hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Nørgaard-familie i Sunds?
Christina
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 02.04.09
Lagt på d. 15/04/2010 20:37
Hej.

Jeg har et spørgsmål omkring en Nørgaard-slægt fra Sunds i 1700-tallet.

Det er en lidt indviklet sag, men skal forsøge at gøre det så præcist som muligt.

En ane til mig flytter fra Sunds sogn til Bøgelund i Karup sogn, hvor han bliver gift i 1763. Han hedder Peder Jensen (Nørgaard) og er født ca. 1741 jf. Folketælling i 1787 og 1801 for Karup sogn.

Ved brylluppet 27/12-1763 i Karup sogn betegnes han: ” Peder Jensen Nørgård af Sunds sogn”

Da det 2. barn Jens døbes i 1766 bliver barnet båret af Anne Jensdatter fra Sunds sogn. Da datteren Mette døbes i Karup sogn i 1769 er blandt fadderne ”fasteren Johanne Jensdatter af Sunds”

I Sunds sogn er der en Peder Jensen (Nørgaard), der bliver konfirmeret i 1759, hvilket aldersmæssigt passer fint med ”min” Peder Jensen (Nørgaard) som er flyttet til Bøgelund, Karup, idet han må være fra omkring 1741. Såfremt det er den rigtige Peder Jensen står der, at hans far hedder Jens Nørgaard.

En anden ane til mig hedder Niels Jensen (Nørgaard) og er fra ca. 1750, Sunds by og sogn. Da de første børn fødes kaldes han Niels Nørgaard, men ved de senere børns fødsel kaldes han Niels Jensen. I folketællingen fra 1787 bor hans moder, som på daværende tidspunkt er enke, hos ham. Hendes navn er ifølge folketællingen Mette Nielsdatter og må være fra omkring 1715 jf. Folketællingen:

Ringkøbing, Hammerum, Sunds, Sunds Bye, , 23, FT-1787, C1675
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 38 gift Mand Fæstebonde og gaardbeboer
Maren Madsdatter 28 gift Hans kone
Jens Nielsen 6 Børn af første ægteskab
Povl Nielsen 2 Børn af første ægteskab
Karen Jensdatter 31 Tjenestepige
Mette Nielsdatter 72 enke Mandens moder

Jeg har ledt efter en konfirmation på Niels Jensen og finder også en i 1768, hvor der står ”Niels Jensen, enke Mette Nørgaards søn, 16 år”.

Mette Nørgaard dør i Sunds sogn 1786, 75 år gammel.

Men ifølge folketællingen i 1787 er Mette Nielsdatter stadig i live, og kan derfor ikke være identisk med Mette Nørgaard, og dermed kan konfirmationen heller ikke passe på ”min” Niels Jensen (Nørgaard).

I 1791 dør ”Jens Nørgaards hustru, 76 år”. Hun må altså være fra ca. 1715 – omkring samme tid som Mette Nielsdatter.

Mit spørgsmål er derfor:

Kan Jens Nørgaards hustru være Mette Nielsdatter OG kan hun være mor til begge mine aner? Dvs. både Peder Jensen (Nørgaard) født ca. 1741 i Sunds og Niels Jensen (Nørgaard) født ca. 1750 i Sunds?

Og hvem var så Mette Nørgaard? Kan hun have været søster/familie til ”mine” Nørgaard-slægter?

Og hvor er Niels Jensen (Nørgaard)’s konfirmation blevet af så?

Er der nogen der kender til denne Nørgaard-familie i Sunds?

Jeg vil blive meget glad for svar.

Med venlig hilsen
Christina
 
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/04/2010 21:28
Kender du skiftet her:

99 Jens Pedersen Nørgaard i Sunds. 9.1.1765, fol.217B.
E: Mette Nielsdatter. LV: Andreas degn sst. B: Peder, Mads, Niels, Gunner g.m. Hans Sørensen i Torup, en datter. FM: Niels Fritz i Sunds.

Se også:
http://hammerum-herred.dk/mkort/skifter/vis_data.php?nr=452&dir=428-03

Konfirmationer finder du her:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=142&sogn=Sunds


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
Christina
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 02.04.09
Lagt på d. 15/04/2010 21:41
Hej og tak for hjælp.

Det har ikke lykkedes mig at finde et skifte efter Jens Nørgaard - som jo så hedder Jens Pedersen Nørgaard.
Men hvis han både havde en søn der hed Peder og Niels, så kan det sagtens være, at mine 2 aner stammer fra samme forældre.

Jeg har ledt konfirmationerne igennem, men som sagt finder jeg kun en konfirmation i 1768 med Niels Jensen, hvor der står "enke Mette Nørgaards søn, 16 år".
Og da Mette Nørgaard dør 1886 og Mette Nielsdatter først før 1891 er dette åbenbart ikke den "rigtige konfirmation".

Jeg kunne godt tænke mig, om der var noget mere "bevis" for at det netop er mine aner, der er sønner til Jens Pedersen Nørgaard, Sunds, men ved det kan blive svært - især fordi der ingen kirkebog eksisterer ved fødslerne.

mvh Christina
 
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/04/2010 22:43
Jeg tror der er et par misforståelser.

For mig at se dør Mette Nørgaard i 1788 - kan altså fint være i live ved fkt. 1787.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=223&dir=515b-02&size=100&ark=17

Og det er Peder Nørgaards kone der dør i 1791.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=224&dir=515b-02&size=100&ark=17


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
Christina
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 02.04.09
Lagt på d. 16/04/2010 07:58
Ja, det gik vidst lige lidt stærkt med at skrive årstallene. Det er selvfølgelig 1788 og 1791 der er tale om.

Men er der tvivl om længere, at "Peder Nørgaards kone" må være identisk med Mette Nielsdatter? For i skiftet står der jo netop E: Mette Nielsdatter.

Og når man kigger folketællingerne i 1787 er der også 2 der hedder Mette på samme alder:

Ringkøbing, Hammerum, Sunds, Sunds Bye, , 23, FT-1787, C1675
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 38 gift Mand Fæstebonde og gaardbeboer
Maren Madsdatter 28 gift Hans kone
Jens Nielsen 6 Børn af første ægteskab
Povl Nielsen 2 Børn af første ægteskab
Karen Jensdatter 31 Tjenestepige
Mette Nielsdatter 72 enke Mandens moder

Ringkøbing, Hammerum, Sunds, Thorup Bye, , 5, FT-1787, C1675
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jacobsen 46 gift Mand Fæstebonde og gaardbeboer
Anne Jensdatter 47 gift Hans kone
Jens Jensen 10 Børn af første ægteskab
Karen Jensdatter 7 Børn af første ægteskab
Inger Pedersdatter 24 Tjenestepige
Karen Hansdatter 66 enke Mandens moder
Mette Larsdatter 72 enke Konens moder

Om den sidste Mette Larsdatter kan være identisk med Mette Nørgaard ved jeg ikke - men det må kunne formodes, da der kun er de 2 der hedder Mette over 70 år i Sunds i 1787 jf. Folketælling.

Mette Larsdatter har en datter, der hedder Anne Jensdatter - måske er det hende, der bar ved Peder Jensen (Nørgaard)s søns dåb, mens Johanne Jensdatter, der bar ved datterens dåb, står at hun er faster, og er jo således søster til Peder Jensen (Nørgaard).

Mette Nielsdatter, som ses i den første folketælling, burde der vel ikke længere være tvivl om, at hun er mor til Niels Jensen (Nørgaard) - idet der står, at hun er mandens moder i folketællingen - og i skiftet efter faderen Jens Pedersen Nørgaard fremgår det også, at han har en søn, der hedder Niels.

Der står også i skiftet, at Jens Pedersen Nørgaard har en søn, der hedder Peder. Men jeg synes ikke jeg har noget bevis, der beviser, at det er "min" Peder Jensen (Nørgaard), der flytter til Bøgelund, Karup, der er søn til ham.

Og mht. Johanne Jensdatter - i 1765 i Sunds bliver en Johanne konfirmeret som Johanne Jensdatter i Torup, afdøde Jens Nørgaards datter i Sunds.

Hvad hun så laver i Torup ved jeg ikke, men jeg lagde mærke til, at Mette Larsdatter, som jeg tror er Mette Nørgaard, boede i Torup i 1787. Men hun burde ikke være mor til hende - men kan Mette Nørgaard være en søster måske til Jens Nørgaard?

Mvh Christina
 
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/04/2010 08:55
Christina skrev:
Men er der tvivl om længere, at "Peder Nørgaards kone" må være identisk med Mette Nielsdatter? For i skiftet står der jo netop E: Mette Nielsdatter.

For mig at se forveksler du stadigvæk Jens Nørgaard og Peder Nørgaard.?

Skiftet, hvor Mette er nævnt som enke, er efter Jens Nørgaard, mens det er Peder Nørgaards kone der dør i 1791.

Og det er Jens Nørgaard og Mette Nielsdatter der formodes at være forældre til den nævnte søskendeflok.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
Christina
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 02.04.09
Lagt på d. 16/04/2010 09:06
Ja, det så jeg godt.
Men du tror måske det er Mette Nielsdatter, der bliver betegnet som Mette Nørgaard så? Og dermed Jens Nørgaards kone? Og død i 1788 i Sunds?

Nu så jeg, at den Mette Larsdatter, jeg havde fundet i FT 1787, er død i 1791 i Torup, Sunds, så det kan ikke være hende, der har gået under navnet Mette Nørgaard.

Men det undrer mig, at efter Jens Nørgaards død - ved børnenes konfirmationer - står der nogle gange Mette Nørgaard og nogle gang Jens Nørgaard som forældre. Og derfor troede jeg, at der var tale om 2 forskellige familier.

Og så må Peder Nørgaard være en bror - eller noget familie til Jens Nørgaard?

mvh Christina

Redigeret af Christina d. 16/04/2010 09:11
 
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
Christina
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 02.04.09
Lagt på d. 16/04/2010 09:34
I 1809 dør i Sunds en Niels Jensen Nørgaard, 58 år.
Han passer aldersmæssigt med at være identisk med den Niels Jensen, der bliver konfirmeret i 1768, hvor der står ”Niels Jensen, enke Mette Nørgaards søn, 16 år”.
Spørgsmålet er så, om han også er identisk med "min" Niels Jensen (Nørgaard) - hvilket han må være, hvis Mette Nørgaard er identisk med Mette Nielsdatter og dermed hustru til Jens Nørgaard - eller?
 
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/04/2010 23:36
Christina skrev:
Men du tror måske det er Mette Nielsdatter, der bliver betegnet som Mette Nørgaard så? Og dermed Jens Nørgaards kone? Og død i 1788 i Sunds?

Ja.

Men det undrer mig, at efter Jens Nørgaards død - ved børnenes konfirmationer - står der nogle gange Mette Nørgaard og nogle gang Jens Nørgaard som forældre. Og derfor troede jeg, at der var tale om 2 forskellige familier.


1759
Peder Jensen, Jens Nørgaards søn i Sunds

1761
Anne, Jens Nørgaards dtr.

1765
Johanne Jensdtr. i Torup, afd. Jens Nørgaards dtr. i Sunds
[Her er Jens Nørgaard nyligt død, så det er naturligt han nævnes som faderen]

1768
Niels Jensen, enke Mette Nørgaards søn i Sunds, 16 år
[nu er det snart 5 år siden Jens Nørgaard er død, så nu nævnes enken som konfirmandens moder]

1773 Mads Jensen, Mette Nørgaards søn i Sunds
[som ovenfor]

Jens Nørgaard dør 1764, 53 år gammel, og der er et skifte. Hans kone hedder Mette Nielsdatter og ses i fkt 1787 som mor til Niels Jensen i Sunds By. Mette Nørgaard der dør i 1788 er givetvis identisk med Mette Nielsdatter.

Og så må Peder Nørgaard være en bror - eller noget familie til Jens Nørgaard?

Gamle Peder Nørgaard i Sunds By dør 1797, 77 år gammel, hans kone døde 1791, 76 år gammel. De får nogle børn konfirmeret og begravet i perioden, men konens navn nævnes ikke. Jeg har ikke lige fået dem kigget ud i fkt. 1787 (et par af de mest oplagte kandidater kan af den ene eller den anden grund ikke bruges).


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 16/04/2010 23:40
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
Christina
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 02.04.09
Lagt på d. 17/04/2010 07:48
Og 1775
Karen, Jens Nørgaards datter i Sunds, 16 år

Det var netop den jeg studsede over.

Men tak skal du have for hjælpen.

Ved du eller andre, om der var en (stor) gård i Sunds ved den tid, der hed Nørgaard - for nu har jeg kigget kirkebogen igennem, og der er mange der blev kaldt Nørgaard til efternavn bl.a. også en Chr. Nørgaard og Jørgen Nørgaard?
 
Forfatter RE: Nørgaard-familie i Sunds?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/04/2010 09:27
På ældre kort finder du "Nørgaard" eller "Nørregaard" som den nordligste gård i "Gammel Sunds", dvs. et par Km. øst for Sunds sø. Ofte nævnt lige nord for "Østermark".

På nyere kort må¨det være den her:
http://www.findvej.dk/56.20763,9.06102?zoom=15&maptype=3


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk