hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anmærkning i kirkebog
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 10/11/2009 20:59
Min fars halvsøster Leonie Marguritte Petersen Ask blev født i Esbjerg den 18. oktober 1900. Fødslen er indført i Esbjerg sogns kirkebog og i Almindelig Hospitals kirkebog i København (fødte kvinder 1900 opslag nr. 15). Her står, udover barnets fulde navn også moderens navn samt en anmærkning, hvor der står:
"Barnet har fødehjemstedsret i Københavns Kommune". Skrivelse fra magistraten 2/4-1901.
Det er en anmærkning jeg ikke tidligere er stødt på, derfor vil jeg gerne om der er en der kan forklare hvad det betyder og hvorfor fødslen både er indført i Esbjerg og København.

mvh
Niels Ask
 
Forfatter RE: Anmærkning i kirkebog
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 11/11/2009 13:10
Det må vist være den samme, som man støder på med "moderen boede på 10månedersdagen i XXX sogn" og lignende - man har/havde en lov/regel om, at et barn var forsørgelsesberettiget i "undfangelsessognet" !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Anmærkning i kirkebog
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 11/11/2009 13:43
Hej!

Tak for svaret!
Jeg har ingen grund til at formode at moderen, som hed Hulda Petersen Ask, på noget tidspunkt har været i København. Hun flyttede, sammen med moderen som var enke, fra Silkeborg til Esbjerg og senere til Århus, hvor min far er født.
Den med 10-månedersdagen kender jeg godt, men jeg tror ikke den gælder i dette tilfækde.

mvh

Niels
 
Forfatter RE: Anmærkning i kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/11/2009 13:49
Jeg har en ide om, at netop ordet "fødehjemstedsret", i stedet for forsørgelseskommune eller lign., antyder at faderen ikke er dansk stastborger, men har bopæl i København.

Kan det passe ind i de øvrige oplysninger.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anmærkning i kirkebog
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 11/11/2009 14:16
Jeg har ingen oplysninger om familiens ophold i Esbjerg og om Hulda, der nu er 20 år, har kendt en person med udenlandsk baggrund. Hun er iøvrigt selv ½ svensk.
Så det ser ud som om det kun er en faderskabssag der kan afsløre om barnefaderen er af udenlandsk herkomst. Tak for indslaget.

mvh
Niels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk