hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Er der noget, der hedder suppesteg?
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 10/09/2009 18:23
En dansk amerikaner har sendt en opskrift, som hans danskfødte farmor brugte.
Hun kaldte rette for noget i retning af " Sookstia".
kunne det hedde suppesteg eller noget i denne retning.

Hun kom fra Midtjylland, så der for spørger jeg her. Kan der have været et navn for følgende ret?


Kyllingestykker kogt i saltvand.
Efter en times tid tilsættes svedsker, rosiner, lidt sukker lidt saltog en anelse vineddike.
det koger videre og til sidst jævnes der med mel (stivelse)

( Farmoderen lavede også en variant med koteletter behandle på samme måde)

Venlig hilsen
Peter Anderson og marion
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 10/09/2009 20:21
Hej Marion.
Jeg har spurgt min mor (93 år), der kommer fra Herning, om hun kender til retten, hvilket hun ikke gør, men hendes første indskydelse var, at den ret du nævner var "kød i sur-sød sovs".

Hønsekød var meget almindeligt dengang, men ikke grise- eller oksekød, der lå i den dyrere ende af prislisten.

Nu ved jeg ikke så meget om "sur-sød sovseretter", og har næsten glemt hvordan det smager, men eddike er et konserveringsmiddel, og personligt forestiller jeg mig, at man for år tilbage lavede retten for at tilberede en kødrest, der evt. kunne have haft "en tanke", hvilket vil sige, at kødet blev "vasket" i eddiken, for at tage den harske og dårlige smag.

Jeg skriver og skriver, og pludselig falder tiøren: Sookstia = sursteg (tysk: Sauerbraten). Min mand, der er tysker, har jeg lige spurgt, og han kender retten. Sauerbraten blev absolut altid lavet med svesker og rosiner, da han var barn.

Men jeg mener stadig, at eddiken skulle redde den sidste kødrest, så den ikke gik til spilde.

Hilsen
Ruth



 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 10/09/2009 21:02
Tak skal du have,

Vi vil sende dit svar til vores, danskamerikaner,
jeg er sikker på det vil glæde ham

mh Peter Anderson og marion
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 10/09/2009 21:27
Hej de Damer! Skriv "sød-sur sovs" oppe til højre, så får I opskrifter! Der skal helst godt og fint svinekød til retten, men hønsekød er også godt. Sukker og edikke gir en pikant smag (synes jeg!). Velbekoms! Carl.
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 10/09/2009 21:27
Hvis du mangler en god opskrift, så send en mail, så vi ikke ender med at lave hjemmesiden her til en kogebog.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 10/09/2009 21:38
For os var det et seriøst spørgsmål, vi kendte ikke svaret, Vores danskamerikaner er en som søger sine rødder, og som har kontaktet mig over Dis. da vi havde samme aner, kunne han se,hvilket vi har hjulpet ham med,
og nu spurgte os om vi kendte til denne ret,

mv marion
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 10/09/2009 22:02
Undskyld, hvis jeg fik formuleret mit svar forkert. Det var bestemt ikke for at støde nogen.
Jeg har optaget dit spørgsmål seriøst, men der findes utallige opskrifter på retten, alt efter hvilken egn man kommer fra, og var jeg nervøs for, at der kunne komme en bunke forslag på opskrifter.

Med venlig hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Marion Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 21.09.07
Lagt på d. 11/09/2009 09:07
Jeg forstår dig, og stadig tak for hjælpen.

mv marion

 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 13/09/2009 20:09
Hej Marion.
At skrive sig ud af noget, kan udvikle sig til de mærkeligste ting, og den danske form for humor kan gå hen og blive meget problematisk, når man ikke kan høre stemmeføringen. Men vi blev heldigvis enige i sidste ende.

Dette passer måske ikke ind her, og dog...?
Børn har det med at stille mange logiske mærkelige spørgsmål. Og jeg har siden min barndom undret mig over fænomenet: Eddike, og har spurgt ind til det, men har aldrig fået et kvalificeret svar på, hvorfor og hvornår man brugte det.

Den gamle danske historie fortæller om slatlager, sukkerlager, tørring og røgning, men man hører ikke så meget om eddikelage.

Jeg spurgte engang min far (f. 1905), hvordan han fik C-vitaminer som barn, og han fortalte, at han spiste syre fra grøftekanten til og fra skolen. Men hvor kommer eddike ind i vores aners historie, og hvor fik de eddiken fra?

Hvor gammel er historien om eddiken i Vestjylland? Hvad brugte de eddiken til?

Et mærkeligt spørgsmål i vores aneforskning, men "hvad jeg ikke har fået i eddikelage, det er ikke værd at spise"!

Hilsen
Ruth

 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 14/09/2009 19:42
Hej Ruth

Claus Meyer har skrevet en bog i 2005, der hedder "Eddike". Den skulle indeholde information om eddikens historie og brug i madlavningen. Jeg har ikke set den selv. Lidt surfing på internettet giver information om, at eddike har været i brug siden oldtiden.

Venlig hilsen Lisbeth
http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 14/09/2009 20:06
Hej Lisbeth.

Tusind tak for informationen, den bog må jeg se at få læst.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Er der noget, der hedder suppesteg?
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 06/11/2009 18:50
Kunne ikke lige lade være med at kigge i en "tråd" der hedde noget med "suppesteg"
Hvis man interesser sig lidt for, hvad vores aner spiste m.m. vil jeg gerne foreslå, at man læser Hanne Reintofts romaner - hun har efterhånden skrevet 5 i min øjne pragtfulde bøger, begyndende i ca. år 1200. De er meget beskrivende, hvad angår kvinderollen i samfundet/religion, hvad spiste man, hvordan fik man varene og hvordan klarede man sig i forhold til sygdom (lægeurter - opfattelse at sygdom).

Bøgerne er selvfølgelig ikke dokumentariske, men man fornemmer at der ligger et stort reseach bag.
Måske en julegave ide'
Vh
Laila Nørgaard
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk