hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Knud Christensen i Vrå
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 05/11/2009 21:52
Allerførst vil jeg lige skrive, at det er for mig rigtig godt at sådan afskrifter som ovennævnte kommer her på sitet.

Det afstedkommer dog for mig visse spørgsmål da jeg indtil "kun" har side op og side ned kikket i kirkebøger og enkelte skifter (tak brejl.sk)

Bl.a. følgende sakset.


Gjellerup sogn
Vrå

Matrikel 1664 19 Tdr: 4 Skp : 0 Fjk 0 Alb
Ejer Herningsholm Fæstere
Skateliste 1678 Knud Christensen og Christen Jacobsen
Knud Christensen har følgende Besætning . 1 Hoppe . 1 Ko . 2 Unghøvde . 4 får
Døde omkring 1783
Christen Jacobsen har følgende besætning : 2 Hoppe 3 Køer 4 Unghøvder 8 Får . 1 So
endvidere 1 Datter og en Pige
Ved Vurdering 1683 til Matrikel ses Arvingerne efter Knud Christensen Nævnt
Josva Knudsen _ Christen Jacobsen - Michel Knudsen - Laust Nielsen - Niels Knudsen - Christen Knudsen
Matrikel 1688 17 Tdr : 4 Skp . 2 Fjk: 1 alb
Ejer Herningsholm Fæstere se ovenfor
Herning Holms Salg 1704
Lars Nielsen og Josva Knudsen .
17 Tdr 4 skp 2 Fjk 1 alb Hartkorn
Ved Herningsholms salg 1751 Er Vrå delt i 4 Gårde. der alle gør Hoveri på Herningsholm -


Ved Vurdering 1683 har jeg set før omtalt men her står jo direkte nævnt arvinger efter Knud.

kan det være Jens Bang´s egne kommentarer eller ?.

Og igen omtalte vudering er det muligt det kan læses på et arkiv idag.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Knud Christensen i Vrå
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/11/2009 23:33
ard skrev:
Ved Vurdering 1683 har jeg set før omtalt men her står jo direkte nævnt arvinger efter Knud.

Markbogen / modelbogen 1683 er forarbejdet for matriklen af 1688. Den indeholder en grundig beskrivelse af den enkelte ejendom, dens marker og deres anvendelse, dens beboere, osv., som dannede grundlag for ansættesle af Hartkorn.

De enkelte gårde blev behandlet under eet, også selv om der var flere fæstere. Men disse blev alle nævnt ved navn.

Det ligger fast, at Knud Christensen er død før eller omkring 1682-83, og at de andre nævnte personer har boet i Vraa på den tid. Det var jo immervæk en gård på 17 Tdr. Hartkorn.

Disse oplysninger ses også citeret flere andre steder. Men om alle de nævnte er arvinger efter Knud Christensen mener jeg nu ikke fremgår helt klart af de oprindelige kilder. I 1704 er der kun Josva Knudsen og Laurs Nielsen tilbage


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Knud Christensen i Vrå
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 06/11/2009 00:14
Hej.
For mange år siden afskrev jeg, hvad der er skrevet om gården Vrå i Markbog nr. 894 (film S 6196 på rigsarkivet) til matriklen fra 1688, og der står ikke noget om, at de nævnte gårdmænd skulle være arvinger efter Knud Christensen.
Her er, hvad jeg har skrevet:
Vraa-gaard.
Bemeldte Vraa-gaard |: som berettes skal ikkun i forrige tider have været en gaard :| hvilken gaard nu befindes at beboes af seks mænd og som samme gaard med dets tilliggende jord tilhører Hans Høj Grevelige Excellents Gross Cantzler v. Alefelt er jorden under et maalt, hvilket udi forretningen ved maal og taxt vidre forklares.
Mændene, som fornævnte Vraa-gaard beboer, er disse efterskrevne, nemlig:
1. Josua Knudsen, 1/5 grd.
2. Christen Jacobsen, 1/5 grd.
3. Michel Knudsen, 1/5 grd.
4. Laurs Nielsen, 1/5 grd.
5. { Niels Knudsen }
{ Christen Knudsen } 1/5 grd.

Man kan altså se, at gården var delt i 5 lige store parter, hvoraf den ene part havde 2 fæstere.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Knud Christensen i Vrå
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 06/11/2009 21:23
Tak til Niels og Af. - jeg havde lidt på fornæmelsen at det nok var egne kommentarer sådan som det stod skrevet. - så jeg tror jeg bibeholder min tekst : om muligheden / sandsynlighed at Josva Knudsen var søn til Knud Christensen.
(klipper lige din tekst ud Niels der er jo en god henvisning til hvorfra oplysningerne ligger)


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Knud Christensen i Vrå
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/11/2009 21:43
ard skrev:
om muligheden / sandsynlighed at Josva Knudsen var søn til Knud Christensen.

For så vidt Josva Knudsen angår, så mener jeg ikke der er nogen grund til at tvivle på, at han er søn af Knud Christensen og Kirsten Josvasdatter - og dermed barnebarn af Josva Jensen, kendt fra giftmordet i Langelund.

P.S.
Jeg gennemgik lige nogle sider af markbogen af 1683 for Gjellerup i eftermiddags (mikrofilm på lokalarkivet i Herning).

16 dobbeltsider er der alene om gården i Vraa. Men som tidligere nævnt er det oplysninger om markerne osv. Af personoplysninger er der ikke noget udover det allerede nævnte.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/11/2009 21:56
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk