hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Elmholt i Rind sogn.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 02/11/2009 19:52
I en beretning fra Kirstine Nielsen (Holt) 1847-1934 datter Af Niels Jensen Elmholt
har jeg bla. følgende sætning.

Mit fødehjem hed Elmholt, en stor dejlig gaard i gammel stil.

Der fortælles at den i det 17 århundrede var et gammelt herresæde med en stor Elmskov omkring gaarden.

Man kunne længe efter finde Levninger af gamle stammer i Mose og Eng.

Syd for gaarden var en Dal som kaldes Kirkedal. Der skal have ligget en Kirke engang. Jeg havde mange kære minder fra mit barndomshjem.

Da jeg ikke har den store stedkendskab i den tid, vil jeg høre om der er nogen der kan bekræftige ovenstående ved evt navne


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Elmholt i Rind sogn.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/11/2009 22:34
Der er nok for størstedelens vedkomnede tale om en lidt pyntet overlevering.

Navnet stammer givetvis (iflg. sprogforskere) fra træsorten Elm og udtrykket Holt (en lille skov). Og at der har været store skove er jo også rigtig nok. Men det har der jo været overalt i Jylland så det er der ikke noget usædvanligt i. Og stedet her tæt ved åen har givetvis været beboet helt tilbage i oldtiden.

Men, at der har været skove overalt i Jylland langt op i middelalderen har Kirstine Nielsen måske ikke været klar over, og som født på en (på den tid) udpræget hedegen uden mange træer har hun nok også haft svært ved at forestille sig det.

Elmholt er en ret stor enestegård beliggende ved Fjerderholt Å, og som sådan har det givetvis oprindeligt været en nogenlunde god enggard, men i 1700 tallet sikkert også plaget af sandflugt (pga. hedeafbrændinger) som de fleste andre ejendomme i Rind sogn, og som mange andre steder i området for den sags skyld, var det.

Som andre enestegårde har det jo nok oprindeligt været en selvejergård, men er gledet over i fæstegårdenes rækker. Måske ved Skipper Clemetsfejden eller måske under svenskekrigene.

Modelbogen af 1688 siger:
Ligger til Hastrup.
Dens Jord bruges med 1 Kærve Byg, 2 Kærve Rug, een Kærve Boghvede. Hviler 5-6 Aar. Bestaar af Sand og lidet Muld. Eragtet for ond. Engbund dertil: 5 Læs middel Hø. 4 Høveders Græsning.
Fæster: Christen Pedersen.
Hartkorn 2-5-3.


Og det lyder jo ikke ligefrem som noget herresæde.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Elmholt i Rind sogn.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 03/11/2009 16:44
Jeg skulle nok have været mere specifik.

det drejer sig om hvilket i det 17 århundrede var et gammelt herresæde
og Hvilke kirke kunne tænkes at have ligget kirkedal


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Elmholt i Rind sogn.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/11/2009 19:02
ard skrev:
det drejer sig om hvilket i det 17 århundrede var et gammelt herresæde
og Hvilke kirke kunne tænkes at have ligget kirkedal

Den første linje i mit tidligere indlæg besvarer fuldt ud dit spørgsmål forså vidt angår Elmholdt incl. den nærmeste omegn.

Hvad det andet angår, så har der ikke ligget nogen kirke i nogen kirkedal i historisk tid.

Rind kirke hører til landets ældste, bygget ca. samtidig med, og i samme stil som, Snejbjerg og Gjellerup, hvoraf sidstnævnte er Danmarks ældst daterede landsbykirke (1140).

Nogle mener iøvrigt at Gjellerup kirke (og måske også andre granitkirker på egnen) er bygget af den samme bygmester som byggede Ribe domkirke, hvor der netop i 1130'erne var en pause i byggeriet pga. borgerkrigen efter drabet på Knud Larvard.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Elmholt i Rind sogn.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 03/11/2009 20:35
Det er jo altid interessant med beretning og overleveringer for ældre tid hvad enten det er i et interview eller det er udgivelse af bøger /skrifter og der pyntes lidt her og der - men jeg synes alligevel det er 2 pussige sætninger i beretningen om hendes fødehjem.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Elmholt i Rind sogn.
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 20/11/2009 17:34
Hej!

Tak for oplysningerne om Elmholt. Det må være den gård, der har lagt navn til Elmholt-slægten i Ikast sogn.

Er det muligt at at den Anders Pedersen Elmholt, der var far til Peder Andersen Ellemholt, stamfar til Bjerre slægten i Sprinbjerggård var en bror til Christen Pedersen i Elmholt 1688, og hvem fæstede gården i 1664.

Hvem var Anders Pedersen Ellemholt også kaldet Uur gift med?

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk