hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
dklap
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.10
Lagt på d. 01/05/2010 10:58
Hej,

Jeg har ledt efter informationer om hvornår Tjørring by officielt blev lagt sammen med Herning by, men kan ikke finde noget om det, tænkte der måske var nogen her der vidste noget. For Snejbjerg, Lind, Gjellerup og Hammerum skete det jo først for et par år siden, men det må være meget længere siden Tjørring blev lagt under Herning. Når man kigger på Hernings indbyggertal kunne det godt tyde på det er sket i 1960'erne, eller måske endda ved kommunesammenlægningen i 1970:

Årstal - Indbyggertal

1950 - 19.439
1955 - 22.014
1960 - 24.790
1965 - 29.902
1970 - 32.973
1976 - 31.263
1981 - 29.522
1986 - 28.618
1989 - 28.341
1990 - 28.590

Nogen der ved noget om dette? På forhånd tak.
www.herningshuse.dk  
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/05/2010 11:11
dklap skrev:
For Snejbjerg, Lind, Gjellerup og Hammerum skete det jo først for et par år siden

De sogne du der nævner indgik i Herning Storkommune ved kommunalreformen i 1970.

Tjørring kommune blev udskilt fra Snejbjerg-Tjørring kommune i 1921, og blev i 1964 lagt ind under Herning Købstad.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
dklap
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.10
Lagt på d. 01/05/2010 11:47
Tak for det hurtige svar feldborg, der er dog muligvis lidt forvirring mellem sogne, kommuner og byer. Det jeg er på jagt efter er byernes indbyggertal, og her blev Snejbjerg, Lind, Gjellerup og Hammerum først lagt sammen med Herning by i 2006 (af Kort- og Matrikelstyrelsen og Danmarks Statistik), så Herning nåede op på 44.481.

Det samme må være sket for Tjørring by på et tidspunkt. Var det kun byen Tjørring, eller hele sognet der blev lagt under Herning i 1964? Ifølge min liste over indbyggetallet passer 1964 jo fint, der er i hvert fald et stort spring fra 1960 til 1965.

Baggrunden for mit spørgsmål er at jeg gerne vil have lavet en liste over indbyggertallet i Herning by så langt tilbage som muligt. I den sammenhæng er det rart at vide hvornår landsbyer/småbyer/forstæder er lagt sammen med Herning by.

Redigeret af dklap d. 01/05/2010 12:14
www.herningshuse.dk  
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
niels larsen
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 03.11.07
Lagt på d. 15/05/2010 01:29
Hej
Tjørring Kommune blev lagt under Herning Kommune nøjagtig den 1 april 1964.
mvh Niels Larsen
 
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 25/05/2010 23:32
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men vil alligevel lave et indlæg, da det drejer sig om en by ifølge kort og matrikkelstyrelsen - det tidligere Geodætisk Institut.

Hvad er en by ?
Den geografiske definitionen er: Der skal bo mindst 200 indbyggere med højest 200 m til nærmeste nabo.

Eksempler:
199 personer bor samlet = 0 by
200 personer bor samlet = 1 by
199 personer bor samlet. 201 m derfra bor 199 personer = 0 by
2 personer med 199 m til 2 andre, der igen har 199 m til 196 personer = 1 by

Den geografisk definerede by kan altså ikke sammenlignes med den historiske x-by, der i forige århundrede kunne bestå en mindre samling huse eller gårde.
mvh
Kristian Graversgaard
 
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
dklap
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.10
Lagt på d. 04/06/2010 22:33
Tak til både Niels og Kristian.

Kristian, kender godt til den nuværende definition. Ved du for øvrigt hvornår man startede med denne?

Jeg forsøger som sagt at finde historiske indbyggertal for Herning by, men det er svært med de forskellige definitioner og forskellige tal for kommuner, sogne, købstæder og byer. Du kan se hvor langt jeg er kommet her: http://www.herningshuse.dk/foh.php

Mvh,
Mikael Lyk Madsen
www.herningshuse.dk  
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 05/06/2010 11:15
Hej Mikael.
Som indfødt herningenser, nu 64 år, glæder jeg mig over dit initiativ. Ser godt ud.
Du har såsandelig ret i, at Herning er atypisk - MAN BARE VIL OG KAN.
Du viser i din liste om HISTORISKE ÅRSTAL, at Herning fik sit første apotek 1832 - og tænk sig at dette hus - én af byens allerføste grundsten - står i dag gemt på hjørnet af Smedegade og Østergade - hvormange byer kan prale af, at et af de allerførste huse stadig eksister, nu 178 år efter.
Og typisk for Hernings vilje til at ville, så er planen at fjerne dette klenodie til fordel for københavneres planer om at bygge et bycenter.
Jo, HERNING ER ATYPISK.
Det var bare lige det.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Hvornår blev Tjørring en del af Herning?
dklap
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.10
Lagt på d. 06/06/2010 12:16
Hej Henning,

Ja det jo faktisk lidt utroligt at huset stadig står der, selvom det nok er meget tvivlsomt hvor meget af det oprindelige der er tilbage. Har faktisk "gravet" en del efter informationer om netop det hus, men det er meget svært at finde en rød tråd, da der er sket et utal om ombygninger.

Hvis du har kigget lidt videre omkring på min side har du måske set at jeg, i de fleste tilfælde, er en stor fortaler for udviklingen der er i gang. Om lige netop (resterne) af det gamle apotek med al magt skal bevares er jeg måske ikke enig i, selvom jeg dog sagten kan få øje på en række udfordringer ved bycentret. Men udfordringer er vel til for at blive løst. :-)

Mvh,
Mikael
www.herningshuse.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk