hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Patuelfamilien i Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2010 23:45
Fra Karna Handrup har vi modtaget:

Min slægt går tilbage til Christen Pedersen Patuel og jeg går ud fra at hans far er Peder Patuel men da Christen og Maren Pederdatter bliver gift 26. juni 1767 er det en Peder Alling der er forlover. I præsteindberetningsbøgerne er der for Torup på dette tidspunkt en Peder Patuel. Hvordan passer det sammen? Og hvornår døde denne Peder Patuel ? Jeg ville meget gerne have beviser på at Patuel stammer fra Lille eller store Patuel i Tulstrup eller Pathul, som der også står. Jeg går ud fra at det er der navnet stammer fra. Da der mangles kirkebøger på dette tidspunkt i Sunds har jeg svært ved at finde de rette forbindelser.

Med venlig hilsen Karna Handrup
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/03/2010 20:57
Her er lige lidt spredt fægtning om emnet:

På grund af den manglende kirkebog, som du også selv nævner, er det lidt vanskeligt at trække en linje fra den gamle Patuel familie i Sunds til den nye ditto. Men der er vist næppe tvivl om, at de to ting hænger sammen.

For så vidt angår den gamle Patuel familie i Holingholt, så sker der det, at Michel Nielsens datter Inger Michelsdatter i 1695 mister sin første mand Adser Poulsen, og kort tid efter gifter sig med Peder Nielsen fra Bording Mølle. De bor i Hollingholt et par år og flytter så til Skygge i Engesvang.

Næsten samtidig dukker så Søren Patuel / Søren Clemmensen op i Hollingholt. Og man må vel formode, at han har overtaget den part af Hollingholt der er blevet ledig ved Adser Poulsens død og enkens efterfølgende nye giftermål og bortrejse fra stedet.

Den 30 . april 1699 gik Søren Patuels kone i Kjercken efter sit barn, hun føde i Ikast sogn.

Det beviser vel ikke i sig selv noget, men er dog en klar indikation på, at de kommer fra Patuel i Ikast. Barnet bliver begravet 16 maj samme år.

De får yderligere nogle børn:

Maren 20. august 1700.
Clemen 2. s. i adv. 1701.
Maren søndag michaelis 1703.
Peder 3. s. i adv. 1705
Niels 4. december 1709

Niels (1709 – 1778) bliver gift med Maren Christensdatter. Dem ved jeg ikke noget om.

Peder (1705 – 1780) bliver gift med Mette Christensdatter (1709 – 1778) og er vel den der især fører slægten videre.

Han har i hvert fald 4 børn:
Christen (ca. 1737 – 1778) g. m. Maren Pederdatter Schibil.
Anders (ca. 1742 - ?) g. m. Vibeke Grausdatter
Søren (ca. 1745 - ?) g. m. Kjersten Jensdatter
Lars (1753 - ?) g. m. Anne Jensdatter.

Christen Patuel og Maren Skibbild får en del børn, bla. flere med navnet Peder.
Se også:
http://hammerum-herred.dk/slaegts_tavler/nybo/html/nybo_32.html

http://hammerum-herred.dk/search.php?stext=patuel&stype=f


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/03/2010 20:00
Ved Christen Patuel og Maren Pedersdatter Skibbilds 6 børn optræder der næsten kun Patuel-faddere. Men en enkelt person står lidt udenfor, som man måske kunne forsøge at følge lidt op på:

1. barn Peder = Bæremoder Niels Ulborgs kone (barnet dør vistnok)
2. barn Peder = Bæremoder Anne Cathrine i Torup
3. barn Peder = Bæremoder Niels Ulborgs kone

Niels (Jensen) Ulborg er gift med Mette Nielsdatter, og hun står fadder hos de 5 første af Christen og Marens børn. Niels Ulborg selv står ikke fadder.
Niels Ulborg og Mette Nielsdatter må være gift før 1762, da de står kirkens disciplin.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/03/2010 20:03
En lille tilføjelse.
Barn nr. 2 og 3, begge med navnet Peder, opnår at blive voksne, så det kunne umiddelbart se ud som om, at det var af betydning, at Niels Ulborgs hustru blev bæremoder igen ved barn nr. 3.
Drengene er jo efter navneskik opkaldt efter morfar og farfar.

Ruth
 
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 25/03/2010 21:39
Hej Karna
Jeg har lige fået at vide, at du søger oplysninger om Patuelfamilien i Sunds. Mine forefædre er også Christen Pedersen Patuel. Navnet stammer fra de to gårde i Tulstrup og min familie har hørt til Lille Patuel. Jeg vender tilbage til dig på søndag, da jeg har haft en travl uge på arbejdet. Jeg vil også gerne vide, hvad du har på Patuel. Det er rigtigt at familien går tilbage til byen Torup.
Hilsen
Annie
 
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/03/2010 10:34
Ruth Neumeister skrev:
Niels (Jensen) Ulborg er gift med Mette Nielsdatter, og hun står fadder hos de 5 første af Christen og Marens børn. Niels Ulborg selv står ikke fadder.

Til gengæld er der også Patuelfolk som faddere ved alle Niels Ulborgs egen børns dåb. Men dels er de jo naboer, og dels er der jo nok også noget familieskab.

Niels (Jensen) Ulvborg er vel søn af soldaten Jens (Nielsen) Ulvborg, der boede hos Kragelund i Ørskov, Snejbjerg. Når Niels selv kommer til at bo i Torup i Sunds er det vel fordi hans kone kommer derfra - men på den anden side ser det ikke ud til de er gift i Sunds.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
Annie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 04.02.07
Lagt på d. 28/03/2010 14:11
HEj Karna
Som lovet vender jeg hermed tilbage til Patuelfamilien.
Christen Pedersen Patuel, født ca. 1739 (har du hans rigtige føds.dato?) gift med Maren Pedersdatter Schibbil født ca. 1734 - kender du noget til Schibbilfamilien fra Sunds, jeg kan ikke finde noget på dem?
Deres 3 første drenge hedder Peder Christensen Patuel født hhv. 1767, 1769 og 1771. Jeg har, at de får 6 børn. Det 5. barn Mette Cathrine Christensdatter Patulel, født 1776 er min tiptipoldemor. Hun bliver gift med Knud Pedersen fra Ildsgård.
Christen P. Patuels far er Peder Patuel, født ca. 1705 i Thorup, og han bliver begravet 05.11.1780 i Thorup. Han er gift med Mette el. Johanne Christensdatter, født ca. 1722. Hans far igen er Christen Patuel, født ???, gift med ????. Den sidste Chr. Patuel ejer Patuelgården fra 1694 til 1767. Det er lille Patuel det drejer sig om iflg. bogen "Ikast "Sogn"

Har du noget mere om familien, vil jeg meget gerne vide det. Kunne du ikke skrive til min på min mail. adr., så er det lidt nemmere: amfn@stofanet.dk

Det er jo også et specielt navn, og måske ikke. Jeg har fået en fortolkning af navnet, som jeg synes lyder meget rigtigt.

Mange hilsner
Annie


 
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/03/2010 14:45
Annie skrev:
Har du noget mere om familien, vil jeg meget gerne vide det. Kunne du ikke skrive til min på min mail. adr., så er det lidt nemmere: amfn@stofanet.dk

Udveksling af oplysninger må helst foregå her i tråden, så andre også kan have glæde af det.

PS.
Hvis du læste mit første indlæg og de især henvisninger der var, så ville du se, at en del af dine spørgsmål var besvaret dér.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 02/04/2010 10:06
Det må være Peder nr. 2 der dør som barn. Peder nr. 1, født 1767 er død 1804
Snejbjerg-Tjørring sogns Kirkebog 1800 - 1816 C 519-2 opslag 29 af 225

Snejbjerg sogn, døde 1804
Peder Skibbild af Volsgaard, 37 aar
- - - - - - - - - - - -

Den Peder Skibbild der står fadder til Maren Pedersdatter og Christen Patuels 4 første børn, tror jeg er Mettes far.
Han er ca. 67 år, da han står fadder, så han kan evt. være kommet til sognet, efter at have afstået sin gård i (Skibbild?) til en anden, og være gået på aftægt i Sunds.

At han ikke er fadder ved nr. 1 kunne passe med, at 3xPeder ifølge skikken har fået navne efter farfar, morfar, morfar.

Aldersmæssigt kunne det også passe med, at han har været ca. 31 år, da Mette bliver født.

Det der så kommer lidt på tværs er, at han ved begravelsesindførslen er skrevet af Sunds, medens Maren og Christen bor i Torup, men det er ikke sikkert, at det betyder noget, eller hvad?

Ruth
 
Forfatter RE: Patuelfamilien i Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/04/2010 13:10
Ruth Neumeister skrev:
Den Peder Skibbild der står fadder til Maren Pedersdatter og Christen Patuels 4 første børn, tror jeg er Mettes far.

Du mener Marens far.?

I så fald er det også konklusionen i een af de tråde jeg tidligere henviste til, ligesom det og fremgår af Christiansen stamtavle (se link længere oppe i tråden).

Han er muligvis en bror til Jørgen Madsen Skibild (død 1742) , som igen er søn af Mads Pedersen (ca. 1670 - 1746).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk