hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Navnesøgning Svanklink / Svaneklink
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2009 20:29
Fra Harry Svaneklink har vi modtaget:

Midt navn er Harry Svaneklink Jakobsen
min farfar er født i Arnborg 4 nov 1883, forældre var Poul Jakobsen og Mette Marie Larsen. Min farfar bliver døbt Johannes Peder Svanklink Jakobsen.

Min farfar er den eneste af 12 søskende som får dette navn Svanklink.
Jeg søger oplysninger om, hvorfra dette navn stammer.
Er der nogen som evt. kan hjælpe mig?
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Navnesøgning Svanklink / Svaneklink
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2009 20:35
Jeg har tidligere besvaret en lignede forespørgsel som nedenfor vist. Jeg håber der er andre her der kan komme med flere og bedre oplysninger om dette navn.

Jeg kender kun til 2 forekomster af Svanklink / Svaneklink her i området på den tid, og jeg ved ikke om der er en sammenhæng imellem de to. Jeg er heller ikke klar over, om sporet mod Brande er det rette. Men det er som nævnt det eneste jeg kan komme op med.

Her er hvad jeg sådan lige har kunnet finde ud af:

X-----------------------------------
Gårdmand Søren Kristian Sørensen af Uhre Mark og Hustru Johanne Petrine Nielsen får 24 dec 1893 deres søn døbt Peder Svaneklink Sørensen (får efter loven i 1905 navneforandring til Peder Svaneklink).

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_ny_bog.php?nr=12&dir=449-10&size=67&ark=5
Brande Gårdhistorie Hæfte 12, 1ste del (Uhre) side 9

Begge forældre kommer fra Uhre i Brande:

Fkt-1880; Brande - Uhre By ; 7; Et Hus
1164; Søren Kristian Sørensen; m; 28; gift; Uhre, Brande Sogn;
Lutheraner; Husfader Landmand
1165; Johanne Petrine Nielsen; k; 21; gift; Uhre, Brande Sogn;
Lutheraner; Hans Hustru

X-----------------------------

Næsten samtidig, eller rettere nogle år før nemlig 4 nov 1883, får Poul Jakobsen og Mette Marie Larsen i Arnborg en søn døbt Johannes Peder Svanklink Jakobsen (senere bruges Svanklink og Svaneklink tilsyneladede i flæng i efterslægten).

Om der er en sammenhæng med det førstnævnte ved jeg pt. ikke. Men moderens forældre, Lars Jensen og Johanne Pedersdatter der bor i Skarrild, kommer begge fra Brande - han fra Borup og hun vistnok vokset op som plejebarn i gården Østerholm.

Fkt-1860; Skarrild - Skarrild ; 12.1;
58; Lars Jensen; ; 42; gift; Brande Sogn, Veile Amt; Lutheran; Gmd.,
huusfader
59; Johanne Pedersdatter; ; 33; gift; Brande Sogn, Veile Amt; Lutheran;
Hans kone

X----------------------------------------


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Navnesøgning Svanklink / Svaneklink
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 23/10/2009 22:30
Hej Harry og Arne!

De to nævnte personer har fælles aner i parret Peder Nielsen og Johanne Kjeldsdatter i Askær, Brande. Det er gennem de to søstre Karen Pedersdatter og Mette Pedersdatter.

Venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Navnesøgning Svanklink / Svaneklink
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 24/10/2009 10:16
Navnet har i høj grad relation til Brande.

I Brande Gårdhistorie nr. 11 Branholm mm side 25:

Gården matr.nr. 2a Brandholm: " Peder Christensen blev i daglig tale kaldt "Pæ Svaanklink" og gården blev også i mange år kaldt "Svaanklink". Det fortælles, at engang Peder var gået på jagt, var Ane gået til naboen og havde taget klinken til døren med sig, så da Peder kom hjem kunne han ikke komme ind. På jagten havde han skudt en svane, og han brækkede nu en vinge af og brugte en del af den som klink til døren".

Peder Christensen ejede matr.nr. 2a fra 1844 til 1880, og de nævnte personer har i begge tilfælde slægtsmæssige relationer til denne gård, så deraf navnet. Peder Christensens nævnte kone Ane døde i 1856.

Mvh Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Navnesøgning Svanklink / Svaneklink
kresten skjærlund
Medlemmer

Antal indlæg: 66
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 25/10/2009 20:28
Lidt supplement til "Svånklink"

Et hurtigt opslag i vejviseren Eniro giver 27 resultater med Svaneklink, men om de har nogen relation til stedet her, ved jeg ikke.

Stedet "Svånklink" - gården Østerholm - matr.nr. 2a Brandholm - var den første af gårdene, der blev udstykket fra Brandholm. "Pæ Svaanklink" og Ane havde 2 børn, der begge døde som 20-årige, så da Peder dør i 1881, er det en såkaldt grandnevø Christen Pedersen, der overtager Østerholm. Hans datter Ane Petrine bliver i 1904 gift med Thomas Skjærlund, - en bror til min farfar, og denne gren af min slægt har så indtil for ganske nylig ejet Østerholm. Som dreng husker jeg tydeligt bedstefars omtale af Thomas i Svånklink - det hed gården i folkemunde gennem lange tider.

En anden lille underlig ting, som jeg ikke har set andre steder: Johanne Pedersdatter, der som Arne nævner var plejedatter hos Pæ Svånklinks forældre på Østerholm, kom meget tidligt i pleje. Hvorfor ved jeg faktisk ikke - en biologisk søster til hende kom også i pleje hos en anden familie. Men ved Johannes dåb står der i kirkebogen i Brande i bemærkninger: "Dette Barn var ved Fødselen dødt, Følge af Vending, som blev foretaget, men bragtes ved de befalede Midler tillive."


Det er ikke helt sædvanligt!

Mvh Kresten
http://www.skjaerlund.dk/kresten/  
Forfatter RE: Navnesøgning Svanklink / Svaneklink
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2009 22:14
Jordemødrene havde lært visse ting de skulle forsøge i den slags situationer. det ses nogen gange nævnt kirkebøgeen feks. den her som er helt tilbage fra begyndelsen af 1800 tallet:

Fødselen var ikke haard, men varede kun 1/2 Time . Barnet var bagvendt, og blev baglænds født uden vending eller Instrumenter . Fødderne kom først frem . Her blev, men forgjeves brugt følgende Midler for at faa det til Live : børsten under Fødderne, Rødløg for Næsen, Brændeviin paa Brystet og varmt Bad . Det var Moderens første Barn . Dette bekræftes med Underskrivt ut supra i Sunds Præstegaard .


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk