hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Oldeforældre fra Hammerum
Hanne Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 25/05/2010 03:59
Med jeres hjælp er jeg kommet meget længere,så nu spørger jeg mere, håber ikke jeg er for grådig. Jeg har 2 oldeforældre fra omkring Hammerum .

No. 1 Jacob Larsen Vorgod 3-1-1817
far: Lars Pedersen (Vestergaard) Vorgod 11-8-1776
mor: Abelone Cathrine Jacobsdatter Hanning 11-8-1782
Lars far: Peder Larsen(Lassen) Barde ca.1744-45 Abelones far: Jacob Andersen (Kongensholm) har fået hjælp.
mor Anne Jørgensdatter Skibild 7-8-1745??? mor: Anne Nielsdatter ca.1741-42

Peder Larsen(Lassens)
far: Las Pedersen Vorgod 2-10-1715
mor:Kirsten Pedersdatter

Las Pedersens far Peder Skradder

No 2 Ane Johanne Stephensdatter Vildbjerg 11-6-1820
far: Stephen Christensen Vind Ulfborg 17-9-1780
mor: Ane Christensen( som jeg har fået hjælp med).
Stephens far: Christen Stephensen Vind Ulfborg ca.1744-45
mor: Ane Elisabeth Madsdatter ?????

Er der noget skrevet om disse personer??? og er mine fund rigtige??.
Hanne Larsen Queensland Australien
 
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/05/2010 17:40
Lige et hurtigt modspørgsmål:

Anne Cathrine Jørgensdatter er født 07 aug 1745 i Skibbild i Nøvling sogn som datter af Jørgen Skibbild. Så vidt så godt.

Men hvorfra stammer oplysningen om, at hun skulle være den Anne Jørgensdatter der er gift med Peder Larsen i Barde, Vorgod sogn.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/05/2010 21:44
Det er ikke lykkedes mig at finde en Peder Larsen (Lassen) fra Barde, men en Peder Larsen fra Videbæk. Han må være den rigtige.

J. Abildtrups bog om Vorgod s. 189
Videbæk by, gård nr. 3a

Da den ny matrikel kom 1688, hed fæsteren Christen Jørgensen. Han besad tillige gård nr. 3b, men på dette tidspunkt lå den ene af halvgårdene øde, dog ses det ikke hvilken. Langfredag 1717 begravedes Poul Videbæks kone ved navn Inge Jørgensdatter, antagelig en søster til Christen Jørgensen, som uden tvivl var en anset bonde, idet han en tid var kirkværge. Endnu 1702 eller lidt senere besidder han gården; men 1708 træffer vi en ny mand ved navn Peder Jensen, også kaldet Peder Skrædder. Han og hans hustru havde mange sorger. Af deres fem børn døde de 4 i en ung alder:
Jens f. 1712, døde året efter
Jens f. 1713, død 1717, 4 år gl.
Jens f. 1721, død 22 uger gl.
Kirsten, der døde 1737, 18 år gl.

Om den sidstnævnte af sønnerne (f. 1721) skriver præsten i kirkebogen følgende: ”1721, 20 Septbr. fødde Peder Jensens Hustru af Videbæk en Søn, som næste Dagen efter nemlig Dom: 15 p. Trin var i Kirke, blev døbt og kaldet Jens. Anders Widebæks Hustru bar det. Fad. Peder Fruergaard, Svend Fruergaard, Maren Jørgensd. Af Vorgodby og Poul Videbæks Hustru, nafnlig Anne Feld.
NB. Dette Barn maatte døbes, førend Tienesten begyndtes, saasom det var meget skrøbeligt.”

Den eneste der nåede den modne alder var sønnen Las, som overtog fæstegården efter sin fader. 1743 blev han gift med Kirsten Pedersdatter fra Barde. Præsten skriver i kirkebogen, at de ”hafde Kongens Brev for Ægteskab”. Der fødtes dem 3 børn. Sønnen Peder og døtrene Anna og Maren. I ca. 40 år var Las nu mand i gården, blev han desto længere, for han døde først d. 21. december 1802, 88 år gl. Datteren Anna blev, da hun var 32 år, kone i gården, idet hun d. 23. september 1780 viedes til ungkarl Poul Ibsen, søn af Ib Poulsen i Videbæk, som derefter overtog svigerfaderens gård. Osv.

Din ane Las Pedersens dåb er her i 1715
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=25&dir=537a-01&size=100&ark=18
Die 2de Octobris døbte ieg Peder Skrædder i Widebeck hans Barn, som blev kaldet Las.
Peder Ibsens Kone bar ham. Fadderne vare Jøs Mortensøn, Svend Fruergaard, Peder Povelsøn i Widebeck, Niels Midtgaards Hustrue, Svend Fruergaards Syster, nafnlig Anne.

Lars Pedersen og Kirsten Pedersdatters vielse er her
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=138&dir=537a-01&size=100&ark=18
(Læg mærke til vielsen ovenover. Der er blevet festet i byen i din familie)

Deres datter Kirsten f. 1744
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=141&dir=537a-01&size=100&ark=18

Din ane Peder Larsen f. 1746
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=144&dir=537a-01&size=100&ark=18
(Her er der faddere fra Snogdal i Brejning)

Hilsen
Ruth

 
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/05/2010 21:54
Lars og kirsten har 2 oldeforældre der er søskende.
Derfor kongelig bevilling til ægteskab.

http://www.kkermit.dk/jyske-reg-04.htm

263
Lars Pedersen af Jylland, ægteskabs bevilling i 3 led.
Bevilger og tillader, at Lars Pedersen og Kirsten Pedersdatter, bønderfolk af Vorgod sogn og Ribe stift, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at de skal være hinanden udi 3die led beslægtede. Frederiksborg den 11 oktober 1743.

Ruth
 
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/05/2010 23:26
Ruth Neumeister skrev:
Det er ikke lykkedes mig at finde en Peder Larsen (Lassen) fra Barde, men en Peder Larsen fra Videbæk. Han må være den rigtige.

Peder Larsen og Anne Jørgensdatter bor i Ottingsgaard i Barde, men ingen af dem er født der. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt han kommer fra Søndergaard eller fra Brogaard i Videbæk. Det sidste er nok mest sandsynligt. I så fald er det formentlig ham der bliver trolovet i Assing 30 okt 1772.

Se også side 432 hos Nørlund Christensen og side 121 hos Abildtrup.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/05/2010 23:59
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
Hanne Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 26/05/2010 08:34
Det var hurtigt, nu vil jeg sidde med mine oplysninger og finde ud af om jeg har de rigtige linier. Foreløbig tak, Hanne Larsen.
 
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/05/2010 10:34
For ikke at køre i ring eller forfølge et forkert spor, vil jeg gerne lige have svar på, hvorfra formodningen om at Anne Jørgensdatter har tilnavnet Skibbild stammer.?

I det hele tager ville det være fint, om du fortæller lige lidt mere om, hvad du allerede har og hvor du har det fra, så folk ikke bruger tid på at lede efter noget du allerede ved.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 27/05/2010 14:27
Abelone Cathrine Jacobsdatter er tipoldemor til min farmor, hendes bror Søren er tipoldefar til min farfar, Søren er gift med en kusine til Lars Pedersen, også et barnebarn til Lars Pedersen i Brogård. Lars Pedersens bror Christen er også tipoldefar til min farfar.
Ved trolovelsen mellem Peder Larsen og Anne Jørgensdatter i Kibæk Mølle står der at hun er fra Haunstrup, derfor mener jeg at hun er datter af Jørgen Christensen i Øster Haunstrup. Desværre starter Snejbjerg kirkebog først i 1750, men blandt konfirmanderne i 1762 mener jeg at kunne finde Anne og hendes bror Christen, han kom senere til Lille Ahle, som han købte i 1792.
Ruth skriver at Lars Pedersen Brogård og Kirsten Pedersdatter har 2 oldeforældre som er søskende, det er ikke korrekt. De er beslægtede i 3. led - 1. led er søskende, 2. led er fætter/kusine og 3. led er det man kaldte næstsøskendebørn. dvs. de har 2 bedsteforældre som er søskende, men de har 2 oldeforældre som er gift med hinanden.
Som Arne skriver - fortæl hvad du ved.

mvh, c.v.
 
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/05/2010 15:16
vilandt skrev:
Ved trolovelsen mellem Peder Larsen og Anne Jørgensdatter i Kibæk Mølle står der at hun er fra Haunstrup, derfor mener jeg at hun er datter af Jørgen Christensen i Øster Haunstrup.

Jørgen Christiansen.

Der er netop også min formodning, at hun kommer derfra. Og derfor jeg spurgte efter hvor tilnavnet Skibbild skulle komme fra. Begge hendes forældre dør iøvrigt i 1765.

Ps. Tak for oplysningen om Christen Jørgensen i Ll. Ahle. Det vidste jeg ikke.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 27/05/2010 15:21
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
Hanne Larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 28/05/2010 03:29
Jeg må lige forklare at den måde jeg søger , er først at prøve Family Search, derefter folketællinger DDD.dk, derefter får jeg en ide om hvilke kirkebøger jeg skal lede i. Jeg satte Anne Jørgensdatter i min fortælling, men glemte et komma foran Skibild, men satte spørgsmåltegn bagefter. Jeg ved at Family Search ikke rigtig er til at stole på, så hvis jeg ikke kan finde noget i kirkebøgerne, bruger jeg det ike. Den eneste Ane Jørgensen FS har var hende i Skibild, så nu er hun slettet. Alle andre oplysninger jeg har givet er fundet i kirkebøger og folketællinger på arkivalieronline. Jeg har ikke danskere der kan hjælpe, så jeg har selv fundet disse steder. Inden jeg begyndte for 4 år siden , var jeg i Danmark, og der købte jeg et lille hæfte "Slægtsforskning på Internet" af Ulrich Alster Klug, den har været min bibel.
Tak til alle der har givet mig lidt historie bag navnene,
Hanne , Australien.
 
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/05/2010 14:00
Lige lidt mere om Jørgen Christiansen:

Jørgen Christiansen født ca. 1710, død 1765 i Øster Haunstrup, Snejbjerg. Fæster af halvpart af Øster Haunstrup ca. 1742 (Troels Jensens søn Christen dør i 1741, og så må svigersønnen jo tage over)
Gift ca 1742 med
Karen Troelsdatter, født ca 1710 Øster Haunstrup, Snejbjerg, død 1765 samme sted,
Børn:
Christen ca. 1744. Blev i jan 1798 fundet frosset ihjel ved Mølsted i Timring sogn
Troels ca. 1742
Anne ca. 1746
Anne ca. 1748, død 1756
Johanne 1751
Karen 1753
Mads 1756, død samme år
Mads 1758

Karen Troelsdattes forældre: Troels Jensen og Johanne Madsdatter i Øster Haunstrup, (gift 1698).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Oldeforældre fra Hammerum
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 27/10/2010 16:58
Kan se at vi muligvis har samme aner her.

Anne Jørgensdatter og Peder Larsen.
Har du flere dataer på dem ?

Min Anne skulle være født i 1748

lisbeth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk