Sørensen og Marie Kirstine Graversdatter.
Sidsel Nielsdatters 1. ægteskab er med Laust Sivebek Nielsen født den 28.10.1823 i Tjørring opslag 18 - 1816 - 1824. De bleb gift den 13.04.1846 i Tjørring opslag 46 - 1830 - 1856. Laust Sivebek Nielsen er søn af Niels Lauridsen og Lise Conradsdatter.

Er jeg på rette vej - for det forekommer lidt mærkeligt, at navnet Sivebæk skulle komme fra Sidsel Nielsdatters 1. ægteskab.
Men at navnet kommer fra Tjørring er vel sikker nok - hvor der er en slægt med navnet Sivebæk - er der noget jeg har overset?
Med venlig hilsen
Vagn Nedergaard
 
Forfatter RE: Mellemnavnet "Sivebæk"
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/09/2010 19:59
Med den forslægt ville det næsten være mere mærkeligt, om ikke navnet Sivebæk kom ind i familien eet eller andet sted. Sivebæk er et meget brugt mellemnavn i Tjørring, og brugt af flere forskellige familier.

Sidsel Nielsdatter er selv født i Sivebæk, hun har boet dér det meste af sit liv og hendes første mand var også en Sivebæk. At navnet tilsyneladende springer en generation over, så at sige, er vel heller ikke så usædvanligt.

Det kan meget vel være, at de pågældende faktisk er blevet kaldt Sivebæk, selvom de ikke er døbt sådan. Det kan også være en bedstefar, eller en nylig afdød slægtning, der er blevet kaldt op.

Det er også en næste ufravigelig regel, at den først fødte søn i et nyt ægteskab bliver kaldt op efter den afdøde første mand. Og tilsvarende for en afdød hustru naturligvis.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mellemnavnet "Sivebæk"
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 21/09/2010 00:00
Tak for dine bemærkninger og oplysninger Arne. Det må være sådan, at man i min kones farmors slægt har følt sig særlig knyttet til denne egen ved Tørring, og det er derfra min kone og hendes far har fået sit mellemnavn Sivebæk.
Med venlig hilsen
Vagn Nedergaard

Redigeret af Vagn Nedergaard d. 21/09/2010 07:41
 
Forfatter RE: Mellemnavnet "Sivebæk"
JC Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 04.09.09
Lagt på d. 04/10/2010 19:45
Har i mange aar forsket i slægten Frølund med indgiftede familier.
Sivebækkerne er indgift med Frølund, derfor har jeg nogle oplysninger om Sivebæk slægten. Laurids var først gift med Sidsel Nielsdatter Kragelund (en søn Conrad Lundsgaard Lauritsen 1850-1921. 2.g med Maren Thuesdatter.
Jeg har Laurids forslægt meget langt tilbage, da den løber sammen med min.
Hvis du er interesseret og har et slægtsprogram kan jeg sende dig en ged-fil. Det fylder nemlig 83 A 4 sider i print, hvis du skal have det hele med, ellers evt. meddel mig hvor langt tilbage du evt. ønsker.
Med venlig hilsen
J.C. Frølund
jcfroelund@kabelmail.dk
 
Forfatter RE: Mellemnavnet "Sivebæk"
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 05/10/2010 18:38
Hej J.C Frølund
Det er som nævt således, at min hustrus slægt kan føres tilbage til barn af Sidsel Nielsdatters 2. ægteskab som var med Christen Christensen.
Jeg har ikke noget om forfædrer til hendes mand af 1. ægteskab Laust Sivebæk Nielsen - så det vil jeg gerne modtage. Ligeledes hvis du har noget om forfædre til Sidsel Nielsdatter, hvor jeg dog har en del, men også nogle mangler.
Jeg bruger slægtsprogrammet "Family Tree Marker".
Med venlig hilsen
Vagn
liva.ne@mail.dk
 
Forfatter RE: Mellemnavnet "Sivebæk"
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/10/2010 10:31
Lige et par bemærkninger vedr. Laust Sivebek Nielsen født den 28.10.1823 i Tjørring.

Han voksede op hos morfaderen Conrad Lundsgaard Nyboe i Kirkegaard, Herning. Han overtog denne gård omkring 1825 og boede dér i en del år. Han gik derfor til daglig under navnet "Laust Kirk". Han flyttede senere til Tjørring, hvor han havde et husmandssted

Allerede på et tidligt tidspunkt i bevægelsens historie (dvs. omkring 1850) blev han meget aktiv i den religiøse bevægelse "Dømmerne", "Seperatisterne", "De Højhellige", eller hvad man nu foretrækker at kalde dem.

Selvom han ikke havde nogen læreruddannelse blev han omkring 1860 lærer i seperatisterens egen skole og havde den stilling i ca. 30 år.

Eller som det beskrives i "Tjørring Sogn"
Han var uden uddannelse, men havde visse principper angående opdragelse og indlæring af sand kristendom . Til disse hørte-foruden de omtalte bøger - tamp og spanskrør, hvilke sidste han efter sigende gjorde flittigt brug af.

Laust Kirk hørte til den fløj, der stærkt fordømte de anderledes troende, og i hans tid var der ofte skarpe ordvekslinger mellem ham og de forskellige præster, der var formænd for skolekommissionerne og stod for den årlige eksamen . Han var godt kendt med Luthers skrifter og bibelen, og citater fløj fra den ene side til den anden. "Kun" en enkelt gang skal det være kommet til håndgribeligheder.
(mellem præsten og læreren altså)

Kort fortalt er Seperatisterne en meget konservativ gren af den lutterske missionsbevægelse der gik hen over landet i sidste halvdel af 1800 tallet. Idag ville vi vel kalde dem for fundamentalister.

Bevægelsen havde på et tidspunkt betydelig udbredelse i store dele af Vestjylland, men vel især Tjørring, Nr. Vium, Vorgod, Rind og Gjellerup. Idag kendes bevægelsen kun i Tjørring, hvor der er en lille men trofast skare tilbage.

Læs evt.:
Laurits Nielsen, 1980: "Træk af Tjørrings sogns Historie", side 117-133 og 148-151
Johannes Gøtzsche 1925: "Træk af en jysk vækkelses Historie i det nittende Aarhundrede"


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mellemnavnet "Sivebæk"
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 06/10/2010 23:28
Tak for disse meget interessante oplysninger om Laust Sivebek Nielsen. Vil forsøge at låne de nævnte bøger.

Med venlig hilsen
Vagn.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk