hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 20/09/2009 16:05
Jeg har svært ved at læse, hvad Morten hedder til efternavn. Er der en af jer der vil prøve?

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=27&dir=520-20&size=100&ark=17Assing sogns Kirkebog 1836 - 1857 C 520-20 opslag 26 af 320 (fol 19)
Fødte mandkøn 1849, nr. 2

Født dato: den 20de Mai
Navn: Niels Christian Poulsgaard Jensen
Døbt dato: I Kirken d 8de Juli
Forældre: Gaardmd Truels Jensen og Hustru Lisbet Nielsen boende i Velhusted
Faddere: Anne Chatrine Larsdatter af Tjørring.
Gmd. Jens Gregersen af Tjørring.
Hmd. Niels Pedersen af Gjellerup.
Ungk. Morten (?) af Velhusted
Kirsten Nielsdatter Gjelleruplund

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 20/09/2009 16:36
Hej Ruth,

Jeg mener der står Mortensen.


Med venlig hilsen
Marianne Christensen
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 20/09/2009 17:40
Mit bud:
Morten Carstensen
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 20/09/2009 20:15
Mange tak for hjælpen.
Jeg ledte forgæves efter ham, men fandt ham med jeres hjælp med navnet Martin

DDD:
ringkoebing, Hammerum, Assing, Wilhusted, , 5, FT-1850, A0979

Carsten Pedersen 50 år gift Gaardmand & huusfader Sdr. Felding, Ringkøbing Amt
Stine Mortensen 51 år gift Hans kone Skarrild, Ringkøbing Amt
Peder Carstensen 26 år ugift Deres søn Sdr. Felding, Ringkøbing Amt
Martin Carstensen 20 år ugift Deres søn Skarrild, Ringkøbing Amt
Marie Carstensen 7 ugift Deres datter Nr. Vium, Ringkøbing Amt
Marie Christensen 18 år ugift Tjenestepige Assing

Hilsen
Ruth

 
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/09/2009 20:27
Det er en gren af en gammel Sdr. Felding familie. Se også fkt. 1845 for Nr. Vium.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 23/09/2009 19:59
Tak for hjælpen Arne.

Er faderen Cartsen Pedersen i familie med Carsten Cartsensen i Assing?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/09/2009 00:45
Sandsynligvis ja. Hvis det er Carsten Carstensen Smed den ældre du tænker på, så har de efter al sandsynlighed haft en fælles oldefar.

I Sdr. felding lever i 1700 tallet både Casten Iversen og Casten Pedersen begge født omkring 1710-20. Ud fra det på den tid ret sjældne navn må man formode, at de er fætre, og at de har en fælles bedstefar ved navn Casten. Men såvel deres forældre som den fælles bedstefar er ukendte. Derimod kendes navnene Mette Castensen og Maren Castensen (nævnt i kirkebogen 1725 og 1728). De må være døtre af den ukendte Casten, og altså være enten mødre, fastre eller mostre til Casten Pedersen og Casten Iversen - efter min mening dog næppe mødre.

A
Casten Pedersen bor i Bjerre og er gift med en datter af præstesønnen Frederik Borck.
Hans søn Peder Castensen (født ca. 1750) gift med Maren Hartvigsdatter bor først i Bjerre, senere i Nr. Vium, og senere igen i Elkjær. Hans søn er Casten Pedersen er født 1800 i Sdr. Felding.

B
Casten Iversen bor Overby og er gift med jordemoderen Karen (Larsdatter) Skiøtt.
Hans søn Casten Castensen Smed den ældre (født ca 1754) er gift med Mariane Sørensdatter Agerfeld. Hans søn Carsten Carstensen Smed den yngre er født i Assing 1822.

Groft forenklet ser det altså sådan her ud:

I. Casten Nn.

IA. ukendt Castensen elle datter
IA1: Casten Pedersen
IA1a. Peder Carstensen

IB. ukendt Castensen eller datter
IB1: Casten Iversen
IB1a: Carsten Smed den ældre

Carsten Smed den yngre (der iflg. Sulkjær "drak det hele op") var far til min oldemor.

Min 3xtip Casten Iversen kom ulykkeligt af dage den 4 januar 1777. Han ville gå på isen over åen (Skjernå!) ved Ahlergaard, men faldt igennem og blev først fundet og begravet 3 måneder senere. Ved begravelsen oplyses at han er 56 år gammel. Han er ikke fundet døbt i Sdr Felding hvor kirkebogen begynder i 1723.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/09/2009 09:38
NB. dette indlæg er skrevet af Ruth Neumeister og er flyttet hertil fra en anden tråd.

Som du skriver Arne, er Carsten et noget ualmindeligt navn på det tidspunkt, som vi her har med at gøre. Jeg ved ikke, om det er noget vi evt. kan bruge hen ad vejen, men 1713 udlægger Kirsten Thomasdatter i Ølgod-Strellev sogns kirkebog en Carsten Carstensen fra Flensborg til barnefader. Jeg kan desværre ikke tyde den.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=126&dir=558-01&size=100&ark=18

Jeg glemte at fortælle, hvad min søgning går ud på:

Troels Jensen f. 1818 i Poulsgaard i Tjørring og Lisbeth Nielsdatter f. 1815 i Sneftrup i Ørre får, efter at være flyttet fra Tjørring i 1846 til Velhusted i Assing, to børn døbt i Assing, hhv. 1849 og 1850, hvor ungkarl Morten Cartsensen er fadder.
Alle faddere til disse to børns dåb er tætte familiemedlemmer, men Morten kan jeg ikke placere. Jeg ved godt, at venner og bekendte kan stå faddere, men ved alle Troels’ og Lisbeths børns dåb ser det ud til, at de sørger for at hente familiemedlemmer til deres børns dåb, også selvom de er langt ude i familie.

Derfor søger jeg også i en anden tråd efter Karen Troelsdatter gift med Peder Christensen (Peder Klink).
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1046#5894
Deres barnebarn Troels Jespersen står nemlig også fadder, eller rettere Troels Jespersen og Morten Carstensen ser ud til at ”afløse” hinanden i årene 1850-1856.

Hilsen
Ruth

PS: Jeg tror, at jeg for en del år siden skrev til dig Arne, at Carsten Carstensens 2. hustru Maren Mogensdatter Holm evt. kunne være søster til Anne Mogensdatter gift med Oster Christensen i Kibæk. Ved du, om det rigtigt?

Redigeret af feldborg d. 25/09/2009 09:39
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/09/2009 09:39
Set i det lidt større perspektiv er navnet måske ikke så sjælden. Men i Assing - Sdr. Feldingområdet er det kun efterkommere efter de to der bruger navnet. Det får mig til at tro, at det er een familie og at de måske først er kommet dertil omkring 1720-25.

Teksten i Ølgod kirkebog ser interessant ud. Dels brevet på tysk og dels det offentlige skrifte, hvor præsten bestemt ikke lægger fingrene imellem. Den må vi have kigget nærmere på engang.

Et andet spor kunne måske være, at både Jacob Andersen Harboe på Ahlergaard og Borris præsten Jørgen Hansen Hauch var i familie med Johannes Carstensen Hauch Sølvsmed i Ribe.

PS: Jeg tror, at jeg for en del år siden skrev til dig Arne, at Carsten Carstensens 2. hustru Maren Mogensdatter Holm evt. kunne være søster til Anne Mogensdatter gift med Oster Christensen i Kibæk.

Det er muligt, men i så fald husker jeg det ikke. Jeg husker heller ikke lige hvor navnet Holm kommer ind i billedet, eller hvorfor du men han var gift 2 gange.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/09/2009 22:16
Den Carsten Carstensen jeg dengang skrev om, var personen i nedenstående FT, som jeg troede var den Carsten Smed den ældre du nævner ovenover, søn af Cartsen Iversen.
Årstallet passede ellers så fint.

DDD:
ringkoebing, Hammerum, Assing, Boekier by, , , 7, FT 1787

Carsten Carstensen, 34 år , gift, mand, bonde og smed,
Maren Mogensdatter, 34 år , gift, kone, ,
Anne Cathrine Carstensdatter, 6 år , ugift, datter, ,
Carsten Carstensen, 4 år , ugift, søn, ,
Karen Carstensdatter, 2 år , ugift, datter, ,

--------------------------------------------------------------------------------
DDD:
ringkoebing, Hammerum, Assing, Harridskou, , , 3, FT-1801

Casten Castensen, 48 år , gift, husbond, gårdbeboer og smed,
Maren Mogensdatter, 48 år , gift, kone, ,
Casten Castensen, 18 år , ugift, søn, ,
Karen Castensdatter, 16 år , ugift, datter, ,
Mette Castensdatter, 10 år , ugift, datter, ,
Ane Hansdatter, 89 år , enke, Maren Mogensdatters`s moder, ,

Det er mange år siden, jeg beskæftigede mig med Anne og Maren Mogensdatter, og det var noget af en tilsnigelse at påstå, at de var søstre.
Men det tror jeg nu alligevel at de er, for Oster Christensen står fadder ved Carsten Carstensens søn Carsten i 1783, og bliver gift 16. maj 1785 med Anne Mogensdatter Holm.

Det er aldrig lykkedes mig at finde Maren Mogensdatter eller Oster Christensens hustru Anne Mogensdatter Holm's ophav. Men begge begynder samtidig at optræde som faddere i Assing kirkebog. Men jeg har ingen Mogens fundet i Assing sogns kirkebog fra 1755 - 1805, så de må være kommet udensogns fra.

Carsten Carstensens datter Karen f. 22. sep. 1785 i Assing, har både ved hemmedåb og fremvisning i kirken Jens Nielsen Alles hustru Karen Christensdatter som bæremoder.

Hilsen
Ruth


 
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/09/2009 22:45
Ruth Neumeister skrev:
Den Carsten Carstensen jeg dengang skrev om, var personen i nedenstående FT, som jeg troede var den Carsten Smed den ældre du nævner ovenover, søn af Cartsen Iversen.

Det er det skam da også. Jeg var bare forundret over, at du kaldte konen for Holm og at du mente Carsten var gift anden gang.

Som sagt husker jeg det ikke, men emnet er da absolut interessant. Carsten Smed og Maren er først gift omkring 1780, så det må være muligt at finde deres vielse. Hvis hun er en mulig søster til Osters kone og denne kaldes for Holm kunne det jo være en ledetråd.

Jens Ahles kone var jo af hosekræmmerslægten Royen. Jeg tror bare det er naboskabet der gør, at hun ses som fadder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 30/09/2009 16:45
Arne du skrev:
Casten Iversen bor Overby og er gift med jordemoderen Karen (Larsdatter) Skiøtt.
Hans søn Casten Castensen Smed den ældre (født ca 1754) er gift med Mariane Sørensdatter Agerfeld. Hans søn Carsten Carstensen Smed den yngre er født i Assing 1822.

Hvordan passer det ind med Maren Mogensdatter i folketællingen?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/09/2009 19:50
Der mangler vist en generation der. Carsten Smed den yngre er født 1783. Hans søn igen Carsten Carstensen (den tredie må det vel så blive) er født 1822.

http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=1148


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning: Assing sogn 1849
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 30/09/2009 20:17
Så har jeg fået Carsten-familien til at hænge sammen.
Tak for det.

Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk