hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Møller i Egeris og hustru Maren i Vorgod omkr. 1710
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/10/2009 09:04
Jeg sidder og kigger på fadderrækken til Thomas Nielsen Synderup og Anne Andersdatters to børn 1710 og 1711, hvor Christen Møller og hustru Maren i Egeris mølle er faddere.

Er der en fa jer, der ligger inde med oplysninger om deres efternavne? Evt. herkomst?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Christen Møller i Egeris og hustru Maren i Vorgod omkr. 1710
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/10/2009 09:05
Undskyld.
De er selvfølgelig fra Nørre Vium sogn og ikke Vorgod, som der står i overskriften.

Ruth
 
Forfatter RE: Christen Møller i Egeris og hustru Maren i Vorgod omkr. 1710
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2009 23:13
Jeg er ikke sikker på der kan gives et endegyldigt svar på spørgsmålet. Men nogle holdepunkter er der da.

Folkene i Egeris Mølle hedder:
Mads Christensen (nævnt 1683)
Christen Madsen (født ca. 1690)
Mads Christensen (født 1715)
Thyge Madsen (født 1746)
Mads Thygesen (født 1786)
Thyge Madsen (født 1810)

De 4 sidste er far / søn og det ligger vel nær for at antage, at de er det alle 6.

Axel Steenbuch hævder i "Min slægt fra Egeris" at Mads Christensen i Egeris mølle er søn af Christen Lauridsen i Egerisgaard (som på den tid er ejer af møllen) og at han altså er en bror til Thyge Christensen Egeris (1690-1742). Viggo Bjerre nævner også dette uden dog hverken at af- eller bekræfte det.

Men det mener jeg at kunne udelukke. Christen Lauridsen kan næppe være far til den førstnævnte Mads Christensen: Christen Lauridsen bliver gift i 1693 og der er ikke noget der tyder på, at han skulle have været gift eller har fået børn før den tid.

Og Christen Lauridsen er helt sikkert ikke far til nr. 2 Mads Christensen. Det har nemlig senere vist sig, at Mads nr. 2 er gift med Thyge Egeris' datter. Så Mads og Thyge kan ikke være brødre, og alderen passer i øvrigt heller ikke.

Så det mest nærliggende må være, at det er den samme familie der sidder i møllen i hele den nævnte periode. At der så givetvis er tætte bånd både til Egerisgaard og til Sønderup er jo en anden sag.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Møller i Egeris og hustru Maren i Vorgod omkr. 1710
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 31/10/2009 14:32
Jeg har selv ingen bud på, hvem der er børn af hvem, da jeg lige er stødt på Egeris Mølle-beboerne som faddere. Men tak for informationerne.

Det lykkedes alligevel at finde Christen Møllers hustru nævnt ved fulde navn:

Hun hedder Maren Christensdatter og står fadder 13. august 1731 ved Peder Thomasen Wad og Dorthe Nielsdatters barn.

http://www.hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=89&dir=537a-01&size=100&ark=18

Så kom jeg da så langt.

Hilsen
Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk