hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 23/09/2009 23:18
Christen Nielsen var født 9. maj 1774 i Haderisgaard, Haderup sogn. Han blev gift med Anne Nielsdatter, døbt 23. juli 1778, fra Vestergaard i Over Feldborg, Haderup sogn og overtog gården. De fik bl.a. sønnen Niels Christensen Kusk i 1811, der senere overtog gården.

Er der nogen, der har oplysninger om Christen Nielsens forældre i Haderisgaard?

Med venlig hilsen Esben.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 27/09/2009 21:38
Hej
Der er desværre i oversættelsen af Haderup kirkebog døde i 1796 indsneget sig en fejl. Der er noteret Christen Kusks moder i Over Feldborg, det skal rettelig være : Anders Christensen kusks moder, det vil altså sige at det var Christen Kusks enke der døde 88 år gammel, og hun hed forøvrigt Johanne Madsdatter.

venlig hilsen jørn
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 27/09/2009 22:43
Hej Espen
Du skriver at Christen Nielsen var født 9. maj i Haderisgård, men jeg kan ikke finde ham under den dato.
Ved forlovelsen 1811 er han nævnt af Aulum sogn Lergrav gods, tror du ikke han stammer derfra?

venlig hilsen jørn
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 28/09/2009 19:55

Hej Jørn.
Tak for dine indlæg.

Mine nye oplysninger stammer fra bogen "Nogle Bjørnkær Slægter" af G. A. Munch. Århus 1981. Jeg har før opdaget et par fejl i bogen, så intet er helt sikkert. ..
Det er også en fejl ang. 9. maj 1774 - det er 9. maj 1784.

Jeg ved nu at i bogen findes FKT 1787 fra Haderup-Haderis. Haderis var da beboet af 3 selvejerfamilier. Den ene familie er Niels Christensen (Østergaard) f. ca. 1731 og hustru Maren Povlsdatter f ca. 1740 samt børnene Johanne Nielsdatter 7 år og "min" Christen Nielsen på 3 år. (Denne Johanne er nævnt ved dåben af Christens søn, Niels Christian Knudsen, 11.04. 1814 i haderup Kirke).

Christen Nielsen kan måske have haft andet ophold i Aulum sogn i 1811? I min bog står der også at Christen og Anne Nielsdatter boede i Dalgaard, Haderup sogn som gamle og døde i 1844 og 1845.

Hvordan tingene så hænger sammen med den Johanne Madsdatter du nævner ved jeg ikke.

Mange tak for hjælpen så langt,

venlig hilsen Esben.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 01/10/2009 22:29
Hej.

Er der nogen, som ved hvor "Kusk/Kudsk"-navnet stammer fra?

Jeg har fundet en Anders (Christensen?) Kudsk som fadder for Christen Nielsens hustru, Anne Nielsdatter. Hun blev hjemmedøbt i Over Feldborg 23.07.1778.

Jeg har tidligere søgt oplysninger om hendes forældre, Niels "Hodsagger" Christensen, døbt 25.03.1745 og Kirsten Madsdatter Skaanning, født 1742 fra Over Feldborg. Jeg ved ikke ret meget mere end at de boede i Vestergaard i Over Feldborg. Hendes far hed Mads Pedersen Skaanining.

Med venlig hilsen Esben.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 02/10/2009 21:42
Hej Espen
Anders Christensen Kusks forældre er dem som er beskrevet i indlægget af 27. sept, og så vidt jeg ved er Christen Nielsen den første med Kusk-tilnavnet.
Christen Kusk dør i Over Feldborg 1778, 69 år gammel
Enken, (nævnt som Anders Christensen Kusks moder dør sst. 1796, 88 år gammel.
I 1772 er hun nævnt ved navn Johanne Madsdatter ved et dåb.
Christen Kusk har været gift tidligere, for i 1736 dør Christen Kusks hustru Anne.
venlig hilsen
jørn
nb:
Hvad Skåning-navnet angår, er en Peder Skåning nævnt i Hammerum Herreds tingbog vedrørende restancer til Lergrav for landgilde allerede omk 1694.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 03/10/2009 11:43
Hej Jørn.

Kan det tænkes at vi har fat i 2 Kusk-familier ?

"Min" Christen Nielsen,(Lergrav 1811), levede fra 1784-1844. Hans kone Anne Nielsdatter, levede fra 1778-1845.

Kan "din" Anders Christensen Kusk mon være bror til hendes far, Niels "Hodsager" Christensen? Han blev døbt 25.03.1745. Hans far igen hed Christen Nielsen og han kunne være "din" Christen Kusk.

Mvh Esben.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 03/10/2009 18:52
Hej Esben
Jo, men tror du ikke at det måske kan være Anne Nielsdatter der har leveret Kusk navnet. Anders Christensen og Niels Christensen f. 1745 må være brødre.

venlig hilsen
jørn
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 04/10/2009 14:04
Hej Jørn.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tro om Kusk-navnet. Det er muligt du har ret.

Ved du om nogle har tjent på herregårde (eller har haft kørsel i forbindelse med fæstegårdene). Det er sommetider at disse tilnavne er opstået på denne måde.

Er du kendt i Over Feldborg? Min mormors familie stammer derfra.

(Jeg kommer jo fra Haarby på Fyn, men jeg har for få år siden set en lastbil herovre fra "Kusk- Haderup". Så familienavnet er aktivt endnu).

Venlig hilsen Esben.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 04/10/2009 16:08
Nu har jeg været ved at kikke vore Feldborg bøger igennem.
Her finder jeg bl. a. et billede af Vestergård, som vi gerne sender til dig.

Vedr. Kusk navnet husker min mand at deres post i Feldborg hed Niels Christian Kusk, han mener ikke at de de er døbt Kusk. Hvis du går ind på D.K.I. Dansk Kirkegårdsindex og søge Feldborg kirkegård, vil du finde nogle med navnet Kusk, så navnet stammer jo nok fra en som har været kusk.

Bøgerne:
Min fødebys posthistorie Over Feldborg 1624-1997, Skrevet af Hans Schønning
Af hedens saga. Træk af Feldborg-egnens historie, skrevet af Øyvind Lier Hansen

Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Esben
Medlemmer

Antal indlæg: 97
Bopæl:
Tilmeldt: 11.02.09
Lagt på d. 04/10/2009 19:11
Hej Inger.
Tak for det hurtige indlæg.
Jeg vil blive meget glad for det billede af Vestergaard. Hvordan gør vi rent praktisk - mail?
Min mormor blev født i nabogården til Vestergaard. Hendes far var født i Vestergaard og hendes mor i Østergaard. Hun talte tit om Kusk'erne - det er vist en stor familie.

Tak for henvisningerne.
 
Forfatter RE: Christen Nielsen (Kusk) fra Haderisgaard.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 05/10/2009 09:46
Vi har sendt dig en privat mail.
Med venlig hilsen
Inger
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk