hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Rind Å
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 31/03/2010 07:30
Jeg har et gammelt billede liggende, som har tilhørt min afdøde far.

På billedet er min far og min onkel sammen med 7 andre arbejdsmænd, hvor de alle står med en trillebør. Min mor (der ikke kendte min far på det tidspunkt) mener, at det er fra under krigen, og at de arbejdsløse mænd (her min far og onkel fra Thyholm) blev sendt til Rind for at grave Rind Å ud.

Jeg kunne godt tænke mig at få et årstal på billedet. Er der nogen der ved, om Rind Å blev gravet ud under krigen og hvis, hvornår?

Med venlig hilsen

Anni Damkjær
 
Forfatter RE: Rind Å
Svend Eriksen
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 19.12.05
Lagt på d. 31/03/2010 18:03
Hej Anni
Hvis du har mulighed for at skanne dit billede og sende den til lokalhistorisk arkiv i Herning, så er der stor sansynlighed for at du kan få gåden løst.
hilsen
Svend
 
Forfatter RE: Rind Å
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 31/03/2010 23:22
Tak for svaret Svend. Det vil jeg prøve.

mvh
Anni
 
Forfatter RE: Rind Å
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/04/2010 01:10
Lige en enklet kommentarer. "Rind Å" på den måde det fremkommer her er et vidt begreb.

Området syd for Rind over Arnborg og Hesselvig og ned mod Skarrild er eet stort virvar af åer, sammenløb, forgreninger og bugtninger.

Rind Å, Fjederholt Å, Søby Å, Holtum Å, Brande Å, og ikke mindst Skjern Å. samt en halv snes større eller mindre bække.

Så der er masser af muligheder for, hvor der under krigen kan være udført reguleringer eller oprensninger som beskæftigelsesarbejde. Men mere nærliggende er det måske, at det er Dalgaskanalen der er blevet arbejdet på.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Rind Å
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 01/04/2010 06:18
Tak for oplysningen Feldborg.

Jeg prøver om lokalhistorisk arkiv kan få noget ud af billedet især baggrunden, der for mig ligner en rigtig bred å med store træer langs den ene side.

mvh
Anni
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk