hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 31/01/2010 01:04
Jeg har haft dette spørgsmål på DIS et par dage, men uden resultat.

Morten Nielsen Stokholm (Grindsted) Køber Slumstrup Mølle af "Rosenving til Slumstrup" 5/10 1796 men overlader dog købet til Mads Jessen og
Christian Marcussen af Bølling 26/6 1799. Kilde: nygaards-sedler.dk

Karen Mortensdatter har fået en "uægte" datter, Anna Maria ErichsDatter i 1786.
Sædding Bølling 1703-1815 opsl 303.
Ved folketælling i 1787 er Karen Mortensdatter (22 År) på Slumstrup mølle, men uden barn, og barnet kan jeg ikke finde. Hvor er hun ?

På trods af det uægte barn bliver Karen godt gift med mølleren Mads Jessen, 22/10 1797 i Bølling Kirke, 1703-1815 opsl. 169.
Der som nævnt får "overladt købet" af møllen fra Morten Stokholm.
Mads Jessen er ud af "Mølle familie", men at han skulle have midler til at købe møllen virker mystisk, så måske har de vikelig fået "Overladt møllen" eller part af den, af Stokholm.
Da han hedder Morten til fornavn, melder spørgsmålet sig: Kan han være far til Karen Mortensdatter.?
Ved FT 1801 bor Mads (32), Karen (38) og Anna Maria Erichdatter (15) på møllen.
De får endnu en datter (min slægt) : Anna Madsdatter, født 22/9 1803 i Slumstrup.
At det går familien godt kan ses af, at de i 1809 er i stand til at købe en stor gård, men det er en helt anden historie.
Hvor er Karen Mortensdatter født.? Hun bliver gift i Bølling kirke, men i dette sogn kan jeg ikke finde hendes dåb.

Mads Og Karens vielse kan findes 2 steder: Bølling 1755-1810 opslag 44.
Mads Jessen Møller i Slumstrup og Karen Mortensdatter D.... Jens (så kan jeg ikke tyde mere) Hjælp modtages gerne.
Og her: Bølling 1703-1815 opsl 169.
Ved FT 1787 ses han på Letbæk mølle (Tistrup sogn) 18år, og hans mor er Anne Lauridzdatter.
Hun står som Enke. Hans far har formentlig været den gamle møller i letbæk, som er blevet overtaget af Mads's svoger. Hodde præstegård brændte i 1777, så jeg har ikke kunnet finde hverken Mads's mor eller fars fødsel. Faren må være død inden 1777 for jeg har heller ikke kunnet finde hans død. (oplyninger herom modtages også gerne.

Henning Jensen www.el-vis.eu/aner

Redigeret af henningjensen d. 31/01/2010 01:09
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 31/01/2010 13:19
Mads Og Karens vielse kan findes 2 steder: Bølling 1755-1810 opslag 44.
Mads Jessen Møller i Slumstrup og Karen Mortensdatter D.... Jens (så kan jeg ikke tyde mere) Hjælp modtages gerne.


1798, nr. 3
Løverdag den 11. Aug. lod Mads Jessen Møller i Slumstrup og Hustr. Karen MortensDatter Deres Søn Jens hiemmedøbe som var fød Dagen tilforn d. 10. Augusti. Dom XV p. Trin. d. 16. Sept. blev Moderen introduceret og Barnets hiemmedaab i Kirken publiceret. Føreren var Kiersten Mortensdatter. Faddere Iver Smed og Datter Maren. Niels Kudsk. Maren BrøggerPige. Mads Hedegaards Hustrue.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 31/01/2010 13:37
Og her: Bølling 1703-1815 opsl 169.


1797 nr. 2
Torsdagen d. 14. Septbr. blev Ungkarl Mads Jessen af Thistrup og Pigen Karen MortensDatter trolovede.
19. Sønd. eft. Trin. d. 22. october blev bemeldte Personer ægteviede i Bølling Kirke, og stod Deres Brøllups Høytid i Brudens eget Huus.

Dødsfald og Begravelse.
1. Løverdagen d. 27. Maj 1797 døde Jens Madsen forige Møller i Slumstr. Mølle, æt.(alder) 55. Begravet Fred. d. 2. Juni med Liigprædiken.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 31/01/2010 14:35
Hej Niels
Jeg fik også lige et svar på DIS om at jeg havde taget fejl af deres søn dåb og vielse, en fejltagelse jeg kun kan forklare med at jeg kun har arbejdet med slægtsforskning i ca 3 md.
Jeg havde iøvrigt gjort et notat om sønnens fødsel, og det er så den der findes 2 stede.
"søn fødes: 11 aug. 1798 Sædding, Bølling 1703-1815 opslag 315 nr.3 Han dør i 1800 1,5 år gammel."

Jeg er meget imponeret over din fine oversættelse, som er meget lærerig for mig. Nu hvor jeg ved at det er en dåb kan jeg godt se at der står Kiersten Mortensdatter, og det er jo en oplysning jeg kan prøve at arbejde videre med.

Din oplysning om den gamle møllers død, er også interessant. Tror du at Morten Stokholms køb af møllen hænger sammen med at mølleren er blevet syg.?
Det er vel nærliggende at tro at man har hentet Mads Jessen fra Letbæk mølle i Tistrup op som erstatning eller hjælp til drifen af møllen i den forbindelse.

Tak for hjælpen
Henning Jensen
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/01/2010 19:06
Morten Stockholm var jo gård- og kromand i Dal ved Grindsted, og før den tid har han tilsyneladende boet i Bredsten (1773).

Men hvis han er far til Karen skal vi jo tilbage til ca. 1765.

Men der er vist også en anden forbindelse. Jeg tror det måske var Mads Jessens bror (eller en slægtning) der var gift med en datter af Morten Stockholm. 17 maj 1795 døbes i Grindsted Morten Jørgensen Stockholm, søn af Jørgen Jessen og Anne Kjerstine Mortensdatter.

Måske nok værd at se nærmere på.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 31/01/2010 19:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 31/01/2010 21:49
Hej feldborg
Det lader til at Jørgen Jessen er fra Heinsvig:
1751 d. 10 okt. Jes Nielsens søn af Fugeldall n. Jørgen. Jomfrue Hansen holdt ham. f.: Niels Askjær, Niels Madsen, Niels Nielsen og Rasmus Jensen, Karen Nielsdatter og Appelone Iversdatter. Kilde Billund Lokalarkiv.
Jes Nielsen Havde også en søn Mads Jessen, men han er født i 1745, så forløbig tyder det ikke på at det er ham.

Jeg har fundet mulige forældre til Karen Mortensdatter. I min søgen var jeg endnu engang igennem Sæddings kirkebog 1703-1815 og falder over: opslag 273
22 Juni 1758 Morten Kirkegaard og Anna Larsdatter trolovet. Morten Kirkegaard havde jeg set tidligere i Hanning sogn og "Anna" passede perfekt med at Karen kaldte sit "uægte" barn for Anna.
Jeg havde fundet en mulig søster til Karen ved FT 1787:
Kirsten Mortensdatter 28 Ugift Tienestefolk i sedding bye.
Det passede perfekt, for Morten Kirkegaard havde en datter med det navn, døbt i Hanning sogn 17 Juni 1759. Hanning 1719-1815 opsl. 112, og der er faddere fra både Bølling og sædding.
Derimod kunne jeg ikke finde en Karen født 1763-65 som var indikeret af FT 1787 og 1801.
FamilySearch kunne dog oplyse at Morten Kirkegaard skulle have en datter "Karen" Født 31 marts 1761. Det er for mig næsten ulæselig, men måske er det opslag 116 næstnederst i højre side.
Godt nok passer denne Karen ikke med FT, men derimod passer det perfekt med Karens død: Ølgod sogn Vester horne 1814-1842 opsl. 252 "Karen Mortensdatter død 1. dec 1825 64 år gammel" (født 1761).

Er Jeg på rette spor.?

https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/01/2010 23:50
Alderen passer jo også så nogenlunde med fkt. 1801. Og det ligger jo i hvert fald fast, at hun skal have en søster der hedder Kirsten.

Morten Kirkegaard må vel være den Morten Iversen Kirkegård der som fæster havde Hanning Kirkegard i nogle år frem til 1769. Han er selv født dér og både hans bror og hans far har haft gården før ham. Det ville jo så være godt med et skifte efter denne Morten Kirkegaard, men det findes næppe.

Kirsten kunne aldersmæssigt passe på hende her. Men ved Ivers dåb i Skjern okt. 1800 er der ikke umiddelbart noget der kan bevise teorien.

Fkt-1801; Skjern - Vester Smedegaard; 216151; Et hus
419; Lars Iversen; m; 32; gift,1; huusbonde / huusmand med jord og smed
420; Kirsten Mortensdatter; k; 41; gift,1; hans kone
421; Iver Larsen; m; 1; ugift; deres søn

Fkt-1834; Sønder Borris - Debelmosebye; 8; En gaard
89; Iver Larsen; m; 34; gift; Gaardmand og smed
90; Birthe Marie Christensdatter; k; 49; gift; Hans kone, væverske
91; Kirsten Mortensdatter; k; 74; enke; Aftægtskone
92; Mette Cathrine Christensdatter; k; 17; ugift; Tjenestepige


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 01/02/2010 00:07
At han havde en datter der hed Kirsten er vel sikkert: Hanning 1719-1815 opsl. 112
FamilySearch siger Morten Ifversen Kirkegård født 1725 og hans far hed Ifver Kirkegaard. De mener så også at han har en datter "Karen" født 31 marts 1761.
(han havde flere andre børn)
Desværre er kirkebogen ret utydelig på det pågældende sted, men jeg mener at kunne skimte "Karen".
Det må være den rigtige Kirsten du har fat i, for der findes ikke andre i området der passer med alder.

Mvh Henning
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 02/02/2010 18:04
Jeg har fået en "privat besked" som gør at jeg nu mener at sagen er fuldt opklaret.
Hvad Morten Nielsen Stokholm fra Grindsted har med denne sag at gør, er dog stadig et mysterium.

Jeg ville gerne fortælle hvem min kilde er, men da jeg har fået det som en privat besked her på siden, ved jeg ikke om det er rigtig at gøre.

Oplysningen lyder:
"for mange, mange år siden gjorde jeg en notat fra Bølling Herreds skøde- og panteprotokol i forbindelse med tinglysninger gjort den 21. marts 1797. Her tinglyses nogle enge, som Jens Madsen Møller nogle år i forvejen har købt. Endvidere tinglyses Jens Madsen Møller og hustru Maren Iversdatters sidste vilje, hvori det fremgår, at når Jens Madsen er død, skal hans ejendom tilfalde "hans kones broderdatter, Karen Mortensdatter", eftersom hun i mange år havde tjent dem uden løn."

Ved FT 1787 ses en Maren Jensdatter 60 år på møllen, men det må være en fejl, for hendes alder passer perfekt med Morten Ifversen Kirkegaards søster Maren Ifversen Kierkegaard født 24 nov 1726.
Ved FT 1801 er hun på møllen 70 år og enke og på aftægt.
Så leder man efter hendes død, men den kan ikke findes i Sædding/bølling,
men da jeg ved at Mads og Karen flytter til Ølgod omk. 1809 kunne det jo være....
og ganske rigtig: 23 maj 1813 Konen Maren Iversdatter fra Cathrinelund død 87 år
Ølgod 1803-1815 opsl 40.

Det forklarer også hvorfor Mads og Karen kalder deres søn, som desværre dør 1,5 år gammel, for Jens Madsen.

Lige en anden oplysning som jeg faldt over omkring søsteren Kirsten:
917d
Ægteskabs bevilling for Lars Iversen, og Kirsten Mortensdatter af Sædding sogn, under Ribe stift, sødskende børn. 30 november 1798.

Lidt om familien i Ølgod:
Mat. nr. 8a "Cathrinelund" - Agersnapvej 4
Imellem 1795 og 1800 sælger Thøger gården til en Andreas Ratenburg, denne begynder at sælge ud af parcellerne, således køber Ole Thomsen, "Nordbjerggård", 10 eng parceller i 1804. Prisen er 962 rigsdaler.

I 1809 sælger A. Ratenburg gården til Mads Jessen og flytter til Frøstrup. Mads Jessen må låne 2000 rigsdaler, hvoraf Andreas Ratenburg må kautionere for 400 rigsdaler. Ratenburg har været hård ved gården, hartkornet er nede på 3-3-3-1.
Mads var gift med Karen Mortensdatter, de havde 2 piger, Anne Madsdatter og Ane Marie Madsdatter r06;(Erichsdatter)r06;. De 3 første ejere af gården har nok været handelsmænd. Datteren Ane Marie blev gift med Christen Christensen, født 1782 i "Harkesgård". De får skøde 16. januar 1813 på "Cathrinelund", prisen er 800 rigsdaler og aftægt. Mads Jessen køber derefter "Stoltenborg" hvor han ender sine dage 26/6 1821 Ølgod 1814-1842 opsl 235.
Karen Død som aftægtskone på "Vesterlistrup" Ølgod 1814-42 opslag 252

Sjovt nok bliver den anden datter r06;(Anne Madsdatter)r06; 4 sept 1834 gift med en mand med samme navn, Christen Christensen. (Enkemand)
Sammen får de sønne Mads Jessen Christensen (min oldefar)

Christen Christensen har nu "Cathrinelund" et par år, hvorefter han sælger den til broderen Jens Christensen, der igen sælger den til deres broder Niels Christensen af "Hvelplundgård" i Sdr. Omme, han giver 400 rigsdaler + aftægt for "Cathrinelund", det er 18. marts 1816. Christen Christensen får nu "Hvelplundgård", medens Jens Christensen får gården mat. nr. 4a Ølgod by, senere flytter han til Borris.

Chr. Christensen og Ane Marie ErichsDatter r06;(Karen Mortensens "Uægte" datter)r06; ses ved folketællingen i 1834 på "Hvelplund" i Sønder omme.

Det har været utrolig sjovt, at løse denne gåde, så
tusinde tak for den store hjælp jeg har modtaget her på siden.
Jeg håber senere at kunne fortælle navnet på min kilde.

Er der nogen der har oplysninger om "Kirkegaard" i Hanning sogn modtages de meget gerne.

Henning Jensen








https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 02/02/2010 23:59
Så fik jeg taste data ind. Ved Kirsten Mortsendatter dåb: hanning 1719-1815 opsl 112 mener jeg at kunne se Lash Skrædder af Sædding blandt fadderne. jeg går derfor ud fra at det er Anna Larsdatters far.?

http://www.el-vis.eu/aner/hourglass.php?show_full=1&pid=I578&generations=4&show_spouse=1&box_width=100
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/02/2010 16:36
Jeg tror også den omtalte Kirsten er datter af Morten Kirkegaard, og netop derfor ville det jo være interessant, om man kunne finde et bevis for, at det er netop hende der er søster til din Karen.

Jeg mener også det ligger fast, at Morten Kirkegaard får en datter døbt Karen i 1761. Fadderne er derimod næsten umulige at læse.

At Las Skrædder står fadder til Kirsten gør ham jo til en mulig og måske sandsynlig morfar, men noget egentlig bevis er det vel ikke.

En Morten Nielsen sidder i Hanning Kirkegaard 1699 - 1719, derefter kommer Iver Kirkegaard ind. Hanning Bogen fremsætter den formodning, at Iver Kirkegaards kone er en datter af denne Morten Nielsen "muligvis den Anne Nielsdatter i »Kirckegaard«, der nævnes som fadder i Hanning sogns kirkebog 7/5 1732". Og det lyder jo også sandsynligt, men igen mangler beviset.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 03/02/2010 17:06
Jeg har fået en besked om, at der ved Kirstens dåb også står "Lash skræddres datter Dorthe"
Lash Skrædder fik 3 døtre (og 2 sønner der døde 0år og 9 år):
"Karen" 19/9 1728
"Dorthe" 15/6 1731 (Jens Kirkegaard fadder)
"Anna" 23/9 1736
Alle døtrene kaldes efterfølgende for "Larsdatter"

Kan Lash Skrædder være i familie med Jens Kirkegaard i Sædding sogn.?
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/02/2010 19:15
Morten Kirkegaard havde en ældre bror, Jens Kirkegaard, der vist havde gården i nogle år, men som senere flyttede til Stauning (iflg. Hanning Bogen). En Jens Kirkegaard i Sædding har jeg ikke lige nogen oplysninger på.

Vær dog opmærksom på, at der også er både en Kirkegaard og en Kirkegaard familie i Sædding (det var dér Søren Kierkegaards far kom fra). Der er ikke nogen umiddelbar forbindelse mellem de to familier.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
Hugo Dynesen
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 20.08.07
Lagt på d. 03/02/2010 22:53
En lille fortsættelse til Christen Christensen og Ane Marie Eriksdatter.
De er som anført på Hvelplund i Sønder Omme i 1834
Han dør 12 januar 1835 samme sted.
Hun bliver gift igen 24 maj 1840 i Sønder Omme med enkemanden Jens Christian Christensen fra Vallund i Ølgod.
Hun kommer således tilbage til Ølgod og dør der d 22 januar 1867, 81 år gammel


Hugo Østergaard Dynesen
 
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 04/02/2010 21:01
Ja, sjovt nok bliver begge "Anna" gift med mænd med samme navn "Christen Christensen"
Her er Anna Madsdatters videre historie:

Folketælling 18 feb i 1834:
Står hun som "Kjøkkenpige" Lunderup hovedgård i Varde 31 år.

Gift samme år 4 sept 1834 i Varde Kirke 1832-44 opsl 72 r06;(er også indført i Ølgod kirkebog)r06;
Forlover er Niels Plauberg r06;(forpager på Lunderup hovedgård hvor Anna tjenet)r06;
Og Hans Peder Christensen i Aggersnap r06;(Christen Christensen broder)r06; der iøvrigt var gift med Elisabeth Mortensdatter, der er ud af en kendt slægt fra Klap mølle i Velling, og samme slægt som Anna Madsdatters søn Mads Jessen christensen bliver gift ind i.
Ved vielsen står "Datter af afdøde Mads Jessen i Slumstrup mølle"

At Anna Madsdatters bryllup blev holdt i Varde var i starten en gåde.
Hvorfor Niels Plauberg var forlover for sin "Kjøkkenpige" var svært at forstå, men
ved FT 1745 står han som Niels Hansen Plauberg og Maren Nielsen Tistrup sogn.

Niels Plauberg = Niels Hansen. Gift med Mads Jessens søster Maren Jesdatters datter: Maren Nielsdatter
Maren Plauberg = Maren Nielsdatter, altså Anna Madsdattes Kusine.

Ved FT1745 Ses Christen Christensen 59 Gift Gaardmand Sedding Sogn, Ringkjøbing Amt, Anna Madsdatter 42 Gift hans Hustrue heri Sognet (Ølgod)
(De forkerte oplysniger ledte mig virkelig på vildspor, især fordi jeg kunne se at hun var blevet konfirmeret i Ølgod)

Død Ølgod 1867-81 ops 39 65 år gammel.

At hendes forældre også var døde i Ølgod fandt jeg først ud af langt senere.

Jo, den gamle møllers arv gjorde sandelig god gavn.

Henning Jensen

Redigeret af henningjensen d. 05/02/2010 11:55
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/02/2010 01:44
Jeg er stød på et par oplysninger som nok kan være interessante i den her sammenhæng, omend de vel indeholder flere spørgsmål end svar.

Borris kirkebog, okt 1718:
d. 18., copulerede jeg Ifuer (Iver) Jensen og Maren Nielsdatter boende i Herning Kirchegaard.
[Muligvis en datter af Niels Præstgaard i Faster og dermed en søster til Peder Nielsen Melgård (Peder Hannerup) omtalt i tråden "Maren Hannerup i Skærlund". I så fald rokker det også ved Hanning Bogens teori om, at Iver har giftet sig til gården.]

Vorgod Kirkebog sep 1722:
Festo Michaelis blev Iver Jensen af Vester Herninge og Pigen Kirsten Lasdatter her af præstegården sammenviede.
[Om der er een eller to Iver Jensen'er i Hanning på den tid er jeg lidt i tvivl om. Men det vel sandsynligt, at det er Kirsten Lasdatter der er mor til Morten Iversen og dermed mormor til Kirsten Iversen.]

Og her kommer så allerede det næste problem. For der er også 2 x Morten. Og hvor kommer navnet Morten i det hele taget fra.?

1. Jens Iversen 20/8 1719 -
2. Niels Iversen 20/7 1721 -
3. Niels Iversen 29/8 1723 -
4. Morten Iversen 26/6 1725 -
5. Maren Iversd. 24/11 1726 -
6. Morten Iversen 22/10 1730 -

1. opkaldt efter farfar.
2,3. Opkaldt efter morfar?
5. Opkaldt efter den afdøde første kone?
4,5. Hvorfor ikke Las.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
Per Vig
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.03.06
Lagt på d. 05/02/2010 09:49
Til Arne Feldborg.
Med hensyn til Iver Jensens kone, så hed hun Karen Nielsdatter. Det fremgår af et skøde, hvor hendes bror, Anders Nielsen i Halby i Stauning sælger en part af en eng til "min Kiære Søster Søn Velagte Mand Niels Iversen Maade". Her oplyses endvidere, at engen er købt af "Min Sahl. Søster Karen Nielsdatter og hendes Sahl. Mand Iver Jensen forhen boendes i Herning Kirchegaard". Endvidere oplyses, at Anders Nielsen havde overtaget det efter hans far, Niels Pedersen i Østerby (i Stauning), hvis far, Peder Nielsen i Østerby, fik skøde på engen den 15. december 1662. (Kilde: Bølling Herreds Justitsprotokol, 1749-1768. B80C-2, pag. 678.)
Anders Nielsen oplyser også her, at foruden Niels Iversen Maade har hans søster også følgende børn: Jens Iversen i Halby (i Stauning), Morten Iversen i Hanning Kirkegaard og Maren Iversdatter, gift med Jesper Christensen i Fasterkjær. (Det er i øvrigt hende, som efter Jesper Christensens død gifter sig med Jens Madsen og bliver møller-kone i Slumstrup Mølle.) - Så man må jo gå ud fra, at "en" Niels og "en" Morten er død tidlig, - i hvert fald før 1765, hvor ovennævnte skøde stammer fra.
Og med hensyn til Iver Jensens børn, så oplyser han selv i forbindelse med en brand i Hanning Kirkegaard i 1736, at han har "Kone og fem små umyndige Børn". Ved samme lejlighed oplyser han også, at han har overtaget Annexgaarden efter enken, Boel Nielsdatter, hvis mand hed Mads Nielsen (Kilde: Bølling Herreds Justitsprotokol, 1728-1749. B80C-1, pag. 367 og 390)
Iver Jensen har en søster, som er gift med mølleren i Rækker Mølle, Hanning sogn, Thue Andersen. Det fremgår af Hanning kirkebog 1725, hvor fasteren står fadder til Iver Jensens søn, Morten.
Med venlig hilsen
Per Vig
 
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/02/2010 11:06
Tak for de mange supplerende oplysninger.

Oplysningerne fra Kirkebog, Hanning Bogen, og tingbogen danner tilsammen et lidt forvirrende billede. Men det har altid være min opfattelse, at i den slags tilfælde er tingbogen, og andre juridiske dokumenter, de mest pålidelige og dem der bruger de mest korrekte navne og betegnelser på folk steder.

Noget andet er så, at Maren og Karen let kan forveksles både i skrift, tale, og især læsning. Og man kan vel stadigvæk heller ikke afvise, at der er jo Iver Jensen'er i området.

Thue Andersen i Rækker Mølle er jeg også stødt på et par gange, uden dog hidtil at være helt sikker på hvordan han var relateret til den her familie.

Fasterkjær har jeg selv et par relationer til på den tid, men det omfatter vist ikke direkte den her nævnte Jesper Christensen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 05/02/2010 11:14
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 05/02/2010 22:06
Lige nu synes jeg, at det er lidt indviklet at følge med, men jeg prøver.
Jeg har læst i mine notater fra Hanning kgb. indtil år 1730, og et skud fra hoften, så kunne Iver Kirkegårds hustru Karen Nielsdatter måske være datter af den Niels Mortensen, der står fadder ved deres første børn, men der er også en Iver Lauridsen Kirkegård.
Arne du nævne Rækker Mølle og evt. familie-tilhørsforhold til Kirkegårdsbeboerne. Det kunne godt se ud som om Thue Andersens hustru kunne være en søster til Iver eller Karen, da de står faddere næsten hver gang der bliver døbt børn i møllen. Men det er rent gæt.

Her er lidt at granske i:

Hanning kgb. (opslagene er fra denne hjemmeside)

1719 <4> Niels Nielsen i Mølgård: Peder
B: Kirsten Jensdatter i Finderup
Iver Jensen i Kirkegård
Iver Jensens hustru
Iver Lauridsen i Kirkegård
Christen Jensen i Finderup
Inger Jensdatter i Finderup

1719 <5> Iver (Jensen) Kirkegård: Jens
B: Maren Thuesdatter
Niels Mortensen
Iver Lauridsen
Niels Nielsen (morbror)
Maren Bentsdatter
Maren Madsdatter

1720 <8> Peder Skårup: Kirsten
B. Ellids Hansdatter
Laurids Pedersen i Skårup
Jens Thomsen i (Finderup?)
Karen Andersdatter
Abelone Jacobsdatter
Karen Nielsdatter i Kirkegård

1721 <10>Iver Kirkegård: Niels
B: Karen i Hanninggård
Niels Mortensen
Laurids Sørensen
En karl af Holmsland
Maren Mølgård og
Maren Thuesdatter

1725 <22>Iver Kirkegaard: Morten
B: Barnets faster i Rækker Mølle
Niels Mortensen i Hanning kirkegård,
Thue Møller i Rækker Mølle,
barnets morbroder Niels Nielsen,
Laurids Hanninggårds kone, og
1 pige som var da dens søskendebørn

1726 <26>Iver Kirkegaard: Maren
B: Else Ahler
Thue (Andersen) Møller,
Jonas Christensen,
Iver Kirkegaards søster,
en tjenestepige på Rækkergaard ved navn Karen Henriksdatter og
Jens Hanninggårds hustru

1728 <37>Thue Andersen af Rækker mølle: Maren
B: Iver Kirkegårds hustru
(Ingen faddere indskrevet)

1729 <40> Jens Christensen af Hanninggård: Laurids
B: Iver Kirkegårds hustru
Thue Andersen af Rækkergårds Mølle,
Bertel Mølgård,
Peder Jacobsen,
Karen Jensdatter af Gadegård
Jens Gadegårds hustru

1730 <42>Iver Jensen Kirkegaard: Morten
Thue Møllers hustru
Jens af Hanninggård og hustru

Hilsen
Ruth








 
Forfatter RE: Mysteriet i Slumstrup mølle, Sædding sogn, Bølling, Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/02/2010 09:23
Ruth Neumeister skrev:
Jeg har læst i mine notater fra Hanning kgb. indtil år 1730, og et skud fra hoften, så kunne Iver Kirkegårds hustru Karen Nielsdatter måske være datter af den Niels Mortensen, der står fadder ved deres første børn.

Ja, det er vel den almindelige antagelse, og vel også det mest logiske, at det er der navnet Morten kommer ind. Iver overtager jo gården efter Niels Mortensen.

Men hvem er så de to Iver Jensen'er fra Hanning der bliver gift henholdsvis i Borris 1718 og i Vorgod 1722?

Er Maren Nielsdatter og og Karen Nielsdatter den samme person, og i så fald er hun en Præstgaard fra Borris eller en Kirkegaard fra Hanning.?


Arne du nævne Rækker Mølle og evt. familie-tilhørsforhold til Kirkegårdsbeboerne. Det kunne godt se ud som om Thue Andersens hustru kunne være en søster til Iver eller Karen,

Udfra den dåb Per henviser til må hun formodes at være en søster til Iver.

Tak for kirkebogsoplysningerne.

PS.
Har du fundet ud af det tilnavn / stednavn du efterlyste i Finderup?
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,624430,624430#msg-624430


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk