hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 24/11/2009 14:15
Jeg vil ikke undlade at gå ind i den standende debat om Jens Jensen Debel og Anne Marie Jepsdatter, da jeg tilsyneladende som den eneste sidder inde med nogle af de efterspurgte oplysninger:

Anne Marie Jepsdatters aftægtskontrakt kan findes i Ø.V.N.Horne herreds Sk&P-protokol B82G-SP6 fol. 417ff fra 1796.
På et eller andet tidspunkt efter sin svigersøns, Frands Lauridsens, død flytter hun til Tistrup og bor hos sin søn Jens Jensen i Gaarde. Sammesteds dør hun d. 14. marts 1818 (C557, Tistrup 1814-36, fol. 57).
Efter sønnen Jens Jensen i Gaarde, der dør 16. feb. 1845, er der et udførligt skifte (B83-227, Ø.V.Horne Hrd. Skifteprotokol 1843-52 fol. 114b-116a og fol. 177a - 179a). Da han i sit ægteskab ikke har avlet børn er samtlige hans søskende nævnt - altså alle Jens Jensen Debels og Anne Marie Jepsdatters børn.
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/11/2009 22:30
Hej Anne Marie.
Mange tak for svaret,jeg havdew næsten opgivet håbet om at få noget at vide om Jens Jensen Debels forhold,Det er ikke første gang jeg har haft en tråd ude om familien i Tarm, efter at jeg læste at Anne Marie Jepsdatter var gudmor til Karen Jensdatters barn i Rabæk, som var født om natten og døbt kl 6 om morgenen. og jeg har fået en masse om Anne Marie Jepsdatters aner, men ingen kendte noget til Jens Jensen.
Jeg skal hurtigst muligt have fat på dette skifte.
med venlig hilsen. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 25/11/2009 21:27
Hej igen. Jeg glemte at spørge om du har forbindelse til Nogen af Jens Jensen og Anne Maries børn?
Og om du kender noget til om Jens Jensen Debel er i familie med den Christen Jensen Debel, som var gift med Christen Ivarsen på Rabæk i Oddums datter og tetamenterede Rabæk til konens brodersøn Christen Hansen som blev gift med Jens Jensens datter Karen?
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 26/11/2009 13:54
Først må jeg svare benægtende m.h.til Christen Jensen Debel; jeg aner det ikke. Ejendommeligt nok er Christen Iversen på Rahbæk også en af mine forfædre.
Jo, Jens Jensen Debel og Anne Marie Jepsdatter er mine tip3 forældre, således:
datter: Anne Marie Jensdatter i Egvad (g.m. Frands Lauridsen)
søn: Christen Frandsen f. omk. 1799 i Egvad, d. 1836 i Ansager
søn: Frands Christensen etc.
mvh AnneMarie
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 26/11/2009 20:43
Tak for det,det ser næsten ud til at du er i familie med min kone, som også har Christen Ivarsen som ane, --og også Jens Jensen og Anne Marie i Tarm, hvis min teori om Karen som datter af dem.
Der går nok lidt tid før jeg er så mobil at jeg tager turen til København igen,Kan du i mellemtiden bekræfte at Karen som bliver gift,først med Christen Hansen på Rabæk, og efter dennes død med Peder Pedersen er en af Jens og Anne Maries børn?.for,mentlig det ældste, idet Jens og Anne Marie iflg "Kermit" fik dispensation til ægteskab mellem nært beslægtede i 1752.
Du har vel ikke filmnumret på de skifter du nævnes, for så har jeg mulighed for at låne dem hjem til vores bibliotek.
Min kones aner efter Chr Ivarsen går gennem dennes yngste søn Hans Christensen som fik Bundsgaard i Oddum efter sin svigerfar, Niels Andersen Boel, og dennes søn,
Christen Hansen, gift med Karen Jensdatter,og videre til Christens yngste søn Niels Rahbæk Christensen som købte Gammelgaard i Skarrild.
Mvh Oldefars mand, som heder Egon og bor udenfor Slagelse-
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 27/11/2009 19:45
Hej Egon.
Til din beroligelse: Karen Jensdatter g.m. Christen Hansen i Rabæk er rigtignok datter af Jens Jensen Debel og Anne Marie Jepsdatter.
Jeg bruger LA i Viborg; derfor benytter jeg ikke filmruller, men skiftet efter Jens Jensen har jeg fotograferet. Disse fotos (nogle af dem en anelse overbelyst) kunne sendes til dig med e-mail, dersom du er interesseret?
Punkt 2: Christen Iversens ældste søn, Iver, er min forfader og hans yngste datter, Karen, f. i 1727, ligeså. Hun blev gift med Jørgen Michelsen på Mølbygård i Ansager sogn.
mvh Anne Marie

 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Svend Bollerup
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 07.09.07
Lagt på d. 27/11/2009 21:00
Ja så er de "kære" Debel-er igen på banen. Jeg kan desværre ikke bidrage med noget konstruktiv, kun rejse endnu et spørgsmål:
Jens Jensen Debel og Hans Jensen Debel (i Varisbøl) formodes jo at være brødre, men da deres koner (Anne Marie Jepsdatter og Malene Marie Sørensdatter) er kusiner, og Jens Jensen Debel får tilladelse til giftemål med en kusine (beslægtet i 2.led) og Hans Jensen Debel får tilladelse til giftemål med gran-kusine (beslægtet i 3. led) kan Jens og Hans jo ikke være brødre ??.

Overser jeg noget ??


Svend Bollerup
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/11/2009 21:13
Hej Anne Marie.
Tak for tilbudet om kopi af skifte.Dejligt at fåbekræftet at jeg har gættet rigtigt mht. Karen. Jeg troede ikke at de originale skifter var tilgængelige efter at mormonerne havde filmet dem (slidtage).
.Ivar kendte jeg først fra fornylig da jeg så nogle anetabeller som erikrabekostergaard havde lagt ud. Har du forresten set det han og et par andre havde om præsten i Oddum og hans forslægt ? Jeg tror det er ca 1 uge gammelt. Det var på dis-danmark.dk/forum/read.rhr? 1,595679.

Mvh. Egon <egonhansen1212@gmail.com>
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/11/2009 21:21
Første indlæg fra Erik er dateret 1/11. foreløbig sidste kommentar af mig 22/11
Som emne står der Christen Clausen i Oddum
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 27/11/2009 21:42
De kan vel godt være fætter og kusiner til forskellig side? Malene kan evt. have en granfætter på fx mødrene side, som slet ikke har noget familiært bånd til Anne Marie Jepsdatters eventuelle fætter på fædrene side. Rent teoretisk kunne det vel godt lade sig gøre? Det bliver - indrømmet - lidt fortænkt og indviklet.
Jeg er nu næsten sikker på, at Jens og Hans er brødre. Efter Jens Jensen Debels død er der 25. jan 1787 en panteobligation i S&P-prot. udstedt af Lauge Sørensen i Foersom samt underskrevet af Jens Debels 2de efterladte børns formyndere Hans Jensen og Frands Laursen (Jens Debels svigersøn).
med hilsen Anne Marie
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Svend Bollerup
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 07.09.07
Lagt på d. 27/11/2009 22:35
Hej AnneMarie

Selvfølgelig kan Jens og Hans sagtens være brødre -jeg var vist gået i selvsving.

mvh. Svend Bollerup
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 28/11/2009 07:37
Hej Anne Marie eller Egon

I betragtning af interessen for dette emne, kunne jeg så ikke formå en af jer til i dette forum at oplyse navne (og evt. bopæl) på samtlige Jens Jensen Debels børn.

I modsat fald ville jeg da også være meget interesseret i en kopi af skiftet efter Jens Jensen, da jeg jo muligvis skal have opdateret efterslægten efter Appelone Eskesdatter.

mvh
Svend Aage Nielsen
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 28/11/2009 10:01
Hej Egon.

Først: jeg er ikke blevet helt klar over, om du ønsker det omtalte Jens Jensen-skifte overført pr. e-mail, men jeg kan se, at din e-mail adresse er lagt på.
Dernæst: jeg har ikke set (men vil så sandelig) de omtalte anetabeller, der er lagt ud. Min 'viden' har jeg fra Holger Hertzum-Larsen. Rent faktisk har jeg her i november fotograferet skiftet efter Karen Christensdatter Høst (det var sikkert det, du havde i tankerne?), der skulle være - og også er - søster til Claus Christensens hustru - forældre til præsten i Oddum, Christen Clausen. Jeg har endnu ikke selv nedskrevet skiftet, men det er i min besiddelse.
Jeg vender tilbage senere på dagen.
mvh Anne Marie
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 28/11/2009 13:47
Hej Svend Aage

Du er da velkommen til også at få tilsendt det omtalte skifte, men så bliver du også nødt til at meddele mig din e-mail adresse.

mvh Anne Marie
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 28/11/2009 14:29
Hej Egon

Jeg har prøvet at sende skiftet til dig men har fået det hele retur igen. Begrundelsen fra mail-serveren var, at den opgivne e-mail adr. ikke eksisterede.

mvh Anne Marie
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 28/11/2009 20:45
Hej allesammen.
Så kom der gang i Tarm igen.Først blev jeg lidt overrasket, for jeg har rigtigt mange henvendelser på den mailadresse, men så skrude jeg tilbage og læste mit sidste indlæg een gang til, og det ser faktisk ud til at jeg ikke har læst korrektur, Undskyld jeg gentager <egonhansen2112@gmail.com> såskulle det være rigtigt!
Jeg er ikke særligt rutineret computerbruger,f.eks. er det aldrig lykedes for mig at sende en vedhæftet fil, og hvordan jeg for et par måneder kom ind på dis-danmnarks sider med aneefterlysninger og fik mulighed for at sende efterlysninger, kan jeg ikke redegøre for nu, men nu ligger det altså på min maskine, og jeg skriver bare <dis-danmark.dk/forum> så får jeg den nyesre side, opg hvis der ikke er andre som har kommenteret et emne bladrer jeg tilbage til den dato hvor jkeg selv har haft sidste indlæg. Så står emnet til venstre og sidste indlæg med dato yderst til højre. Mit indlæg er dateret 22 november, men jeg har ikke set om der er kommet andre,jeg takker bare for de mange oplysninger der tidligere er fremkommet
Det var Svend Aage som sidste gang jeg skrev om Tarm og Forsum gav alle de fine oplysninger om Anne Marie Jepsdaters forslægt. Siden har jeg i Viborg Landstings skøde og panteprotokol set Klippes udbud af Lundenæs fæstegods til 12 marts 1772.
Jeg er stadig intereseret i de skifter, der nævner Alle Jens Jensens børn.
Jeg har set skiftet efter Frants Lauritsens første kone, hvor han får tilladelse til at sidde i uskiftet bo sålænge han ikke gifter sig igen! men det gør han jo hurtigt igen, som sædvane var dengang, og også skiftet efter Frants i 1808, hvor der står "at den gamle enke fremviser sin aftægtskontragt". Den har jeg ikke kunnet finde.
Jeg sæger også efter Lundenæs fæsteprotokoller, men de nævnes ikke i bevarede godarkiver.Jens Jensen Debel, nævnes et sted som "unge Jens Debel". Har han overtaget fæstet efter faderen? Sa kunne "gamle Jens Debel og Christen Debel i Oddum være brødre, og der kunne i testamentet i 1762 være truffet familier aftale om at Jens s datter Karen skulle giftes med den 15 år ældre Christen og begge slægter dermed fortsætte på Rabæk.
Ja jeg ved godt at der er fri fantasi, og aldrig kunne bevises, men det ville da være en god historie!
Jeg går ud fra at du kender Viuf Sørensens gårdhistorier( de ligger på Oddum lokalarkiv) og dermed hele Christian Ivarsens forslægt?
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 29/11/2009 10:28
Hej Egon

Nu jeg har din rigtige mail adresse, vil jeg forsøge en gang til - halvdelen her i formiddag og den sidste halvdel i eftermiddag, idet det ellers fylder for meget, og jeg får det hele i hovedet igen.
Din teori om Jens Debel den yngre og ditto den ældre kan da fint passe, men beviset mangler unægtelig.
Nej jeg kender faktisk ikke Viuf Sørensens gårdhistorier; formoder man skal age til Oddum lokalarkiv for at læse dem? Eller findes de evt. på LA Viborg?

Det er mindst 15 år siden, jeg fandt frem til den omtalte aftægtskontrakt, og da benyttede jeg ikke fotos. Den iøvrigt temmelig uinteressant - den sædvanlige opremsning med ko og ildebrændsel. Der er dog et eneste sted, som jeg ikke kan finde nogen mening i. Citat: " .. så og betaler jeg Frands Lauridsen til hende årlig 2 slettedaler i Landgilde af <Morten Ottens sted>.. citat slut. - Hvad og hvem hentydes der mon til??
mvh Anne Marie

 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 29/11/2009 10:55
Jeg har nu modtaget skiftet fra Anne Marie og kan således selv gøre rede for arvingerne i skiftet efter Jens Jensen (altså alle Jens Jensen Debels og Anne Marie Jepsdatters børn):

1 en søster Sidsel Jensdatter, enke efter Just Lauridsen i Strellev.

2 en søster Karen Jensen, død, efterladt sig:
Christen Christensen, gmd. i Albæk i Skjern
Jens Christensen, aftægtsmand i Fruergaard i S. Felding
Mads Christensen, aftægtsmand i Skovgaard i S. Felding
Jeppe Christensen, gmd. i Vostrup i Lønborg
Niels Christensen, aftægtsmand i S. Felding
Christian (Pedersdatter), ugift i Rabæk i Aadum

3 en søster Anne Marie Jensdatter, død, efterladt sig:
Jens Frandsen, Kjærgaard i Strellev
Jeppe Frandsen, aftægtsmand i Stepping sogn
Hans Frandsen, aftægtsmand i Holsted
Kirsten, gift med aftægtsmand Peder Jensen i Kjærgaard i Strellev
Christen Frandsen, død, efterladt 2 børn i Ansager:
Frands 12 år og Anne Marie 14 år.

mvh
Svend Aage

Redigeret af Svend Aage Nielsen d. 29/11/2009 10:57
 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 29/11/2009 20:46
Hej Anne Marie.
For snart mange år siden læste jeg i et biografisk leksikon om civilingeniør Knud Rahbæk at hans farfar var skolelærer Just Rahbæk,og dennes farfar var Christen Hansen Rabæk og dennes farfar igen Christen Christensen på Præstbro. Dette forelagde jeg arkivar Lindby(tror jeg nok han hed) på Oddum lokalarkiv.Han kunne fortælle mig at jeg var på vildspor.Der var nemlig to på Rabæk(samtidig) som hed Christen Hansen, henholdsvis med kendenavnet Bundsgaard og noget med Gunde---, og så var det altså den forkerte Christen Hansen som biografisk leksikon havde valgt!
Han satte mig på rette spor med Hans på Bundsgaard og Christen Ivarsen på Rabæk. Samtidig sendte han mig nogle kopier af Viuf Sørensens gårdhistorier og satte mig i forbindelse med ham, så jeg fik hvad han havde om Christen Ivarsens forslægt.Jeg kan nu se at erikrabekostergaard har det samme.
Gennem Viuf Sørensen fik jeg også et praj om Hans Christensen på Bundsgaards kone og hendes forældre. Niels Andersen Boel havde købt Bundsgaard fra Lundenæs i 1732. Vi var faktisk igang med at finde Niels Andersens forslægt i Bøel i Lønborg da han døde. Jeg ved at enken overlod til Viborg landsarkiv at finde arvtagere til Viuf Sørensens store materiale, men har ikke kunne finde hvem der har overtaget netop materialet om Nr.Horne herred.
Jeg kan se af Svend Aages indlæg at Niels Christensen anføres som aftægtsmand i Sdr Felding.Det er ham som er far til Just(skolelæreren). Hans ældste datter Karen blev gift med Søren Pedersen fra Borup,Brande og kom til at bo i Thyregod.Deres søn og hans efterkommere fører navnet Rahbæk Sørensen.Jeg har set efterkommere førte gården i Thyregod videre(slægtegårdsarkivet). og en datter, Margrethe blev gift med smeden i Thyregod, Martin Nielsen.Han døde ung og efterkod Margrethe med tre børn under 12 år,den ældste var min svigerfars farmor.
En anden datter af Niels Christensen og hendes mand overtog Gammelgaard i Skarrild, men da manden døde blev gården solgt til fremmede.
Med venlig hilsen Egon


 
Forfatter RE: Tarm, Egvad
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 29/11/2009 21:14
Tak for de mange oplysninger. Jeg kan jo prøve at efterspore Viuf Sørensens åbenbart omfattende materiale i Viborg - next time.
Tidligere skrev du, at du undrede dig over, at skiftet stadigvæk eksisterede. Har du været på Landsarkivet i Viborg? Her findes rent faktisk en mængde originale skifter, dog ikke et efter Jens Jensen Debel. Mon han skulle have et testamente liggende på Rigsarkivet?
Med hensyn til <erikrabekostergaard> og anelisten, er det ikke lykkedes mig endnu at få den på skærmen, men det kommer nok.
mvh Anne Marie
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk