hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
gonzo
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 12.06.09
Lagt på d. 11/10/2009 19:35
Jeg mangler lidt hjælp da jeg ikke er helt god til at tyde denne skrift endnu.
Det er kirkebogen fra Sdr.Nissum 1851-1892.

Opslag nr. 9 Nr2 på Arkivalier Online

Barnets Navn: Mathias Hansen født 12 Jan 1858

Døbt: 24 Jan

Forældres Navn:
(??????? fruentimmer
Christianne Madsdatter a Fjand
31 år og udlagt som barnefader
Ungkarl Hans Peder Schmidt
på Lindholm

Faddere:
Karen Marie Madsdatter Tømmermand Jens Peder Jeppesens hustru
Gmd.Jens jeppesen, ungkarl Jens Dahl Jensen, pigen Mette Marie Jespersen
og pigen Marie kirstine Jensen alle af Fjand

Anmærkninger.
(her kan jeg ikke tyde hvad der står)

Håber der er nogle der lige har lyst til at se om de kan se hvad der står
på forhånd tak

Redigeret af gonzo d. 11/10/2009 19:43
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/10/2009 21:13
Jeg mener der står "Besvangret Fruentimmer" (lidt dobeltkonfekt må man sige. Første del må vel være en underforstået selvfølge...)

Tilføjelsen læser jeg som:

Faderen har vedkjendt sig Pater-
niteten. Fødslen er efter Forord.
af 24 jan, 1844 §5 meldt til Consisto-
ralraad Storm i Stadel.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 11/10/2009 21:32
Der plejer at stå noget om "fødehjemstedsberettiget" eller "moderenopholdt sig 10 månedersdagen før fødslen"
Jeg går ud fra at det er een af dine aner og at du skal videre tilbage med barnefaderen, ihvertfald når han har vedkendt sig faderskabet (og selvfølgelig også alligevel).
Hvis forældrene ikke bliver gift rimelig kort tid efter barnedåben kan du finde oplysninger om hans fødsel ,fødested og faders navn i Lægdsrullen for det sogn hvor Lindholm ligger, enten på fødselstidspunktet eller avlingstidspunktet. Alle landets lægdsruller opbevares på Landsarkivet i København, men en del amtsruller findes så vidt jeg ved på landsarkiverne for de respektive landsarkiver.Det var vel værd at prøve i Viborg hvis du ikke har forbindelser i København

Mvh.Oldefars mand
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
gonzo
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 12.06.09
Lagt på d. 11/10/2009 21:35
Tusind tak for svaret Feldborg du er en sand mester. Jeg kan se at dine aner også stammer tilbage fra ribe kanten

Jeg har i flere måneder ledt efter moderen Christianne Madsdatter, altså hvor hun er født, hendes død kender jeg ikke , men jeg ved hendes sidste opholdssted var Amerika, kan det tænkes at hendes efternavn Madsdatter ikke passer, den eneste jeg kan finde i området der skulle passe med hendes alder hedder Christiane pedersdatter. det er mig er gåde da der står at hun er fra Fjand ved fødslen af hendes søn.????????

Redigeret af gonzo d. 11/10/2009 21:58
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
gonzo
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 12.06.09
Lagt på d. 11/10/2009 21:41
Hej Oldefars mand.
ja du har ret, det er en af mine aner , men på faderens side har jeg fundet en del, da gården Lindholm, som faderen kommer fra, ligger i Tim Sogn .
Det er moderen jeg ikke helt har kontrol over hun er ikke så nem at knække

Redigeret af gonzo d. 11/10/2009 21:47
 
Forfatter RE: RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 12/10/2009 22:48
Hej.
Ja det er en vanskelig dame du efterlyser, men mon ikke det er din Christiane Madsdatter, jeg har fulgt i diverse til- og afgangslister.
Hun ankom 20 år gl. til Sdr. Nissum 20.maj 1847 (AO 36), til gdm. Anders Laustsen i Fjandgaard, og hendes vaccination angives til 27.juni 1837 af distriktslæge Møller.
Hun rejste 14 dage senere den 5.juni 1847 til Ribe marked for at søge tjeneste (AO 121).
Hun kommer tilbage til Sdr. Nissum for 3.jan. 1850 rejser hun fra tjeneste hos gdm. Jens Jeppesen i Nørfjand til tjeneste i Gørding præstegård (AO 178)
Hendes tilgang til Gørding er i kb. 1833-1868, AO 128. Der er lidt kludder i regnskabet, som skyldes præsten i Husby, men hendes vaccination angives igen til 27. juni 1837 af distriktslæge Møller.
Iflg. FKT 1850 i Gørding præstegård, er hun fejlagtigt skrevet som 22 år, men født i Fjaltring sogn.
Hun rejser fra Gørding (AO 148) 1.nov. 1853, 27 år gl. til Stadil, hvor hun indskrives i kirkebogen (AO 82) den 5.nov. 1853 med skudsmål fra præsten, og vaccination den 27/6-1837 af distriktslæge Møller.
Ved FKT 1855 tjener hun hos gmd. Peder Høegh Pedersen i Alrum, Stadil sogn, hun er 29 år og født i Fjaltring.
I 1856 den 3.nov. afgår hun 30 år gammel fra Stadil (AO 41), men som bestemmelsessted står der nok fejlagtigt Stadil, der skulle måske stå Sdr. Nissum. Til- og afgang i Sdr. Nissum stopper desværre i 1854.

Ved undersøgelse af Fjaltring kirkebog er der ingen døbt Christiane Madsdatter, men jeg fandt hende konfirmeret i Fjaltring kirke den 18.april 1841, men indskrevet i Trans kirkebog 1828-1842, AO 27.
Nr. 2, Christiane Madsdatter i Oxenborg, afdøde forældre husmand Mads Jensen Leergrav og hustru Mariane Nielsdatter. Født i Fjaltring og døbt den 22.dec. 1826. Vaccineret 27.juni 1837 af Møller.

I Fjaltring kirkebog 1815-1827, AO 23 står der:
Født 22.dec. 1826, hj.døbt 22.dec. 1826 og i kirke 28.jan. 1828
Karen Maria (det må være Christiane, der er fejlindskrevet med dette navn)
Forældre: Husmand Mads Jensen Leergrav og hustru Mariana Njelsdatter i Hahlhuus.
Iflg. konfirmationen så passer det hele bortset fra navnet.

De fik endnu en datter Maria, født 7.sept. 1828, indskrevet i Fjaltring Kb. 1828-1839, AO 15.

Ved FKT 1834 er der en Mads Jensen, 58 år, enkemand, som tjener hos gårdmandsenken Karen Pedersdatter i Trans, og samme sted opholder Christiane Madsdatter, 14 år, sig ved FKT 1840, hun er indtinget og almisselem.

Mads Jensen, enkemand, tjenestekarl i Trans kirkeby, døde 58 år gammel den 11.juli 1834, begr. 16.juli i Trans.
Det er formentlig Christianes far, men moderens død ses ikke 1828-1834 i Trans og Fjaltring.

Jeg håber det er den rigtige Christiane, den beskrevne her har i hvert fald haft sin gang i Fjand.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2009 01:06
Jeg nåede kun halvt så langt inden jeg opgav ;-)

Men jeg kan så tilføje, at den Karen Marie der står fadder er en søster født i Fjaltring 21 Jun 1816.

Fkt-1860; Sønder Nissum - ??. . bergbye, Vester skoledistrikt ; 41.1;
232; Jens Peder Jeppesen; ; 43; gift; Her i sognet; -; Huusfader, ernærer sig som snedker
233; Karen Marie Madsdatter; ; 44; gift; Fjaltring sogn, her i amtet; -; Hans kone
234; Jeppe Jensen Nørfjand; ; 17; ugift; Her i sognet; -; Deres børn
235; Mathias Jensen Nørfjand; ; 15; ugift; Her i sognet; -; Deres børn
236; Jens Peder Jensen Nørfjand; ; 7; ugift; Her i sognet; -; Deres børn
237; Mariane Jensen Nørfjand; ; 12; ugift; Her i sognet; -; Deres børn

Den Jens Jepesen der også står fadder er formentlig ham her (en bror til Karen Maries mand - derimod ser det ikke ud til, at Inger en søster til Karen Marie.)

Fkt-1855; Sønder Nissum - Sønder Nissum ; 1; Nørrefjand, 3 en Gaard
12; Jens Jeppesen; m; 41; gift; her i Sognet; Lutheran;
13; Inger Madsdatter; k; 41; gift; Gjørding Sogn, her i Amtet; Lutheran; hans Kone
14; Hans Evald Jensen; m; 5; ugift; her i Sognet; Lutheran; deres Søn
15; Jeppe Jensen; m; 2; ugift; her i Sognet; Lutheran; deres Søn
16; Jeppe Jensen; m; 75; enke(mand); her i Sognet; Lutheran; Huusfaderens Fader, Aftægtsmand
17; Ole Christian Jeppesen; m; 30; ugift; her i Sognet; Lutheran; Huusfaderens Broder, Fæster


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af kirkebog fra Sdr.Nissum
gonzo
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 12.06.09
Lagt på d. 13/10/2009 21:34
Hej Niels Okkels Foldkjær og Feldborg
TAK TAK
Jeg er dybt imponeret og taknemmelig over jeres viden på området.
Det er lige denne Christiane Madsdatter jeg søgte.
Jeg havde arbejdet i disse Madsdatternavne fra fjaltring, men uden at kunne gennemskue det.
Men som du stiller det op Niels kan jeg se sammenhænget i det hele.
Endnu engang tak for den enorme hjælp.

Venlig Hilsen Egon Hansen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk