hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Christen Povelsen Videbæk.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/03/2012 16:13
Ruth Neumeister skrev:
Af dette ægtepar har jeg ikke fundet flere børn døbt i Vorgod, og heller ikke Anne Andersdatters død indtil 1784.

Denne Poul Christensen er måske fra arveafkaldet.

Det har du sikkert ret i. Og teoretisk set kunne det godt være ham fra Videbæk der har været gift to gange.

Men dels står han som gift 1ste gang i fkt 1787, og dels tyder forloverens navne på, at ham der bliver gift i 1776 er en helt anden - og der er forbindelsen til Spegebjerg jo også tydelig nok.


Forloverne vare Peder Spegberg (Peder Jacobsen?) og Povel Anderss i Scharrild

Jeg er ret sikker på at Peder Spegberg er den samme som Peder Jacobsen i Spegeberg. Poul her kan så være een han har giftet sig til med Kirsten Poulsdatter som Bent nævner.

Og den anden forlover kunne så evt. være Anna Andersdatters bror. (men påfaldende så mange med navnet Poul og Poulsen der optræder her.)


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Povelsen Videbæk.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 16/03/2012 21:15
Hvis Poul Christensen fra Videbæk havde været gift med Anne Andersdatter, ville man vel formode, at 1. pigebarn i 2. ægteskab ville være blevet opkaldt efter den afdøde, men det er først 4. og 7. pigebarn af Poul Christensen fra Videbæk og Karen Christensdatter fra Barde der får navnet Anne, og der er desværre både en oldefarmor og en oldemormor de kunne være opkaldt efter.

Nu er det ikke for at blande nye personer ind i denne debat, men jeg forsøger at udelukke Poul Christensen og Anne Andersdatter af den familie som Tove søger, da jeg ikke tror på, at denne Poul hører hjemme i Toves søgning.

Hvis forloveren ved Anne Andersdatter er hendes bror Poul Andersen, er han nok fra Selstrup.
Iflg. Skarrild kirkebog får Poul Andersen i Selstrup børn:
1775: Bodil Marie. Bæremoder er faderens søster Anne Andersdatter. (ingen faddere indskrevet)
1776: Jacob (ingen faddere indskrevet)

Poul Andersen bor i Selstrup i årene 1771-1783.

Poul Andersen i Selstrup har jeg indskrevet som søn af Anders Poulsen Møller i Kibæk mølle.
Hvis Poul Andersen i Selstrup er den rigtige jeg her har fat i, så er hans søster Anne Andersdatter født 1736 i Kibæk.

Ruth
 
Forfatter RE: Christen Povelsen Videbæk.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 17/03/2012 08:03


Nævnte Poul Selstrup Har jeg som Poul Veilgaard Andersen og Anne er en af Søstrene.

lige kort her hvad jeg har noteret mig.

Poul Christensen og Anna Andersdatter bliver viet i Vorgod 11 okt 1776 og får et barn døbt i Vorgod 25 Jun 1777.
( kan være dem der ses i fkt 1787 i Assing sogn)

I Vorgod kirke 1709 - 1817 opslag 177

3 august 1777 Førte Poul Christensen og Anne Andersdatter et barn til dåben confirm. naflig Christen hjemmedøbt d. 25 juni Maren ?datter bar barnet.
hun står som søster ved en af Poul Andersen´s børn dåb.

hun er til alters sammen med sin Søn Christen Povelsen.
opslag 39 til venstre ses Ane Andersdatter, Povel skræder?? i Kibæk
opslag 41 Povel Christensen , hustru og søn Christen i Veilgård.

Povel Christensen´s bror Michel Christensen for en søn kaldet Christen Mickelsen
som bliver gift med
Anne Andersdatter´s storebror Peder Andersen´s datter Maren Pedersdatter.

Se også tråden om Veilgaard.




MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Christen Povelsen Videbæk.
tove nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 117
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 17/03/2012 15:24
hej, Ard.
Jeg tror ikke jeg når videre med Kirsten Jepsdatter og Christen poulsen. Han blev jo ikke gift igen, efter hvad der står i fkt 1787 Vorgod. Så jeg tror jeg stopper her med denne tråd.
Venlig hilsen
Tove.
 
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk