hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Fødselsdage - generelt.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 27/12/2009 18:52
er der nogen der har eksempler eller andet omkring fejring af fødselsdage.

Hvor og hvornår begyndte det altså for bonde folket. (fejrer sin f. dag)

jeg har undret mig over det i længere tid og da jeg støtte på (i mine svenske aner)

skriver de faktisk også klokken på fødsels tidspunket - og det er i starten af 1700 tallet.

- men måske er det bedre egnet for dis-forum. (men er litten räd for for mange indlæg)

godt Nytår til alle og enhver.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Fødselsdage - generelt.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 28/12/2009 18:54
Jeg har en gammel bog fra 1898 der hedder "Dansk Bondeliv, saaledes som det i Mands Minde førtes, navnlig i Vestjylland", 2. oplag, skrevet af Henning Frederik Feilberg, præst i Darum-Bramminge. Han skriver meget udførligt om sæder, skikke, invitationer, forberedelser osv., men han nævner desværre intet om børnefødselsdage.

Min mor (født 1916) fortæller, at de altid har holdt fødselsdage i hjemmet hhv. i Herning og fra 1924 i Hobro. De var selv 9 søskende, så de måtte kun invitere 5 kammerater udefra. Hun husker, at en 25 øre i fødselsdagsgave var normen, men men det hændte også, at der blev givet en flot gave på 50 øre.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Fødselsdage - generelt.
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 30/12/2009 00:33
Min første tanke var at foreslå 6-bindsværet Dagliv i Danmark som dækker perioden 1620-1964, me der kunne jeg ikke umiddelbart finde noget om fødselsdagsskikke.
Der findes dog en hjemmeside som faktisk ser ret spændende ud, de har lidt om føslesdage - http://dagligliv.dk/wm142301
Men det er vel generelt sådan at det afhang meget af geografi og social status hvordan og hvornår man begyndte at fejre fødselsdage.
Nye strømninger bevæger sig efter min filosofi fra øst til vest og oppefra og ned
Vh
Laila Nørgaard
 
Forfatter RE: Fødselsdage - generelt.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 02/01/2010 16:09

Takker for indput.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Fødselsdage - generelt.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 02/01/2010 17:59
Interessandt emne!

Jeg ved at min farmor, der var født i 1912 i Køng, på Fyn, holdt børnefødselsdag med pigerne fra hendes klasse. Det har været i 1920'erne og hun var fra et husmandshjem.

Til gengæld har min mormor, der var født 1919 i Feldborg i Haderup sogn aldrig holdt børnefødselssdag. Den første rigtige fødselsdag i hendes hjem var, da hendes far fyldte 60 i 1941. Hun kom fra en ret typisk gårdmands-familie.

Så i dette tilfælde har geografien nok spillet en stor rolle. Den sociale status og familiens øvrige omgangskreds betød nok også en del.

Min tip5-oldefar blev født kl. 5 aften den 21. Januar 1706 i Jordløse på Fyn. Han er den eneste i min slægt, hvor jeg ved at tidspunket er noteret i kirkebogen.

Mvh Esben.
 
Forfatter RE: Fødselsdage - generelt.
Bonnet
Medlemmer

Antal indlæg: 89
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 06/01/2010 13:28
Hej ard!

Jeg fik min bedstemor, født 1895, til at skrive hendes errindringer i 1990.
Her skriver hun: --- Sådan noget som en dukke har jeg aldrig ejet, jeg kan heller ikke huske, at jeg har fået jule eller fødselsdagsgaver, det var der ikke penge til dengang.
Jo til min konfirmation fik jeg gaver, jeg fik to hvide forklæder, et syskrin, nogle lommetørklæder, 12 lykønskningskort, 14 kroner og nogle småting.

Bedste var født i en børneflok på 7, hendes far var boelsmand, et rimeligt almindeligt middelklassehjem i Vestjylland omkring århundredskiftet!

Venlig hilsen Kirsten
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk