hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Bendt Mortensen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.08
Lagt på d. 19/10/2009 14:41
Kan nogen mon oplyse mig eller måske vide, hvor man finder yderlige oplysninger om et mærkværdigt dødsfald langt borte fra hjemmet?
Det drejer sig om Søren Christensen Uhre, f. 27. december 1759 i Jellinge s. Vejle a.. Døde i en drukneulykke 26. juli 1824 i Strib/Fredericia.
(Kirkebogen for Ikast sogn, 1816-1849, side 128, nr. 1826-7)
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 19/10/2009 16:41
Hej Bendt.

Nu ved jeg ikke lige hvor, eller om ulykken er registreret hos myndighederne, men har du søgt i kirkebøgerne for Strib/Fredericia, om en præst skulle have indført noget om det i en kirkebog?
Søren må jo være bragt ind på land, hvor man har fastslået, at han har lidt druknedøden.
Der er ingen døds- eller begravelsesdato i kirkebogen for Ikast sogn, så mon ikke han kunne være begravet i et af de to sogne: Fredericia eller Strib?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/10/2009 18:03
Så vidt jeg forstår teksten kan der være tale om, at han aldrig blev fundet.?

Hvis der var tale om en større ulykke, feks. hvor hele skibet er gået ned, vil det jo nok være omtalt forskellige steder. Men der er formentlig 'kun' tale om at han alene er druknet.

Måske findes et eller flere breve i præstens embedsbog eller i biskoppens arkiv?

Den lokale herredsfoged har vel også været indblandet.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 19/10/2009 18:04
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Bendt Mortensen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.08
Lagt på d. 20/10/2009 11:18
Tak for indput. Men nu er det sådan, at Søren er indført i Kirkebogen for døde mandskøn i Ikast sogn - og også begravet (AO 1816-1849 side 129). Men skriften er meget utydelig for præstens bemærkninger. Men sådan som jeg umiddelbart forstår det, skulle han være fundet i vandet mellem Strib og Fredericia. Det fremgår ikke, at der skulle være et skibsforlis. Men hvorfor skulle han muligvis tage til dette område "for at fiske"?
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2009 11:47
Som Ruth anfører er der jo netop ikke anført hverken døds- eller begravelsesdato i kirkebogen.

Og formodningen om at han skulle være druknet baserer sig på: "Beviist ved Færgebestyrerens Vidnesbyrd af 7de Marts 1826, anført her som død overensstemmende dermed".

Desuden fortsættes: "samt(?) efter Biskoppeligt responsum af 8de Mai 1826" (sikkert en tilladelse til at anse han som død og evt. afholde en mindehøjtidelighed).

At han befinder sig på det sted skyldes givetvis, at det er stedet man sejler fra Jylland til Fyn.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/10/2009 11:53
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 20/10/2009 11:52
Hej Bendt.

Nej Søren er ikke begravet i Ikast, hans død er kun indskrevet der, i henhold til de skrivelser, der nævnes i anmærkningerne, hvor der står:
druknede d. 26. Jul. 1824 mellem Striib og Frede=
ricia, beviist ved færgebestyrerens Vidnes=
byrd af 7de Marts 1826 etc.; anført her som død(altså i Ikast kirkebog),
overensstemmende dermed, samt efter
Biskoppeligt responsum af 8. Mai 1826,
fød i Gammelgaard i Lind i Rind Sogn.

Jeg har ikke fundet Søren begr. i de 2 sogne i Fredericia eller i Vejlby, hvor Strib hører under. Han faldt måske af færgen ved en overfart, og han kan være drevet i land længere væk, så hans begravelse kan være foregået i et andet sogn langs kysten.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2009 11:55
Niels Okkels Folkjær skrev:
fød i Gammelgaard i Lind i Rind Sogn.

Hører den linje ikke til den næste indførsel?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 20/10/2009 13:00
Til Feldborg.

Jo, det har du nok ret i.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Bendt Mortensen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.08
Lagt på d. 20/10/2009 15:14
OK. Jamen sådan kan det gå, "når fanden læser....(!) Jeg har åbenbart helt misforstået skriften i kirkebogen!
Tak til både Ruth, Felborg og Niels - og undskyld ulejligheden.
Med venlig hilsen
Bendt Mortensen
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 20/10/2009 19:42
Hej Bendt
Du nævner, om Søren evt. var "ude at fiske". Det tror jeg næppe har været årsagen til, at han befinder sig på Lillebælts-overfarten, så langt hjemmefra i en alder af 65 år.
Da færgebestyreren nævnes, må han have været passager på overfarten Strib/Fredericia, der jo er den korteste sejlrute imellem Jylland og Fyn, og som sådan i århundreder blev benyttet som overfartssted imellem de to landsdele.

Du kan læse noget om det her:
http://www.byhistorie.dk/provinsens_soefart/tekst.aspx?distriktID=9

Færgestedet var jo det vigtigtste overfartssted imellem de to Landsdele Jylland og Fyn, og byen Strib gik først "på aftægt", da den gamle Lillebæltsbro blev bygget.

Søren må have haft en grund til at tage turen til Fyn, ja han har måske været på Sjælland, eller på vej dertil.
En herre i den alder, tog vel ikke bare på en så usikker rejse østpå for sjov. Hvad skete der dengang i Ikast? Var han sendt til kongen på sognebørnenes eller egne vegne? Han var jo en mand med årelang erfaring, og havde måske talegaverne i orden. Var han alene på turen osv.

Jeg tror, at du skal følge sagen, som Arne anbefaler. Hvis Søren var i besiddelse af papirer, ville blækket vel være opløst af vandet, men han er jo identificeret. Hvem kendet Søren og vidste hvem han var?
Der er mange spørgsmål.

Noget andet er, hvordan var vejret den dag han druknede?
Hilsen
Ruth

PS: Når du engang finder ud af det, så fortæl lige historien. Jeg tror, at vi alle er meget nysgerrige.
 
Forfatter RE: RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
viggo Thomassen
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 29.02.08
Lagt på d. 22/10/2009 11:59
Søren Christensen Uhre er min tip-2 oldefar og er født i Grøde, Ikast Sogn, i 1794 og døbt den 02 Nov. Han blev gift med Kirsten Stephansdatter født omkring 1786 i Hampen Sogn. Hun døde i Ikast 20 Jul 1869.

Jeg har ikke fundet deres vielsested.

Jeg ved heller ikke, hvorfor Søren den pågældende dag skulle med færgen mellem Strib og Fredericia og er også meget nysgerrig efter at høre nyt derom. Muligt har Søren været i København for at sælge strømper. Jeg mener ikke, at han er blevet fundet. Bekræftelsen i kirkebogen om uheldet har formentlig været til brug for, Kirsten kunne gifte sig igen. Giftermålet blev imidlertid ikke til noget.

Jeg har forespurgt lokalarkivet i Fredericia, men det har ingen oplysninger om ulykken og der er ingen aviser fra den tid.

Hilsen,
Viggo Thomassen.
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Bendt Mortensen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.08
Lagt på d. 22/10/2009 21:15
Hej Viggo.
Det lyder søreme spændende, det du oplyser omkring slægtskabet. Så er vi jo på en måde i familie, idet Søren også er min tip-2 oldefar.
Kan vi evt. udveksle e-mail adresse? Jeg er uklar på, om man må gøre det her?
M.v.h. Bendt Mortensen
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/10/2009 22:12
Hvorvidt man vil offentliggøre sin egen mailadresse her i forum er helt op til hver enkelt.

Og brugere der er logget ind kan jo også se andre brugeres mailadresser, medmindre disse har valgt at skjule dem.

Noget andet er, hvis Viggos oplysning om fødested og alder er de rigtige, så er han jo en ung mand og har meget tænkelig været ud på handel.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
viggo Thomassen
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 29.02.08
Lagt på d. 23/10/2009 07:12
Hej Bendt.

Du kan finde min mail-adresse ved at dobbeltklikke på mit navn i indlægget.

Jeg er spændt på at høre fra dig om din tilknytning til Søren Christensen Uhre. Jeg har kun fundet 2 børn efter Søren og Kirsten. Sønnen Steffen, som døde i 1821 ½ år gammel, og datteren Anne Kirstine, født i 1822, som døde ugift i 1849, men som dog nåede at få min oldefar i 1845. Da jeg ikke har fundet Søren og Kirstens vielsessted, kan de et andet sted have fået børn, som jeg ikke har kendskab til.

Jeg synes det er spændende og mener, at vi godt kan korrespondere her på siden, da andre måske også har interesse i at følge "sagen".

Hilsen, Viggo.
 
Forfatter RE: Søren Christensen Uhre, Ikast sogn
Bendt Mortensen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.08
Lagt på d. 23/10/2009 10:17
Hej Viggo.
Ja, måske kan det have interesse for nogen om visse oplysninger omkring Søren Christensen Uhres endeligt. Jeg synes, der hersker nogen mystik omkring hans færden mod Fyn. Hvorfor?
Sørens vielse kan jeg ikke finde nogen steds. Men det jeg ved, er, at han levede sammen med Kirstine Steffensdatter, f. 24/9. 1786 i nr. Snede s. Vrads herred, Skanderborg amt - og at hun er død som fattiglem i Ikast s. 26/7. 1869. Hendes datter, Ane Kirstine Sørensdatter, min tipoldemor fik en søn, Søren Christensen Stafen, f. udenfor ægteskab 11/9. 1845 i Fonnesbæk, Ikast s. Senere stor hedeopdyrker i L. Nørlund. (H.P.Hansens "De gamle fortalte". Det irriterer mig blot, at jeg ikke kan finde Søren og Kirstines vielse. Men skrifterne i de gamle kirkebøger(AO) er meget utydelige.
Mv.h.
Bendt M.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk