hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/01/2012 11:58
vms skrev:
Jeg har længe ønsket at kunne søge på kombinationen af
to personer i een husstand, fx:

Det har jo været ønsket og diskuteret i årevis uden at blive til noget. Det var vel engang sidste sommer man lagde de første forsøg ud til test.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 06/01/2012 00:22
Hej Inger. Jeg har prøvet at gå ind på ddd.dda,men har ikke kunnet få noget fornuftigt ud af det-desværre.
Der er efterhånden så mange navne i spil,at jeg er gået tilbage til A.K.Hansdatters død7/8-1827 i Vamdrup,hvor der står at hun er født i Hart?
- Hvis man går ud fra det kan jeg finde 2 muligheder :
1) opsl.80 nr. 4 ,KB Harte,Vejle 1747-1815,som du også har fundet.
her står: 1792 almindelig Bededag blev Hans Lauridsens og Johanne Sørensdatters lille Datter ibid førdt til Kirken,efter at hun forhen var hjemmedøbt og kaldet Anna Kirstine.Til Kirken blev hun førdt af Nis Arbøls? datter Mette Margrethe. Testes ? Søren Knudsen,Jacob Jørgensen,Hans Sørensen af Tyrstrup,Jens Knudsens ? af ? Grethe Knudsdatter i ?bye.
2) opsl.77+78 i samme KB,men her er fød.året 1790 og moderen hedder Johanne Hansdatter.
Jeg tror derfor at den rigtige er nr.1.

Du fandt i ddd.dda en fam. i FT-1787 i Harte,men efter lange overvejelser og søgen i KB,mener jeg ikke det er den rigtige,for faderen hedder her Hans Larsen og dette par findes flere steder i KB bl.a.opsl.74 :Maren f.1788 og ved en søn Laurits f.1787. De 2 ældste børn har jeg ikke fundet.

Hvis man ser på forloverne ved vielsen er der her nævnt en Nis ?-det kunne måske være den samme som i opsl. 80 ovenover?
Dette er mit bud indtil videre. -Hvad mener du?
V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 06/01/2012 16:40
Hej Jette

Prøv at kigge nærmere på tvillingernes faddere:

.....
..... Njels Mikkelsen
Smeds døttre Karen og Magrethe
..... alle af Nagbøl.
Njels Markussen af Dyrgaard
i Vamdrup Sogn ....


Niels Markussen må være søn af Markus Rasmussen og Mette Kirstine Sørensdatter, som vi så med børn i FT-1801 i Vamdrup. Og i hvert fald to af Arendt Nielsens søstre er flyttet med til Nagbøl.

- og derefter Hans Schous faddere:

Gaardmand Hans Lorentzen [gift med Anne Kirstine Marcusdatter i FT-1834]
??? ..... Pigen Stine Marcusdatter paa Dyr-
gaard ...
.....
samt Sognefoged Nis Kristensens [gift med Mette Marcusdatter i FT-1834]
hustru, alle af Vester Vamdrup.


Der må være en forbindelse til den familie i FT-1801 for Vamdrup, som jeg henviste til ovenfor.

Måske er forloverne ved vielsen i 1819 Nis Christensen og Hans Lorentzen? Det er ualmindelig sjusket skrevet, men jeg mener det muligt at tyde navnene sådan, og det giver da i hvert fald mening, at forloverne skulle være gift med to af brudens kusiner.

Hans Larsen/Lauridsen bliver først viet til Johanne Sørensdatter i 1787. Før det har han åbenbart været gift med hendes søster. Det fremgår af trolovelser i Harte-Bramdrup kb 1747-1815, opslag 358:

Fredagen d 1 Junii a.c. [1787] bleve Hans Larsen og Johanne
Sørensdatter i Harthe ?? ????? ????? kongelig
Bevilling til at ????? ????? i Ægteskab, ?????
hun skal være hans afgangne Hustrues Søster ??
?????


I de gamle kirkebøger og folketællinger kan Las, Lars, Laurs, Laust, Laurids og Laurits være variationer af det samme navn, hvilket Villy M. Sorensen også var inde på i sit indlæg. De to ældste børn (der er af 1. ægteskab) i FT-1787 for Harte kan være født i et andet sogn.

Tydning af Anna Kirstines dåboptegnelse i Harte-Bramdrup kb 1747-1815, AO opslag 80:

1792 Almindelig Bededag [4. maj] blev Hans Lauridsens og Johanne
Sørensdatters lille Datter ibid: [af Harthe] førdt til Kirken, efter at hun tilforn
var hjemmedøbt og kaldet Anna Kirstine. Til Kirken blev hun
førdt af Nis Asbøls Datter: Mette Margrethe. Testes vare Søren
Knudsen, Jacob Jørgensen, Hans Sorensen af Feerup, Jens Lauridsens
Kone af Feerup og Grethe Knudsdatter i Paabye.


Asbøl ligger i Lejrskov sogn, og dermed er vi tilbage i Ribe amt. Du kender vel http://krabsen.dk/stednavnebase/? Ved at søge på Stednavn: Asbøl fandt jeg frem til, at det ligger i Lejrskov sogn. Derefter søgte jeg på Sogn: Lejrskov og fandt stednavnet Ferup, hvor flere af fadderne kommer fra.

Jeg fandt følgende børn i perioden 1785-1796 i Harte-Bramdup kb 1747-1815:

opsl. 69, nr. 5: Anne Kirstine f. 1785, datter af Hans Larsen af Harth og Maren Sørensdatter.
opsl. 71, nr. 6: Søren f. 1786, søn af Hans Larsen af Harthe og Maren Sørensdatter
opsl. 73, nr. 7: Laurits f. 1787, søn af Hans Larsen og Johanne Sørensdatter af Harthe
opsl. 74, nr. 4: Maren f. 1788, datter af Hans Larsen og Johanne Sørensdatter af Harthe
opsl. 77-78, nr. 6: Anna Kirstine f. 1790, datter af Hans Lauritsen og Johanne Sørensdatter af Harthe
opsl. 80, nr. 4: Anna Kirstine f. 1792, datter af Hans Lauridsen og Johanne Sørensdatter af Harthe
opsl. 87, nr. 7: Kirsten/Kærsten f. 1795, datter af Hans Lauridsen af Sandbierggaard og Johanne Sørensdatter

Er Hans Larsen og Hans Lauridsen den samme person? Det tror jeg - læg mærke til, at alderen ved død for både Johanne Sørensdatter og Hans Lauridsen stemmer overens med alderen for det par, jeg fandt i FT-1787. Jeg har ikke undersøgt, om der er gengangere blandt fadderne i de ovennævnte dåbsoptegnelser, men jeg mener, at nogle af Hans Larsens børns faddere er fra Ferup og Lejrskov.

Venlig hilsen
Inger T.

Redigeret af IHToudal d. 06/01/2012 23:14
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 07/01/2012 00:13
Nu kom jeg sandsynligvis på sporet af, hvorfor Anna Kirstine Hansdatters far har tilnavnet Schou. Jeg søgte efter hendes søster Giertrud i Lejrskov-Jordrup kb 1781-1805. På opslag 16 fandt jeg en Giertrud født i Ferup, men hun er datter af Jens Laursen, der sandsynligvis er bror til Hans Lauridsen. Men det var så heldigt, at Maren, Hans Laursens kone i Lundeskov bar barnet.

Så her er dåbsoptegnelserne for Hans Larsens to børn i FT-1787 for Harte:

Skanderup kb, Ribe amt 1758-1814:

opsl. 61: Mette f. 1778, Hans Lauridsens og Maren Sørensdatters Barn af Lundeschou
opsl. 72: Giertrud f. 1782, Hans Lauritsens og Maren Sørensdatters Datter af Lundeschou

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 08/01/2012 00:21
Hej Inger. Tusind tak for dine 2 indlæg som bringer mig videre.-Jeg må give dig ret i, at Anna Kirstine Hansdatter(g.m.Arendt Nielsen Schmidt) er at finde i opsl. 80 KB Harte 1747-1845.Hendes forældre er Hans Lauritsen Schou og Johanne Sørensdatter,og navnet Schou kommer sikkert af Lunderschou. Godt du insisterede.
Jeg har søgt lidt flere oplysninger:
1)Johannes søster Marens føds. og død kanjeg ikke finde,men hendes vielse m. Hans Lauritsen er 26/2-1778 opsl.196 KB Skanderup 1758-1814.

2) Johannes føds. er 7/9-1760 opsl.8 samme KB: Faddere:1) Hans J ? ´s kone af Leirskov 2) Christen Møllers kone af Drabechs Mølle 3) Jens Madsen af Leirskov 4) Søren Møllers ? 5) s? ? s søn,Niels -ude til højre står d.12.okt-hvad er det?

3)Giertruds død/begr.2/9 1796-14år har jeg i opsl.170 i samme KB

4) jeg tror også at Anna Kirstine kommer i pleje i Vamdrup

5) i KIP 1787 bor Johannes far i aftægt hos hende. Han er her enke og 71år. Jeg har fundet hans død 18/10-1793-78år opsl-168 KB Harte 1747-1815

6)Så har jeg ogå set på Niels Hansen g.m. Dorthea/Dorthe Sørensdatter.
De er at finde i KIP 1834 Lunderskov. - De er gift 16/10-1817 i Vamdrup opsl.59 KB Vamdrup 1814-27: han er 28år og hun er 30år. Han er ungkarl af ? ? sogn og hun er tjenestepige fra Gjørding sogn. Forlovere : gaardm. Niels J ? ? af Bastrup og gaardm. Peder Nielsen af Vamdrup.

7)Kan denne Niels Hansen være ham i opsl.98 KB 1760-1802 Vamdrup? - eller er det ham i KIP1834 + 1840 Skanderup ?

8) Dorthea Sørensdatter har jeg ledt efte i KB 1733-88 Gørding-Ribe,men den er "låst".?-vil du prøve om du kan få noget frem?-jeg har heller ikke kunnet finde deres død.

Vil du prøve at se på mine spørgsmål også i denne omgang?
V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 08/01/2012 18:59
Hej Jette

Maren dør 1786 i Harte (AO, Harte-Bramdrup 1747-1815, opslag 164, allernederst)
Dom. 4ta post Trinit. blev Hans Larsens Kone af Harthe Ma-
ren Sørensdatter begravet ætat: 28 an. 4 m.


Hun er døbt 25/2-1758 i Lunderskov (AO, Skanderup, Ribe amt 1692-1758, opslag 72):
Maren. Søren Nielsens Daatter af Lundeschou.

Jeg tror dette må være Marens og Johannes storesøster (samme kb, opslag 65 øverst):
1753. d 18 Febr Søren Nielsen af Lundskovs Daatter Mette Kierstine,
- der senere bliver Anna Kirstine Hansdatters plejemor.

Hans Lauridsen af Ferup og Maren Sørensdatter af Lunderskov bliver trolovet 26/2-1778 og viet 19/5 s.å.

Johanne Sørensdatters faddere:
1 Hans Jorups(?) Kone af Leirskov. 2. Chri-
sten Møllers Kone af Drabechs Mølle. 3. Jens
Madsen af Leirskov. 4 Søren Møllers Kones Søster.
5 Thomas Fransens Søn, Niels.


Datoen ude til højre er første gang moderen var i kirke efter fødslen eller blev introduceret, som man sagde.
--------------------------------------------------------------------------------

Niels Hansen med familie flytter fra Skanderup til Vamdrup før FT-1845:

Ribe, Anst, Vamdrup, Ø. Wamdrup bye, et hus, 8, FT-1845, C2464
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen 57 Gift hjulmager V??sogn, Ribe amt
Dorthea Sørensdatter 58 Gift kone Gørding sogn, Ribe amt
Hans Nielsen 25 Ugift deres børn Skanderup sogn, Ribe amt
Knud Nielsen 23 Ugift deres børn Skanderup sogn, Ribe amt
Helene Nielsen 19 Ugift deres børn Skanderup sogn, Ribe amt
Mette Margrethe Houborg 9 Ugift Pleiebarn Skanderup sogn, Ribe amt

Hjuler/hjulmager Niels Hansen og hustru er at finde i FT-1845 - FT-1860 for Vamdrup. I FT-1850 er han fejlagtigt opført som Niels Jensen. Hans fødested skulle være Veerst/Verst sogn i Ribe amt.

Ungkarl Niels Hanssen Xxxx
af Veerst(?) Sogn gl 28 Aar.
Tjenestepige Dorthe Sørens Datt
fra Gjørding Sogn gl 30 Aar.

Forlovere:
Gaardm Niels Jenssen Volbøl(?)
af Bastrup og Gaardm Peder
Nielssen af vamdrup.
Viet d 15 Novb i Vamdrup kirke.


Jeg kan heller ikke åbne kb for S. Gørding - Vejrup 1733-1788, men det må vel være denne familie:

Ribe, Gørding, Gørding, Nordre Bøhle, , 1. Fam, FT-1787, C1692
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Søren Nielsen 34 Gift Husbond Bonde og Gaardbeboer
Bodil Laustdatter 25 Gift Madmoder
Dorthea Sørensdatter 3 Ugift Deres datter
Hans Sørensen 1 Ugift Deres søn

Ribe, Gørding, Gørding, Gørding, Nør Bøel, 4, FT-1801, B8762
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Søren Nielsen 50 Gift Husbonde Bonde og Gaardbeboer
Bodil Laustdatter 37 Gift Hans Kone
Dorret Sørensdatter 15 Ugift deres Barn
Hans Sørensen 13 Ugift deres Barn
Knud Sørensen 11 Ugift deres Barn
Maren Sørensdatter 8 Ugift deres Barn
Niels Sørensen 6 Ugift deres Barn
Laust Sørensen 3 Ugift deres Barn
Peder Sørensen 1 Ugift deres Barn
--------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Inger T.

Redigeret af IHToudal d. 08/01/2012 19:09
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 08/01/2012 22:15
Hej Inger.Tak .Jeg har lige lidt sup. til Niels Hansen :
1) Han får 5 børn ialt : Hans,Knud,Sara Maria,Helene og Laurits,som dør 11år gl. i 1839. Sara Maria har jeg ikke kunnet finde under døde i Skanderup el. Vamdrup.

2)Jeg har ikke fundet hans føds. i Veerst

3)Under døde kan det måske være flg. : opsl.111 Vamdrup 1850-55 - 62år-død af brystbetændelse B ? mand paa Byting Mark Haderslev amt. ? ?lund sogn i ? ?
faderen H? H? - d.28/5-1851

V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 09/01/2012 16:57
1) Sara Maria/Marie kommer ud at tjene. I FT-1840 er hun i Vejen sogn, Ribe amt, i FT-1845 i Ødis sogn, Vejle amt (Sara M. Nielsdt, der skulle være født i Lindskov Ribe Stift, men det må vel være Lunderskov), i FT-1850 i Vamdrup (Sara Nielsen), og i FT-1855 tilbage i fødesognet Skanderup som gift kone. Jeg søgte på Sar%Ni.

2) Dette kunne være Niels Hansen:

Ribe, Anst, Veerst, Veerst Bye, , 10. fam, FT-1801, B9151
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Niels Mortensen 69 Gift Mand Jordløs Huusmand
Lene Jensdatter 60 Gift Hans Kone
Maren Nielsdatter 20 Ugift Hans Datter
Niels H?? 12 Ugift antaget i Huuset

Der bliver født en Niels i Veerst 1789:
D. 10 Trin. Hans Greens og Anne Nielsd. B[arn] i V[eerst]. Niels
(AO, Verst-Bække 1772-1802, opslag 23).

Faderen er her:

Ribe, Anst, Veerst, Veerst, Veerst, 5, FT-1787, C6061
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv::
Søren Jacobsen 47 Gift Hosbond Bonde og Gaardbo
Kirsten Hansdatter 37 Gift Madmoder
Jacob Sørensen 3 - af 3die Ægteskab
Hans Sørensen 1 - af 3die Ægteskab
Hans Green 37 Enkemand Tieneste-Folk
Kirsten Bærtelsdatter 26 Ugift Tieneste-Folk

Han dør i 1794:
D. Sexagesima Hans Green i Veerst tillige med sin nyefødte Søn, 45 [Aar]
- samme kb, opslag 39.

Parret får også et barn i 1791, men jeg kan ikke læse dets navn (samme kb, opslag 25).

De bliver gift i 1788:
[Latin: samme dato, dvs. d 7de Oct.]
Trolovede
EnkeMand Hans Jenssen af Green med
Pigen Anne Nielsdatter af Veerst
Copulerede Tirsdagen d 11te Nov. ?????

- samme kb, opslag 48.

En af forloverne er Niels Mortensen af Veerst. Det må være ham, der er Niels' plejefar i FT-1801. I FT-1787 hedder han Niels Vestergrd. Det kunne være Anne Nielsdatters far.

Niels' fødselsdag stemmer overens med brudgommens alder ved vielsen i 1817.

3) Som jeg skrev ovenfor, er Niels Hansen og Dorthe(a) Sørensdatter i live i FT-1860:

Ribe, Anst, Vamdrup, Ø. Vamdrup, Et Huus, 44 F2, FT-1860, D5261
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen 79 Gift Hjuler Veerst Sogn Ribe Amt
Dorthea Sørensdatter 82 Gift hans Kone Gjørding Sogn Ribe Amt
Niels Hansen 11 Ugift Pleiebarn Vamdrup

Alderen er vist lige i overkanten
--------------------------------------------------------------------------------

Sønder Gørding-Vejrup kb 1733-1788 er allerede fejlmeldt på AO. Jeg ved ikke hvor længe den har været det. Forhåbentlig får de snart gjort noget ved det.

Venlig hilsen
Inger T.

RED: Diverse småting i tydningerne.

Redigeret af IHToudal d. 11/01/2012 21:33
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 13/01/2012 17:09
Hej Inger. Tak for de sidste oplysninger. Jeg har været væk nogle dage,så derfor har jeg først nu tid til at se nærmere på ovenstående.
Ja, jeg tror du har ret i at Niels er født d.10.Trin. 1789. - Kan du tyde fadderne? :
? M ? 2(den) Laurits ? Birte Børge ? datter ? Laurits ? og Johannes

Hans mor Anne Nielsdatter bliver gift igen ( opsl.51 Veerst 1772-1802) i 1795 ? ? ,trolovet d.10 Okt. 1794 med Peder Christen ? Nørre Veerst Sogn og Bye
Enken Anne Nielsdatter afg.Hans Green af ? af ? Sogn og Bye.
Forlovere: Hans Mortensen,Søren Lund ? ,Niels Mortensen, ? Nielsen

Du mener ,at Niels bliver plejebarn hos moderens forældre (FT 1801),hvor der står "antaget i huset". Det kunne jeg også godt forestille mig,hvor hun nu har fået ny mand og måske flere børn.

Under dit punkt 3 mener du at de er lige lovlig gamle. Ja, efter alder ved ægteskab skulle de i 1860 være henholdsvis 71 og 76år.

Jeg vil nu se nærmere på Dorthea Sørensdatters forældre selvom vi her er langt tilbage i KB.
V.h. Jette

 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 15/01/2012 20:52
Hej Jette

Du er så heldig at der på www.horsboel.dk findes afskrifter af kirkebøgerne i Verst sogn op til 1814, se http://www.horsboel.dk/kirkebog/skrift.html.
Der finder du Niels Hansens faddere, bl.a. Niels [Mortensen] Vestergaard. Ifølge afskriften kommer barnet, der bliver født i 1791, til at hedde Maren.

Og selvfølgelig finder du også Anne Nielsdatters andet ægteskab i 1795. På ddd.dda.dk har Anne Nielsdatter fået forkert patronym i FT-1801:

Ribe, Anst, Veerst, Veerst Bye, , 26. fam, FT-1801, B9151
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:
Peder Christensen 35 Gift Mand Jordløs Huusmand
Ane Madsdatter 22 Gift Hans Kone
Christen Pedersen 4 Ugift Deres Børn
Hans Pedersen 2 Ugift Deres Børn

Se AO, FT-1801, Verst:

Opslag 3, familie nr. 10: Der står helt sikkert Niels Hansen.
Opslag 5, familie nr. 26: Der står Ane Nielsdatter, men alderen er forkert også i den originale folketælling. Ifølge afskriften på horsboel.dk er hun født i 1769.

Jeg mener der er en fejl i afskriften ved Hans Greens død i 1794. Der står ikke yngste Søn, men nyefødte Søn, som jeg skrev ovenfor.

Grene sogn findes også på horsboel.dk. Måske kan du finde Hans [Jensen] Green der?

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 16/01/2012 15:43
Hej Inger Tak for ovennævnte side,som jeg ikke kendte. Jeg har fundet en del gode oplysninger her og bagefter i KB.

1) kan du se om datoen i opsl. 171 KB Bække 1718-72 (trolovet) ikke er 30/6 1764 ang. Niels Mortensen Vstergaard og Lene Jensdatter

2) hende har jeg ikke kunnet finde under døde,hverken i horsboel el KB

3) deres datter Anna Nielsdatters død kan jeg heller ikke finde,men i KB er hun født 2/2.1769

4) ang. Hans (Jensen) Green/Grene har jeg ledt efter hans 1. ægteskab og måske fundet noget i horsboel: trolovelse 22/2-1780 : Hans Jensen af Norhede i Lygom sogn og Maren Jepsdatter af Krog-gift d.19/3. Men ellers har jeg ikke fundet noget om ham,kun hans død
V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 21/01/2012 13:38
Hej Jette

1) Jeg tror datoen hører til den foregående optegnelse, ligesom der står i afskriften på horsboel.dk. Der står heller ikke hvornår de bliver viet.

2) Mon ikke det er Lene Jensdatter, der bliver begravet 10/3-1802 (Niels Vestergaards kone)? Niels Mortensen dør 1810.

3) Datteren Anna dør åbenbart efter 1814, så der må du kigge efter i kirkebogen.

4) Ja, det er sikkert det rigtige par du har fundet. Hans Greens datter Maren f. 1791 i Veerst bliver således opkaldt efter kone nr. 1.
Hans og Maren får to børn i Grene: Inger f. 16/4-1780 og Jens f. 12/1-1783 (begr. 18/4-1783). Maren Jepsdatter begraves 4/6-1784, 35 år gammel.
Der findes et Nørrehede både i Øster Løgum sogn i Aabenraa amt og i Nørre Løgum sogn i Tønder amt. Vi kan selvfølgelig ikke vide, om Hans Jensen er født i Løgum, eller om han bare har haft bopæl der på et tidspunkt.

Ovenstående link til kirkebøger i Slavs herred mv. virker ikke længere, men man kan jo altid gå ind på http://www.horsboel.dk/ og vælge kirkebøger.

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 22/01/2012 01:37
Hej Jette

Svar på dine spørgsmål i privat besked vedr. tydning:

(AO, Tyrstrup 1775-1838, opslag 221)
Døbt 1797:
Arndt Nielsen Schmidt
Gaardmandens og Smedens Niels Michel-
sens og Anne Margarethe Arndts
Datters i Fauervraae ægtefød Søn.
Fadderne ...


(samme kb, opslag 471)
Trolovede 1780:
Niels Michelsen Smed i Hierndrup og
Margarete Ahrndts Datter af Seggeling
Gaardmandens Ahrendt Jensens og af-
døde Anne Marie Ivers Datters i
Seggeling ægtefød Datter ...
Dom. Jubilate at proclamere.


Parret er ikke viet i Tyrstrup – måske i Hjerndrup sogn?

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 22/01/2012 18:40
Vedr. Hans Larsen/Lauridsen Schou:

Ved vielsen til Maren Sørensdatter i 1778 (AO, Skanderup, Ribe amt 1758-1814, opslag 196) siges han at være af Feerup.

Så jeg ledte lidt efter ham i Lejrskov sogn på horsboel.dk. Han bliver konfirmeret i 1766:
Hans Larsen, Lars Skovs søn i Ferup 16 år.
Så tilnavnet Skov/Schou stammer ikke fra Lunderskov, men fra hans far!

Forældrene bliver gift i 1737:
d. 23 maj. Ferup. Trolovede jeg Lars Sørensen, Hans Schous stifsøn, og Gertrud
Stephansdatter af Ferup. Sponsorer var Hans Schou og Niels Dons begge af Ferup.
Copulerede d. 27 jun.


Men jeg kan ikke finde Lars Sørensen Skovs søn Hans f. ca. 1750, hverken på horsboel.dk eller i kb for Lejrskov sogn. Kan han være født i et andet sogn, eller har præsten glemt at indføre ham? Søskende før og efter 1750 er født i Ferup.

Lars Sørensen Skov dør i 1784:
d. 5 dec. Ferup. Blev Lars Sørensen Skov, aftægtsmand hos Stephan Laursen, 75 år gammel begravet.

Lars Sørensen Skovs mor (må det vel være) dør i 1760:
d. 17 jun. Ferup. Blev Hans Skovs kone af Ferup, Anna Lauridsdatter, begravet 71 år gammel.

og stedfaderen i 1771:
d. 10 nov. Ferup. Blev Hans Christensen Skov 84 år gammel begravet.

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 23/01/2012 11:47
Tak Inger. Jeg har heller ikke fundet Hans Larsen/Lauridsens fødsel.ca. 1750 endnu,men prøver igen.
V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 23/01/2012 12:27
Jeg kan i KB for Lejrskov sogn heller ikke finde Lars Sørensen Skov og Gertrud Stephansdatters vielse,som på www.horsboel.dk er 27/6-1737. Men deres død har jeg fundet i KB.
V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 24/01/2012 23:30
AO, Lejrskov-Jordrup 1726-1740:

Trolovelsen er nr. 6 på opslag 160.

Vielsen er nr. 8 på opslag 162.

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 25/01/2012 11:19
Tak for AO opslagene. Kan du se hvad der står under vielsen til sidst : ?? ail eder sorrig på Herren thi han sørger for eder.?
Har du haft tid til at finde mere om Michel Christensen Smed og hans 2 ægteskaber?
V.h.Jette
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 25/01/2012 15:50
Text: Nupt. 1 Petr. V. 7. Kaster ald Eders Sorrig paa Herren, thi hand sørger for Eder.

Det er det tema præsten har brugt i sin tale til brudeparret.

Venlig hilsen
Inger T.
 
Forfatter RE: Hans Nielsen,Skanderup
jette thorninger
Medlemmer

Antal indlæg: 160
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.11
Lagt på d. 25/01/2012 21:23
Tak for tydningen.
Jeg har fundet noget,som jeg er meget i tvivl om. Det er ang. Anna Lauridsdatter g.m. Hans Christensen Skov (stedfar til Lars Skov). Jeg har 2 opsl.(døde) :
1)opsl.241 KB Jordrup 9/12-1731(nr.7) Niels Christensen Skovs hustru,Anne Nielsdatter, gammel 45 år8mdr.Text.fund.Rom.VIII.23 vi ?? i os selv,sonlig i det vi forventer en sonlig Udtaa?else,vort legemes forløsning.

2)opsl.219 KB Lejrskov Anne Lauridsdatter: 17/6-1760 Ferup - 71år - står der Hans Sørensen?
Har du et bud på dette?
V.h.Jette
 
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk