hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 06/10/2010 16:34
ok det må jeg prøve tak
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 06/10/2010 19:30
Hej Lisbeth.
Jeg ved ikke hvor meget du har afprøvet på denne hjemmeside, men antager vi, at du ikke er så kendt med den, skulle du engang, når du har god tid, bare klikke rundt og søge for sjov i de lyseblå felter i venstre side. Du finder en masse gode scanninger, tydninger historier, slægtsforhold osv.
Du kan jo ikke ødelægge noget, men altid vende tilbage til udgangspunktet.

Jeg håber, at du kommer videre i din søgning.
God slægtsforskerjagt.

Ruth

 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 06/10/2010 21:43
Hej Lisbeth!

Marens konfirmation finder du i Vorgod Kirkebog 1815-1834 (C537A/A/002) på opslag 42 på AO.

Hun står som nummer 9 på siden.


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Hugo Dynesen
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 20.08.07
Lagt på d. 07/10/2010 12:57
Mon ikke problemet med de 2 Else Kirstine Pedersdatter er løst
Men her nogle ekstra data

Den "rigtige" Else Kirstine er født i Aulum 27-6-1783
Gift 21-6-1811 med Peder Jensen (Han dør 71 år gammel d. 29-3-1820)
Gift igen 12-11-1820 med Christen Eskildsen. (F. i Bølling 28-2-1785, død i Barde 20-12-1857)
Hun dør i Barde 13-3-1868

Den anden Else Kirstine er som nævnt datter af Peder Lassen og Anne Jørgensdatter
Hun er født i Barde 21-12-1780
Dør ugift i Barde d. 24-10-1858

(stengt taget kunne den ugifte Else Kirstine også have fået et uægte barn i 1810, men faddere mv bekræfter at Det er den anden)


Hugo Østergaard Dynesen
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 07/10/2010 20:10
@Ruth: ja jeg er ikke så kendt herinde endnu, men efter hvad jeg kunnee se ud fra kirkebøgerne så er det vist de samme som Statens Arkiver (AO) har men måske mere læselige.

@ Harry og Erna: Mange tak det sparede mig for at lede :-)

@Hugo: Mange tak for den store hjælp, jeg har siddet og pløjet dine flotte lister igennem og de gav mange gode informationer, men skulle du ligge inde med oplysninger (afgangs-/tilgangslister) så jeg kan finde familiens afgang fra Faster (efter 1876) måske til nr. Vium (inden 1883)

Igen mange mange tak.

Lisbeth

 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/10/2010 21:12
Lige et par praktiske bemærkninger.

1.
De scannede kirkebøger her på siden skulle gerne ligne dem på AO en hel del, idet de originale bøger jo er de samme. Nogen gange er dem her på siden de nemmeste at læse, andre gange er det dem på AO.

Forskellen er først og fremmest, at dem der er her på siden lå her allerede før AO overhovedet var begyndt, og længe før de nåede til Ringkøbing amt. Og for de nyere bøgers vedkommende ligger der en del som endnu slet ikke er på AO.

2.
Af- og tilgangslister stopper i 1875. Så der er ikke mere at hente ad den vej. Efter 1875 skulle folk melde flytning til sognefogeden, der normalvis kun førte bog over tyende som skulle vise deres skudsmålsbog. Og kun meget lidt af sognefogedernes materiale for den tid er bevaret.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 08/10/2010 13:06
Se så blev jeg så klog, det viste jeg ikke ang. tilgangslisterne, mange tak. Det var kun for at få styr på 2 stk drengebørn (Johannes og Christian i 1883 og 1884) som jeg udfra Hugo Dynesens lister kunne finde i Nr. Vium under døde men de er ikke fødte i Nr. Vium og ej heller i Faster så enten er det ikke (min) Lars Nielsens børn (der står kun faderens navn på listen) ellers er familien flyttet igen efter Faster sogn.

Lisbeth
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 08/10/2010 13:10
Ville nemlig gerne finde familien i 1880 så jeg kunne få alle børnene med, men der er nok ikke så meget mere at komme efter i familien så jeg må så om jeg falder over den senere.
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 08/10/2010 20:41
Hej Lisbeth.
Inden du giver op eller lægger til side:
Er der ikke een eller flere personer i børnenes fadderrækker, der kunne henvise til steder du måske kunne søge?

Mvh
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/10/2010 23:33
Lars Nielsen og Anne Else er i Borris i 1880. Ao opslag 51.

Hvis der er personer man ikke kan finde i den vestlige del af Ringkøbing amt i 1880 er de sandsynligvis enten i Skjern eller i Borris, som er de eneste i det område der endnu ikke er indtastede.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 09/10/2010 21:24
Fadderne til børnene virker tilfældige, ikke noget familie men måske naboer eller venner.

Vil søge de 2 drenge i Borris, mange tak for det. Og få kikket på folketællingen imorgen.

Ved ikke helt hvor jeg kan finde mere kød uden at skulle på arkivet.

Ved at Lars bliver fiskehandler i Herning i Vestergade, jeg troede han boede i Skolegade, men ellers vil jeg fortsætte med Else Kirstine og hendes forældre.

Lisbeth

Tak for en god og hjælpsom hjemmeside.
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 10/10/2010 13:32
Erna skrev:
Hej Lisbeth!

Marens konfirmation finder du i Vorgod Kirkebog 1815-1834 (C537A/A/002) på opslag 42 på AO.

Hun står som nummer 9 på siden.


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding



Mon du kan hjælpe mig med at tyde hendes konfirmation ?, det er næsten det hele jeg ikke kan tyde.
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/10/2010 20:26
Jeg læser det som:
Maren MikkelsDr. hiemme hos Forældre-
ne i Barde.

Udlagt Fader Mikkel Christensen, Moder
Else Kirstine PedersDr nu givt med Christen
Eskildsen i Barde


Du skriver at Lars blev fiskehandler i Herning, ca. hvornår, og hvor stammer den oplysning fra..?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 10/10/2010 20:28
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 11/10/2010 19:21
Mange tak igen :

Ang. fiskehandler så er det fra hans død:

DØD: SA: 1923-1929 Herning sogn, Hammerum Herred, Ringkøbing amt, opslag 14, side 10

Lars Nielsen døde d. 16. marts 1924 i Herning. Begravet 22. marts 1924 Herning Kirkegaard.
"Enkemand forhenværende Fiskehandler af Vestergade 31 i Herning. Født i S. Felding 6 Maj 1847. ( bemærkninget rigtige er 26. maj)
Søn af Husmand Niels Jensen og Hustru Maren Mikkelsdatter.
Gift 1.te Gang med Anna Else Ebbesen, død i Troldhede 1 April 1887.
Gift 2.den Gang med Abelone Mortensen, død i Herning 21? Marts 1919."
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 11/10/2010 20:04
Og så ved jeg at han bor i Herning via sønnen Karls bryllup i 1905 hvor han står som husejer i Herning.

Men kan ikke finde ham i folketælling i 1890.

Redigeret af lisbeth_hassing d. 11/10/2010 20:05
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 08/11/2010 18:18
feldborg skrev:
Der er en Mikkel Pedersen i Herborg som kunne bruges.

Men jeg tror nu ikke det er ham. Bemærkningen "hvis Opholdsted ikke vides" tyder ikke på at det er en person fra sognet. Det kan dog også opfattes som et tegn på, at moderen ikke har villet oplyse hvem faderen er.


Jeg faldt lige over et afsnit i V. Nørlund Christensens "Vorgodbogen", som kan være interessant i denne tråd.

"Else Kirstine fødte i Barde uden for ægteskab den 12.12.1810 en datter, Maren Mikkelsdt., da der til barnefader blev udlagt en Mikkel Christensen, hvis opholdssted ikke vides. Først 2. juli blev barnets dåb konfirmeret i kirken med faddere fra Barde. Allerede 1½ måned efter dette barns fødsel og 3 måneder efter konens [Maren Michelsdatter] død gifter Peder Jensen sig med Else Kirstine Pedersdt. Der er noget mystisk over det. Barnet får den første kones navn. Og Peder Jensen er nok dets fader."
Kilde: V. Nørlund Christensen, "Vorgodbogen - træk af Vorgod Sogns historie", side 433 ff.


Iflg. kirkebogen for Vorgod-Nr. Vium fandt dåbens konfirmation dog sted allerede 2. juledag i 1810. Nørlund Christensen har således taget en forkert dato til indtægt for konklusionen om, at Peder Jensen var far til Maren Mikkelsdatter. Men konklusionen kan vel ikke afvises, men påstanden er ej heller bekræftet. Af fadderlisten fremgår det, at Maren Poulsdatter i Høgild bar barnet. Som fadder ses bl.a.: Christen Pedersen, Gård mand i Barde, ungkarl Niels Gregersen [barnebarn til afdøde Maren Michelsdatter], Mads Madsen [også barnebarn til Maren Michelsdatter og Just Christnsens søn], Christen Pedersens kone. Altså hovedsageligt faddere med relation til Peder Jensens giftemål med Maren Michelsdatter, hvilket naturligvis kan understøtte Nørlunds teori.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 08/11/2010 19:10
Lars bor i Herning i 1905 og ved hans død nævnes han som tidl. fiskehandler i Vestergade i Herning.

Måske kan du finde lidt kød i "Skat" her på hjemmeisden.

Ruth

 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 08/11/2010 19:27
Jeg tror også at han er løbet ind i samme forvirring som ovenfor, men forvirringen er heldigvis blevet opklaret. Det er også fadderne som gør udslaget til at jeg mener at have fundet den rigtige Else Kirstine.

Står der noget om alle ?
Gider du tjekke Peder (Nep.) Christensen og Mette Nielsdatter som er forældre til Else Kirstine.

Tak for dit indslag, det kunne have givet noget.
Lisbeth
 
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 08/11/2010 22:23
lisbeth_hassing skrev:

Står der noget om alle ?
Gider du tjekke Peder (Nep.) Christensen og Mette Nielsdatter som er forældre til Else Kirstine.

Lisbeth


Jeg er ikke klar over, hvad du mener med "Står der noget om alle?".

Citat fra Vorgodbogen:

"Maren Michelsdt. dør 19.10.1810, 78 år gl. Peder Jensen gifter sig igen 21.2.1811 med Else Kirstine Pedersdt., der er fra Nep i Aulum, dt. af Peter Nep og døbt 27.6.1783."


De vies i Vorgod Kirke 21. januar 1811, se linket:

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=267&dir=537a-01&size=75&ark=18

foregående side finder du dåben af hendes uægte barn samt faddere ved dåbens konfirmation.

Bøgerne:

"Vorgod Sogn" af Jens Abildtrup
"Vorgodbogen" af V. Nørlund Christensen

kan anbefales til hjemlån fra biblioteket, hvis du er interesseret i at læse mere om netop Vorgod Sogn og dens gårde mm.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Hjælp til rodløs familie
lisbeth_hassing
Medlemmer

Antal indlæg: 41
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 10/11/2010 13:26
jeg har nu bestil Vorgod sogn men den anden findes vist ikke på Viborg bibliotek

Tak for hjælpen, det m jeg få kikket på senere.

Lisbeth
 
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk