hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 17/04/2009 22:07
Hej

Er der en som kan se hvad der står her?

Thorning 1695-1762 opslag 204

1761, d ? ? blev Niels Clausens søn af Sønder Knudstrup døbt, kaldet Claus, baaren af Anna ? i Kiersholm
Test:
Bertel Pedersen i Sønder Knudstrup

På forhånd tak

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/04/2009 22:30
Som jeg læser det bliver Niels Clausens søn, Claus, af Sønder Knudstrup døbt 11 januar, og længere nede på siden begravet 22 februar 6 uger gammel.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 17/04/2009 22:41
Hej igen.

UPS, det havde jeg overset i min iver efter jeg havde fundet ham Claus, nu vil jeg lede videre om de får et barn mere som hedder Claus. ;-)

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 17/04/2009 23:38
Hej igen

Tror jeg fandt ham, men her er der også et par ord der driller!

Thorning 1763-1814 opslag 9

9 (juli 1764) blev Niels Clausens søn af Knudstrup døbt, kaldet Claus, baaret af Else, Søren Graa? i Knudstrup
Test:
Bertel Pe(dersen) i Sønder Knudstrup
Anna Maria og Maren Madsd ? af G?, ???

Har jeg tydet datoen rigtig?

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 18/04/2009 23:16
Hej.

Som dato står der: d.d. (dags dato), så du skal længere op i teksten for at finde den rigtige dato. 3 linier oppe står der: 1.juli, og neden under denne, står der nok en dato samt dito, og derunder står der formentlig også d.d., så den rigtige dato er nok den ulæselige dato under den 1.juli.

blev Niels Clausens søn af Knudstrup døbt, kaldet Claus, baaret af Else, Søren Graaes i Knudstrup
Test:
Bertel Peders(en) i Sønder Knudstrup
Anna Maria og Maren Mauridsdatter af Graaschou, Anna af Møllen etc.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 19/04/2009 08:18
Hej Niels

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 19/04/2009 10:15
Hej Flemming
Niels Clausen var gift med Mette Madsdatter som døde 1755, han blev derefter gift med Inger Christensdatter fra Ilsgård i Sunds sogn 23. jan. 1760. Niels Clausen kan være søn af mølleren Claus møller, den ærlige mand, fra Karup, død i Kærsholm mølle i Thorning sogn.

venlig hilsen jørn
 
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 19/04/2009 17:45
Hej Jørn

Du skriver han første gang var gift med Mette Madsdatter som døde 1755, men hvor og hvor blir han gift med Inger Christensdatter? Er det i Sunds de blev gift?
Om Niels Clausen er søn af mølleren fra Karup må stå hen i det uvisse, det kniber med at læse den gamle skrift.
Er det Niels Clausen eller hans far der er død i Kærsholm mølle?

Men tak for hjælpen, jeg vil prøve hvor meget jeg kan "hitte".

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 19/04/2009 19:07
Hej igen

Jeg tror jeg fandt deres vielse i Sunds, men det kniber med at læse alt.

Sunds 1758-1810 opslag 36 - højre side

1759, d 7 septembr ? Niels Clausen fra Knuds
trup troloved med Inger Christensdatter i ?
og ? bryllup af: 23 januar 1760. Forlovere
vare Jacob Clausen af Lysgaard sogn,Peder
Friderichsen af Thorning ?

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/04/2009 21:03
jørn jensen skrev:
Niels Clausen var gift med Mette Madsdatter som døde 1755, han blev derefter gift med Inger Christensdatter fra Ilsgård i Sunds sogn 23. jan. 1760.

Ved du tilfældigivis hvorfor Inger Christensdatter har en mand fra Thorning som forlover, har hun været gift før.?

Til Flemming:
Du kan finde afskrift af Sunds ældste kirkebøger her:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=66
Vielsen står nederst på side 15 i den fil der hedder: Konfirmerede, Trolovede og viede, Offentligt absolverede, Døde 1758-1810


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 19/04/2009 22:48
Hej Arne

Tak for henvisningen, kigger på det imorgen aften.

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 19/04/2009 23:34
Om Inger Christensdatter har været gift før, ved jeg ikke, men hun var omk 31 år ved giftermålet og Niels Clausen omk 56.
Hun var fadder i Karup ved en "ukendt" møllers barn omk 1755.
Det kan være Niels Clausens far Claus Nielsen, der døde i Kærsholm Mølle i 1708.

venlig hilsen jørn

 
Forfatter RE: Thorning 1761
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/04/2009 01:01
Jeg formoeder Jacob Clausen (en bror?) er forlover for Niels Clausen og at Peder Friderichsen fra Thorning er forlover for Inger.

Det er det sidste der undrer mig. Der er jo dog adskillige både veltablerede og myndige mandspersoner i hendes familie.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thorning 1761
Flemming Daugaard
Medlemmer

Antal indlæg: 80
Bopæl:
Tilmeldt: 01.10.08
Lagt på d. 20/04/2009 20:18
Hej begge 2.

Så er den gal igen.

Jørn, du skriver Niels Clausen var gift med Mette Madsdatter som døde 1755. Hvor døde hun og hvor har du deres ca. alder fra?

Jeg har fundet dette 1756:

Thorning 1695-1762 opslag 193 - dødfødt
dd (19.dec. 1756) Niels Clausens Kone i Sønder Knudstrup
holdt hendes Kirkegang efter et dødfødt barn. (ud h----? d. 7.Nov.)
Jeg kan ikke genkende det manglende ord, men iflg. nedenstående så er det begravelsesdagen, der hentydes til.Længere oppe på samme side står der:
d. 7.Nov. blev Niels Clausens dødfødte Søn begravet.

Men hvem er moderen?
Han får ydeligere 3 børn efter giftemålet 1760.

Thorning 1695-1762 opslag 204 - født
1761, d 11 januar blev Niels Clausens søn af Sønder Knudstrup døbt, kaldet Claus, baaren af Anna ? i Kiersholm
Test: Bertel Pedersen i Sønder Knudstrup

Thorning 1695-1762 opslag 204 - død
Den 22 februar blev Niels Clausens søn af S. Knudstrup, Claus begravet, 6 uger gammel.

Thorning 1695-1762 opslag 214 - født
Den 12 dec blev Niels Clausens datter af S. Knudstrup døbt, kaldet Mette Maria, baaren af

Thorning 1763-1814 opslag 4 - introduceret
Den 7 feb (1763) blev Niels Clausens kone af Sønder Knudstrup introduceret

Thorning 1763-1814 opslag 9 - født
9 (juli 1764) blev Niels Clausens søn af Knudstrup døbt, kaldet Claus, baaret af Else, Søren Graaes i Knudstrup
Test: Bertel Peders(en) i Sønder Knudstrup, Anna Maria og Maren Mauridsdatter af Graaschou, Anna af Møllen etc.

Skal/kan man gå ud fra det er Inger Christensdatter der er moderen?

Arne, du skriver der er adskillige veletablerede mænd i hendes familie, kender du hendes ophav?

Venlig hilsen
Flemming Daugaard
 
Forfatter RE: Thorning 1761
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 21/04/2009 15:09
Hej Flemming
Har fået tastet fejl dato ind for Niels Clausens kone, hun døde sept. 1759 efter 12 dages sygdom, 47 år gammel.
Deres alder- det kan jo kun blive ca., beregnet ud fra alderen ved død.

venlig hilsen jørn
 
Forfatter RE: Thorning 1761
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/04/2009 20:08
Flemming Daugaard skrev:
Arne, du skriver der er adskillige veletablerede mænd i hendes familie, kender du hendes ophav?

Hvis hun kommer fra Ildsgaard vil der alle omstændigheder være voksne mandspersoner nok der kunne være forlovere. Det ville være ret udsædvanlig at hente een fra Thorning til det formål. Og nærmest utænkeligt, hvis det er første gang hun bliver gift.

Men jeg er nu heller ikke sikker på at hun er født i Ildsgaard. Jeg har set at nogen har hende placeret født ca. 1729-30 som datter af Christen Nielsen og Bodil Nielsdatter i Ildsgaard. Det er vel også det mest logiske og jeg har også selv haft hende sat på der, men har taget hende væk igen.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=1878

Problemet er, at så skulle hun jo have være nævnt i skiftet efter Bodil Nielsdatter (medmindre både hun og hendes børn er døde før 1786?).

Jeg mener også, at Jørn og jeg har været inde på emnet før, men jeg kan ikke lige finde det frem igen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thorning 1761
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 22/04/2009 11:53
Arne skrev
Problemet er, at så skulle hun jo have være nævnt i skiftet efter Bodil Nielsdatter (medmindre både hun og hendes børn er døde før 1786?).

Jeg vil lige spørge om det er skiftet i 1786 efter Bodil Nielsdatter i Ravnsvad du hentyder til, ifølge Brejl var hun gift med Christen Kieldsen, de havde bl.a. datteren Else, som var død, hendes børn fragik arv.

Inger Christensdatter er jo flere gange nævnt af Ilsgård, og født omk. 1728. Hun blev sidste gang gift med Søren Andersen Grå feb.1781 i Thorning og begravet 6. dec. 1785 i Thorning.

I Brejls uddrag, Lysgård herred er skiftet efter Niels Clausen Nr. Knudstrup nævnt.

venlig hilsen jørn



 
Forfatter RE: Thorning 1761
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/04/2009 16:46
jørn jensen skrev:
Jeg vil lige spørge om det er skiftet i 1786 efter Bodil Nielsdatter i Ravnsvad du hentyder til, ifølge Brejl var hun gift med Christen Kieldsen, de havde bl.a. datteren Else, som var død, hendes børn fragik arv.

Nej. Else (min 2xtip) er ligesom de andre nævnte af Bodil Nielsdatters første ægteskab med Christen Nielsen i Ildsgaard, og Inger skulle altså i givet fald være en søster til dem.

Men både valget af forlover og den omstændighed at hun ikke er nævnt i skiftet får mig til at tvivle.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Thorning 1761
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 22/04/2009 20:01
Inger Christensdatter,Edel Christensdatter og Jens Christensen må være hel søskende, Jens Jensen Ilsgård må være halvbror.

Vi har før været inde på emnet, og ikke blevet helt enige, så derfor bliver et par notitser gengivet her:

1755 Karup kirkebog: Møllerens datter Else Marie, båret af Inger Christensdatter fra Ilsgård i Sunds sogn. Fadd. Niels Christensen Ibid., Jens Kieldsen fra Karup.

1775, 17. sønd. e. trin. Sunds kirkebog.
En Quinde navnlig Else Marie som sidst havde tjent i Viborg hos sl. Chr. Nyboes enke, flyttede besvangret her til Sunds sogn. Imod tiden at hun skulle føde og lagde sig ned i barselsseng hos sin moder Edel Christensdatter i Ilsgård, lod mig hente til sig den 2. november....havde født et levende drengebarn til... og lod forlange ej alene selv at blive betjent af altrets sakramente, som og skete, efter at 2.de mænd i Ilsgård navnlig Peder Jensen og Peder Hansen, som overværelse havde tagen.

I lige måde fremstod bem. Quindes tvende morbrødre Jens Jensen og Jens Christensen, begge af bem. Ilsgård som lovede, og her bekendte, at hverken barnet eller dets moder formedelst armod skulle komme sognet til byrde eller bekostning, og blev så bem. drengebarn døbt ved navn Christen, og dåben publiceret i Sunds kirke d. 23. sønd. e. trin. Faddere var Knud Olesen Sønderos, Anne Catrine Nielsdatter Sunds præstegård, Jens Ilsgård af Skophus, Jens Christensen, Jens Jensen, og Jens Jensens kone af Ilsgård bar barnet.

Ud fra teksten kan man vel udlede at Jens Jensen Ilsgård og Edel Christensdatter er halvsøskende, og at Inger er en helsøster til hende.

venlig hilsen jørn
 
Forfatter RE: Thorning 1761
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/04/2009 00:01
jørn jensen skrev:
Inger Christensdatter, Edel Christensdatter og Jens Christensen må være hel søskende, Jens Jensen Ilsgård må være halvbror.

Så er vi da i det mindste enige om, at Inger kan ikke være en datter af Christen Nielsen. Så vidt så godt.

Men der er mig lidt for mange ubekendte størrelser i hele den her affære. For mig at se er der ikke noget, der med sikkerhed binder Inger til de øvrige nævnte. At hun står faddet til et barn i Karup der måske er identisk med den pige de senere føder i Ildsgaard beviser vel ikke noget. Og morbror kan jo i øvrigt udmærket være "Mosters Mand" eller endnu længere ude.

Hvis det skal hænge sammen, så må det vel være Jens Miltersens ukendte (anden?) kone, der efter hans død gifter sig med en Christen og får yderligere mindst 2 børn, ca. 20 år efter at hun er blevet mor til Jens Jensen og Niels Jensen.

Det kan man jo ikke udelukke, men så kan denne Christen og hun jo også meget vel have boet et helt andet sted. Den omtalte Edel nævnes kun den ene gang i kirkebogen, hun har givetvis ikke boet i Ildsgaard til stadighed (og er måske heller ikke født dér).

Hvis Jens Jens Christensen og Jens Jensen er Ingers brødre er det da så meget desto mere mærkeligt, at hun henter en forlover i Thorning - medmindre hun enten tidligere har været gift dér eller er født og opvokset dér.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk