hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Sophie Graversdatter, Haelby, Hee sogn. Hvem var hendes forældre?
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 30/07/2010 16:50
Kære medforskere!

Jeg har en formoder i Hee sogn, hvis afstamning volder mig problemer. Er der mon nogle eksperter på sognene i Hind herred, som kan hjælpe?

Min formoder hed Sophie Graversdatter og blev født ca. 1723 at dømme efter aldersangivelsen ved folketællingen 1787:

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hind, Hee, Haelbye, Et hus, 103, FT-1787, A1100

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sophie Graversdatter 64 enke kone bondekone og husbeboer
Bodil Knudsdatter 36 gift hendes datter væver

(Kilde: DDD: http://www.ddd.dda.dk/asp/vis_husstand.asp)

Sophie var ikke født i Hee og døde tilsyneladende heller ikke der.

Hun blev trolovet og gift 1749 i Hee sogn med Knud Poulsen fra Haelby, Hee sogn. Åbenbart boede hun også selv i Haelby ved vielsen.

Knud Poulsen var født 1717 i Haelby som søn af Poul Andersen og hustru Bodil Knudsdatter og døde 1778 sst. Hans forældre og måske bedsteforældre kender jeg, så problemet er Sophie.

Jeg har en teori om, at Sophie er identisk med en datter af Gravers Jepsen og Maren Andersdatter i Søndergård, Alrum, Stadil sogn (se http://www.stadil-vedersoe.dk/pages/10754/Stadil/200.htm), men beviserne mangler. Alder og ’opkaldsregler’ stemmer, men der er tilsyneladende slet ingen forbindelse mellem ’min’ Sophie og familien i Stadil – i alt fald ikke at dømme ud fra fadderlisterne.

Sophie Graversdatter og Knud Poulsen fik følgende børn – her med faddere:

1.Poul Knudsen, født 1750 i Haelby, Hee sogn. Konfirmeret 1766 sst. Videre skæbne ukendt. Hans død er ikke indført i Hee kirkebog – og han står ikke i folketællingerne 1787 og 1801.

Dåb:
Anno 1750
D 16 Sønd 2de Børn til Daab Knud Povelsen i Haalbye 1 Søn over Læst (?) som til forni var Hiem Døbt ?? Anna Ottes Daatter Høyer bar den. Faderne Peder Povelsen Møller Mikel Jensen Mikel Pedersen … Christen (?) Povelsen Anna Hans Daatter Magr? Anna Jensd: Else Jørgens Daatter
(Hee kirkebog. AO - opslag 382 og 383)

2.Bodil Knudsdatter, født ca. 1753, død 1824 i Rindum sogn. Gift 23.3.1787 i Hee sogn med Christen Jepsen Aae (1760 – 1836). Boede i Rindum.
Bodil Knudsdatters fødsel og dåb er ikke indført i Hee kirkebog, hvor der omkring 1753 er en lakune. Hun bor sammen med sin mor ved folketællingen 1787.

3.Gravers Knudsen, født 1756 i Haelby, Hee sogn, begravet 13.7.1756 i Hee sogn

Dåb:
Anno 1756
Samme Dag (25 Januarj) 2de Børn til Daab, den Eene Var Knud Povelsens i Halbye En Søn som fik nafn Gravers, Jomfrue Marianna baar dend, Fadder, Christen Jensen, Christen Danielsen Lars Jensen, Karen Thomasdaatter og Maren Nielsdaater –
(Hee kirkebog. AO - opslag 20)

4.Maren Knudsdatter, født 1757 i Haelby, Hee sogn, konfirmeret 1775 i Hee, død 6.8.1823 i Gammelgård, Sdr. Lem sogn . Gift 21.10 1792 i Hee sogn med Peder Nielsen Skanderup. Først bosat i Agerbæk, Hee sogn, og dernæst i Gammelgård, Sdr. Lem sogn.

Dåb:
Anno 1757
D: 30te Maj som Aar Anden Pinde dag, Knud Povelsen i Halbye En Daatter Overlæst i Kierken som tilforn Var hiemme døbt, nafnlig Maren, Marianna Høyer baar dend, Fadder, Anders Povelsen, Michel Pedersen Møller, Laurids Jensen, Anne Jensdaatter, Else Pedersdaatter

(Hee kirkebog. AO - opslag 32)

5. Gravers Knudsen, født 1760 i Haelby, Hee sogn. Konfirmeret 1776 i Hee sogn. Videre skæbne ukendt. Er ikke i folketællingen 1787.

Dåb:
Døbte 1760
6? Dom: Misericord: hiemedøbte jeg Knud Povelsens Søn af Halbye ved nafn Gravers
8) Dom: Jubilate blev ….. dito dato blev Knud Povelsens Lille søn Graves Daab confirmeret, min ? bar ham frem. Fadder ? Anders Povelsen. Jens Al? Jfru Barb: Kirst Lacop ??
(kirkebogen er ulæselig her …)
(Hee kirkebog. AO - opslag 48)

6. Gregers Knudsen, født 1763 i Haelby, Hee sogn. Videre skæbne ukendt. Ses ikke konfirmeret i Hee sogn.

Dåb:
Fødte 1763
2) Dom: Sexagesima døbt Knud Povelsen af Halbye hans lille Søn navnl: Gregers. Faddere Jfr Barbara Kirstine Lacoppidan Niels Schandrup. Anders Povelsen Lars Jonasen og Elizabeth Chrestens af Hundeswang
(Hee kirkebog. AO – opslag 59)

7. Thomas Knudsen, født 1767 i Haelby, Hee sogn. Konfirmeret 1786 i Hee. Er ikke i folketællingen 1787. Videre skæbne ukendt.

Dåb:

Døbte 1767
Dom: 2de p: Tr: døbt Knuds Povelsen af Halbye hans Søn ved nafn Thomas, Faddere Jfr. Barbare Lacoppidan Elizabet Chresten Thomsens Kone, Oluf Larsen, Chresten Hielm (?), Knud Olufsen
(Hee kirkebog. AO – opslag 72)

8. Anders Knudsen, født 1770 i Haelby, Hee sogn. Konfirmeret 1789 i Hee. Opholder sig måske i Hee Mølle ved folketællingen 1787 og er fadder ved sine søsterbørns dåb.

Dåb:
Døbte 1770
15 d: 31 July hiemmedøbt Knud Povelsens Søn af Halbye ved nafn Anders. D. 5 Aug: Dom: 8 p. Tr confirmeret dets Daab. Faddere: Jfr. Lovise Brylle, Povel Toft Knud Olufsen af Lydersee (?) Else Thues Datter
(Hee kirkebog. AO– opslag 83)


Er der nogen med et større kendskab end undertegnede til slægterne i 1700-tallets Hind herred, som kan hjælpe?

Venlig hilsen

Jytte Duholm

Redigeret af jytteduholm d. 30/07/2010 16:54
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk