hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Rind sogn syd, Høgild..
Claus Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 15.12.08
Lagt på d. 24/08/2009 14:30
Hej,
Jeg er kommet i besiddelse af Erik Overgaard' bog om Rind sogn, Høgild, og finder en masse spændende oplysninger til min slægtsforskning.

Sidder der evt. en erfaren slægtsforsker med samme bog, som kunne hjælpe mig med forståelsen af et afsnit om Lysbjerggård??

Det er afsnittet på side 138, Kidris Mølle 1c/1q m.fl..

Jeg forstår ikke helt hvad det er der sker i 1966 og 1957!!

Jeg ved at min morfar og mormor havde gården fra 1932 til 1965, men hvem og hvad laver de mennesker med skifteretsattest og arveudlægsskøde??

Håber der er en der kan hjælpe her..:)

Med venlig hilsen,
Claus
 
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/08/2009 16:17
Jeg kan heller ikke rigtig gennemskue hvad det er der sker.

Nu skriver du ikke noget om, hvad dine bedsteforældre hed eller om du har nogen relation til de navne der nævnes. Men kan det tænkes, at een af forældrene dør i 1957 og den anden i 1965 så det er derfor skifteretten er indblandet.?

Arveudlægskødet af 1966 kan vel godt være en forløber for skødet til fabrikant Lauridsen selv om det tilsyneladende er udstedt senere.

Jeg har lagt en kopi af siden, så andre kan se på det:
http://80.62.84.41/Img_1342a.jpg


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
Claus Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 15.12.08
Lagt på d. 24/08/2009 17:22
Hej Arne..

Mine bedsteforældre var Klara og Gunnar Funch Pedersen som var ejer af gården, 1932-65..
Jeg/vi har ingen relationer til de nævnte personer!!

Jeg har kigget længe på "problemet" og gætter på at personerne 1-5 er børn/arvinger af Fabrikant Johansen som er nævnt som en af de tidligere ejere.

Nu har jeg ikke så meget forstand på ejendomshandler på den tid, men kan fabrikanten, og senere arvingerne, have haft en eller anden form for pantebrev i ejendommen??

Claus
 
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/08/2009 23:03
Det lyder jo da i hvert fald meget sandsynligt, at det er fabrikant Johansens børn. Og så må konklusionen vel også blive som du er inde på, at familien Johansen forsat enten har haft pant i ejendommen eller har ejet en del af den.

Den omstændighed at der tales om et skøde i 1966 tyder vel på det sidstnævnte.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
Marit Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.05
Lagt på d. 25/08/2009 18:59
Jeg kender ikke emnet, men prøv evt. at kontakte Erik Overgaard, Herning. Han kan findes på krak.dk. Måske kender han den fulde sammenhæng, men har ikke skrevet den klart.
mvh. Marit
 
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
Claus Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 15.12.08
Lagt på d. 26/08/2009 12:37
Nu spørger jeg måske meget dumt, og med risiko for at få et par "flade".. men lever Erik Overgaard endnu?? Han er født i 1917 kan jeg læse i bogen!!

Der er en anden ting jeg er faldet over i Erik' bog.. Stadig samme afsnit.

Indtil 1931, da der er den 13. februar er skifteretsattest til Kirsten Marie Hansen... Hvad er sandsynligheden for at det er en skrivefejl, og at hun hedder Kirsten Marie Nielsen??
Hvis det er Nielsen, så er hun min oldemor, og altså mor til Gunnar. så giver det altså lidt mere mening!!!

Redigeret af Claus Hansen d. 26/08/2009 12:38
 
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/08/2009 17:50
Det vil jeg mene, ihvertfald var jeg forbi hans kones gravsted i marts måned, og efterfølgende spurgte jeg til ham, og han var da levende endnu.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
Claus Hansen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 15.12.08
Lagt på d. 18/09/2009 17:50
Hej,

Jeg vil bare lige fortælle at jeg har fundet forklaringen på problemet/forståelsen af afsnittet om Lysbjerggård i E. Overgaards bog..

Der har sneget sig et par fejl ind i Eriks bog..
Den omtalte Kirsten Marie Hansen hedder JOhansen, og er enke efter fabrikant W. Johansen, Herning..
Der bliver ved handlen i 1932 lavet en panteobligation til fru Johansen, lydende på kr. 3000,00. og restgælden på den overgår til hendes arvinger ved hendes død i 1957. Da det sidste af pantegælden bliver opgjort ved salget af gården i 1966, er restgælden den svimlende sum af 4 gange kr. 4,00.. det var vel til at betale sig fra !!
I Eriks bog nævner han at der har været to forpagtere af gården mens den var ejet af Locht og Johansen!! Jeg finder en 3. forpagter i 1932, nemli' en S. Schmidt-Nielsen.

Mvh,
Claus

 
Forfatter RE: Rind sogn syd, Høgild..
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/09/2009 23:22
Tak for opsummeringen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk