hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 12/04/2010 18:47
Hej,
er der en venlig sjæl, som vil hjælpe med hvor Niels Finger er født, jeg kan ganske enkelt ikke tyde det, men det ligner: Anst ?? Han er tilsyneladende den første Fenger i DK, og det giver lige en ekstra dimension i slægten

Nederst på side:

1647-1680. Borbjerg.Hjerm, Ringkøbing/data/kirkeboeger/C499A/A/001/K01-09.A


mange hilsner Randi
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 13/04/2010 21:41
Hej Randi.
Manglende respons er måske, fordi dit link ikke kan åbnes, så man skal lede i kirkebogens 33 år.
Evt. kan du skrive fødselsåret, eller en opslagsside på AO, så kommer der måske et svar.
Mvh. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 14/04/2010 17:32
Hej Okkels

Nåh, men det er så:
Kirkebog fra Ringkøbing, Borbjerg, Hjerm i årene 1647-1680.
Billede C499A/A/001/K01 på side 9
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 14/04/2010 20:10
Hej Randi.

Du skriver: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor?

Så vidt jeg kan se, så er det deres vielse, du har fundet, så der står kun, hvor de kom fra på det tidspunkt, hvorvidt de også er født der, kan man vist ikke tage for givet.

Men jeg går ud fra, at vi begge snakker om vielsen den 15.maj 1649, indskrevet på side 6 i Borbjerg kirkebog 1647-1680, AO opslag 9, hvor der står:
Niels Finger udi Stendis
Kiersten Pedersdatter udi Naae.

Du kan evt. se på opslag 11 nederst til højre, der står:
Begravet Villadtz Moritzsen i Stendis.
Der står stednavnet mere tydeligt.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 15/04/2010 17:28
Kære Niels

Jamen det er da fantastisk at du kunne læse hvad der stod, jeg troede, der stod noget med Årle. Og ja, vi er helt enige at det er på vielsen, der står hvor de kom fra (men står der som regel ikke deres fødeby?) Tak fordi du fandt det, ved godt min henvisning ike var optimal.
Hilsner Randi
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/04/2010 01:29
Lige et spørgsmål af almindelig nysgerrighed:

Har du med sikkerhed kunnet koble denne Niels Finger på den kendte del af Fenger familien, eller er det for nærværende kun en formodning.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Vibeke Fenger
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.10
Lagt på d. 17/04/2010 16:23
Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med den kendte del af Fenger-familien, men min mand hører til de såkaldte Christianshavns-Fengere, hvis forfader er Peter Fenger (1719-1774) gift med Else Brock, søster til Niels Brock (Handelskole). Peter Fenger (min mands tip-tip oldefar) var grosserer i København og var en byens 32 mænd. Han er født i Lübech. Hans far hedder Peter Gregorius ( 1688-1737), og hans farfar Peter er født i Stralsund i Nordtyskland 1642 og dør i Hamborg 1712.
Fra ægteparret Peter Fenger og Else Brock nedstammer en række læger og præster. Således er min mands farfar, oldefar og tipoldefar alle præster.

Med venlig hilsen
Vibeke Fenger.

 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/04/2010 17:49
Vibeke Fenger skrev:
Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med den kendte del af Fenger-familien

Der er vel egentlig 2. Dels den linje du nævner, og dels den såkaldte "Fredericia linje" som breder sig op gennem Midtjylland og som er den Randi arbejder med.

Begge linjer har formentlig deres rod i Stralsund, og har derfra i 16- og 1700 tallet bredt sig via. de store havnebyer ved Østersøen til Skandinavien.

Derfor er det jo interessant, om denne Niels Finger, der optræder i Borbjerg allerede i 1649, kan henføres til een af de to kendte slægter, eller om der er tale om et tilfældigt navnesammenfald.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 21/04/2010 21:54
Kære Feldborg - nej jeg har ikke, endnu da - lavet en linje mellem Niels Fenger og de andre. Men som du skriver til Vibeke, er det jo interessant at der pludselig optræder en Fenger på de kanter og i særdeleshed i det årstal. Årstallet er interessant idet Chr.havn Fengerne indtil nu har kunnet påvise den første Fenger i DK.
Niels Fenger som jeg har fundet, går som navn igen i både Chr.havn Fenger og Fredericia Fenger.

Til Vibeke: såvel Feldborg som jeg bruger begrebet "kendte" Fenger som et akademisk begreb for de personer som er fundet og som vi ved noget om i en slægtsmæssig sammenhæng.

Men spændende er det jo hvor ham Niels Fenger hører til, jeg har gennemsøgt kirkebøgerne for området, men ikke fundet børn efter ham, et sted står han dog fadder et par år senere end hans vielse.

Randi
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 09/05/2010 22:33
Hej Feldborg. Tror du det er sandsynligt at dene Niels Finger, kunne være far til Mads og Jens i Fredericia, disse to brødre hedder jo Nielsen til mellemnavn og det kan passe meget godt med deres alder . Jens Nielsen Fenger får bla. en datter, der kaldes Kirsten (jv. Niels Fingers kone) og Mads´ søn kaldes Niels. Jeg har kigget i flere af kirkebøgerne for området omkring Stendil, borbjeg osv. men kan ikke finde andet end det nævnte giftermål. Men de skrev nu heller ikke særlig tydeligt på det tidspunkt.
hilsen Randi
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 31/07/2011 00:46
Ny Fenger fundet i Fredericia

Jeg har været gennem kirkebogen Vejle/Elbo/Trinitatis 1685-1805 og her fundet Jens Finger (Fenger) død 21 juni 1704 (opslag 361) 78 år, hvilket betyder at han er født i 1626. Han kunne være bror til den Niels Finger, der bliver gift i Borgbjerg i 1649. Det ville også være nærliggende at antage at han er far til Jens Nielsen Fenger 1663-1716 i Fredericia, hvilket også navnet antyder. At han er bror til Niels i Borbjerg understøttes også af at Jens Fenger har en søn, der hedder Niels.
Nu er jeg ikke helt hjemme i Fredericias historie og tænker på om den var oprettet som by i 1622. De tidligere røster om at Fenger slægten er kommet fra Tyskland som hugenotter, tror jeg ikke længere er sandsynlig, derimod er de snarere kommet som handelsmænd eller via garnisonen.

Jeg har endvidere fundet en hel del flere børn som Mads og Jens Fenger havde.

hilsner Randi
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 31/07/2011 00:47
Ny Fenger fundet i Fredericia

Jeg har været gennem kirkebogen Vejle/Elbo/Trinitatis 1685-1805 og her fundet Jens Finger (Fenger) død 21 juni 1704 (opslag 361) 78 år, hvilket betyder at han er født i 1626. Han kunne være bror til den Niels Finger, der bliver gift i Borgbjerg i 1649. Det ville også være nærliggende at antage at han er far til Jens Nielsen Fenger 1663-1716 i Fredericia, hvilket også navnet antyder. At han er bror til Niels i Borbjerg understøttes også af at Jens Fenger har en søn, der hedder Niels.
Nu er jeg ikke helt hjemme i Fredericias historie og tænker på om den var oprettet som by i 1622. De tidligere røster om at Fenger slægten er kommet via Tyskland som hugenotter, tror jeg ikke længere er sandsynlig, derimod er de snarere kommet som handelsmænd eller via garnisonen.

Jeg har endvidere fundet en hel del flere børn som Mads og Jens Fenger havde.

hilsner Randi
 
Forfatter RE: Niels Finger og Kiersten Pedersdatter, født hvor - link vedlagt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 31/07/2011 00:47
Ny Fenger fundet i Fredericia

Jeg har været gennem kirkebogen Vejle/Elbo/Trinitatis 1685-1805 og her fundet Jens Finger (Fenger) død 21 juni 1704 (opslag 361) 78 år, hvilket betyder at han er født i 1626. Han kunne være bror til den Niels Finger, der bliver gift i Borgbjerg i 1649. Det ville også være nærliggende at antage at han er far til Jens Nielsen Fenger 1663-1716 i Fredericia, hvilket også navnet antyder. At han er bror til Niels i Borbjerg understøttes også af at Jens Fenger har en søn, der hedder Niels.
Nu er jeg ikke helt hjemme i Fredericias historie og tænker på om den var oprettet som by i 1622. De tidligere røster om at Fenger slægten er kommet via Tyskland som hugenotter, tror jeg ikke længere er sandsynlig, derimod er de snarere kommet som handelsmænd eller via garnisonen.

Jeg har endvidere fundet en hel del flere børn som Mads og Jens Fenger havde.

hilsner Randi
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk