hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Forfatter RE: Gården elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 31/03/2012 17:26
Hej Arne Dahl!
Tak for oplysningerne om Maren Jørgensdatter og Niels Jensen!
Mariane og Jørgen Nielsen fik 12 børn (mindst), hvoraf de fem døde som små. De fem du nævner er korrekte. Dertil kommer Jørgen Jørgensen født 14. marts 1880, min farfar, - og Valdemar Dusinius Jørgensen, 29.11.1882. Det er morsomt som slægterne fletter sig ind i hinanden. Der er både Okkels, Kølbech, Elmholt, Lille Laulund med flere.
MVH
Inger Juel Nielsen
 
Forfatter RE: Gården Elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 31/03/2012 22:48
Erik Overgård nævner i sin bog om Rind sogn to mænd i Elmholt, som begge hedder Niels og som lever samtidig. Den ene hedder Niels Elmholt og den anden hedder Niels Kølbech. Den sidstes kone, Anne Pedersdatter, døde i 1784.
Er det samme person. Altså Niels Elmholt alias Niels Kølbech? Samtidig var der også en Niels Jensen i Elmholt, der døde i 1800, 53 år gammel. Er det også den samme person? Niels Jensens enke, Maren Pedersdatter, blev gift med Jens Dinesen, hvorved han blev den nye ejer af Elmholt. Men er der nogen der ved, om der var tre, der hed Niels i Elmholt i sidste del af 1700-tallet eller om det er den samme person??
MVH Inger Juel Nielsen
 
Forfatter RE: Gården elmholt
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 01/04/2012 11:40
Hej Inger.
Lige et hurtigt svar. Nik Okkels hjemmeside burde give dig svar på dine ?. der var flere i Okkels og Kølbæk famillierner der var gift 2 gange -

Kan godt forstå man bliver snurret rundt at "alle" de Niels Jensener. Jeg ser i arften på hvad jeg har ellers må du lige vende tilbage - Der er flere grene af Elmholt.





MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Gården elmholt
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 01/04/2012 14:41
Hej.
Kært barn har mange navne, siger man jo. Også i dette tilfælde, hvor Niels Jensen i Elmholt, både kaldes Elmholt, Kølbæk og bare Jensen.

Niels Jensen blev født i Holing, Herning sogn i 1747, som søn af Jens Knudsen, der var født i Kølbæk, Sunds sogn, hvorfra hans tilnavn stammer.
Niels Jensen blev gift 1.gang 7.okt. 1779 i Rind kirke med Anne Pedersdatter, der døde i Elmholt i 1784, hvorefter han giftede sig 2.gang 20.april 1785 i Rind kirke med Maren Pedersdatter fra Okkels. Han døde i 1800 i Elmholt, hvorefter Maren giftede sig 2.gang 26.febr. 1802 i Rind kirke med Jens Dynesen fra Hundkjær i Snejbjerg sogn.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Gården Elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 01/04/2012 20:37
Tak for svaret!
Man må sige at de forstod at holde det i familien på Elmholt. Niels Jensen var altså halvbror til Jens Dynesens mor Cidsel Kølbech Jensdatter, der døde i Hundkjær i 1776. Så Jens Dynesen, født 1776, blev gift med sin morbrors enke. Men enken, Maren, var vel også nitten år yngre end sin første mand.
Man giftede sig godt nok meget i de samme cirkler. Hvis konen døde i barselsseng giftede manden sig med hendes lillesøster. Det ser man gang på gang. Det var da pænt af lillesøstrene at de var villige til at tage over.
Men det var nu rart at få placeret den lidt anonyme Niels Jensen, død 1800 i Elmholt, i en større sammenhæng.
Hans første kone, Ane Pedersdatter, stammede vist fra Svendlund i Rind. Så i det tilfælde var det ikke en lillesøster der tog over, selvom Maren også hed Peders-datter. Maren kom jo fra Okkels.
MVH Inger
 
Forfatter RE: Gården elmholt
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 02/04/2012 03:40
Hej Inger.
Skiftet efter Niels Jensen i Elmholt, kan du finde her på HH, under Lundenæs og Bøvling amters skifteprotokol 1794 - 1805, B 08 - 1097, fol. 43b og 46b, det er HH-opslag 325 og 328.
B08-1097_08-045
B08-1097_08-048

1. skiftesamling var 9.marts 1801 og slutskiftet var 28.marts 1801.
Ud af Niels Jensens mange børn, var der kun 2 levende fra hans 2.ægteskab, nemlig: Anne Cecilie, 9 år og Peder, 3 år. Formynderen var Knud (Jensen) Kølbæk, og enkens laugværge var hendes far Peder (Erichsen) i Okkels.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Gården elmholt
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 04/04/2012 12:03
Hej Inger

Til din orientering ligger der under Diverse skifter

Cidsel Jensdatter Kølbæk.

Af nysgerrighed hvilken af Niels og Dorthes børn er du efterkommere af. ?


MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Gården Elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 04/04/2012 12:29
Hej Arne Dahl!
Ja, jeg har set dokumentet over skiftet efter Zidsel. Det er meget interessant og meget udførligt.
Jeg er efterkommer af Jens Nielsen Elmholdt, født 11.09.1849 i Elmholt. Han flyttede til Arnborg og boede på Sandbjerg i Arnborg, da han blev gift i 1874. Hans kone hed Mette Jensen og kom fra Tjørring. De boede på Kirkegårds Mark i Arnborg i 1880 og havde to børn. Min bedstefar Jens Chr. Ælmholdt blev født i Snejbjerg Bjerge i 1883 som deres tredje barn. De må være flyttet mellem 1880 og 1883.
Min bedstefar boede fra cirka 1923 til 1949 på den ejendom i Fjelstervang, der senere blev Haunstrup Mini Zoo. Min mor er hans yngste datter, Metha, født i Ganer, Skjern Sogn i 1916.
Ved du forresten, hvad der blev af Dorthea Cathrine Nielsen, født 1877 i Arnborg. Hun var min mors faster. Farbrødrene har jeg styr på. MVH Inger
 
Forfatter RE: Gården elmholt
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 04/04/2012 17:45
Hej Inger.

Ang Dorthe Catrine hun døde den 05031890 i Herning Hammerum Herred Opslag 95.

Jeg kan sende dig en Email om som familie udskrift hvad jeg har på bl.a. Jens og Mette - Jeg sender dog ikke til Hotmail og eks. Gmail adresser,



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Gården Elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 05/04/2012 09:58
Hej Dahl!
Tak for svaret. Det var trist med Dorthea. Jeg havde ikke lige søgt på Epidemihuset i Herning. Det var måske tuberkulose eller difteritis. Hvem ved? Hun var ellers med i folketællingen i 1890.
Det må være farbror Julius`kone, min mor kaldte faster Dorthea, selvom hun egentlig var en tante. Den rigtige faster Dorthea har hun aldrig kendt.
Jeg vil gerne oprette en anden emailadresse i stedet for hotmail. Hvad ville du foreslå som en sikker adresse?
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Gården elmholt
hwelmholdt
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.08.12
Lagt på d. 06/08/2012 22:45
Hej Inger!
Hvor er det skægt at læse dine kommentarer... så vidt jeg kan regne ud, må du være min fars (Bjarne Juul Vejen Elmholdt) grandkusine.
Jeg tror for øvrigt, at du blander to Dorthea'er sammen
Mine oldeforældre hed Julius Peder Nielsen Elmholdt og Ane Dorthea Jespersen (Blev altid kaldt Dorthea).
Min farfar hed Niels Emil (Nielsen) Elmholdt (Nielsen blev fjernet i 1921 tror jeg). Min farfar og din mor Metha må så have været fætter og kusine.
... jeg er netop begyndt med at søge i mine aner på min fars side, og jeg er foreløbigt nået tilbage til dine oldeforældre/mine tipoldeforældre Jens Nielsen Elmholdt og Mette Jensen fra Tjørring. Men nu begynder det tilgengæld at blive svært at tyde kirkebøgerne. Hvis du har flere spændende informationer, billeder og lignende, så er jeg meget interesseret! Hilsen Helle
 
Forfatter RE: Gården elmholt
hwelmholdt
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.08.12
Lagt på d. 06/08/2012 23:33
For øvrigt også tak for spændende læsning til alle jer andre Er der nogen der kan sige mig om man kan finde ud af hvem der har boet på gården Elmholt i Rind?
 
Forfatter RE: Gården elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 07/08/2012 19:24
Hej Helle!
Ja, det skal nok passe at vi er i familie. Jeg fandt en masse oplysninger om gården Elmholt i Rind i en bog af Erik Overgård: Høgild Skoledistrikt og landsbysamfund. På side 110 er der et billede af gården og et andet sted i bogen er der en gennemgang af hvem, der er født, gift og døde på gården igennem et par hundrede år. Nik Okkels har en hjemmeside der hedder: Vejen til Okkels, hvor han fører vores familie helt tilbage til 1635. Vi er iøvrigt i familie både med Erik Overgård og Nik Okkels, selvom det er langt ude. Okkels var en gård, der lå i nærheden af Elmholt og der blev indgået flere ægteskaber imellem folk fra de to gårde. Erik Overgårds bog skaffede jeg hjem fra Herning bibliotek.
Kærligst din grandtante Inger
 
Forfatter RE: Gården elmholt
hwelmholdt
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.08.12
Lagt på d. 07/08/2012 22:13
Tak for tippet Inger - den vil jeg straks skaffe
 
Forfatter RE: Gården elmholt
hwelmholdt
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.08.12
Lagt på d. 08/08/2012 00:00
Hov Inger - nu hvor jeg læser dit indlæg igennem igen kan jeg se, at det jo er mig der har blandet to Dortheaer sammen - du skriver jo ganske rigtigt om den "rigtige faster" og tanten der blev kaldt faster. Sorry
Jeg har iøvrigt også lige talt med min far (din grandfætter), der synes det er enormt spændende. Selvom han hele sit liv har boet 20 km fra gården Elmholdt, har han aldrig rigtig tænkt på hvorfra vores navn stammede.
 
Forfatter RE: Gården elmholt
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 08/08/2012 10:03
Hej Inger og Helle med flere.

Det er ikke altid godt med links i en tråd -

Men her er hvad jeg p.t. har fået strikket sammen omkring Niels Jensen Elmholt og Dorthe Cathrine Jørgensdatter samt aner til Mads Christian Jensen Holt.


http://www.arnedahl.dk/jylland/

Kommentarer / Rettelser og tilføjelser er velkomne også spørgsmål.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Gården elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 08/08/2012 15:00
Hej Arne Dahl!
Jeg har netop ansøgt om adgang til din hjemmeside, så nu venter jeg spændt på at få lov til at kigge i dine optegnelser. Venlig hilsen Inger
 
Forfatter RE: Hej Helle - Lidt flere hints!
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 08/08/2012 15:27
Jeg håber du har fundet ind på Nik Okkels slægtsforskningssider, de er meget professionelle og udførlige. Man kan klikke sig rundt i alle mulige forgreninger af slægten.
Jeg kunne lige nævne nogle nøglepersoner i slægten:
Jens Dynesen (1714 - 1789) Boede i Tjørring, var gift med Johanne Nielsdatter.
Dynes Jensen (ca.1748 - 1829). Født i Tjørring, død i Over Amtrup, Snejbjerg.
Jens Dynesen (1776 - 1863). Født i Gødstrup, død i Elmholt, Rind Sogn, gift med:
Maren Pedersdatter (1766 - 1850) Født i Okkels, Rind, død i Elmholt, Rind.
Niels Jensen Elmholdt (1807 - 1881). Født i Elmholt, død i Arnborg, gift med:
Dorthe Cathrine Jørgensdatter ( 1810 - 1858). Født i Birk, død i Elmholt.
Jens Nielsen Elmholdt (1849 - 1899). Født i Elmholt, død i Snejbjerg Bjerge. Gift m:
Mette Jensen (1851 - 1924). Født i Kvartborg, Tjørring, død i Volsgård, Studsgård. Niels J. Elmholdt og Dorthe Cathrine havde en sværm af døtre og kun to sønner.
Da Dorthe C. døde kun 48 år gammel var det yngste barn fire år. Niels blev boende på gården i cirka ni år derefter. Han sørgede for nogle flotte bryllupper til sine døtre, men det gik ned ad bakke for ham. Gården blev solgt i 1867 til en Svenning Hansen fra Timring. Nogle af dennes sønner kaldte sig også Elmholt efter gården, men de er ikke i familie med os.
God fornøjelse med efterforskningen! Inger

Redigeret af Inger Juel Nielsen d. 08/08/2012 15:31
 
Forfatter RE: Gården elmholt
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 08/08/2012 18:51
Hvor lå Elmholt?
Hvis man vil vide det, kan man gå ind på "Danmarks fugle og natur" via Google. Under lokaliteter i bjælken foroven på siden kan man finde Region: Midtjylland, Kommune: Herning, Lokalitet: Elmholt. Der vises så et kort, der angiver beliggenheden. Desværre viser det sig at bygningerne er brudt ned til fordel for den nye motorvej mellem Herning og Brande. Men der står lidt af elmeskoven endnu, - den der gav navn til gården. Den lå ned til Fjederholt Å. MVH Inger
 
Forfatter RE: Gården elmholt
hwelmholdt
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.08.12
Lagt på d. 08/08/2012 23:29
Tak for jeres mange links - det er jo ingen sag at finde sin slægt, når andre har gjort arbejdet for en
Jeg har også fundet Elmholt på nogle gamle kort - det ser ud til at der har ligget en gård kaldet Elmholt lidt nord for den ejendom der blev væltet til fordel for motorvejen. Jeg har endnu ikke fundet ud af om der er blevet bygget en ny gård, eller det er fordi det gamle kort er upræcist.
Inger, du skulle vel ikke ligge inde med billeder af Jens Nielsen Elmholdt og Mette Jensen? Hilsen Helle
 
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk