hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 12/01/2009 20:48
I 1754 dør Christen Jensen Damgaards kone, Anna Eriksdatter.I skiftet oplyses det at hun har været gift een gang før og har sønnen Erik Jensen.Det oplyses at hans fædrende arv efter Jens Andersen, indestår i gården.( Damgaard ?)
Damgaard er delt mellem to familier,der begge er føstere under SdrVosborg.Alfr.Kaae oplyser i sine bøger om Ulfborg at Erik Christensen måttr afstå gården i 1706 på gr.a. armod og gæld. 1710 dør Jens Christensens kone på gården. Enkemanden Jens Christensen fra Damgaard i Ulfborg bliver gift i SdrNissum, med en pige fra Fjand. Jens får døbt en søn Christen i 1714, bliver atter enkemand og gifter sig igen og får døbt 5 børn. Den sidste i 1722 hedder Anders.
Derefter er der ikke mere om familien i Ulfborg kirkebog. Bliver Jens Christensen også sat fra gården?
Sønnen Christen Jensen skulle være den som i 1754 skifter efter Anna Eriksdatter og Anders bliver gift med Zidsel Eskildsdatter og kom til at bo på Lystlund i Ulfborg.
Christen Jensen bliver gift to gange mere og har med den sidste kone tre drenge,Jens, f 1762, Søren f. 1765 og Tobias f.1767. Christen Jensen kommer fra gården 1768 og dør som indsidder i Lystlund 1772.Hvor bliver drengene og deres mor af ?
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 18/01/2009 21:49
Hej Oldefars mand.
Det er godt nok interessant læsning det her. Det er nemlig sådan at Anders Jensen, gift med Zidsel, er min 5*tipoldefar. Jeg har i lang tid forsøgt at finde ud af hvem hans far var, men har af en eller anden grund været overbevidst om at det var en ved navn Jens Andersen. Først i aften, da jeg læste dit indlæg gik det hele op for mig.
Jeg er derfor meget interesseret i at vide hvorfra du har disse informationer og om du har længere tilbage end Jens Christensen.
Fra Camilla Lystlund.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 19/01/2009 20:06
Alfred Kaaes bøger om Uldum roder noget med brugerne af gårdene,men jeg har alle Jens Damgaards børn, døbt i Ulfborg, og at enkemanden Jens Christensen fra Damgaard i Ulfborg bliver gift 1711 i SdrNissum,at sønnen Christen født 1714 og dennes mor dør i 1716. Derefter får Jens Damgaard døbt 4 børn fra 1718 til Anders i 1722.
Dereftyer kan jeg ikke se mere om familien i Ulfborg kirkebog,men for nogle år siden læste jeg på biblioteket en slægtsbog om Christen Jensen Skudsbøl, at hans ane 27, Kirsten var født på Lystlund, og at hendes far var Anders Jensen, født 1722 på Damgaard,og at hun blev gift med Chr. Jensen i Kytterup.Christen Damgaard er min Ane
Jeg har ikke noget på Anders Jensens børn,men med Hoffmand Bangs renskrift af den ældste Ulfborg Kirkebog er klan ses på Arkivalieronline er de ikke vanskelige at finde.
;Mvh. Oldefars Mand
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 22/01/2009 14:25
Hej Oldefars mand.
Jeg har prøvet at søge lidt om den bog som skriver noget om Jens Damgaard. Men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det er for en, har du evt. hele titlen på den, jeg er nemlig meget interesseret i at kigge nærmere på den.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Ole Krog
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 26.12.05
Lagt på d. 22/01/2009 16:02
Mon ikke det er denne bog fundet i bibliotek.dk

Slægtsbog for efterkornmere efter Christen Jensen (Skuldbøl) født 1849,gårdejer i Fjelstervang, Vorgod Sogn
Emne: Jensen, Christen
BOG: Dansk Slægtsforskning, 1963 • 1 bibliotek •
Se mere
Dansk Slægtsforskning
[ca. 100] bl. [2] tav., illustreret
Forlag: Dansk Slægtsforskning

Dansk slægtsforskning
Slægtsbog for efterkommere efter Christen Jensen (Skuldbøl), født 1849, gårdejer i Fjelstervang, Vorgod Sogn
BOG: Dansk Slægtsforskning, cop. 1963 • 1 bibliotek •
Se mere
1 bd., illustreret
Forlag: Dansk Slægtsforskning
Multigraferet
Jensen

mvh.
Ole Krog
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 22/01/2009 17:42
Hej Ole.
Tak for foreslaget, men jeg har allerede fundet den bog og bestilt den. Den bog jeg henviste til var den bog af Alfred Kaae om Uldum, kan simpelthen ikke se nogen bog omkring det emne af ham.
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2009 18:16
Det skal være Alfreds Kaaes bøger om Ulfborg.

Der er 2 bind og Lystlund er omtalt i bind 2.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 22/01/2009 19:51
Okay, mange tak Feldborg. Jeg bestiller dem med det samme.....
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 22/01/2009 20:41
Det er den helt rigtige bog som du har fat i der,men den kender heller ikke Anders Jensens mor,men mit gæt er at hun var datter af Anders.Det første barn Jens Damgaard får med denne kone bliver døbt Anders, og da han dør kommer der en ny Anders,nemlig ham som er født 1722 og som slægtsbogen, og du ! mener skulle være ham der er gift med Sidsel Eskildsdater og være bonde på Lystlund.
Kaae roder noget rundt med fæsterne på Lystlund og Kan slet ikke placere vores Anders efter Sdr Vosborgs Jordebog. Jeg har ikke selv set den jordebog han omtaler og desværre er Sdr.Vosborgs fæsteprotokol ikke bevaret. Den ville ellers kunne løse mine problemer med Damgaard, hvornår og hvorfor Anders og min Christen´s far forlod Ulfborg og om der har været en fæster mellem Jens Damgaard og Christen, om Christen måtte gifte sig med enken Anne Eriksdatter for at få Damgaard tilbage.
Jeg spekulerer også på om Jens og den Erik Christensen som Kaae skriver blev sat fra gården i 1706 skulle være bror til Jens.
Ulfborgs gamle kirkebog har nemlig at Jens Damgaards gamle mor døde på Damgaard i 1720.
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 22/01/2009 21:56
Det er meget interessanet og jeg glæder mig meget til at få fat i bøgerne og læse lidt mere om det hele.
Ja, det er lidt irriterenede at der ikke er flere detaljer i kirkebøgerne og at de går længere tilbage eller at der bare var en folketælling fra den tid. Man vil så gerne opklarer ens slægtshistorie, men man er på meget usikker grund når man kommer her tilbage.
Det er nok rigtigt formodet at Anders' morfar har heddet Anders. Det var jo normalt på den tid at opkalde sine børn efter bedsteforældrene og da Christen er jo opkaldt efter Jens Christensen Damgaards far Christen, er det meget muligt at morfaren hed Anders. Derudover var det jo også normalt at kalde det første barn af samme køn som det døde, for det navn som det døde barn havde....

Redigeret af Lystlund d. 22/01/2009 21:59
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 23/01/2009 21:33
Hej Lystlund
Har du flere aner på egnen? Jeg har Tim, Thorsted, Staby,Madum,Sdr.Nissum hvor andre linier væver sig ind som forfædre til oldefar Laust Nielsen, født 1862 i SdrEsp i Thorsted. Enkelte linier tilbage til før 1700.
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 24/01/2009 09:13
Hej Oldefars mand.
Nej, det har jeg faktisk ikke. Den første jeg har kunnet finde var Anders Jensen Lystlund. Det er først omkring at slægten flytter sig fra Ulfborg sogn, ellers har de boet deri. Slægten flytter ned til Sønderjylland og derfra spreder den sig til hele Danmark.
De eneste der ikke boede omkring Lystlund, boede i Knudehus, som lå ved Knudehøj mellem Lystlund og Lillelund. Eskildsen hedder de.

Da jeg var inde på arkivalieronline, forleden dag fandt jeg 5 børn mere, hvis far hed Jens Damgaard, de er født mellem 1733 og 1744, ved du om de har noget med vores Jens Christensen Damgaard at gøre?

Fra Camilla.

Redigeret af Lystlund d. 24/01/2009 09:14
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/01/2009 20:00
Hej Lystlund.
Nej, der var to familier på Damgaard, og først omkring det tidspunkt hvor min Christen kommer fra gården til fordel for Christen Sørensen Brøde, bliver gift med datteren af den anden familie kan man skeldne mellem Østre og Vestre Damgaard,men det kan du læsemere om i Kaaes bøger.
Det glæder en gammel rotte som mig, der har drevet slægtsforskning i næsten 60 år at der er unge som vil tage over og at du allerede er kommet så langt tilbage.
Mvh. Oldefars mand.
NB Jeg har noget fra Tønder amt,Emmewrlev og Brede.
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 24/01/2009 21:25
Okay, så forstår jeg det bedre. Glæder mig til at læse bogen, når jeg får den fra biblioteket.
Jeg syntes det er utroligt spændende at slægtsforske, men man hører jo tit forundring over at en pige på 20 år er så interesseret i sådan noget.
Jeg har familie også i Tønder Amt: Den ene boede i en lille by ved navn Tohede, i nærheden af Nørre Løgum og Løgumkloster. Men min Oldemor har faktisk boet i Brede, hun hed Christine Caecilie Lystlund....
Fra Camilla.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/01/2009 21:59
Jeg har en Hans Moustsen i Borg eller Borrig som det også somme tider staves
Han var der i 1769
Mvh Oldefars mand som også hedder Egon og jeg begyndte med min morfars slægt på Kalundborgegnen omkring 1948 -50
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 24/01/2009 22:50
Hej Egon
Jeg startede med at få interesse, fordi min onkel havde været på ferie i Jylland og havde været kørt forbi Lystlundvej (der er ikke længere nogen by).
Så syntes jeg det var rigtig spændende og begyndte så småt at kigge lidt, men det var først da min morfars kusine fortalte at hun faktisk havde et billede af mine tipoldeforældre og deres vielsesattest at der gik gang i forløbet. Lige pludselig var det ingen sag at finde frem til mine aner, fordi at Løslund/ Lystlund jo er så specielt, at der kun er 2 slægter ved det navn.
Jeg har været i gang i ca. 1½ år og har fundet tilbage til 1722. Tror jeg har tæt på 200 personer i min slægtsbog, som jeg også har lavet en hjemmeside over. Hjemmesiden hedder www.famlystlund.dk....
Fra Camilla.

Redigeret af Lystlund d. 24/01/2009 22:51
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 25/01/2009 21:20
Hej Camilla
Du skal på biblioteket og bestille Ulfborgprojektets skrifter. Der er ihvertfald 4 hefter, det første fra et seminar på Folkeuniversitetscentret på Skærum Mølle i Ulfborg i 1992 og så nogle år frem. I en af dem er der meget om Lystlunds historie
Mvh. Egon
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Lystlund
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 18.01.09
Lagt på d. 25/01/2009 21:27
Okay, det vil jeg gøre. Det lyder spændende.
www.famlystlund.dk  
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 26/01/2009 21:25
Hej Camilla.
Jeg har set din hjemmeside.Jeg er spændt på om du reviderer den med hensyn til Anders Jensens fader når du har set den slægtsbog.I den "læsevenlige" udgave af Ulfborg kirkebog nævnes der kun een Anders i årene omkring 1722,men der er jo et par defekte sider i originalen så måske?
Jens Damgaards Anders har i 1722 som fadder Anders Østergaard og datter, mon ikke det skulle være drengens morfar og moster?
Jeg regner med at du en dag skal lave stamtavle for dene øvrige bedsteforældre. Hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med skal du endelig skrive.Du kan finde min Mailadresse under Oldefars mands profil, hvis det ikke er noget som andre kan bruge i"hammerum-herred
Mvh. Egon
 
Forfatter RE: Damgaard i Ulfborg
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 26/01/2009 21:25
Hej Camilla.
Jeg har set din hjemmeside.Jeg er spændt på om du reviderer den med hensyn til Anders Jensens fader når du har set den slægtsbog.I den "læsevenlige" udgave af Ulfborg kirkebog nævnes der kun een Anders i årene omkring 1722,men der er jo et par defekte sider i originalen så måske?
Jens Damgaards Anders har i 1722 som fadder Anders Østergaard og datter, mon ikke det skulle være drengens morfar og moster?
Jeg regner med at du en dag skal lave stamtavle for dene øvrige bedsteforældre. Hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med skal du endelig skrive.Du kan finde min Mailadresse under Oldefars mands profil, hvis det ikke er noget som andre kan bruge i"hammerum-herred
Mvh. Egon
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk