hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 31/01/2010 17:34
Hej,

i Skærlund og Brande optræder Maren Hannerup i årene 1793 - 1806.
Brande Gårdhistorie sætter Thøger Jensen gift med Maren Handrup
på (senere) matrikel 11A Skærlund efter 1758. 1758 fordi datteren Kirsten er
født det år men i Sønder Omme sogn. På den måde lykkes det
at få denne gård til at få fra far til datter og hendes mand. Brande
Gårdhistorie påstår at Marens far er Christen Handrup af Brandholm .

Det meste af dette er forkert. Thøger Jensen havde eller fæstede ingen gård i
Skærlund og Maren var ikke datter af Christen Handrup. Det sidste kan
næsten ikke lade sig gøre for Maren har årstallene *1722c - †1806
og Christen Handrup *1710cc Hannerup, Faster †1755 Brandholm.
1710cc er +-15 år, 1710 skønnet ud fra første søn Mads, som er født
1744 Trøstrup, Timring. Man kan også skønne noget før fx 1705cc. Desuden
er der jo et skifte efter Christen Handrup og der er hun ikke nævnt.

I Sønder Omme kirkebog - i en søgning efter noget andet - sås hun nævnt
som jordemoder:

Sønder Omme Kirkebog (Grindsted Lokalarkiv)
1770 d. 2 sep. dom 12 post trin blev Mads Iversens barn af Brande {Lillebrande} døbt kaldet Peder. Jordemoderen Maren Handerup bar ham.


{Min kommentar}.
Brande i Sønder Omme Kirkebog står næsten altid for Lille Brande lidt
øst for Sønder Omme By. Hun er nævnt igen som jordemor i 1774.

Skarrild Kirkebog 1803
17. april som var dom. quasimodogneiti [1. s. e. paaske] fremst. et pigebarn far Døvlind n. Ingeborg Marie. Forældrene var Tønne Hansen og hustru Ellen Marie [.....] af Døuling. At barnet var hjdbt af gjordemoederen Maren Hannerup fra Schiærlund, blev offentlig bevidnet. Anne Jensdtr bar det. F. Inger Jacobsdatr., Peder Nielsen, Terkel Jensen.


Ca. 1801-02 udkom en forordning, at præsterne skulle undersøge omstændighederne ved dødfødte børn og indberette uregelmæssigheder til Stiftsfysikus. Præsten i Brande er Ludvig Michael Lund - præst i Brande 1801-08 - som var et godt stykke hindsides nidkær og terroriserer jordemødrene sådan, at de i 1808 ikke vil komme, når han er i nærheden. Han begår embedsmisbrug og beskylder, for at sætte sig selv i scene, Maren Hannerup som "vankundig" og påstår, uden at han var tilstede, at "aldeles intet" var forsøgt for at bringe det følgende barn til live. Det ses også i kontroversen om den ny salmebog at Ludvig Lund er en ukristelig bagvasker. Maren har set, at barnet var dødt og ladet det være dødt.

Brande Kommenteret Kirkebog, Begravede (PKB præstens kirkebog, DKB for degnens kirkebog)
Nr. 6534 1805.04.21 Navnløs , Uhre. FAR: Peder Hansen.
8. d 21 April blev begraven Peder Hansens Dødfødte Søn af Uhre. [PKB:] Den vankundige Gl. Gjordemoder {der er sikkert tale om Maren Hannerup fra Skjærlund, 82 år gammel} afgav for Præsten den forklaring, at barnet efter en haard forløsning [......] uden Livstegn til Stede, og at aldeles intet var forsøgt for at bring liv i det. De udførlige omstændigheder ved dette tilfelde bleve af Præsten anmeldte for stiftse Physicus i den befalede Indberetning.


I arbejdet med dåbene i Brande Kommenteret Kirkebog sås en Christen Thygesen i Lille Brande, hvis kone bar i Uhre, Brande 1789. Ved at finde navnet på dennes kone kom følgende frem:

Folketællingen 1787, Sønder Omme, Lille Brande (Dansk Data Arkiv):
Christen Tøgersen 32 Gift Mand Bonde og Gaardbeboere
Johanne Lauritsdaatter 34 Gift Hans Kone
Dorthe Marij Xstensdaatter 8 - Børn af første Ægteskab
Tøger Xstensen 7 - Børn af første Ægteskab
Johanne Xstensdaattter 5 - Børn af første Ægteskab
Maren Xstensdaatter 4 - Børn af første Ægteskab
Kirsten Xstensdaatter 2 - Børn af første Ægteskab
Anna Marij Pedersdaatter 25 Ugift Tjenestepige
Tøger Jensen 63 Gift Mandens Forældre Aftegts Folk
Maren Pedersdatter 63 Gift Mandens Forældre Aftegts Folk


Ved Pedersdatter som Marens patronym ringede en klokke. Christen Handrup til Brandholm hed Pedersen. Vigtigt var også at Tøger Jensen og Maren Hannerup boede i Lillebrande Sønder Omme.

Sønder Omme Kirkebog (Grindsted Lokalarkiv)
1749 d. 2 nov. blev Niels Jensens barn af Brande døbt kaldet Anna Cathrine. Testes: Maren {Pedersdatter} Handerup af {Lille-}Brande, Tøger Jensen ibidem, Las Jensen ibidem, Jens Nielsen ibidem, Johanne paa Møbjerg, Maren Jacobsdatter i Præstegaarden.

1751 d. 17 mar. blev Tøger Jensens barn af {Lille-}Brande døbt kaldet Dorthe Marie. Testes: mons. Christen {Pedersen} Handerup og kæreste {Catrine Marie Madsdatter Ahler} paa Brandholm, Niels Jensen i {Lille-}Brande, Laurids Hansen paa Møbjerg, Karen Jensdatter ibidem, Anna Dorthe paa Møbjerg.

1753 d. 8 jul. blev Tøger Jensens barn af {Lille-}Brande døbt kaldet Jens. Testes: Anna Nielsdatter af {Lille-}Brande, mons. Christen {Pedersen} Handerup fra Brandholm, Niels Jensen i Brande, Las Jensen ibidem, Maren Kræmmers ibidem, Johanne Møbjerg.


Maren Pederdatter Hannerup er vel dermed en sikker søster af Christen Pedersen Handrup.

Alle Tøger Jensen og Maren Hannerups levende børn (Dorthe Marie *1751 dør 1756, 5 år gammel) kommer til at bo i Brande sogn:

1. Jens Thøgersen kaldet Søndergaard *1753 Lillebrande, Sønder Omme gift 1787 i Brande med Ane Marie Henriksdatter *1766c Uhre, Brande. 1787 - 1807+ på hendes fødegård i Uhre Brande. Begge ikke set døde.

2. Christen Thøgersen *1756 Lillebrande, Sønder Omme †1833 Borup, Brande gift 1778 i Sønder Omme med Johanne Laursdatter *1753 Møbjerg, Sønder Omme †1826 Borup, Brande. 1779c - 1791 fædrende gård i Lille Brande, Sønder Omme, 1791 - 1805 i Flø, Brande. Flytter 1805 fra Flø til Borup.

3. Kirsten Thøgersdatter *1758 Lillebrande, Sønder Omme †1835 Skærlund, Brande gift 1778 i Sønder Omme med Peder Andersen af Skærlund *1757c †1836 Skærlund, Brande.

Af kirkebogen i Brande ses at Christen Thøgersen er flyttet fra Lillebrande i Sønder Omme til Flø i Brande først i 1791. Hans forældre Thøger Jensen og Maren Hannerup flytter derved vel samtidig til datteren Kirsten i Skærlund i Brande.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 01/02/2010 10:14
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/01/2010 18:21
vms skrev:
Maren Pederdatter Hannerup er vel dermed en sikker søster af Christen Pedersen Handrup.

Ja, det er ihvertfald den forudsætning Gert Hviid og undertegnede har abejdet med i et par år. Har jeg glemt at fortælle dig det? Det er jo efterhånden en del år siden vi har været inde på emnet.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=1078

Hun er datter af Peder Nielsen Hannerup, født nov. 1724 Hannerup, Faster, døbt 01 jan 1725 i Faster og er søster til Christen Pedersen Hannerup. Hun er/bliver gift med Tøger Jensen (Lille Brande, Sønder Omme). Hun dør 1806 i Brande, hvor hun har virket som jordemoder.

Hun ses også i Skarrild-Arnborg kirkebog 1803, der 17 april nævner, at barnet var hjemmedøbt af Gjordemoderen Maren Hannerup fra Schiærlund.

Mange tak for de supplerende bemærkninger og mange gode oplysninger.

Se iøvrigt også Gerts indlæg i tråden her:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=710#3828


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 31/01/2010 21:23
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
Erik Rahbek Østergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.10
Lagt på d. 01/02/2010 00:01
Ovennævnte Niels Jensen i Brande må vel være den samme Niels Jensen i Lille Brande, som nævnes i Knud Høgsbro Østergaards "Træk af Filskov Sogns Historie" og som er min fars fars fars fars fars fars far.

mvh.
Erik
 
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 01/02/2010 10:34
Hej,

hvad jeg manglede var dåbene 1751 og 1753, hvor Christen Pedersen Hannerup af Brandholm er fadder ved Maren Hannerups børn i Lillebrande Sønder Omme. Det slog slægtsskabet fast.
Som man ser havnede alle hendes børn i Brande og det var meget rart at få dem listet op, det var egentlig det jeg var på vej med.
Jeg ser i linkene, at både Gert Hviid og Kresten Skjærlund allerede havde hæftet sig ved den folktælling 1787 i Lille Brande som bragte navnet Maren Pedersdatter (Hannerup), det havde jeg ikke mærket mig.

Erik:
"Træk af Filskov Sogns Historie" kendte jeg ikke, hvornår er den udkommet og hvor god er den?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
Erik Rahbek Østergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.10
Lagt på d. 01/02/2010 20:01
"Træk af Filskov Sogns Historie" findes måske kun i familien Østergaard (dvs.os der har navnet fra Østergaarden i Filskov). Det er pastor Knud Høgsbro Østergaards søn Hans Henrik, som lånte mig skriftet (Heurika, kopi 1981). Det er KHØ's notater om Østergaard slægten og gårdene i Filskov. Ialt ca.100 sider.

mvh.
Erik
 
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 04/02/2010 20:20
Jeg ved godt, at søgningen går på Maren Hannerup i Brande, men når vi nu har gang i familien, så har jeg et par tilføjelser.

Peder Nielsen Melgård (Peder Hannerup) har en søster i Hanning sogn: Cathrine Pedersdatter (se nedenunder i Brejls skifte), gift før 1741 med Anders Hansen Aarup.
Peder Hannerup står fadder 1740 ved Oluf Andersen i Vester Finderup i Hanning sogn, så også her må der være familierelationer.
Derudover bor der nok en søster i 1747 i Hannerup i Faster sogn


Erik Brejl: Lundenæs og Bøvling amter

1001 Hans Andersen Aarup i Marup i Skjern sogn. 5.3.1788, fol.27B.
E: Karen Lauridsdatter. LV: Jens Jensen Refstrup i Skjern Kirkegård i Skjern sogn. A:
1) mor Cathrine Pedersdatter i Hanning sogn, enke efter Anders Hansen i Årup. LV: Oluf Andersen i Finderup i Hanning sogn2) søster Anne Andersdatter g.m. Anders Simonsen i Lervad i Hanning sogn
3) søster Kirstine Marie Andersdatter i Dejbjerg Præstegård. FM: Jens Bang, præst i Dejbjerg [og Hanning].


Hanning sogns kirkebog

1740
Oluf Andersen i Vester Finderup: Kirsten
B: Anders Aarups hustru
Peder Hannerup af Faster,
sin farbroder af Stavning,
Hans (Andersen, min anm.) Finderups hustru og
Christen (Jensen, min anm.) Øster Finderup

1741
Anders Aarup: Laurids
B: Demoiselle Ellen Marie Lund fra Hedegård
Peder Melgård i Faster,
Hedegårds avlskarl Christen,
Mads Aarups søn Niels,
tjenestepigen i Hedegård og
Oluf Finderups hustru

1744
Anders Aarup: Kirsten Marie
B: Mademoiselle Ellen Marie Lund af Hedegård
Peder Hannerup af Faster sogn,
Niels Madsen i Aarup,
Jacob Aarups yngste datter,
Gl. Maren Jespersdatter og
Christen Aarups hustru.

1747
Anders Aarup: Peder
B: Barnets moster fra Hannerup i Faster sogn
Barnet ”desværre død”


Derudover er der denne. Kan hun evt. bruges i denne forbindelse?
www.hammerum-herred.dk
Vorgod - Nr. Vium sogns kirkebog 1709 - 1817 C 537a-1 opslag 275 af 349

Vorgod sogn, 1813
d 17 Junii 1813 begraven Else Christens Dr. Enke efter afdøde Poul Christensen i Borris, fød i Hannerup Faster Sogn, 80 Aar, døde i Lille Alle hos Laust Gregersen (f. ca. 1733)

Hilsen
Ruth


 
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/02/2010 21:32
Ruth Neumeister skrev:
Peder Nielsen Melgård (Peder Hannerup) har en søster i Hanning sogn: Cathrine Pedersdatter (se nedenunder i Brejls skifte), gift før 1741 med Anders Hansen Aarup.

Du mener vel en datter.? Hun er født 1712 i Hannerup, Faster. Jeg havde godt en formodning om, at hun 10 jun 1739 blev gift i Faster med Anders Hansen Aarup. Men derudover har jeg ikke noget på hende.

Så mange tak for de gode oplysninger.

Vorgod sogn, 1813
d 17 Junii 1813 begraven Else Christens Dr. Enke efter afdøde Poul Christensen i Borris, fød i Hannerup Faster Sogn, 80 Aar, døde i Lille Alle hos Laust Gregersen (f. ca. 1733)

Hun er vist datter af Christen Degn, som menes at bo i Debelmose. Om hun kan være født i Hannerup bør jo nok undersøges nærmere, men jeg tror ikke hun har tilknytning til den gamle Hannerup familie.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 06/02/2010 08:08
Vorgod sogn, 1813
d 17 Junii 1813 begraven Else Christens Dr. Enke efter afdøde Poul Christensen i Borris, fød i Hannerup Faster Sogn, 80 Aar, døde i Lille Alle hos Laust Gregersen (f. ca. 1733)


Feldborg skrev:
Hun er vist datter af Christen Degn, som menes at bo i Debelmose. Om hun kan være født i Hannerup bør jo nok undersøges nærmere, men jeg tror ikke hun har tilknytning til den gamle Hannerup familie.


Nej den nævnte Else Christensdatter er ikke Christen Degns datter, der blev født i 1733 i Borris (Borris-Faster Kb. 1724-1801, AO 23)
Hun døde ugift i 1810, boede ved kirken i Borris, begr. 7.febr. 1810, 76 år gl.

Førstnævnte Else Christensdatter blev født i 1734 som datter af Christen (Dynesen) Handerup ((Borris-Faster Kb. 1724-1801, AO 260)
Hun døde i 1813, som anført hos en datterdatter, som var gift med Laust Gregersen i Lille Alle.
Hun var enke efter Poul Michelsen i Gaasdal, der druknede i åen i 1791 på vej hjem fra Felding. Præsten må have skrevet forkert efternavn, ved hendes død.

I den trykte slægtsbog, skrevet 1968 af "Dansk Slægtsforskning, Fredericia", som jeg har over min mormors slægt, har man også brugt den forkerte Else Chr.datter ved hendes død, de havde nok ikke fået set i Vorgod kirkebog.

Else Christensdatter i Borris blev konf. i 1750 i Faster kirke, mens Else Christensdatter i Handerup blev konf. i 1751 i Borris kirke.

Else Christensdatter i Handerup blev gift i 1755 i Faster kirke med Poul Michelsen,
og de boede på aftægt hos svigersønnen i Gaasdal ved Fkt. 1787, og hun var der stadig som enke i Fkt. 1801.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/02/2010 09:06
Ja, selvfølgelig. Jeg skulle jeg ikke have fokuseret så meget på Borris, men mere på Faster, det er jo dog dér Hannerup ligger.! Tak for rettelsen.

Men det gør hende jo nok stadigvæk ikke til en del af den gamle Hannerup / Meldgaard / Præstgaard familie. Bortset fra at Peder Meldgards kone en enkelt gang står fadder hos Christen Dynesen mener jeg ikke der er nogen videre samkvem mellem de to familier.

Er Christen Dynesen evt. et barnebarn af Christen Dynesen nævnt 1688 i Lodal.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Maren Hannerup i Skærlund, Brande død †1806
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 06/02/2010 11:13
Er Christen Dynesen evt. et barnebarn af Christen Dynesen nævnt 1688 i Lodal.?

Det kan jeg ikke svare på i øjeblikket, men jeg skal huske på et, hvis jeg finder noget relevant. Jeg begyndte først på opdatering af min trykte bog for 1½ år siden, men så kom der et andet projekt i vejen, så jeg er først nu kommet igang igen.
M.v.h. Niels Okkels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk