hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Tarm i Egvad sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 23/10/2009 21:01
På film M29850: Viborg Landsting. Skøde og panteprotokol. Bog 46A fol 768 m.fl. har jeg fundet i Jordebog for Lundenæs gods, formentligt udarbejdet i forbindelse med at Kronen sælger godset til etatsråd Klippe.
Fol 768 viser bl.a. fæstegårdene i Oddum og Egvad sogne.
Pag. 349 omhandler gården(e) som bruges af Laust Jus--- og Jens Jensen i Tarm, hver med 3.4.1.2 i hartk.
Ud for de to navne står der "vide Pag 351 (henholdsvis 352)
Længere nede på siden er anført de to ovennævnte mænd . Jens Jensen (352) med yderligere 2. -.1. -. på pag 349 og Laust Jus---(351) med -. 1.2. -. og 1. 5. 2. -.
Skal det forstås som at de to mænd har haft yderligere jordstykker udover den lod som deres gård(e) ? Når jeg sætter "e" i parentets er det fordi jeg går ud fra deres første fælles "pag 349" oprindeligt har været een gård?
Jens Jensen må være min Jens Jensen Debel. Er der nogen steder hvor jeg kan se hans fæstebrev og hvem hans forgænger var?
.Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Tarm i Egvad sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2009 21:58
Oldefars mand skrev:
På film M29850: Viborg Landsting. Skøde og panteprotokol. Bog 46A fol 768 m.fl. har jeg fundet i Jordebog for Lundenæs gods, formentligt udarbejdet i forbindelse med at Kronen sælger godset til etatsråd Klippe.


Du nævner ikke noget årstal. Men mig bekendt har Kronen ikke solgt Lundenæs til Klippe.

Fr. III "solgte" Lundenæs til von Uffeln-familien i 1661 (læs= han måtte afhænde den for at indfri sin gæld til von Ufflen familien), og dermed var den gamle Kongsgaard og Lenssæde ude af Kronens eje.

Senere (ca. 1683) giftede Werner von Bülov sig til godset og oprettede Stamhuset Lundenæs (1711).

I 1772 solgte Ditlev von Bülov til Klippe (som få år senere gik fallit). Herefter gik godset i opløsning, bøndergodset solgt fra, og de resterende stumper lagt under Lønborggaard.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tarm i Egvad sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/10/2009 21:19
Tak for berigtigelsen med hensyn til Lundenæs.Jeg mener siderne med jordebøgerne fra Lundenæs indledes med "VI Chr 7.---" årstallet er 1772 og det svarer til oplysningen i Jens Jensen Debels skøde til svigersønnenb i 1784( at han skulle have erhvervet gården til ejendomn fra Klippe).
Jeg er stadig intereseret i Jens Jensens fæstebrev.
Jens Jensens kone er af Esge slægten som har været nævnt i en tidligere tråd. og hans datter Karen gift med Christen Hansen Bundsgaard på Rabæk i Oddum.
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Tarm i Egvad sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/10/2009 21:03
Jeg har kopiret første og sidste side i omtalte LUNDENÆS JORDEBOG. den begynder pag. 760 og slutter 772 og er dateret 12 marts 1773. Det bser ud til at det omhandler det bøndergods som Klippe sættrer til salg på auktion (auktionsvilkaar og conditioner af 14 oktober 1771.Det kniber mig at læse de tætskrevne sider,men der omtales også en "deLinde som køber. Jeg bliver nu i tvivl om, det er det bøndergods som blev selveje, og dermed også om det er "min" Jens Jensen i Tarm som jeg har fundet.
Hjælp!
Med venlig hilsen. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Tarm i Egvad sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/10/2009 13:00
Jeg kan nok ikke besvare dit konkrete spørgsmål.

Men så vidt jeg ved blev der ved auktionen solgt bøndergods (og det var jo meget store mængder fordelt over hele Midt- og Vestjylland) dels til andre godsejere, dels til spekulanter, og dels til jævne bønder der købte deres egen fæstegård til selveje.

Hvordan den sidste type af handler foregik er jeg ikke helt klar over. Men jeg mener det var noget med at feks. den lokale herredsfoged optrådte som mellemmand / garant og at han så efterfølgende skødede til den egentlige køber.

Hvis jeg har ret i den antagelse, så vil den afsluttende handel være noteret i herredets skøde- og panteprotokol, ikke i Landstingets.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Tarm i Egvad sogn
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 02/11/2009 16:32
hvis dette er rigtigt er det bare kedeligt,for Nørre horne herreds skøde-pantebog for det pågældende tidsrum er ikke ned på filmen selvom der står Nr. Horne, Vesterhorne og varde på titlen og i RA s filmfortegnelse oplyses det at Nr Horne ikke wer filmet.
Lad så dette være hvad det er, men er der nogen der kender noget til stamhuset Lundenæs fæsteprotokoller?. Jens Jensen blev gift 1752 iflg en bevilling om giftemål med nært beslægtede(Kermit). Det kunne være interesandt om "gamle Jens Debel "havde haft gården før ham.? jævnfør mi n noget luftige teori om slægtskab mellem Jens Debel i Tarm og den formentligt noget ældre Christen Jensen Debel som ved ægteskab kommer ind på Christen Ivarsens gårdspart af Rabæk i Oddum?

Mvh Oldefars mand
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk