hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 27/10/2009 17:53
Under Godsskifter i afskrift (ny)
Godsskifteprotokoller. Uddrag v. Jens Bang. Se oversigt på siden.
har jeg bl.a. fundet og sakset følgende :

Lundmølle
Ved Herningsholms Salg 1704
Hartkorn 2 Tdr 7 Skp 0 Fjk : 0 Alb
Ejer Herningsholm Fæster Jens Dynersen
og
Ved Herningsholmsalg 1751
Hartkorn 2 Tdr 7 skp 0 Fjk 0 Alb
Ejer Herningsholm Fæstere Jens Nielsen
Landgilde 6 Mk 4 penning

Mit spørgsmål er om jeg har læst rigtig ved at fæsteren ved salg i 1704 hed

Jens Dyne(r)sen ? og i 1751 Jens Nielsen.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/10/2009 13:25
Ja, det ser rigtig nok ud.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 29/10/2009 11:37
Kanske intr. Man kunne jo så formode at Dynes Mølles far hed Jens Dyne(r)sen.
Jens Nielsen var jo tilsyneladende Dynes Mølles søn Dynes Jensens svoger.

der har nok været handlet lidt der.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/10/2009 13:48
ard skrev:
Kanske intr. Man kunne jo så formode at Dynes Mølles far hed Jens Dyne(r)sen.

Dynes Jensen (1746 - 1729, Hundkjær og Amtrup)) er søn af Jens Dynesen (1714 - 1789, Pedersgaard i Tjørring) som formodes at være søn af Dynes Jensen (ca. 1685 - ca. 1735, Lundmølle)


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 29/10/2009 14:07
Hej AF Enig - men her har vi så også en Jens Dynersen i år 1704 som ikke er medregnet ovennænvte - derfor min formodning. at det kan være Dynes Mølle (jensen) ´s far


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/10/2009 17:07
Ikke at det ændrer ved dit spørgsmål, men mit første svar var lidt for kortfattet (jeg var lige på vej ud af døren og fik ikke det hele med).

De data jeg nævnte på Dynnes Jensen (ca. 1685 - ca. 1735) stammer fra forskellige bøger og må stå for disses regning.

En anden og mere sandsynlig udlægning (som jeg altså ikke fik med i første omgang) er at det er den Dynes Jensen Mølle som bliver begravet i Snejbjerg 1764, 84 Aar gammel der er far til Jens Dynesen født 1714.

Og at Dynes Mølles kone bliver begravet i Snejbjerg 1752, 66 år gammel.

Om det så er hans far der optræder som fæster i 1704 tør jeg ikke sige, men hvis tydningen er korrekt så er det jo da en oplagt mulighed.

Dynes Mølle har ifølge mine notater følgende børn: Jens, Ane, Sidsel (og formentlig flere, der er i hvert fald et par mulige)

Jens Dynesen havde 9 børn i sit tredie ægteskab (født 1746 - 1764), og sandsynligvis 2 (født ca. 1737 og ca. 1739) i de første 2 ægteskaber.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 29/10/2009 17:22
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 30/10/2009 00:07
Hej.

Ard skrev: Jens Nielsen var jo tilsyneladende Dynes Mølles søn Dynes Jensens svoger.

Ja bortset fra, at Dynes Mølles søn hed Jens Dynesen, så var han gift med Jens Nielsens søster Johanne Nielsdatter.
Jens Nielsen, der nævnes i Lundmølle i 1751, er min ane på min egen Okkels-side (min oldemor var jo kun plejebarn på Okkels).
Jens Nielsen af Lundmølle blev gift 17/10-1742 med Kiersten Christensdatter af Holling, iflg. Rind-Herning Kb.
De fik adskillige børn døbt i Snejbjerg, og i 1752 fik de datteren Maren døbt og båret af barnets faster Johanne Nielsdatter, som fadder ses bl.a. Jens Dynesen i Tørring.
Jens Nielsen døde i 1770, 49 år gl., indført i Snejbjerg Kb. som Jens Mølle i Lundmølle, og hans kone døde 1786 som Kirsten Lundmølle, 70 år gl.
Jeg har ingen forældre til min ane Jens Nielsen i Lundmølle, og jeg har faktisk heller ikke forbundet Okkels-slægtens ane Dynes Mølle med Lundmølle, som antydes i et indlæg her.

I øvrigt så har jeg konstateret 3 fejl i Jens Bangs afskrifter vedr. min slægt , Søren er blevet til Jørgen, Jepsen til Jensen og boende er blevet skrevet som tjenende. Mon ikke man skal huske at checke afskrifterne i originaldokumenterne, men det udlagte materiale kan være en udmærket indgang til oplysningerne.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/10/2009 01:42
Niels Okkels Folkjær skrev:
Jeg har ingen forældre til min ane Jens Nielsen i Lundmølle,

Iflg. Abildtrup var faderen Niels Jensen Toftlund, fæstegaardmand i Holing. Moderen hed Kirsten iflg. et tingbogsnotat.

og jeg har faktisk heller ikke forbundet Okkels-slægtens ane Dynes Mølle med Lundmølle, som antydes i et indlæg her.

Det er en almindelig antagelse, at Jens Dynesen er født 1714 i Lundmølle og at faderen Dynes Mølle har boet dér. Men om det nogensinde er egentlig bevist tør jeg ikke lige sige.

Men nu vi er i gang skal vi vel lige have de to her med også:
Jens Dinesen i Lundmølle (Matr 1688)
Dinis Lauritsen i Lundmølle (Matr. 1664)


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 30/10/2009 02:29
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 30/10/2009 06:46
Hej.
Vedr. Niels Jensen Toftlund, fæstegaardmand i Holing, så kan jeg godt huske påstanden om, at han var far til Jens og Johanne, men jeg fandt vist aldrig noget bevis, så derfor har jeg ikke indført det. Hvis moderens navn var Kirsten iflg. et tingbogsnotat, så passer det godt med opkald af Jens Nielsens 2. datter, den 1. hed Dorthe efter mormoderen Dorthe Pedersdatter, der blev gift 2.gang med Las Nielsen i Holling. Han blev så gift 2.gang med Mette Nielsdatter, der skulle være en søster til Jens og Johanne.

Vedr. matriklerne på Lundmølle og navnet Dynes, så kunne Dynes Jensen Mølle jo godt have hørt til der, og han var jo ca. 60 år, da Jens Nielsen af Lundmølle blev gift i 1742, så der kan have været et møllerskifte p.g.a. alder.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/10/2009 12:18
Niels Okkels Folkjær skrev:
Vedr. Niels Jensen Toftlund, fæstegaardmand i Holing, så kan jeg godt huske påstanden om, at han var far til Jens og Johanne, men jeg fandt vist aldrig noget bevis,

Det er den samme konklusion flere andre, bla. også Jens V. Olsen og undertegnede er kommet til.

Der er de tre søskende Mette, Jens og Johanne, men faderen kendes ikke med det navn, og der forligger ingen oplysninger om hvor Abildtrup har det fra.

Derimod vides det, at Niels Toftlund i Holing er far til Sidsel og Birgitte, født 1723 og 25, men om det er den samme mand vides ikke og hans patronym er så vidt jeg ved ukendt.

Mht. moderen så er hun direkte nævnt ved navnet Kirksten som Jens Nielsens gamle mor der bor hos ham i Lundmølle i 1743 / 44. Samme sted bor søsteren Johanne, på det tidspunkt stadig ugift.

Vedr. matriklerne på Lundmølle og navnet Dynes, så kunne Dynes Jensen Mølle jo godt have hørt til der, og han var jo ca. 60 år, da Jens Nielsen af Lundmølle blev gift i 1742, så der kan have været et møllerskifte p.g.a. alder.

Hvis Dynes Lauridsen overlader gården til sønnen Jens Dynesen mellem 1664 og 1688 kan det jo godt passe, at denne stadigvæk er der i 1704 og at hans søn Dynes Mølle så er der fra ca. 1710 til ca. 1740. Herefter overgår det så til Jens Nielsen.

Man skal bemærke, at Jens Nielsen ikke kommer ind i gården pga. svogerskabet til Jens Dynesen, det opstår først senere. Han kommer heller ikke ind som møller, det er en helt almindelig fæstegård vi snakker om. Når Jens Dynesen ikke tager over kan det jo skyldes, at han allerede er etableret på Pedersgaard i Tjørring, hvilket igen kunne indikere at hans første kone kommer derfra.

At Jens Nielsen også kaldes Jens Mølle er jo logisk nok, men kan godt forvirre lidt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 30/10/2009 20:05
Hej Feldborg.
Vedr. Jens Nielsens moder, så henviser du formentlig til skattelisterne i 1743/44.
Du skriver, at hun står ved navn, Kirsten, men i jan. 1743 står der "en pige Kirsten", og de 3 følgende terminer står der ingen navn, kun: "Hans Moder Nyder Ophold", "Opholder hans gl. Moder" og " Hans gl. Moder Fri", hvis det er afskrevet rigtigt.

Vedr. Lundmølle, så vidste jeg godt, at det var en gård, men jeg troede, at der var tilknyttet en mølle. For måske 10 år siden fik jeg vist stedet, hvor gården havde ligget, og jeg mener, der var en lille bæk op til stedet, men måske husker jeg forkert. På samme rundvisning fik jeg set stedet, hvor den gamle kirke i Herning lå, det kendte jeg ikke i forvejen.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 30/10/2009 20:58
Hej Niels Okkels

Du finder navnet på Jens Nielsens moder under Skattemandtal 1743/1744:

"VIDNEINDKALDELSE",

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/10/2009 21:09
Niels Okkels Folkjær skrev:
Vedr. Jens Nielsens moder, så henviser du formentlig til skattelisterne i 1743/44.
Du skriver, at hun står ved navn, Kirsten, men i jan. 1743 står der "en pige Kirsten", osv

Selve retsagen strækker sig over flere måneder og fylder ca. 150 sider i tingbogen. Folkene fra Lundmølle optræder som som vidner.
Se også:
http://hammerum-herred.dk/skat/mandtal_1743/vidnelister.html

Vedr. Lundmølle, så vidste jeg godt, at det var en gård, men jeg troede, at der var tilknyttet en mølle. For måske 10 år siden fik jeg vist stedet, hvor gården havde ligget, og jeg mener, der var en lille bæk op til stedet,

Stedet ligger jo ved Hernigshomls Å og formentlig har Store Lundgaard i Tjørring haft en lille mølle dér engang i tidernes morgen. I den tid vi her har med at gøre har der ikke være mølleri på stedet (i hvert fald ikke officielt, mølleriet var jo priviligeret). I 1683 hedder det, at Folkene i Lundmølle lader deres Korn male i Sinding Mølle.

Omkring år 1800 var der en lille skvætmølle på stedet, vist egentlig en benmølle, men den blev ret hurtigt nedlagt igen. Senere midt i 1800 tallet, da mølleriet blev frit, var der en kort overgang både vand og vindmølle på stedet.

Hele området blev udstykket i begyndelsen af 1960'erne og overført til Herning kommune. Sælgeren Adolf Dichmann byggede derefter gården Langvadbjerg (egentlig et lidt misvisende navn, for den ligger faktisk ikke på Langvadbjerg), med det bekendte gavlmaleri af Søren Kanne ved vejen mellem Herning og Snejbjerg.


På samme rundvisning fik jeg set stedet, hvor den gamle kirke i Herning lå, det kendte jeg ikke i forvejen.

Herning gamle kirke lå på en bakke kaldet Stavning og udgjorde, sammen med 5-6 mindre ejendomme hele Herning by op til ca. 1850. Siden er der jo så sket en vis udvikling ;-)


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 30/10/2009 21:24
Mange tak for svarene til jer begge.
Man skal jo leve så længe man lever, så må man bare håbe, at man kan huske det, hvis man ikke har fået tingene skrevet ned.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 02/11/2009 18:48
Til Niels Okkels
Jo Jeg mente Jens Dynesen og som du skriver lidt længere nede i tråden

Mon ikke man skal huske at checke afskrifterne i originaldokumenterne, men det udlagte materiale kan være en udmærket indgang til oplysningerne.

Er disse originaldokumenter tilgængelige ?. Der er flere interessante op lysninger i afskriftet

AF har skrevet bl.a.

Men nu vi er i gang skal vi vel lige have de to her med også:
Jens Dinesen i Lundmølle (Matr 1688)
Dinis Lauritsen i Lundmølle (Matr. 1664)

Hvor kom de fra – altså oplysningerne om jens og dines
Og endvidere

Jens Dynesen havde 9 børn i sit tredie ægteskab (født 1746 - 1764), og sandsynligvis 2 (født ca. 1737 og ca. 1739) i de første 2 ægteskaber.

Som antydet nedenunder har jeg ”kun” 2 mulige ægteskaber for Jens ?

Ang. Dynes Jensen Mølle
Her er hvad jeg har fået noteret / stykket sammen, som sandsynlig og mulige efterkommer.
Dynes Jensen Mølle ca1683-1765
Ukendt hustru
Børn:
1.
Sidsel Dynesdatter ca1722-eft.1787
Gift i 1753 med
Christen jørgensen -1777.
2.
Anne Dynesdatter ca1720-1754
Gift i 1752
Med Lars Sørensen som gifter sig igen i 1754/5
3.
Jens Dynesen ca1714-1789
Gift med ukendt.
Barn
Maren Jensdatter ca1742-1800
Gift i 1764 med Jacob Pedersen Skrædder ca1734-1795.
skifte Jacob Pedersen i Snejbjerg. 14.2.1795. III, fol.14. (brejl.dk)
og
Jens Dynesen
gift (2.gang)
ca 1745
med Johanne Nielsdatter ca1721-1778
og de for ca 9 børn.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 02/11/2009 20:15
Hej Arne (ard).

Ja matriklerne 1664 og 1688 ligger formentlig endnu på rigsarkivet, og 1664 er filmet, så jeg fik sendt en film til Holbæk bibliotek sidste vinter, hvor jeg affotograferede nogle sogne under Lundenæs amt, bl.a. Snejbjerg.
Her ville jeg så indsætte et udklip af Lundmølle, men det kan man tilsyneladende ikke her i programmet. Jeg kan maile det til dig.

Herningsholms handeler 1704 og 1751 ligger formentlig i Viborg.

Vedr. Jens Dynesens børn, så er der nævnt 10 børn af sidste ægteskab i "Dine jyske rødder". Hvorvidt han var gift 1 el. 2 gange tidliger, kan jeg ikke svare på, men erindrer dog noget om muligheden.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/11/2009 21:36
ard skrev:
Jens Dinesen i Lundmølle (Matr 1688)
Dinis Lauritsen i Lundmølle (Matr. 1664)
Hvor kom de fra – altså oplysningerne om jens og dines

Fra Matriklen.

Som antydet nedenunder har jeg ”kun” 2 mulige ægteskaber for Jens ?

Om han var gift 2 eller 3 gange kan vel aldrig endeligt bevises pga. at hverken kirkebog eller skifteprotokol for perioden er bevaret. Men han står som enke efter 3die ægteskab ved fkt. 1787.

Men de to nævnte børn er sandsynlige børn af Jens Dinesen og hans 1ste eller 2den hustru.
Maren, gift den 21. juli i 1764 i Tjørring med Jacob (Skrædder) Pedersen .
Anne Marie, gift den 8. juli 1768 med Peder Troelsen (Skoleholder).

Om man regner med 9 eller 10 børn i 3die ægteskab afhænger af om man regner Anne Marie, født ca. 1748, med. Hun er i så fald muligvis tvillingesøster til Jens. Hun bliver konfirmeret 1760 som Anne Marie Jensdatter fra Pedersgaard. Men om hun faktisk er datter af Jens Dinesen ved jeg ikke.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 02/11/2009 22:01
Ja Anne Marie er med i de 10 børn, og både Dynes Jensen fra Pedersgaard og Anne Marie Jensdatter fra Pedersgaard blev konf. i 1762 i Tjørring kirke.
Anne Marie må imidlertid være død inden 1778, da hun ikke nævnes i skiftet efter moderen.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 03/11/2009 17:06
Hej Niels - takker. - jo det var Anne Marie jeg hvade glemt igen.

Jo tak du må meget gerne sende udklippet af Lundmølle -

tja jeg troede da at der også lå en mølle.
I skattemandtallet står der jo (tydet) bl.a. Dínes Møller og samme skattemandtal Jens i Lundmølle men det kan jo være tydet / noteret forkert.
Og takker for de mange gode oplysninger om hvor og hvad der kan findes - så gælder det om at få det noteret til engang når man har fået noget mere fritid.

Anne Marie, gift den 8. juli 1768 med Peder Troelsen (Skoleholder).
vil jeg kigge lidt mere på.


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/11/2009 19:23
ard skrev:
tja jeg troede da at der også lå en mølle.
I skattemandtallet står der jo (tydet) bl.a. Dínes Møller

Jammen, det er da fair nok, hvis du ikke tror på det jeg skriver. Men hvilket skattemandtal hentyder du til her?


Og samme skattemandtal Jens i Lundmølle men det kan jo være tydet / noteret forkert.

At stedet fra gammel tid har heddet Lundmølle er jo klart nok, hvilket du også ville have set, hvis du havde læst mit svar til Niels. Men Dynes kaldes nu altså (både i kirkebog og skattemandtal 1743) Dynes Mølle, ikke Dynes Møller. Jens Dynesen har jeg aldrig set med mølletilnavnet og Jens Nielsen kaldes Jens Mølle.

I 1683 hedder det, at Folkene i Lundmølle lader deres Korn male i Sinding Mølle og i Skattemandtal 1743 står der tydeligt nævnt, at der ikke findes møllere hverken i Snejbjerg eller i Tjørring.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk