hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Lash Skrædder Sædding, Bølling
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 07/02/2010 01:16
I den tidliger tråd om Slumstrup Mølle, mener jeg at der er så mange ting der peger på at det var Lash Skrædders datter Anna Larsdatter, der blev gift med
Morten Kirkegaard i Hanning sogn, selv om jeg ikke endnu har fundet et sted hvor det står direkte. Det lader ikke til at der er andre "Anna Larsdatter" i sædding, og det er der de bliver gift. Desuden er Lash (Las) Skrædder og hans datter Dorte fadder ved Annas første barn "Kirstens" dåb i Hanning.
Nu har jeg fundet en ting til der peger i den retning. Det lader nemlig til at Annas førstfødte datter kan være opkaldt efter hendes mor, som jeg mener hedder Kirsten Jacobsdatter.
Jeg mener nemlig at have fundet hvor Las Skrædder bliver gift:
1724 Nørre Vium, Bølling 1709-1817 opsl 58:
(jeg gætter efter bedste evne at der står):
Las Michelsen og Kirsten Jacobsdatter begge af Widebek forlovere: Poul Anders. Widebek og Svend Fruergaard.
og på næste sidde bliver de så viet.
opsl. 60 øverst får de en datter "Cidsel" døbt. Der står pludselig 1723. og hvis det er rigtig er datteren født før de blev gift.
Hvis det er de rigtige jeg har fat i, er det denne Cidsel der dør i Sædding:
1703-1754 opsl- 165 16 år gammel.
At Las Skrædder hedder Michelsen underbygges også af at han får 2 sønner der begge kaldes Michel.
Lars Skrædders børn er:
Cidsel født i Widebek 1725? død Sædding 1742
Karen 19/9 1728 opsl 153-5 Fadder: Christen Jachobsen (kunne være Kirsters bror.)
Dorthe 15/6 1731 opsl 157 Fadder: Thomas Gade (gift med Appelone Jacobsdatter)
Michel 11/1 1735 opsl 161 død 1735
Anna 23/9 1736 opsl 162-2
Michel 1740 opsl 164 død 1749 er der en "Michel.. blandt fadderne?
Desuden der både "Steensig" "Steengaard" og "Søndergaard" og Jens Kirkegaard blandt fadderne, men jeg kan ikke lige se forbindelsen.

Lars Skrædders kone dør i 1744 men han bliver åbenbart hurtigt gift igen, for både han og den nye kone dør i Sædding 1780, men de får ingen børn.
I kirkebogen for Sædding 1703-54 opsl 171 bliver Lars Thomsen og Maren Erichsdatter Trolovet (jeg kan ikke finde denne oplysning i kopien af kirkebogen)
Kan det være præsten der har skrevet forkert.? For det er kun et par år efter at Lash Skrædder første kone er død.

Jeg håber der er andre der kan tilføje noget, og evt. rette de fejl i tydningen jeg sikkert har lavet. Desuden er jeg lidt nysgerrig efter hvad der egentlig står ved "Cidsels" dåb.

Med venlig Hilsen
Henning Jensen
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/02/2010 09:27
Pigen hedder Kirsten Justisdatter og Sidsel er døbt 25 Mar 1725 (1723 er en henvisning til en tidligere begivenhed).

Men det behøver jo ikke at rokke ved selve indholdet af dine formodninger.

Ved Sidsels dåb er der mange faddere, og synes jeg ret interessante navne, som jeg endnu ikke helt har styr på. Er der een der gir en hånd med?

Men jeg mener at læse "Niels Lauritsøn af Tarp i Borres". Hvis det er korrekt, så må det jo være ham der også er kendt som Niels Tarp i Borris, og som vel kunne være en søn af Las Tarp samme sted.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 07/02/2010 09:59
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 07/02/2010 11:37
Jeg kan godt se nu, at Kirstens efternavn ikke er skrevet som længere oppe på samme side, hvor præsten har skrevet "Jacob" bortset fra at det andet bogstav mere ligner et a end et u. Er det stregen over der bevister at det er et u.? Jeg bruger "Genkend og gæt" metoden, men må også se at få mig tilmeldt et kursus.

Det er udmærket at Sidsel (Cidsel) er født i 1725 for så passer alderen ved død.
Det endelige bevis kunne vel være at finde hvor Las bliver gift 2 gang.?
Hvis det ikke er ham der bliver gift i Sædding 1747?

I min søgen fandt jeg iøvrigt denne udmærkede side, med mange navne fra lokalområdet, men den kender i sikkert.

http://www.toftgaard.org/stamtavle/toftgaard-html/Index.html

mvh Henning
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
Hugo Dynesen
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 20.08.07
Lagt på d. 08/02/2010 12:56
Feldborg nævner fadderne Cidsels dåb
Jeg har desværre nok flere spørgsmål end svar
Jeg er i gang med at nedskrive Vorgods kirkebog.
Jeg har også noteret Niels Lauritsøn af Tarp i Borri, tjenede Jeppe Herreborg
Derimod er jeg i tvivl om den første: Peder ??gaard af Videbeck
Kan det være Peder Ibsen, eller måske brodersønnen Peder Poulsen?

De 2 brødre Poul og Peder Ibsen optræder hyppigt i kirkebogen, medens den 3'de bror Michel kun er nævnt i Videbækbogen som fæster sammen med Peder i 1708

Denne Michel kunne så "passende" være far til Las Skrædder/Michelsen?

Videbækbogen giver ikke nogen hjælp her.
Har Abildtrup mon mere?



Hugo Østergaard Dynesen
 
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/02/2010 13:30
Det må være Peder Fruergaard af Videbek. se lidt længere nede på siden hvor samme Peder Fruergaard nævnes.

Bemærk, at præsten skriver med lukkede u'er (næsten som et a), men dog med streg over.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
Hugo Dynesen
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 20.08.07
Lagt på d. 08/02/2010 16:23
Kære Feldborg: Du har naturligvis ret. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde udelukket Fruergaard, som ellers var det mest naturlige med endelsen gaard.
7 linjer længere nede havde jeg uden problemer læst ham som Fruergaard. Her er både F og u lidt tydeligere, men det er ligeså tydeligt at det er samme navn

(Det udelukker ikke Michel Ibsen som far til Las. Er der nogen der ved hvad det blev af ham? Kommer disse Ibsen brødre også fra Assing/S. Felding?)



Hugo Østergaard Dynesen
 
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 08/02/2010 23:02
Tak for svar til alle.
Der er også en Svend Fruergaard der er forlover ved trolovelsen, giver det nogen mening.?
At Anna Larsdatters mor hed Kirsten forklarer måske også hvorfor Morten Kirkegaårds første datter bliver kaldt Kirsten, for Annas mor er død i 1744 og Mortens mor lever formentlig stadig.
Deres anden datter kommer så til at hedde Karen, og det er vel efter Mortens mor,
Jeg er ikke ret godt inde i opkaldereglerne, men lyder det ikke sandsynlig.?

Forresten får Anna og Morten også en sidste datter "Sidzel" i 1768 og det fjerner min sidste tvivl om slægtsskabet til "Las Michelsen Skrædder"

Henning
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Lash Skrædder Sædding, Bølling
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/02/2010 12:56
Henning:
Både Peder og Svend Fruergaard giver god mening, men nok mere som naboer end som slægtninge.

Hugo:
Ib / Jep / osv. er jo et meget almindeligt navn og der har i hvert fald boet folk med det navn i Vidbæk, og for den sags skyld også andre steder i Vorgod sogn, langt tilbage i tiden. Allerede i år 1500 omtales Jep Perssøn i Vidibeck i Vorgod soghen,.

Hvor de tre her stammer fra ved jeg ikke, men i og med at de alle tre bor i Videbæk (og vel sammen medFfruergaard folkene på et tidspunkt udgør næsten hele Videbæks befolkning) er det vel sandsynligt at de er født dér.

Noget andet er så det du også nævner, hvor bliver Michel af. Han forsvinder tilsyneladende omkring 1712, i hvert fald kommer der en fæster i hans gårpart på den tid.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk