hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Gode råd efterlyses
Harry L Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 13.03.10
Lagt på d. 14/03/2010 08:44
Jeg søger Peder Krestensen Toft eller måske Post, af Vinding, der i 1876 blev udlagt som barnefader til en dreng født i Brejning.

Jeg kan ikke finde ham i kirkebøger eller folketællinger.

Hvordan kan jeg mon komme videre?
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 14/03/2010 11:00
Hej Harry!

Ved en lille hurtig søgning på navnet Peder Krestensen Toft i de FT'er fra 1880 jeg har for Ringkøbing amt, fik jeg bl.a. dette resultat, måske er det ham:

Husstand: Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, 1880, 4, Østermarken, Matr. nr. -, Ejer: Peder Christensen Toft, Forhus
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Peder Christensen Toft, 35, Gift, , 4, Matr. nr. -, Ejer: Peder Christensen Toft, Forhus, Meirup, , , , , Østermarken, , , Avlsbruger, husfader, , Lutheran, , M, ,
Mette Kirstine Jensen, 31, Gift, , 4, Matr. nr. -, Ejer: Peder Christensen Toft, Forhus, Raasted, , , , , Østermarken, , , Hans kone, , Lutheran, , K, ,
Ane Marie Pedersen, 4, Ugift, , 4, Matr. nr. -, Ejer: Peder Christensen Toft, Forhus, Meirup, , , , , Østermarken, , , Deres datter, , Lutheran, , K, ,
Maren Pedersen, 2, Ugift, , 4, Matr. nr. -, Ejer: Peder Christensen Toft, Forhus, Meirup, , , , , Østermarken, , , Deres datter, , Lutheran, , K, ,
Christian Andersen, 74, Enkemand, , 4, Matr. nr. -, Ejer: Peder Christensen Toft, Forhus, Sahl, , , , , Østermarken, , , Aftægtsmand, , Lutheran, , M, ,


Venlig hilsen

Erna
Kolding

Redigeret af Erna d. 14/03/2010 11:01
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 14/03/2010 17:09
Nu vil jeg nødig være en lyseslukker, - men jeg tror ikke det er den rigtige Peder Krestensen Toft.

Begrundelse:
Denne Peder Krestensen (Toft), bliver viet i Råsted Kirke 21 Juni 1872 med Mette Kirstine Jensen.

Den 6. Apr. 1876 får de datteren Ane Marie Pedersen

Den 18. Okt. 1877 får de datteren Maren

Begge piger er Født i Mejrup.

Så det passer ikke rigtig med at han var Husmand i Vinding, hvor Kristian Peder Pedersen bliver født den 29. Dec. i Brejning.

MVH
Inger
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 14/03/2010 19:58
Ind og læse lægdsruller., find Kresten Tofts søn Peder i Lægdsrulle for for Vinding sogn 1876 eller før. Sa har du både Peders fødesogn,alder, faders navn og karlens opholdssted på avlingstidspunktet
MVH egon
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Harry L Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 13.03.10
Lagt på d. 14/03/2010 21:26
Tusind tak for en meget hurtig respons. Jeg har fået mod på at gå videre
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Harry L Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 13.03.10
Lagt på d. 14/03/2010 21:27
Iøvrigt, findes lægdsruller på Nettet?
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 15/03/2010 11:55
Du finder lægdsrullerne på Landsarkivet for Sjælland, Jagtvej - også for det område, som du søger, kan du finde der.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Harry L Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 13.03.10
Lagt på d. 15/03/2010 17:30
Tak John, jeg må se at komme derind. Det er jo noget lettere end at skulle til fastalndet.
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 15/03/2010 20:08
Jeg skulle faktisk også på landsarkivet og se lægdsruller, men er kommet i tvivl.I det sidste brev fra Landsarkivets webklub står der at kirkebøger på selvbetjeningsmagasinet ikke er tilgængeligt efter skandalen med personnumrene.Har de helt lukket selvbetjeningsmagasinet eller kan manb stadig komme til hylderne med lægdsrullerne? Jeg har prøvet at kontakte landsarkivet gennem den mailadresse som opgivet i nyhedsbrevet, men kan ikke sende mailen
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 15/03/2010 22:07
Jeg vil nok ikke have betænkeligheder ved at besøge Landsarkivet. Så vidt jeg læser deres information drejer det sig udelukkende om kirkebøgerne på selvbetjeningsmagasinet. Jeg har indsat informationen nedenfor.

Lægsrullerne burde således stadig være tilgængelige, dog med tilgængelighedsfristen på 75 år in mente.

Ingen adgang til kirkebøgerne i Landsarkivet for Sjællands selvbetjeningsmagasin

Rigsarkivaren har fastsat en særlig længere tilgængelighedsfrist på 100 år for kirkebøger efter 1925. Det er sket med henblik på at forhindre ulovlig offentliggørelse af personnumre i kirkebøger. Det betyder, at der nu skal søges om adgang til at benytte kirkebøger efter 1925, der tidligere var tilgængelige i landsarkivernes selvbetjeningsmagasiner.

De nye regler betyder, at der skal foretages en større omflytning i Landsarkivets selvbetjeningsmagasin. Indtil omflytningen har fundet sted er der lukket for adgangen til alle kirkebøger i selvbetjeningsmagasinet. Der er også lukket for adgangen til kirkebøger ældre end 1925. Disse kirkebøger er tilgængelige på Arkivalieronline, og vi henviser vores brugere til at se kirkebøgerne der.

Flytningen vil ske hurtigst muligt.



Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: gode råd
tove kristiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 06.11.05
Lagt på d. 17/03/2010 13:49
Det kunne måske være en mulighed at søge i Vinding sogn, Vejle amt. Vinding og Brejning er meget tæt på hinanden.
Venlig hilsen
Tove
 
Forfatter RE: Gode råd efterlyses
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 18/03/2010 01:58
Hej Harry

Måske er denne mand værd at kigge nærmere på, selvom han ikke har noget med Vinding sogn at gøre. Peder Christensen Toft er født 16. juli 1840 i Vind (AO, Vind, Ulfborg , Ringkøbing 1826-1845, opslag 13). Sognene Vinding og Vind i Ulfborg herred hører jo under samme pastorat.

Ringkøbing, Hind, Ringkøbing Købstad, Torvet, Raadhuset, 36, FT-1870, D2654
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Enevoldsen 70 Gift Huusfader Raadstuetje. .?? og arrestforvarer Ringkjøbing
Mette Kirstine Enevoldsen 72 Gift Huusmoder Hee Sogn, Ringk. Amt
Hansine Enevoldsen 28 Ugift Datter Ringkjøbing
Peter Christensen Toft 29 Fraskilt - F.t. arrestant Vind Sogn, Ringk. Amt
Chr. Christensen 24 Ugift - F.t. arrestant Deiberg Sogn, Ringk. Amt
--------------------------------------------------------------------------------

Her ses han med kone og børn 10 år senere:

Ringkøbing, Ulfborg, Vind, Vindbye, , 7, FT-1880, c9607
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Christensen 39 Gift Husfader, Blekkeslager Her i Sognet
Ane Magrete Pedersen 33 Gift hans Kone, Væver Hviberg Sogn, Viborg Amt
Karoline Marie Pedersen 11 Ugift deres Børn Hee Sogn
Søren Sine Chrestensen 8 Ugift deres Børn Hee Sogn
Kresten Sofie Krestensen 6 Ugift deres Børn Her i Sognet
Peder Blicher Krestensen 3 Ugift deres Børn Her i Sognet
Jens Chrestian Krestensen under 1 Aar Ugift deres Børn Her i Sognet
--------------------------------------------------------------------------------

Husmand Peder Christensen Toft og kone ankommer til Vind sogn fra Hee i 1871 (AO, Vind 1845-1875, opslag 116).

I 1873 får de sønnen Christen Toft Christensen (AO, Vind 1872-1890, opslag 2). Faderen er husmand Peder Christensen Toft. I 1876 (opslag 6) og i 1879 (opslag 9) får de yderligere to sønner, og faderen benævnes i begge tilfælde husmand Peder Christensen Toft.

Det ses jo ofte noteret i kirkebøgerne, om den udlagte barnefader er ungkarl, gift, fraskilt eller enkemand, men i dette tilfælde får vi ikke denne uddybende oplysning. Vi får heller ikke at vide, hvor moderen opholdt sig på timånedersdagen før fødslen. I sin egenskab af blikkenslager har Peder Christensen Toft måske rejst en del rundt i nabosognene?

FT-1880 for Vinding sogn i Ulfborg herred er for øvrigt endnu ikke lagt ud på ddd.dda.dk, men kan ses på arkivalieronline.dk.

Forhåbentlig giver lægdsrullerne dig det endegyldige svar på, hvem denne Peder Christensen Toft er.

Venlig hilsen

Inger Toudal
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk