hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Andersen i Ilderhede.
Jakob Strøm Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 27.09.09
Lagt på d. 04/10/2009 12:33
Jakob Strøm Andersen i 7280 Sdr. Felding.

Jeg søger oplysninger om en bror til min bedstefar , Jens Andersen født 8-7-1866 i Sdr. Felding død 29-3-1807 i ilderhede , gift 28-12-1897 i Rind Kirke med Mette Marie Jacobsen fra Arnborg ,
Arnold Kristian Andersen født 15-12-1898 i V. Bjerge Sdr. Felding.
Agnes Kristine Andersen født 4-1- 1902 i V Bjerge Sdr. Felding.
Mette Marie står fadder i 1908 , det er sidste oplysninger jeg har om dem, jeg har ledt efter dem overalt , er der nogen der har en ide om hvor de er bleven af , vil jeg være meget taknemlig.

m.v.h.
jakob Strøm Andersen
(jeg er meget glad for de oplysninger om Christen Jensen Moesgård)
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
Smedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 17.10.09
Lagt på d. 21/10/2009 19:11
Man kan ikke være født i 1866 hvis man dør i 1807

Hvilket århundrede er det rigtige.

Min bedstefar boede i illerhede og jeg holdt altid sommerferie der som barn.

Hvis der er tale om dødsfald i 1907, så var min bedstefar 10 år dengang, så jeg kan nok ikke hjælpe alligevel, men ret lige data.

Smedegaard
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
Jakob Strøm Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 27.09.09
Lagt på d. 22/10/2009 08:47
Hej Smedegård.
Det rigtige årstal er død i 1907 tak for det jeg havde ikke set fejlen, Jens Andersen blev altid kaldt jens skrædder da han var udlært skrædder og meget dygtig som skrædder. De andre 3 kan jeg ikke finde spor af endnu.
mvh
Jakob Strøm Andersen
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 15/10/2010 16:21
Hej Jakob!

Så er Arnold, Agnes og deres mor fundet.

Det første sted vi fandt dem, var i Politiets registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/.
Derefter blev de fundet i FT1916 Tullinsgade, København. De bor i nummer 6.

Når du har set disse to ting, vil du være klar over at "jagten" gik ind.

Ud fra disse to ting har vi fundet følgende:
Anton Martinus Kristensen (født 8/3-1882 i Snejbjerg) og Mette Marie Andersen f. Jakobsen er gift 11 jun 1909 i Herning Kirke.
Adolph Martin Jensenius Kristian Kristensen er født 24 nov 1909 i Østergade 38, Herning
Niels Kristian Elias Bertinus Jess Kristensen er født 24 maj 1911 i Ny Munkegade 71, Aarhus (Vor Frue sogn)
Sigfred Anton Martinus Christensen er født 27 apr 1913 i Carit Etlarsgade 5, Vejgaard, Nørre Tranders (Vejgaard kirkebog)
Viola Mary Lilia Selma Agnete Kristensen er født 29 mar 1915 i Svendsgade 9, Aalborg (Vor Frelser sogn)


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
jakobandersen1
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 30.07.05
Lagt på d. 22/10/2010 16:35
Hej Harry og Erna.
Tusind tak for Jeres store arbejde med at finde Mette og hendes to børn.
Jeg kan se at politiets registerblade først er blevet tilgængelig her i oktober
har jeg ret? Jeg troede ikke hun var blevet gift så hurtigt igen.Det er mest de to børns konfirmation jeg har ledt ,efter når de er flyttet så meget har det ikke været nem at fange dem.
Med venlig hilsen
Jakob
Sdr. Felding
 
Forfatter RE: Jens Andersen og Arnold Kristian Andersen
anderskb@webspeed.dk
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 23.12.11
Lagt på d. 25/12/2011 15:32
Hej, Jacob er faldet over jert indlæg. Arnold Kristian Andersen er min Farfar. Desværre har jeg ikke noget at tilføje om min oldefar Jens Andersen, faktisk har jeg her fået oplysninger jeg ikke havde i forvejen. Jeg har selvfølgelig check på Arnold Kristians Andersens efterkommere, men det er vel ikke så interessant for dig?
1. Hvis du ved noget mere om Jens Andersen, vil jeg være glad for at vide det.
2. I en alder af 17 og 14 år dukker Arnold og Agnes op i Tullinsgade 6. Selv om det var normalt at komme ud at tjene i en ung alder, så var det vel ikke så normalt at drage til København fra S. Felding i så ung en alder? Og på bopælen er også anført et barn Niels Chr. Elias, som så senere er streget over. Er der en historie bag dette er barnet bare en fejl, som derfor er streget over? Eller er Agnes kommet i uføre og er det derfor at Arnold er rejst med hende bort fra Felding aht. til familien - og barnet måske dødt eller bortadobteret. Hvad var forholdet til stedfaderen? Desværre kan man jo ikke læse sådant ud af registerbladene. Skulle du vide noget så hører jeg detmeget gerne. mvh.


Karsten Brundt Andersen
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
anderskb@webspeed.dk
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 23.12.11
Lagt på d. 25/12/2011 15:49
Oops. Der var jeg lidt hurtig; Den "Niels Chr. Elias" der er anført er selvfølgelig deres lillebror (halvbror) Neils Kristian Elias Bertinus Jess Kristensen f. 1911. Men han var 5 år på det tidspunkt, hvorfor står han opført på politiets registerbalde i kbh i 1916? Sært. De 4 fællesbørn mellem Anton Martinus og Mette Marie er født i henh. Herning, Aarhus, Nørre Tranders og Aalborg. Mon Anton Martinus har haft et omrejsende job?


Karsten Brundt Andersen
 
Forfatter RE: Jens Andersens Far = Gårdmand Anders Andersen?
anderskb@webspeed.dk
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 23.12.11
Lagt på d. 25/12/2011 16:14
Har fundet en note jeg engang har skrevet i 1996 efter en snak med min farbror Kaj Børge Andersen, Søn af Arnold Kristian Andersen. Ifølge den skulle Jens Andersens far være Gårdmand Anders Andersen. Der er angivet Stakroge/Ilderhede Kirke, jeg formoder det er gravstedet. Desværre er Anders Andersen så almindeligt et navn i området at det vist er håbløst at indsnævre.


Karsten Brundt Andersen
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 25/12/2011 19:41
Hej Karsten

Der findes mindst to registerblade på familien Christensen/Andersen:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2008004&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1614410&searchname=polit_simple

Vha. oplysningerne på disse blade kan du finde frem til familien i folketællingerne 1916 og 1921 på arkivalieronline.dk http://www.sa.dk/ao/default.aspx :

FT-1916, København, Tullinsgade, opslag 80-82

FT-1921, København, Struensegade, ulige nr., opslag 18-19

Tre af børnene fra FT-1916 er ikke med i FT-1921 - måske er de døde af den spanske syge? Ifølge FT-1921 er hele familien flyttet til København fra Aalborg i 1915 bortset fra Arnold, der følger efter i 1916, også fra Aalborg. Det er en fejl, at hans søster og lillebror står på hans registerblad, se http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=70&lang=da.

Mht. Jens Andersen kan du finde ham i de indtastede folketællinger her på hammerum-herred.dk eller på http://ddd.dda.dk/:

Ringkøbing, Hammerum, Sønder Felding, Tarp bye, Et huus, 36, FT-1870, D3674
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Jensen 33 Gift Huusfader Jordbruger Sønder Felding Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Christensen 30 Gift Huusmoder Skarild Sogn, Ringkjøbing Amt
Birgithe Andersen 8 Ugift Deres børn Sønder Felding Sogn, Ringkjøbing Amt
Christian Peder Andersen 6 Ugift Deres børn Sønder Felding Sogn, Ringkjøbing Amt
Jens Andersen 3 Ugift Deres børn Sønder Felding Sogn, Ringkjøbing Amt
Jacob Andersen Under 1 aar Ugift Deres børn Sønder Felding Sogn, Ringkjøbing Amt
--------------------------------------------------------------------------------

- og så kan du gå videre med at finde Jens' og hans forældres fødselsoptegnelser i kirkebøgerne enten her på hammerum-herred.dk eller arkivalieronline.dk.

Venlig hilsen
Inger Toudal


PS: Der findes hele to registerblade på Agnes:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1614058&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1972896&searchname=polit_simple

- og så lykkedes det at finde et tidligere registerblad på Anton Martinus Christensen:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1538274&searchname=polit_simple

Redigeret af IHToudal d. 26/12/2011 00:38
 
Forfatter RE: Jens Andersen i Ilderhede.
anderskb@webspeed.dk
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 23.12.11
Lagt på d. 31/12/2011 09:02
Tak Inger, især husstanden med Jens Andersen som Barn; jeg var gået ud fra at ´når Jens hed andersen til efternavn så gjorde hans far også, men jeg har også set andre grene af min familie at når man kommer noget tilbage, så får børn efternavn efter faderens fornavn. Jeg prøver at gå videre med det. mv Karsten.

Også tak til Erna - sender mail.



Karsten Brundt Andersen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk