hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 10/04/2006 23:09
Jeg prøver at finde denne mand, specielt hvor og hvornår han er født. Ifølge folketællingen 1787 og opgivelser i kirkebogen ved hans død og begravelse, henholsvis 06-12-1794 i Paarup, Assing Sogn og 11-12-1794, Assing Kirke, skulle han være født ca. 1726.
Han er fæstebonde i Øster Kirkegaard, Arnborg Sogn fra 1754 til 1770. Han får mindst to sønner, Henning, døbt 11-12-1757 og Niels, døbt 26-09-1763, begge i Arnborg Kirke.

Jeg har kikket efter efter i Skarrild og Arnborg Sogn fra kirkebogens begyndelse (1725), men har ikke fundet ham født her. Der optræder dog en Henning Rasmussen, men får ikke en søn Jens Henningsen inden for kirkebogens tidsrække.

Hvis der er en der kender til Jens Henningsen, hans fødested og forældre samt hvem han bliver gift gift, vil jeg meget gerne modtage information herom.

MVH Leif H. Bagger
 
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/04/2006 21:56
Henning Rasmusen bor jo i Krog i Skarrild. Datteren Anne født 1726 bor ved fkt. 1787 i Gl. Arnborg og angives at være 63 år gammel. Desuden er der en Maren født 1733, samt en Henningsdatter som optræder flere gange uden fornavn.

Udover Jens er der også en Mette Henningsdattersom som heller ikke ses døbt i Skarild. De kan selvfølgelig begge være fødte før kirkebogen begynder i 1725/26 eller der kan være mangler i kirkebogen de første år.

Men det er påfaldende at Henning Rasmusen slet ikke nævnes i Skarrild kirkebog i perioden 1726 til 1733. Mon han har boet et helt andet sted i den periode.?

Iøvrigt mener jeg 'kun' Jens Henningsen boede i Arnborg Kirkegaard fra 1756 til 1768, men det er nok mindre væsentligt i den her sammenhæng.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 17/04/2006 10:21
Hej Arne

Tak for dit svar. Bare for at være 100% sikker: Så er du enig i at Henning Rasmussen er far til Jens Henningsen.
Dette betyder dog at Jens Henningsen sandsynligvis ikke kan være født i 1726, idet Henning Rasmussen dette år får datteren Ane døbt i Skarrild Kirke.

Jeg har prøvet at efterspore Henning Rasmussen i andre sogne med kirkebøger omkring 1725-1735 (selvfølgelig Arnborg, men også Rind-Herning, Sønder Felding-Assing, Gjellerup), men har ikke kunnet finde ham i disse sogne.

Du har ret i tidspunkterne for Jens Henningsens fæstemål i Arnborg.

MVH Leif
 
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/04/2006 01:54
Ja, jeg tror bestemt at Henning Rasmussen er far til Jens Henningsen. Navnet er ret usædvanligt, og jeg vil mene at alle Henningesen'er i området har forbindelse dertil.

Men det endelige bevis mangler.

Jeg er enig i, at Jens Henningsen ikke kan være født i 1726, men han kan meget vel være født før den tid. Og som tidligere nævnt er det også påfaldende, at Henning Rasmussen slet ikke får nogen børn døbt (ikke engang dødfødte) i perioden 1726 til 1733.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/07/2008 10:02
Se også tråden:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?rowstart=20&forum_id=2&thread_id=634#3692


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Henningsdatter, Arnborg 1726?-1800
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 04/02/2009 17:23
Se tråden:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=110

feldborg skrev:
Henning Rasmusen bor jo i Krog i Skarrild. Datteren Anne født 1726 bor ved fkt. 1787 i Gl. Arnborg og angives at være 63 år gammel. Desuden er der en Maren født 1733, samt en Henningsdatter som optræder flere gange uden fornavn.


Nævnte Anne Henningsdatter er ved FT 1787 i Arnborg gift med Christen Nielsen (søn af Niels Jacobsen Søndergaard). Ved hendes begravelse den 5. august 1800 i Arnborg, står hendes alder anført til 77 år (dvs. født ca. 1723). Ved FT 1787 står hun anført med 63 år (dvs. født ca. 1724).

Jeg er naturligvis opmærksom på, at aldersangivelserne på denne tid ikke var helt nøjagtige. Men kan vi med rimelig sandsynlighed alligevel konkludere, at hun er datter af Henning Rasmussen i Krog, Skarrild og født i 1726, som det fremgår af Skarrild kirkebog?


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 08/02/2009 20:03
Vedr. Krog i Skarrild er det et gårdnavn eller stednavn? elle måske begge dele. Her havde min 2x tip bopæl fra omk. 1800- 1849, hans søn til ca. 1830, sjovt nok var sønnen gift med en Anne Henningsdatter fra Arnborg, men det er jo en anden historie.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Krog i Skarrild
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 08/02/2009 21:04
Hej Inger,

der findes stadig en gaard eller Sted Krog kun lidt fra Skarrild kirke.
Hvis du ser paa Skjern aa der, vil du se, at der er en krog paa den.
Den ser ud som indbugtning for en parkeringsplads paa en vej. Saadan
lidt rektangulär.

Venlig Hilsen
Villy


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 08/02/2009 22:46

Jeg siger mange TAK.
Med venlig hilsen
Inger

 
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/02/2009 01:13
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår Villy ret. Men Krog ligger i hvert fald nord for kanalen, ved Arnborg - Skjernvejen ca. 1½ km. nordøst for Skarrild by:

http://www.findvej.dk/?latitude=55.98395&longitude=8.9188&zoom=15&maptype=2


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 09/02/2009 09:37
Bødker-Jensen skrev:
Vedr. Krog i Skarrild er det et gårdnavn eller stednavn? elle måske begge dele. Her havde min 2x tip bopæl fra omk. 1800- 1849, hans søn til ca. 1830, sjovt nok var sønnen gift med en Anne Henningsdatter fra Arnborg, men det er jo en anden historie.
Med venlig hilsen
Inger


Det er vel Anne Henningsdatter af Overgaard i Arnborg, datter af Henning Christensen og Mette Nielsdatter i hendes 2. ægtesakb? Anne blev født 1793 samme sted og opkaldt efter sin farmoder, Anne Henningsdatter, født i Krog i Skarrild Sogn ca. 1726. Og det er hendes aner, som jeg ovenfor efterlyser en stadfæstelse af, idet der er lidt datoforvirring.

Hvis du i øvrigt har mere om denne søn som blev gift med Anne Henningsdatter (den yngre), så vil jeg gerne høre nærmere.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 09/02/2009 12:49

Tak til Arne Feldborg. Det er dog de utroligste sjove og pudsige stednavne der findes i dette lille Sogn, er lige stødt på en færgemand over åen ved Skarrild Kirke,
man tror næsten man er kommet til en Storby.

Og til John S. Nielsen. Jeg har oplysningerne om hans Søn , og sender dem gerne til dig. Hvad med Børnene vil du have dem med?

Med venlog hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 09/02/2009 15:28
Ja tak, jeg vil gerne have børnene med. Tak for hjælpen!


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Grethe Clausen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 15/02/2009 13:59
Til LHBAGGER!
Jeg kan oplyse efter tinglyste skøder i Viborg så har Jens Henningensen boet på Øster Kikrgård Fra 1756 til 1770, det er hvad jeg har lige nu, da jeg selv arbejder med gårdhistorier for lokalarkivet for Arnborg sogn, hitter jeg måske mere.
Mvh Grethe Clausen


leder af lokalarkivet for Arnborg sogns Hjemstavnshus og lokalarkiv.
Mvh Grethe Clausen
 
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/02/2009 15:27
Grethe Clausen skrev:
Jeg kan oplyse efter tinglyste skøder i Viborg så har Jens Henningensen boet på Øster Kikrgård Fra 1756 til 1770


Har du en præcis kilde til den oplysning.?

Jeg har set den refereret flere steder bla. i bogen Arnborg Sogn, men i fæsteprotokollen for Skarild-Arnborg Præstegods står:

1756: Jens Henningsen fæster afg. Jens Michaelsens ½gaard i Arnborg
1768: Søren Andersen fæster Jens Henningsens ½gaard i Arnborg

Året 1770 må være det år Søren Christensen kommer dertil (køber ejendommen?). Men det forhinder jo naturligvis ikke at Jens Henningsen kan have boet der i perioden 1768-70 også.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
Grethe Clausen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 16/02/2009 16:05
Efter hvad de ældre fortæller, bl. Andet Laust Frandsen fra Holtum har fortalt at Vester og Øster Kirkegård har ligget i Vinkel til venstre for Rind å bro, når vi kommer fra Arnborg, så tæt at der lige kunne går et menneske igennem ved hjørnene af disse to langhuse, (jeg tror det er disse to der kaldes halvgårde, og Jens Michelsen har måske boet i den ene halvdel af Øster Kirkegård, og Jens Henningsen i den anden ende. Omkring skødet så har jeg og min magger siddet i Viborg på Arkivet, og læst skøderne igennem på maskinerne deroppe, og gået ud fra Matr nr. 1 a. der står Jens Henningsen fra 1756 til 1770, ikke noget om fæster.
Jens Michelsen ??? 1756
Jens Henningsen 1756 1770
Søren Christensen 1770 ca.1810
Mvh Grethe Clausen.



leder af lokalarkivet for Arnborg sogns Hjemstavnshus og lokalarkiv.
Mvh Grethe Clausen
 
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 09/08/2011 15:49
Hej Leif,

her er Jens Henningsen for dig (jeg har brugt dine anenumre):

364 Jens Henningsen *1727 Blæsbjerg, Brande †1794 Paarup, Assing (FT 1787 ved sønnen Henning Jensen i Nederby, Sønder Felding). Gift 1750c i Arnborg? med

365 Ellen Jensdatter *1720c Annexgården, Arnborg †1782 Sønder Felding. Hun er datter af

730 Jens Michelsen ses 1718 i Kirkegård, Arnborg. Sidst set 1743 i skattemandtallet Arnborg. Viet 1718 i Vorgod med Maren Pedersdatter af Vester Herborg i Vorgod.

731 Maren Pedersdatter *1700cc Vester Herborg, Vorgod †1743+ Kirkegård, Arnborg.

Jens Henningsens far:
728 Henning Jensen *1700cc Søndergård Uhre, Brande †1753+, bosat Blæsbjerg, Brande. Hans far

1456 Jens Henningsen, Søndergård Uhre, Brande ses i Hastrup skøder fx 1706 og 1723. Gift med Maren Christensdatter, se nedenfor.

At 364 Jens Henningsen er født i Blæsbjerg, Brande fremgår af hans alder i FT 1787 i Sønder Felding og hans alder i Reserverullen for Brande 1741 (begge giver fødselsår 1727) som ses her :

http://www.nørvang-herred.dk/brande/folketal/b-ft1741HTML.htm
se nr. 7008 Blæsbjerg. Alderen passer og Henning er et sjældent navn.

Ellers ses de andre på:
http://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm
under Blæsbjerg, Uhre, Arnborg Kirkegård (menulisten for oven).

Ved normal søgning findes disse forfædre ikke. Det kommer fra en intensiv beskæftigelse med Brande sogn og noget af Arnborg.

Ruth Neumeister fandt Jens Michelsen viet til Maren Pedersdatter i Vorgod. Jeg håber hun har udskriften endnu, jeg har nemlig ikke kunnet finde den og vielsesåret.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 12/08/2011 11:24
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/08/2011 16:13
vms skrev:
Ruth Neumeister fandt Jens Michelsen viet til Maren Pedersdatter i Vorgod. Jeg håber hun har udskriften endnu, jeg har nemlig ikke kunnet finde den og
vielsesåret.

De er viet 17 p. Trin (09 okt) 1718.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=33&dir=537a-01&size=100

Se også:
http://hammerum-herred.dk/kirkeboeger/boelling/Vorgod_1709-1945.xls
Viede: linje 48 og 49.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 10/08/2011 11:46
Tak Arne,

jeg ledte efter vielsen i emails fra Ruth, men den var jo her
paa hammerum-herred.dk.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Henningsen, Skarrild Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 11/08/2011 10:33
Hej,

Jens Henningsen den ældres kone af Uhre, Brande er dukket op:

1706.06.02, Øster Nykirke, dåb, Jens Lauritsen, Nørre Kollemorten
Dom: 2 post Trin. havde Laurits Christensøn i Nørre Kollemorten et Barn til Daab som blef kaldet Jens blef frembaaren af Jens Henningsøns Hustroe [Ur] {Uhre, Brande} ved navn Marin Christens Datter. faddere vare Jens Pedersøn i Nør Kollemorten, Jens Henningsøn i Ur {Uhre, Brande}, Christen Henningsøns Hustroe ved navn An Ingvarts Datter i Nørkollemorten, Jens Hansen i Nørkollemorten.
NOTITS: Laurits Christensen er ved trolovelsen 1704 i Øster Nykirke nævnt af Brande, derfor er det Uhre i Brande sogn.

Jens Henningsen er altså gift med Maren Christensdatter.
Man skulle tro at Christen Henningsen er en bror.
Da Laurits Christensen i 1704 forlover sig i Øster Nykirke, skriver han sig af Uhre,
Brande. Man kunne formode at Maren Christensdatter og ham er søskende og
kommer fra Brande og at Jens og Christen Henningsen kommer fra
Nørre Kollemorten, Øster Nykirke.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk