hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 13/09/2010 17:15
Mit udgangspunkt er nedenstående skifte, hvor jeg er gårt fuldstændig i stå med nogle af personerne.
Jeg vil lige indskyde, at jeg har hentet alle Gregres' børns dåb på Villy Sørensens (vms) hjemmeside. Tak for det Villy.

Erik Brejl: Lundenæs og Bøvling amter

1717 Margrethe Gregersdatter i Lind i Rind sogn. 7.8.1797. V, fol.40, VI, fol.25.
E: Christen Bertelsen. A:
1) søster Kirsten Gregersdatter i Mortensgård i Ikast sogn, enke
2) søster Johanne Gregersdatter i Trælund i Tjørring sogn, enke. LV: Gregers Troelsen i Trælund (Johannes søn)
3) bror Anders Gregersen i Lønå i Thyregod sogn, død. 5B:
a Peder Andersen i Lønå
b Hanne Andersdatter g.m. Enevold Knudsen i Ullerup i Give sogn
c Anne Andersdatter g.m. Mads Eskildsen i Ullerup
d Maren Andersdatter g.m. Jens Olufsen i Mosegård i Thyregod sogn
e Marie Andersdatter g.m. Peder Christensen i Skovsbøl i Vester sogn
4) bror Christen Gregersen i Åle, død. 2B:
a Jens Christensen i København
b Maren Christensdatter g.m. Anders Pedersen i Skjerk i Avlum sogn.

Jeg søger oplysninger om flere af de nævnte personer i skiftet.

Afdøde:
Margrethe bliver gift 1775 i Snejbjerg kirke med Christen Berthelsen. Hun er da ca. 54 år, og Christen kun ca. 31 år. Har Margrethe evt. været gift før?

Nr. 1:
Kirsten har jeg kun begravelsesinførslen på, men kan ikke finde hende i FT 1787?
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=52&dir=516-02&size=100&ark=171797
d: 18 Octobr Jordet Kirsten Gregers Datter (?) ved Kirken - - - 68 aar

Nr. 4:
Christen Gregersen kan jeg ikke finde indskrevet som død i kirekbogen for Åle sogn. Han er død før 1776, hvor sl. Christen Gregersens enke Kirsten Jensdatter bliver publ. abs. for hendes manglende altergang. Er han evt. død i et andet sogn?

4b:
Hans datter Maren bor i Skjerk i Avlum sogn, hvilket også fremgår af FT 1801, men jeg kan hverken finde Maren og Anders Pedersen vielse eller hvor de opholder sig i FT 1787.

Mange spørgsmål, men jeg ville være glad for enhver information.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 16/09/2010 12:04
Hej Ruth,

jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad det er du har
hentet og hvor?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/09/2010 20:10
Hej Villy.

Man skal passe på med at spørge ind til for meget, for så falder det svært at svare, men hellere være bagklog end slet ikke at være klog.
Efter at have nærlæst mine spørgsmål, kan jeg godt se, at mine spørgsmål må virke noget forvirrende for andre end mig selv.

Jeg tager 1 spørgsmål ad gangen.

Den person fra skiftet, der indtil videre har min største interesse er Kirsten Gregersdatter fra Mortensgård i Ikast.

31. oktober1756 optræder Kirsten som fadder i Rind sogn hos sin søster Johanne Gregersdatter og Troels Pedersen Volsgaards datter Maren. Kirsten er da 27 år gammel.
Hverken før eller efter hører man om hende i Rind sogn.
Det virker mærkeligt for mig.

Siden sidste indlæg har jeg fundet Kirsten Gregersdatter i Ikast kirkebog, hvor hun bliver gift d. 26. oktober 1774 med enkemanden Peder Jacobsen fra Vådde. Forloverne er Troels Vådde og Ms. Hee.
Kirsten er ved vielsen 45 år, og der er ikke fundet børn født i ægteskabet.

Kirstens mand Peder Jacobsen blev gift 1. gang 23. okt. 1764 i Ikast kirke med Karen Christensdatter, f. ca. 1742, død i Vådde 1774. (Børn: Søren, Christen, Christen, Mette og Kirsten)

Kirsten benævnes ikke én eneste gang ved navns nævnelse i Ikast kirkebog 1709 – 1816.
Det virker også mærkeligt.

Jeg har ikke kunnet finde Kirsten Gregersdatters begravelsesindførsel i Ikast kirkebog indtil 1815, selvom hun benævnes som enke i Mortensgård i Ikast sogn ved skiftet. Kirsten er da 68 år.
Men hvor er Kirsten i FT 1787?

Hvorfor opholder Kirsten Gregersdatter sig i Mortensgård i 1797. Er der en forbindelse imellem Mortensgård og hende selv, eller hendes mand Peder Jacobsen? Opholder Kirsten sig evt. som aftægstkone hos et af sine stedbørn?
Peder Jacobsen dør for øvrigt 1781 i Vådde i Ikast. Intet skifte fundet.

Jeg har kun fundet 4 oplysninger om Kirsten Gregersdatter over en periode på 68 år: = 1729 født i Thyregod sogn, 1756 som fadder i Rind sogn, 1774 gift i Ikast sogn og 1797 som enke i Mortensgård i Ikast sogn

Kirstens tilstedeværelse i Hammerum herred er for mig meget mystisk.
Er der nogle af jer der kan suppæere med oplysninger om Kirsten?

VIGTIGT:
Jeg skrev i mit tidligere indlæg, at Kirsten Gregersdatter begraves på Ikast kirkegård d. 18. oktober 1797, 68 år, men jeg har læst forkert i kirkebogen. Den person der begraves hedder Kirsten Christensdatter, og hun er iflg. FT 1787 fattiglem i huse ved kirken.


Hilsen
Ruth



 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/09/2010 21:53
Kirstens mand Peder Jacobsen blev gift 1. gang 23. okt. 1764 i Ikast kirke med Karen Christensdatter, f. ca. 1742, død i Vådde 1774. (Børn: Søren, Christen, Christen, Mette og Kirsten)

Det er formentlig hans andet ægteskab.

Jeg ved ikke lige hvor meget det hjælper (eller om det allerede er kendt stof), men her er lige lidt om Peder Jacobsen:

Viet i Ikast 02 jul 1753:
Peder Jacobsen og Else Pedersdatter

Herningsholm gods Skifteprotokol 1741-1788 G 428-3 (v. Brejl):
96 [Else Pedersdatter] i Vådde. 24.7.1764, fol.215.
E: Peder Jacobsen. B: Mette 10, Karen 5, Jacob 4.

Og lidt om hans slægtninge:

Herningsholm gods Skifteprotokol 1741-1788 G 428-3 (v. Brejl):
70 Jens Svarre og hustru Anne Jacobsdatter i Gryde i Ikast sogn. 16.4.1763, fol.195, 197.
Hans A: søster Kirsten Sørensdatter. LV: Troels Graversen, søster Mette Sørensdatter g.m. Søren Christensen i Gryde, søster Abelone Sørensdatter g.m. Jacob Rasmussen i Pederstrup på Vinderslevgård gods.
Hendes A: halvbror Peder Jacobsen i Vådde, halvbror Christen Jacobsen i Tulstrup, halvbror Anders Jacobsen sst, Søren Jacobsen i Tulstrup, [skifte 13.4.1763 lbnr.68]. 3B: [Mette, Jacob, Peder].


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 21/09/2010 21:54
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 22/09/2010 21:01
Jeg vidste ikke, at Peder Jacobsen var i 3. ægteskab med Kirsten Gregersdatter. Tak for informationen Arne.

Jens Svarre og hustru Anne Jacobsdatters skifte indikerer, at Peder Jacobsens 1. søn, Søren i 2. ægteskab bliver opkaldt efter Jacobs bror Søren i Tulstrup. Sønnens navn havde jeg nemlig undret mig over.

Jeg ved godt, at jeg nu kommer lidt væk fra Kirsten Gregersdatter, men engang imellem er man nødt til at søge ad bagvejen.

Peder Jacobsens forældre er i nedenstående skifte, og broderen Christen bor ved kirken. Måske er den Kirsten Christensdatter, der dør i husene ved kirken i 1797 måske alligevel den rigtige, alderen kunne jo passe.

Erik Brejl: Hammerum herreds skifteuddrag

32 Jacob Sørensen og hustru Mette Sig i Vådde. 22.3.1753, fol.104B.
B:
Christen 27 ved Ikast kirke,
Søren 24 i Tulstrup,
Peder 20,
Anders 14.

Hilsen Ruth

PS: Hvor kommer navnet Svarre egentlig fra?




 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/09/2010 21:40
Svarregaard er en gård i Grødde.

Jeg mener Jens (Sørensen) Svarre er døbt 22 april1714, søn af Søren Jensen i Grødde.

Lige et PS.
Jacob Sørensen bliver gift første gang 1710 med Kirsten Christensdatter og anden gang 1720 med Mette Christensdatter Siig.

Jens Svarres kone Anne Jacobsdatter må jo så være af første ægteskab, men hvorfor er hun ikke nævnt i skiftet.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 22/09/2010 23:21
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 24/09/2010 13:52
skiftet Herningsholm lbnr.32 slutter:
...hvoraf ses at intet kan blive at dele imellem arvingerne og er dette skifte da sluttet og til ende bragt.
Når der ingen arv er, ses det meget ofte at arvingerne ikke anføres, undtagen de tilstedeværende. Der er jo ingen grund til at bruge tid på at udrede arvinger, der alligevel ikke får nogen arv.
Det kunne være forklaringen.

Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 24/09/2010 16:18
Tak til jer begge, så hænger tingene måske alligevel sammen.

Jens Svarre (f. 1714) har 3 søskende iflg. skiftet, men der fødes også en Else i 1723. Hendes faddere er: Anne Voje, Niels Chrensen og Jacob Voje.
Else kan være død eller fraværende under skiftet.
Søster Mettes dåb har jeg ikke kunnet finde.
Faderen til Jens, Kirsten, Abelone og Else benævnes som Søren Jensen af Grødde.

Jacob Sørensen får børnene:
1. ægteskab:
Anne 1712
Mette 1713-1718
Jacob Vojes dreng død 1717, 10 uger
Jacob Vojes barn, død 1717, 2 dage
Mette Jacob Vojes pigebarn af (?) 1719-1719

2. ægteskab:
Søren 1721-1726, far Jacob Voje
Christen 1723 (Alder passer ikke i skiftet), far Jacob Voje
Søren 1728, far Jacob Sørensen Voje
Dødfødt dreng 1726, far Jacob Sørensen
Gravers 1730, far Jacob Voje, bæremoder Jacob Sørensens kone (Moderen selv?)
Peder f. ca. 1733 (fra skiftet, ikke fundet i kgb.)
Kirsten 1737-1737, far Jacob Sørensen Voje (opkaldt efter 1, hustru)
Anders, 1739, far Jacob Sørensen, bæremoder Jens Sørensens hustru i Grødde
(Det må jo så være Anne, der mangler i skiftet)

Det var alt hvad jeg kunne bidrage med.
Ruth
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/09/2010 18:39
Det er også min tanke, at der med Eriks udmelding sagtens kan være, og givetvis også er, flere børn i begge ægteskaber.

Jeg tror også, at Jacob Voje og Jacob Sørensen af Voje er den samme person - men, men!

Jeg har lidt problemer med den her, 18 maj 1730:
Døbt Jacob Vojes barn kaldet Grafvers, Jacob Sørensens kone bar det,

Lidt mærkeligt, at faderen kaldes Jacob Voje og at bæremoderen kaldes Jacob Sørensens kone. Og iøvrigt også ret usædvanligt, hvis det er moderen der selv bærer barnet.??


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 24/09/2010 20:59
Det var præcis derfor jeg nævnte samtlige børn, jeg syntes også, at det var underligt, at moderen selv var bæremoder. Men det er dog set før.

Hvis det er den samme Jacob Sørensen i Vådde vi har med at gøre, har han fået børn i en periode over 37 år. Noget af en præstation, men Jacob er meget ung, da han bliver gift første gang. Han må have været ca. 21 år, beregnet ud fra hans død i 1753, hvor han er 64 år (født ca. 1689.)
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=30&dir=516-02&size=100&ark=17

Det der måske kunne tale for, at han er den samme i begge ægteskaber, er datteren Kirstens navn.
Hvem ville man først benævne iflg. god navneskik? Den afdøde datter Mette eller den afdøde hustru Kirsten?

Derudover: Hvad blev der af den evt. sønn Gravers? Jeg kan ikke finde ham.

Ruth
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/09/2010 21:22
Det *kan* evt. være en fejl i kirkebogen. Der er tydeligvis rettet i indførslen, men der står jo dog Jacob, men hvad har der først stået (Jens Voje).???

Noget andet er så: du angiver et par steder Kirsten Graverdatters [skulle være Gregersdatter] alder derhen, at hun skulle være født omkring 1728-29. Hvornår har du hende døbt.?

Jeg har, sådan meget løst noteret, disse børn af Gregers Christensen, død 1736 i Thyregod:

Anders Gregersen f. 1713, Thyregodlund, Thyregod, d. Før 1797, Lønaa, Thyregod
Anne Gregersdatter f. 1717, Thyregod
Christen Gregersen f. 1720, Svindbæk, Thyregod
Johanne Gregersdatter f. 1723, Svindbæk, Thyregod, d. Omkr 1799, Trælund, Tjørring
Karen Gregersdatter f. 1726, Svindbæk, Thyregod, d. 1765, Lønaa, Thyregod
Margrete Gregersdatter f. 1728, Thyregod, d. 1797, Lind, Rind
Anne Kirstine Gregersdatter f. 1731, Svindbæk, Thyregod
Christian Gregersen f. 1734, Thyregod

Lige en tilgføjelse:
Mht: b Maren Christensdatter g.m. Anders Pedersen i Skjerk i Avlum sogn så har jeg dem noteret som viet i Snejbjerg 29 dec 1786 - med en 3-4 store spørgsmålstegn efter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/09/2010 11:07
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/09/2010 09:55
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=30&dir=516-02&size=100&ark=17

1753, nr. 7, mener jeg der står:
d 8 Martij jordet Jacob Sørensen 64 aar
- - - - - - - - --

Mht. Kirsten Graversdatter, så mener du vel Kirsten Gregersdatter. Det var den fejl jeg begik ved at fejltyde Ikast kirkebog, hvor der højt og tydelig står Kirsten Christensdatter og ikke Gregersdatter, så alle mine aldersangivelser på Kirsten er ikke korrekte.
- - - - - - - - -

Arne du skriver, at Gregers Christensen er død 1736 i Thyregod. Har du begravelsesindførslen?

Jeg har indtil videre dette om hans børn:

1.
Anders Gregersen f. 1713 i Thyregodlund. Ikke efterforsket.
2.
Anne Gregersdatter f. 1717 i Thyregod. (Ved jeg intet om)
3.
Christen Gregrsen f. 1720 i Svindbæk, Thyregod, død 1764-1776 evt. Åle sogn, Vrads herred.

Christen Gregersen Landsoldat får 1753 et uægte barn i Åle sogn med Kirsten Jensdatter (Kirsten Merring), og samme år bliver de gift. Kirsten er f. ca. 1723 evt. i Merring, Korning sogn, Hatting herred, død 1787, 64 år. 3 børn:

a:
Karen Christensdatter død ugift 1785 i Åle sogn, 32 år

Erik Brejl: Vrads herreds skifteuddrag
Bjerre gods skifteprotokol 1779-1790 G 350-4

225 Karen Christensdatter i Åle. 17.1.1785, side 106.
A: mor Kirsten [Jensdatter Merring enke efter Christen Gregersen sst]. LV: Anders Henriksen sst,
bror Jens Christensen 20,
søster Maren Christensdatter.
FM: morbror Mads Merring sst.

b:
Maren Christensdatter født 1757 i Åle sogn.

DDD:
ringkoebing, Hammerum, Avlum, Schierk, , 12, FT-1801, B8995

Anders Pedersen 54 Gift Mand Husmand med jord
Maren Christensdatter 42 Gift Hans kone
Mariane Stephansdatter 15 Ugift Tjenestepige

Jeg tror, at det er den rigtige person i vielsen i Snejbjerg. Maren Christensdatter er af Toustrup, og Anders Pedersen er af Lergrav
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=127&dir=519-01&size=100&ark=17

Det kunne fint passe med køkkenpigen på Lergrav.
DDD:
ringkoebing, Hammerum, Avlum, Leergraf Hovedgaard, , , FT-1787, C0927

Christen Lundsgaard 30 Gift hosbonde proprietair og ejer af 2 kirker
Margrete Nyboe 37 Gift hans kiæreste
Christen Nyboe 3 Ugift børn af 1ste ægteskab
Conrad Lundsgaard 2 Ugift børn af 1ste ægteskab
Johan: Lundsgaard 1 Ugift børn af 1ste ægteskab
Anders Larsen 38 Ugift tjenestefolk ladefoged
Christen Andersen 25 Ugift kudsk landsoldat
Thomas Jensen 22 Ugift staldkarl
Lars Christensen 18 Ugift hiordreng
Cleman Christensen 40 Gift underladefoged
Ane Axelsdatter 34 Ugift stuepige
Kirsten Andersdatter 29 Ugift bryggerpige
Maren Christensdatter 29 Ugift køkkenpige
Gjertrud Christensdatter 25 Ugift tjenestepige

Marens mand må være den Anders Pedersen Vind, aftægtsmand i Skiærk i Avlum sogn, der dør 19. maj 1819, 78 år. I Blaamose i Vind i FT 1787? Marens død har jeg ikke fundet endnu.

c:
Jens Christensen født 1764 i Åle sogn, opholder sig i København under afholdelse af skiftet. (intet fundet om ham)

4.
Margrethe Gregersdatter, (født ca.1721, evt. i Thyregod), gift 7 okt.1775 i Snejbjerg kirke med Christen Berthelsen, Fejerskov. Ved vielsen er hun af Snejbjerg, og han af Rind. Ingen forlovere nævnt. Ingen livsarvinger.

Rind kirkebog, døde 1797
22. juni Magrethe, g. m. Chr. Bertelsen i Lind - - - 77 år (F. ca. 1720)
(I FT 1787 skulle hun være født ca. 1723, så mon ikke hun er født før Johanne)

5.
Johanne Gregersdatter f. 1723 i Svindbæk i Thyregod, død efter 7. aug. 1797. (Hendes begravelsesindførsel er forgæves søgt), gift med Troels Pedersen Volsgaard. Om disse to personer er der skrevet mange andre steder.

6.
Karen Gregersdatter (1726?)
En Karen Gregersdatter står fadder hos Johannes barn Gregers i 1761, så det må nok være en søster. Men hende ved jeg intet om.

7.
(Anne?) Kirstine Gregersdatter f. 1731 (Denne dåb har jeg heller ikke) i Svindbæk, Thyregod sogn.
I skiftet må det være hende der sidder som enke i Mortensgård i Ikast d.7 aug. 1797. Hun ses ikke begravet i Ikast sogn. Hun blev gift 26. okt.1774 med Peder Jacobsen fra Vådde i Ikast (se ovenover). Kirsten står fadder 1756 hos søster Johannes barn.

8.
Christian Gregersen f. 1734 i Thyregod (Hvem er han?)

Hilsen
Ruth




 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/09/2010 12:37
Ruth Neumeister skrev:
Arne du skriver, at Gregers Christensen er død 1736 i Thyregod. Har du begravelsesindførslen?
AO opslag 134, nr 149. Christen Gregersen, 50 år.

Christen Gregrsen f. 1720 i Svindbæk, Thyregod, død 1764-1776 evt. Åle sogn, Vrads herred.
Er du sikker på, at det er ham, og ikke den yngre bror, der kommer til Aale.?

Rind kirkebog, døde 1797
22. juni Magrethe, g. m. Chr. Bertelsen i Lind - - - 77 år (F. ca. 1720)
(I FT 1787 skulle hun være født ca. 1723, så mon ikke hun er født før Johanne)
Margrete er døbt 02 nov 1728.


En Karen Gregersdatter står fadder hos Johannes barn Gregers i 1761, så det må nok være en søster. Men hende ved jeg intet om.
Der er en Karen Gregersdatter der optræder flere gange i Rind-Herning kirkebog. Jeg er pt. ikke klar over om hun er en søster til Johanne, men jeg tror det ikke.

Hun er gift 1787 med Chr. Laurisen Vindelboe i Herning og dør i Herning 1805, 64 år gammel og skulle altså være født omkring 1740. Hun ses hverken døbt eller konfirmeret i Rind, men alderen passer ikke til hende fra Thyegod.

Tilføjelse:
Jeg har en Karen Gregersdatter død i 1765 i Lønaa, Thyregod. Jeg formoder det er Johannes søster.

(Anne?) Kirstine Gregersdatter f. 1731 (Denne dåb har jeg heller ikke) i Svindbæk, Thyregod sogn.
Det er også min opfattelse, at det må være hende vi kender under navnet Kirsten.

Christian Gregersen f. 1734 i Thyregod (Hvem er han?)
Døbt 25 jul 1734. Søn af Gregers Christensen, Svindbæk.

Vedr. Maren Christensdatter og Anders Pedersen, så er det også min formodning at det kunne hænge sådan sammen. Men der er mig lidt for mange løse ender i den historie.

Fks. er det jo hende og ikke ham der i Lergrav et par måneder senere, og hun står da som ugift, og hvor er han (ham i Vind er jo både gift og har børn)
Er vielsen måske først i 1787?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/09/2010 15:27
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 26/09/2010 16:11
Efter at der, for mig, er dukket en ny Christen/Christian Gregersen op, er jeg uvis på, hvem det er af drengene, der bliver gift og får børn i Åle. Desværre fødes der ikke andre drengebørn imellem de to Christen’er, så man havde kunnet gætte lidt på, om der var 1 eller 2 drenge af samme navn.
Hvis det er den yngste Christian f. 1734, der er landsoldat i Åle, er han blot 19 år ved vielse, men derfor kan det jo alligevel godt være ham.

Den Karen Gregersdatter der bliver gift med Chr. Lauridsen Vindelboe, tror jeg er den Karen Gregersdatter, der ofte nævnes at være fra Herning. Jeg tror heller ikke, at hun er datter af Gregers fra Thyregod.
Så’n rent tidsmæssigt kunne hun evt. være en datter af Gregers Christensen og Mette Nielsdatter i Koustrup. Det eneste jeg har på dette par er, at de bliver viet 1739. De får en datter samme år, men hun dør 1741. Derefter ingenting om dem, hvis ikke den Gregers Volsgård der dør 1743 er den samme som Gregers Christensen. Men det er rent gætteri.

Vedr. Christen Gregersens datter Maren i Avlum har jeg ikke fundet nye oplysninger. Avlum kirkebog er ikke særlig sjov at læse i. Jeg har forsøgt at finde Marens begravelsesindførsel – forgæves.

Gad vide, hvad der fik de 3 af pigerne til at søge til Snejbjerg området?
Jeg må søge videre.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/09/2010 20:30
I forbindelse med Troels Pedersen Volsgård og Johanne Gregersdatters børn, så har 4. barn: Inger Troelsdatter en Maren Høghøj som bæremoder i 1759.
Dåben er her:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=108&dir=517a-01&size=100&ark=17

Jeg mener ikke, at det kan tydes anderledes, der står højt og tydeligt: Høghøy

Som et NB:
Hvis man ser på de tre forrige bøns dåb:
Gregers f. 1753 i Volsgsaard i Snejbjerg: 1. kvindefadder = Maren Pedersdatter
Peder f. 1754 i Volsgaard i Snejbjerg: 2. kvindefadder = Maren Pedersdatter
Maren f. 1756 i Lind i Rind: Der er kun en Kvindefadder = Maren Pedersdatter i Lind

Ved de to næste børn 1761 og 1764 optræder der ingen Maren Pedersdatter i dåbsindføslen.

Hvem kender til Maren Høghøj, der er bæremoder i 1759?

Hilsen
Ruth




 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/09/2010 20:32
Det var lige en ommer.
Dåben er her:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=108&dir=517a-01&size=100&ark=17

Ruth
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/09/2010 00:16
Vedr. Karen Gregersdatter, så har jeg også set hende som en mulig datter af Gregers Koustrup. Men som nævnt er hun hverken døbt eller konfirmeret i sognet. Hun ses første gang i kirkebogen 1761 og er da ca. 22 år.

Men Gregers er jo et ret almindeligt navn på den tid.

Mht. Maren Høghøj: Jeg er enig i tydningen (og det Karen Goll iøvrigt også), men jeg har ikke nogen anelse om hvem hun er. Hun ses kun den ene gang i kirkebogen.

Høghøj er jo Hanning. Men indtil videre kender vi vel ikke nogen forbindelse den vej over.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/10/2010 20:50
Jeg tror ikke, at jeg vil vade ret meget mere rundt i denne søgning lige nu, da jeg ikke føler at, jeg kan komme meget videre uden tilfældighedernes spil, men tråden er absolut ikke afsluttet.

Arne, du nævner, at navnet Gregers ikke var så ualmindeligt på den tid. Jeg vil ikke sige, at jeg er uenig, men næsten hver gang jeg i familiesammenhæng har med dette navn at gøre, og uanset i hvilket sogn jeg søger, opstår der problemer, idet navnet ”Gregers” kommer og forsvinder uanset sogn f.eks. Rind, Lem, Tjørring eller Rindum sogn. Bare som et eksempel.

Min forvirring går på, om Gregers bliver til Christen eller til Gravers el.l..
Det forvirrer mig når navnet ”Greis” optræder i kirkebogen. Så sidder jeg som slægtsforsker og rykker sig i hårrødderne. Jeg er ikke vestjyde og kender ikke det gamle vestjydske sprog, men umiddelbart lyder det for mig, som om, at ”Greis” fonetisk både kan betyde Gergers, Gravers eller Christen.
Jeg er ikke ude på at forklejne præsternes indførsler i kirkebogen, men kunne man forestille sig, at en præst, der overtager et nyt embede, måske kunne have hørt forkert, eller ikke have forstået dialekten, når pårørende kom for at indmelde dåb eller døde, så indførslerne ikke helt passede, når navnet: Greis optrådte?

Er jeg helt gal på den?

Maren Høghøj har vi til gode lidt endnu, da jeg endnu ikke er helt færdig med at tyde Dejbjerg-Hanning kirkebog, men hun burde have optrådt kirkebogen, om ikke andet, så som født, men jeg synes ikke at der forefindes en Maren, der kunne passe.
Tydning af Dejbjerg-Hanning kirkebog fortsætter. Måske er jeg/vi heldige.

Hilsen Ruth
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/10/2010 01:46
Ruth Neumeister skrev:
Min forvirring går på, om Gregers bliver til Christen eller til Gravers el.l..

Det tror jeg faktisk ikke.

Det forvirrer mig når navnet ”Greis” optræder i kirkebogen. Så sidder jeg som slægtsforsker og rykker sig i hårrødderne. Jeg er ikke vestjyde og kender ikke det gamle vestjydske sprog, men umiddelbart lyder det for mig, som om, at ”Greis” fonetisk både kan betyde Gergers, Gravers eller Christen.

Efter min opfattelse:
Gregers = Greis
Gravers = Graus
Christen = Kræn


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaards hustru Johanne Gregersdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 03/10/2010 08:19
Det kan vist ikke være anderledes end du skriver Arne.
Jeg tager en pause med tåden. Måske dukker der nyt op engang.

Hilsen
Ruth
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk