hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 24/11/2009 16:25
Jeg ved hvor vedkommende er født, har boet, blev gift og fået deres børn døbt.

Personerne det drejer sig om Søren Vestergaard Busk, født Andersen (tog navneforandring i 1906), født 15-03-1871 i Handerup, Faster Sogn søn af Svend Andersen, Handerup Faster Sogn (1839-1903) og Abelone Sørensen, Klokmose, Faster Sogn (1842-1892) og hans hustru Karen Jensen født 13-12-1875 i Rabjerg, Borris Sogn.

Jeg har forsket i slægten fra Bølling Herred og har de fleste ”på plads” men mangler altså ovennævnte.

Kan nogen hjælpe med ovenstående vil jeg være meget taknemmelig.
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 24/11/2009 16:31
Hej Susann!

Hvor er sidste kendte opholdssted og hvornår?

Med venlig hilsen

Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 24/11/2009 19:16
Hej Erna!
Sidste kendte opholdssted må være Heldgaard, Borris Sogn hvor jeg har fundet en datter konfirmeret i 1916.
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/11/2009 21:05
Bogen Borris Sogn sogn oplyser på side 114 at de boede i Heldgaard (ikke Hedegaard) fra 1909 og videre "De bliver der dog kun i fem år, så overlader de gården til kreditorerne"

Desværre står der ikke noget om hvor de flyttede hen derfra.

Samme bog side 237 oplyser at de "havde gården Øster Hvolig en kort tid", men ikke om det er før eller efter tiden i Heldgaard.

Ved konfirmationen ser jeg ikke noget bopæl, udover at pigen tilsyneladende tjener hos Gmd. Ole Kjær i Debelmose. Bemærk i øvrigt også, at hun er konfirmeret en anden dato end der øvrige piger.

Har du prøvet lokalarkivet i Borris, Ove Enevoldsen dér har et godt kendskab til sit område.
http://www.borris.dk/forening/lokalhistorisk.htm


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 24/11/2009 22:16
Hej feldborg, tak for dit svar og tip.

Bogen ”Borris Sogn og dets beboere...” har jeg netop bestil på biblioteket og venter spændt på at læse.
Søren og Karens yngste søn Otto Ejnar (1912-1982) boede i Viborg i 1937 da han blev gift og der er forældrene nævnt i kirkebogen som afdøde.
Flere af børnene boede i Viborg, bl.a. datteren Jenny som havde Højskolehotellet i Jernbanegade fra 1930'erne til 50'erne. Så det er muligt at forældrene også boede her men jeg er ikke sikker. Jeg kan svagt mindes som barn at have hørt at de omkom ved en hestevognsulykke i 1920'erne, men jeg er ikke sikker på om det er rigtigt da jeg endnu ikke har fundet dem i hverken kirkebøger eller folketællinger.
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Marit Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.05
Lagt på d. 01/12/2009 17:34
Følgende hestevognsulykke krævede ikke dødsofre. Fra "Borris Søndre Grandelag og Omegn" af Visti Heldgaard: "Næsten værre gik det Søren Busk, som boede i Heldgaard omkring l9l2. Han stammede fra gården Busk i Borris og var gift med sognefoged Kræ Rahbjergs datter Karen. Karen var gået i barselseng, og det var aftalt, at Peder Chr.Thomsens kone Maren, som boede syd for åen, skulle komme og pleje Karen og den lille, mens sengelejet varede. Det var imidlertid blevet højvande, og de havde på en eller anden måde fået aftalt, at Søren Busk skulle hente hende med heste og vogn og forsøge at køre over ved Hvollig. Vandet stod blankt over vej og bro, men Søren var ikke den mand, der gav op i en sådan sitiuation,han trodsede elementerne og begav sig ud i de vilde vover. Maren, stod
ovre på den søndre bred og betragtede overfarten med ængstelse. Søren var
kommen mere end de tre fjerdedele af vejen, men så gik det galt. Strømmen.
vildledte både kusk og heste, så de væltede i den vestlige vejgrøft, og Søren måtte i vandet. Han fik dog hestene fra vognen og fik både den og sig selv bjærget tilbage til den nordre bred. Hvorledes Maren kom over, ved jeg ikke bestemt, men hun er jo nok gået over spangen ved Graul. Disse par tildragelser illustrerer, hvilke vanskeligheder ældre tiders mennesker har haft at komme ud for. I l933 blev en ny lige vej anlagt over ådalen ved Hvollig og der blev bygget en betonbro, altsammen i en sådan højde, at vandet aldrig siden er gået over".
Interesserede i området kan få bogen på CD-R. ma.sen(at)get2net.dk
Mvh Marit
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 03/12/2009 21:14
Hej Marit! Tak for din kommentar. Jeg kendte ikke til omtalte uheld. Jeg har siden talt med min far og han mener heller ikke at de omkom ved den ulykke i Viborg i 1920'erne men det var nogle andre i familien, jeg ved bare ikke hvem.
Jeg har sendt dig en mail da jeg er interesseret i cd-rommen.
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
Susann
Medlemmer

Antal indlæg: 36
Bopæl:
Tilmeldt: 24.11.09
Lagt på d. 28/05/2010 13:16
Slægtens hjælp.... Jeg har nu fået kontakt med et barnebarn af omtalte personer, Søren og Karen Busk, og fået bekræftet at der skete denne hestevognsulykke i Viborg i 1920'erne som jeg har fået fortalt. I 1929 kørte min oldeforældre galt med en hestevogn og min oldemor blev derved dræbt. Nu har jeg ihvertfald et årstal at søge på og i hvilket sogn jeg skal søge. Dvs. et besøg på landsarkivet.
Hvad der siden skete med min oldefar ved jeg endnu ikke - andet end han er død før 1937.
 
Forfatter RE: Hvordan finder man afdøde, altså i hvilket sogn de er døde ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/05/2010 13:56
Fejlplaceret indlæg slettet.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/05/2010 13:58
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk