hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Morten Jacobsen i Baggiskiær, Herning sogn
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 09/01/2010 15:26
Jeg søger oplysninger om blandt andre Morten Jacobsen i Baggiskær, Herning sogn

I maj 1702 solgte Laurs Christensen sin halve selvejergård Gjelleruplund til Peder Madsen Kølbech og hans trolovede fæstemø Karen Mortensdatter af Baggiskiær (Hammerum Herreds Justitsprotokol 1700 – 1707 Protokol: B79-03 - Folio: 000a – H.H. opslag 121 og 125 af 485).

Jeg formoder, at Karen er datter af Morten Jacobsen i Baggiskiær, der i matriklen 1688 ses som fæster på netop Baggiskiær. Morten Jacobsen i Baggiskiær optræder meget ofte blandt de 8 mænd på tingmøderne, og i tingbøgerne kaldes han ind i mellem Morten Baggis, f.eks 8. jan 1698 (1693 – 1700 H.H opslag 365 af 518) . Jeg kan følge ham i tingbøgerne frem til og med 22. juli 1702 (1700-1707 H.H. opslag 131 af 485), men ikke derefter – jeg kan dog sagtens have overset ham, og jeg har ikke været alle igennem !

Peder Madsen Kølbech er søn af Mads Pedersen Kølbech, der 19. april 1704 nævnes for resterende kongetiende (1700-1707 H.H. opslag 207 af 485). Han skrives da af Vester Lund (tror jeg). I 1688 var han fæster af gård nr. 3 i Lund.

Hvis nogen har informationer om dem, vil jeg også være meget interesseret i at høre nærmere. Der må jo blandt andet være en grund til dette tilnavn.

mvh
Jørgen Pedersen
 
Forfatter RE: Morten Jacobsen i Baggiskiær, Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/01/2010 18:25
Tilnavnene er nok det nememste at svare på.

De to nævnte stammer henholdsvis fra fra gården Baggeskjær ved Herning (stuehuset ligger i dag i det sydvestlige hjørne af Herning Hallerens parkeringpladser), og fra gården Købæk lidt vest for Sunds.

Se:
http://www.findvej.dk/?latitude=56.11982&longitude=8.9445&zoom=15&maptype=3
http://www.findvej.dk/?latitude=56.20471&longitude=8.97020&zoom=15&maptype=3


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Morten Jacobsen i Baggiskiær, Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/01/2010 18:57
Om sælgeren Laurids Christensen kan du læse i Abildtrup: "Selvejerslægten Bjødstrup" side 11 til 46.

Hans søn Søren Lauridsen (stamfar til Hagelskjærslægten) blev jo gift med Peder Madsen Kølbæks datter Kirsten.
Se Hagelskjærbogen side 14-15 og 39-40 (Ps. sidenumrene i Hagelskjærbogen varier i de forskelige udgaver).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Morten Jacobsen i Baggiskiær, Herning sogn
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 12/01/2010 20:06

Mange tak for hjælpen, og jeg har nu kigget i bøgerne. Og når et spørgsmål er løst, så kommer der fluks andre, sådan er det jo.
Jeg har tidligere noteret, at Søren Lauridsen Hagelskjær (1709-1771) var søn af Laurids Christensen og Mette Kirstine Pedersdatter (o 1675 – efter 1726).
Sidstnævnte var datter af Peder Jørgensen i Fastrup (o. 1650-1701). Peder Jørgensens enke Elle Jensdatter blev gift med Jens Madsen Remme, og Peder Jørgensen havde to børn, Peder og ovennævnte Mette Kirstine. Så meget er sikkert.
Men var Elle Jensdatter deres mor eller stedmor? I ”En selvejerslægt fra Hammerum herred… nævnes:
1. at Elle Jensdatter var Peder Jørgensens anden hustru (s. 34) og ægteskabet var barnløst
2. at ”noget tyder på, at hun (Peder Jørgensens første hustru) har været en datter af herredsfoged Peder Jensen i Langelund og denne hustru Inger Jacobsdatter Barfod” (s. 43)

Vedrørende punkt 2, så nævnes Peder Jensens arvinger i forbindelse med et arveafkald i 1688 i Herredstingbogen 1693-1700 H.H. opslag 172 og 174 af 518. Blandt dem er der ingen datter gift med Peder Jørgensen. Dokumenterne kan ses på http://www.eop.dk/1825.htm. og http://www.eop.dk/1808.htm. Desuden skriver Peder Jørgensen under på skødet som vitterlighedsvidne, og det kan han vel ikke, hvis han har del i sagen som svigersøn.
Konklusionen må være, at Peder Jørgensen ikke var gift med en datter af Peder Jensen, for selv om en datter er død, ville hendes børn vel skulle anføres i et arveafkald?
Men hvad så med punkt 1? Er der nogen der ved, om Elle Jensdatter så virkelig var Peder Jørgensens hustru nummer to?

mvh
Jørgen
 
Forfatter RE: Morten Jacobsen i Baggiskiær, Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/01/2010 22:12
ggpe skrev:
2. at ”noget tyder på, at hun (Peder Jørgensens første hustru) har været en datter af herredsfoged Peder Jensen i Langelund og denne hustru Inger Jacobsdatter Barfod” (s. 43)

Bare lige dette: Abildtrup sætter jo selv et stort spørgsmålstegn ved teorien (og det ligner ham ellers ikke!) på side 112-113, netop pga. arveafkaldet.

Noget andet er så, at Inger Jacobsdatter Barfoeds evt. 3de datter må have været noget ældre end Peder Jørgensen, i hvert fald tilhører de to forskelige generationer. Inger Jacobsdatter er jo en søster til Peder Jørgensens morfar.

Og netop dette, at Peder Jørgensen selv var en Barfod sammen med den stand de tilhørte og deres nære naboskab, kan vel også være forklaringen på de fadderskaber mv. Abildtrup nævner.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Morten Jacobsen i Baggiskiær, Herning sogn
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 14/01/2010 20:12

Tak for svaret. Du har uden tvivl ret. Peder Jørgensen kan ikke have været gift med en datter af Peder Jensen og Inger Jacobsdatter Barfod.
Tilbage står så, om Elle Jensdatter så i virkeligheden er Peder Jørgensens første hustru.
Det oplyses jo flere steder - sikkert med indbyrdes afhængighed - at Elle Jensdatter var Peder Jørgensens anden hustru. Og det kan bestemt godt være sandt. Jeg har ikke kunnet finde noget kildebelæg i de samtidige kilder, men omvendt heller ikke noget belæg for, at hun skulle være hans første hustru. Dermed være bestemt ikke sagt, at det ikke findes. Måske i tingbøgerne?
Hvis nogen skulle støde på oplysninger om bemeldte personer, vil jeg være endog meget interesseret i at høre nærmere.

mvh
Jørgen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk