hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Husmand af Gudum Thomas Pedersen, Ringkøbing Amt
Bodil Kjær
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 11.04.08
Lagt på d. 09/09/2009 20:01
I Asp Kirkebog 1814 er indskrevet således :

”D 5 Juni Hjemmedøbt i Asp Præstegaard Pigen Johanne Margrethe Jensdatter Uægte Barn som i Daaben blev kaldt Maren født i Østerbye – til Barnefader blev udlagt Husmand af Gudum Thomas Pedersen.
Døbt :
den 3 Juli __ i Asp Kirke __ Pigen Johanne Margrethe Jensdatters uægte Pigebarn nonus Maren. Fadder : Jens Sandgrav og hustr, Søn Niels og Christian, Datter Mariane, Karen Jensdatter bar Barnet.”

Mit spørgsmål og problem er hvem ”Husmand af Gudum Thomas Pedersen” er??? Man kan jo tro at det er ligetil, men jeg kan ikke finde en Thomas Pedersen i Gudum der er husmand… Jeg har søgt og ledt i kirkebøgerne, i viede, i døbte, hos fadderne i årene fra 1810 og til 20érne. Jeg finder en Thomas Pedersen Lind der er udlagt til barnefader i 1810 og 1816. Han dør i 1815 og der står han til at være tjenestekarl og død i drukkenskab. 34 år. – ikke som husmand. – tvivlsomt om det er ham??

På flere hjemmesider finder jeg, at teorien går på at Thomas Pedersen fra Fovsing født i Høihus skulle være faderen. Men han er 23 år i 1814 og gifter sig i 1818 med Wibeke Iversdatter. I 1821 flytter han m familie fra Fousing til Nr. Nissum. Jeg har intet der på noget tidspunkt tyder på, at han har været i Gudum. – og slet intet der tyder på, at han i 1814 er husmand.

Hvis nogen har stor kendskab til Gudum Sogn, og ved noget om denne Husmand Thomas Pedersen, vil jeg meget gerne høre om det. – Jeg har på biblioteket haft lånt bogen om Gudum Sogn. Men heller ikke her finder jeg andre end omtalte Thomas Pedersen der bliver gift med Wibeke Iversdatter.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen Bodil
www.tragedienitvis.dk  
Forfatter RE: Husmand af Gudum Thomas Pedersen, Ringkøbing Amt
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 09/09/2009 21:59
Hej
Prøv lægdsrullen for Gudum sogn 1813 og 1814 om der skulle være en Thomas, søn af Peder.-------. ern der gevinst får du hans fødested og alder, og du kan følge ham im rullen til han bliver slettet på grund af alder eller kassasion på grunde af uegnethed på session
Der skulle være lokale lægdsruller,de såkjaldte amtsruller i Viborg. ellers må du til landsarkivet i København hvor de landsdækkende ruller findes.
Mvh. Oldefars mand.
 
Forfatter RE: Husmand af Gudum Thomas Pedersen, Ringkøbing Amt
Bodil Kjær
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 11.04.08
Lagt på d. 09/09/2009 22:28
hej

tak for indlæg, glemte at skrive om lægsruller, men dem har jeg også prøvet, desværre også uden gevinst... så jeg er lidt på den...

hilsen Bodil
www.tragedienitvis.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk