hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Udlagt barnefader Hans Eriksen
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 03/09/2009 22:40
Dorthea Katrine Nielsen fra Vistorp i Haderup sogn får uægte barn i 1902, født 23-11. døbt 7.-12. Af kirkebogsindførslen fremgår det at barnefaderen var Hans Eriksen af Skovlund på fyn, og at hændelsen er meddelt Nr. Åby sogns kirkebog 10.-2. 1903. Der er bare problemer med at finde ham der.
Når Hans Eriksen har betalt børnepengene på én gang---, kan han så være nævnt senere, eller registreret andetsteds???
Hvis nogen kan svare ud fra en lignende sag, vil jeg gerne høre nærmere.

venlig hilsen jørn jensen
 
Forfatter RE: Udlagt barnefader Hans Eriksen
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 10/09/2009 22:54
Hej.
Du skal have fat i lægdsrullen for Nr.Åby, og finde Hans Eriksen i Skovlund (jeg går ud fra at Skovlund er en bebyggelse i Nr.Åby!)Begynd med 1902 . men hvis han har opholdt sig i Nr Åby forud for 1902 skal du længere tilbage i årene.
Alle lægdsruller for hele landet opbevares på Landsarkivet på Jagtvej i København.
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Udlagt barnefader Hans Eriksen
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 11/09/2009 10:25
Hej
Mange tak for tippet. Nu er der jo lidt langt for en midtjyde på cykel, men det er godt at vide at der er en mulighed.
venlig hilsen
jørn
 
Forfatter RE: Udlagt barnefader Hans Eriksen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/09/2009 13:24
Nu er lægdsruller godt nok ikke lige min stærke side, men findes de ikke på film i Viborg. Eller er det kun nogen af dem.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Udlagt barnefader Hans Eriksen
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 11/09/2009 20:34
Lægdsrullerne blev oprindelig ført amtsvis og derfra samlet og indskrevet i centraladministrationen, Det siges at amtseksemplaret ,i det omfang de er bevaret, opbevares på de respektive landsarkiver.Min geografiske plasering har gjort det naturligt for mig at benytte centraladministrationens ruller. Af pladsshensyn blev de alle flyttet til Landsarkivet på Jagtvejen og anbrsgt i selvbetjeningsmagasin.
Efter ændringen af lægdsordningen fra amtsvis opstilling til 7 større udskrivningskredse, i 1861 er jeg ikke klar over over om der er bevaret lokale eksemplarer af rullerne i landsarkiverne.
Når jeg foreslår at Jærn søger i københavn er det fordi at han her kan søge i hele landet hvis han vil følge Hans Eriksen fremover og se hvor den anegren kommer hen.
Mvh. Oldefars mand.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk