hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Olle Nielsen?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/11/2006 11:50
Jeg tror der står:
An-ders Olsens liden søn i Hag-broegaard, kaldet Oluf

men har du set:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,267413


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 08/11/2006 12:26
Hej Elisabeth
Jeg var lige omkring mine gode og skriftkloge venner på Dis-danmark for at få tydet kirkebogsbilledet ved Oles dåb !
Her er deres resultat :
D. Esto Mihi eller fastelavns Søndag døbt Mads Christensens liden Søn i Overuhr [Over Uhre], kaldet Ole. Degnens Hustrue Abel Marie Henrichsdaater bar ham.
Testes:
Anders Pedersen i Nederuhr [Neder Uhre], Jørgen Christensen i Egelund, Niels Jensen i Bøjlund i Karup Sogn, Sogpræstens Kiæreste Elen Engelstoft Faster Karen Frederichsdaater i Præstegaarden.
Kan det hjælpe dig lidt ?
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 08/11/2006 14:10
Nå, men så var det jo ikke lille Oluf fra 1727, hvis han er fra Hagebrogaard. Årstallet passede da ellers fint.

Men A.F. og Troels: Den her fine "oversættelse" fra Dis-Danmark afgør vist sagen: Oles far er altså Mads Christensen, og jeg har tydeligvis gjort Erik Holm Madsen uret. Undskyld, EHM.

Vi har jo før set, at der er fejl i folketællingerne - både de originale og afskrifterne.
Her må vi så konstatere, at en afskriver har lavet Madsen om til Nielsen.

Det er en hulens masse postyr jeg har forårsaget med denne Ole og hans far, men jeg er glad for, at det nu er sat på plads.

Tusind tak for hjælpen, og Troewls, jeg håber ikke, at jeg har ødelagt din nattesøvn for meget over den her sag!

Mange hilsener,


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 08/11/2006 16:03
Hej Elisabeth
Jamen, så må jeg jo byde dig velkommen i familien !
Det var vist en hård fødsel, men det lykkedes jo med alles hjælp. Så tag for dig af tilbuddene på www.troelsen.net. Der ligger mange og gode historier om denne familie og deres efterslægt, og flere er på vej.
Og min nattesøvn har det fortrinligt, kniber det, så kigger jeg lidt i kirkebøgerne. De virker også som sovepiller !
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 08/11/2006 19:58
Hej Preben,
Undskyld min uvane med at skrive Troels. Jeg har været inde på din Troelsen.net nogle gange gennem det seneste døgns tid, og det er selvfølgelig derfra jeg har fået det Troels ind i hovedet - men nu hvor vi er kommet i familie skal jeg nok huske, at du hedder Preben ;-)
Ham vores problembarn, Ole Madsen, han er min 5*tip på mødrene side. Jeg kan se på DIS-Danmark at han er din 3*tip.

Du har ret i, at kirkebøger kan være nogle ganske glimrende sovepiller. Især hvis man slæber den bærbare med i seng, så den står og varmer på maven mens man bladrer i de elektroniske sider

Hilsener herfra,



Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/11/2006 01:29
For at i nu kan have et relevant problem at spekulere på, når i nu alligevel der ligger søvnsløse den ene time efter den anden, så har jeg lige tilladt mig at kaste lidt grús i maskineriet.

Dog ikke vedr. forældre / barn forholdet, men vedr. fadderne.

Se tråden i Dis-Forum.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 09/11/2006 10:40
Tjaah, nu er jeg ikke kommet så langt som til at kigge nærmere på fadderne endnu. Jeg har haft rigeligt at gøre med overhovedet at få familieskabet til at gå op!
Det eneste jeg havde hæftet mig ved og moret mig lidt over ang. fadderne er den omstændighed, at præsten ligefrem havde en kæreste!
Er dem ham Jens Nielsen i Karup, der generer dig?

Mvh,


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 09/11/2006 11:58
Hej Arne
Ja, du kan jo have ret i dine betragtninger. Jeg har ingen viden om præsten, men det er da en morsom oplysning.
Jeg har svaret dig på Dis-Danmark, men tager lige mine betragtningerne med her !

Jeg tænker på, om det er 2 personer, altså præstens kiæreste Elen og en faster Karen ????

Oversættelsen siger :
Sognepræstens Kiæreste Elen Engelstoft faster Karen Frederichsdaater i Præstegaarden.

I oversættelsen er der ikke et s efter Engelstoft, og det giver så 2 personer.
Tilføjer man et s efter Engelstoft bliver præstens kierste en henvisning til fasteren, altså kun 1 person.
Og udover Abel der bar barnet, er der så 4 eller 5 personer som faddere ?

Det er jo ikke særlig væsentligt, om der er 4 eller 5 faddere ved dåben, men historien og tanken kan jo være sjov at lege med.
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/11/2006 13:11
Preben Troelsen skrev:

Jeg tænker på, om det er 2 personer, altså præstens kiæreste Elen og en faster Karen ????


Jo. Men problemet er jo, at Ellen er død.!


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 09/11/2006 14:59
Hej Arne
Ja, men så fik vi da vished for, hvad spiritus kan gøre ved selv præster, da han indførte dåben i kirkebogen.
Eller også eksisterer der lige en til med samme navn ? Det er ikke til at vide ?
Jeg hælder hovedet mere til sprittens indvirkning på præstens handlemåde !
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 09/11/2006 15:22
HVAD?????
Altså, jeg prøver at være nogenlunde grundig med de kilder jeg kommer omkring, men jeg må tilstå, at jeg endnu aldrig har checket, om fadderne er i live ved dåbshandlingen!
Sådan for almindelig nysgerrigheds skyld, A.F. Hvordan falder dig ind at kontrollere sådan noget? Hvordan ved du bare sådan uden videre, hvilke faddere der er døde???

Mvh,



Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 09/11/2006 15:25
Hej Arne
Ja, men så fik vi da vished for, hvad spiritus kan gøre ved selv præster, da han indførte dåben i kirkebogen.
Eller også eksisterer der lige en til med samme navn ? Det er ikke til at vide ?
Jeg hælder hovedet mere til sprittens indvirkning på præstens handlemåde !
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/11/2006 16:28
At en præst eller en degn bruger udtrykket "min Kjæreste" om sin kone er ikke så usædvanligt, det ses jævnligt. Faktisk tror jeg at udtrykket "kæreste" i den betydning vi kender det er af nyere dato.

Problemet er bare, at jeg ikke kunne få noget meningsfuldt ud af de sidste par linier.

I første omgang læste jeg det som "Sognepræstens Kiæreste Elen Engelstoft (fra) Faster (og) Karen Frederichsdaater i Præstegaarden".

Men da jeg slår op i Wibergs Præstehistorie og ser at han godt nok havde været gift med "Elen Engelstoft fra Ribe", men at hun er død i 1712 (sådan læser jeg det ihvertfald), så er det jo at jeg begynder at lede efter andre måder at fortolke det på.

Og hvis ordet "Faster" hører til Karen Frederichsdaater, så er det jo i sagens natur heller ikke helt ligegyldig hvem hun er faster til.

Men læs lige mit indlæg i tråden:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,267413


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 09/11/2006 20:06
Hvis hun er "faster" er hun vel Mads Christensens søster. Men umiddelbart tror jeg ikke rigtig på faster-teorien. Der var ikke ligefrem tradition for at skrive de indbyrdes familierelationer ved opremsningen af fadderne.
Stednavnet Faster lyder for mig mere logisk. Hun kunne jo godt have rejst fra Faster til Ribe, og derfor fået det tilnavn mens hun var i Ribe.
"Fæster" har også strejfet mig, men jeg indrømmer, at det ikke giver mening i den her sammenhæng.

Mvh,



Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/11/2006 01:34
Nu har hun nok aldrig været i Faster, hun er formentlig født og opvokset i Ribe, hvor hendes far var noget stort.

Men pointen er stadigvæk, at selvom så var, så giver det ingen mening at nævne dette når hun har været præstekone i sognet i nogle år, og når hun forlængst er død.

Det giver faktisk slet ingen menig at nævne hende overhovedet, medmindre det indgår i en sammenhæng som vi endnu ikke har fundet.





mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 10/11/2006 07:51
Nej, jeg er enig. Jeg læste lige dåben to gange mere. Og er hun endelig een eller andens faster er det vel alligevel ikke Mads Christensens, men Ellen Engeltofts.
Det vil passe bedre i sætningsopbygningen.
Men alt det er jo bare det rene gætværk, indtil den sande sammenhæng forhåbentlig dukker op.

Mvh,


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 10/11/2006 10:55
Så vidt jeg kan se, er Elen Engelstofts far Oluf Christensen Engelstoft. Jeg har desværre ikke fundet nogen sites der oplyser, hvem hans søskende var, men pigerne kan vel næppe have heddet Friderichsdatter, med mindre de blot var halvsøskende til Elen med fælles mor.
Også den indfaldsvinkel forekommer altså lidt tyndbenet.


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/11/2006 14:14
Nej, men hør så lige her:

Præsten hedder jo Frederiksen, og hvis han nu i sin enkestand har haft en søster boende til at klare husholdningen og passe de evt. børn, så får begrebet "Faster Karen i Præstegaarden" jo lige pludselig mening.?

Så vidt så godt. Det næste er nok lidt mere ude på overdrevet.

Og hvis vi nu forestiller os, at den gode præstemand efter konens død har fået en datter, som han har vedkendt sig fadderskabet til (Skam få den der tænker ilde derom), så vil hun jo være opkaldt efter den aføde hustru, og så passer pengene jo "Præstens kjærerste (datter) Ellen osv.".?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Olle Nielsen?
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 10/11/2006 19:08
Din teori om Faster Karen i Præstegaarden lyder meget rimelig. Faktisk overordentlig sandsynlig.

Meeeen - datter Ellen? Jeg kan forstå, at præsten havde et blakket ry, men selv hvis han skulle have været dum nok til at få et barn uden for ægteskab, kan hun vel næppe have været gammel nok til at man ville bruge hende som fadder.
Hun kan vel højst have været 17 år, hvis vi lige forfølger idéen lidt.
Jeg ved ikke, om man brugte faddere i den alder?
Så vidt jeg husker, starter KB først i 1721, så vi kan desværre ikke checke dåbshandlingerne.

Og lige en ting til: Selv hvis han havde fået den datter, som blev opkaldt efter hans afdøde hustru, så ville hun vel hedde Ellen Frederiksdatter, og ikke Ellen + afdødes "efternavn" eller?

Mvh,


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk