hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Patuel - den ældste
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 01/06/2010 14:07
Jeg vender lige tilbage til den gamle Patuelfamilie igen.

1. Christen Pedersen Patuel, født ca. 1737 - hans far er
2. Peder Patuel, født 1705 - og man mener, at Peders far er
3. Søren Patuel. Hvornår er han ca. født ????

4. Iflg. bogen "Ikast Sogn" er det en Christen Patuel, som ejer lille Patuel fra 1694 og til 1767. Hvem er han?

5. Der er også en Christen Patuel født 1659 og er død i 1724 i Ikast. Hvem er han ???

Håber der er nogen, der kan hjælpe med afklaringen af disse to Christen Pauel.

Mvh.
Annie
 
Forfatter RE: Patuel - den ældste
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/06/2010 01:25
Søren Patuel hedder jo Clemensen så han er næppe i umiddelbar nær familie til de to andre nævnte. Han får børn i perioden 1699 - 1719 og kan vel så være født ca. 1675 eller før.

Han kommer nok ikke selv fra een af Patuelgårdene, men måske hans far gør. Faren kunne evt. være een af de Clemmen'er de er i Ikast området i sidste halvdel af 1600 tallet, men jeg mener ikke der er noget sikkert holdepunkt.

En Niels Clemmensen af Hollingholt der dør 1709, 54 år gammel, kunne være en slægtning, men igen er der ikke noget sikkert holdepunkt

En Karen Pedersdatter af Tulstrup der står fader til det første barn kunne være en slægtning til Søren Patuels kone, men også det er ret usikkert.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuell - den ældste
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 03/06/2010 13:54
Tak for svaret på Søren Patuel / Clemmensen.
Jeg mener at have læst i en tidligere tråd, at man mente at ovennævnte var far til Peter Patuel?

Umiddelbart vil jeg mene, at den Christen Patuel, som ejer Lille Patuel fra 1694 til 1767 måtte være far til Peder Patuel, født ca. 1705. Peder Patuel kalder jo hans ældste søn Christen Pedersen Patuel, født ca. 1737, men jeg kan ikke finde beviser for det, og måske er det den samme Christen Patuel, som er født 1659 og dør i 1724 - ja 1724 stemmer ikke helt med den person, som ejer gården til 1767.

Mvh.
Annie
 
Forfatter RE: Patuel - den ældste
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/06/2010 16:27
Annie skrev:
Tak for svaret på Søren Patuel / Clemmensen.
Jeg mener at have læst i en tidligere tråd, at man mente at ovennævnte var far til Peter Patuel?

Ja, han er far til den Peder der fødes i Sunds 1705 (samt 4 andre børn født i Sunds).

Og han har givetvis navnet med fra Tulstrup (hvorfra han ankommer i 1699), men jeg tror ikke han er i umiddelbar nær familie med de to x Peder du nævner i Ikast. Hans far skal jo hedde Clemmen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuel - den ældste
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 10/06/2010 15:24
Peder Patuels kone Mette Christensdatter, født ca. 1709 hvor?
Hvem er hun datter af? Kunne hun ikke være en datter af Christen Patuel , Lille el. St. Patuel i Tulstrup en af de to jeg spørger efter, om der er nogen der kender noget til ? Peder og Mette kalder jo deres førstefødte Chresten (min 3-tipoldefar). Der må være en sammenhæng.

Mvh.
Annie
 
Forfatter RE: Patuel - den ældste
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/06/2010 09:20
Annie skrev:
Peder og Mette kalder jo deres førstefødte Chresten (min 3-tipoldefar). Der må være en sammenhæng.

Nu er Christen jo et ret almindeligt navn og Patuelnavnet kommer jo ind allerede med Søren (Clemensen) Patuel, så der er vel ingen speciel grund til at tro, Peders kone også skulle komme derfra.

Hvis det var tilfældet, så ville de formentlig også være blevet gift i Ikast, og det ser ikke ud til at være tilfældet.

Mest sandsynligt er det vel, at hun er både døbt, konfirmeret og gift i Sunds og har fået sine egen børn døbt der, altsammen i den periode hvor kirkebogen mangler.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuel - den ældste
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 15/06/2010 16:52
Det er jo rigtigt, at Christen er et meget alm. navn.
Jeg har fundet ud af at:
1. Christen Patuel, f. 1659-1724, boede på St. Patuel, hans far hed også Christen Patuel, f. 1642-1726.
2. Christen Patuel, f. 1694-1767, boede på Li. Patuel.
Søren Patuel / Søren Clemensen el. hans far må jo som sagt stamme fra en af gårdene, men hvilken?
Iflg. bogen Ikast Sogn matrikkeltæll. fra 1664 bor der en Clemen Pedersen i Siggård. Ligger den gård ikke tæt på Patuelgårdene?, det kunne måske være Søren Patuels far. Jeg kan ikke finde noget på Søren Clemensen el. Clemen Pedersen, når jeg søger på disse navne. Er der nogle som kender mere til disse to personer.
Det ville jo være rart at kunne sætte Søren Patuel i forbindelse med en af Pauelgårdene, han får jo navnet, da han kommer til Hollingholt

Mvh.
Annie
 
Forfatter RE: Patuel - den ældste
heje
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 23.05.10
Lagt på d. 31/10/2010 10:49
Annie skrev:
Peder Patuels kone Mette Christensdatter, født ca. 1709 hvor?
Hvem er hun datter af? Kunne hun ikke være en datter af Christen Patuel , Lille el. St. Patuel i Tulstrup en af de to jeg spørger efter, om der er nogen der kender noget til ? Peder og Mette kalder jo deres førstefødte Chresten (min 3-tipoldefar). Der må være en sammenhæng.

Mvh.
Annie


Hej

Jeg stammer selv fra Patuel-delen og ved om Mette Christensdatter, at hun er født 1709 i Linå i Sunds Sogn. Hun dør 1779 i Torup. Hendes forældre hedder Christen Sørensen og Anna Nielsdatter Kjærgaard. Det eneste jeg ved om forældrene er, at de er gift 24. oktober 1697 i Sunds
 
Forfatter RE: Patuel - de ældre
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 14/11/2010 10:43
Hej
Tusind tak for oplysningerne om Peder Patuels kone Mette Christensdatter. Det er åbenbart efter Mettes far, at de opkalder deres 1. søn Christen (min 3-tipoldefar), så han må jo være død forinden.

Peder Patuels far Søren Patuel/Clemmensen har du navnet på Sørens kone?
Ved du hvordan Søren Patuel er i familie med dem fra Lille el. Store Patuelgårdene i Tulstrup?

Jeg har fået at vide følgende:
Margrethe Christensdatter, død 1758 i Ikast . Hun var gift med Christen Smedegaard født 1731 og død 1782 i Ikast. Margrethe er datter af Christen Patuel, født 1694 og død 1767 - Lille Patuel. Han skulle være søn af:

Christen Patuel født 1659 død 1724 i Ikast - Store Patuel - er dette rigtigt?
Hans far er Christen Patuel født 1642 død 1726 i Ikast - Store Patuel. Hvordan er de sidste 4 personer i familie med vores Peder og Søren Patuel ????

Mvh.
Annie
 
Forfatter RE: Patuel - den ældste
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 19/11/2010 14:04
Er der nogle der ved hvornår Peder Patuel, født 1705 og Mette Christensdatter, født 1709 blev gift ???

Mvh.
Annie
 
Forfatter RE: Patuel - den ældste
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/11/2010 16:37
Det finder vi nok aldrig ud af.

Men alderen taget i betragtning kan det jo tidligst være ca. 1728 og deres første kendte barn er født ca. 1735.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk