hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Poul Østergaard, Nr. Karstoft i tråden Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Bran
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 19/11/2008 13:27
I forbindelse med en kortlægning af Poul Østergaard på Nørre Karstoft og hans efterslægt er jeg stødt ind i Herredsfoged Lyster, som stod fadder ved Poul Østergaards første datter Margrethe Birgitte, der blev født 14. januar 1761. Se link nedenfor.

Er der nogen der kan bidrage med yderligere oplysninger om herredsfogeden og hans eventuelle forbindelse til Poul Østergaard eller hans hustru på dette tidspunkt, Anne Dorthe Liebe.

Om den anden fadder Hr. Søltoft antager jeg, at der er tale om præsten Knud Peder Christensen Søltoft i Brande (gm. Birgitte Cathrine Ross fra Jellingegnen). Poul Østergaard bliver efter Anne Dothe Liebes død i 1774 gift med "Jomfru Ambrosia af Præstegaarden i Brande" den 28 marts 1775 i Brande Kirke. På dette tidspunkt er det imidlertid Niels Christian Clausen, der er sognepræst (bliver senere Provst i Elberhoved og Sognepræst i den Danske menighed i Fredericia, jf. FT 1787 Fredericia Købstad, Elbo Herred, Vejle Amt). På en eller anden måde havde Poul Østergaard en forbindelse til Brande Præstegaard, idet Ambrosia tilsyneladende kom derfra. Men om Anne Dorthe Liebe også gjorde det, har jeg ikke kunnet bevise, idet kirkebøgerne starter 1774 i Brande.

Er nogen der kan bidrage med yderligere oplysninger om Poul Østergaards forbindelser til Brande Præstegaard?

Link til Skarrild Sogns kirkebog 1761:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=27&dir=521-06&size=100&ark=17


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk

Redigeret af Søndergaard d. 17/01/2010 09:09
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 19/11/2008 14:33
Hej John,

forbindelsen til Brande sogn er, at Poul Østergård ejede gårde der.
I 1774 fx ejer han gården, som Jørgen Jørgensen (*1742c - †1810) fæster.
Brande Gårdhistorie siger at Poul fik skøde på den gård - senere matrikel
4a - før 1772 og at Jørgen Jørgensen fik skøde 1772. Det sidste er forkert.
I 1774 er Jørgen Jørgensen stadig fæster, som det fremgår af retsprotokollerne.

I 1774 sender nogle handlere i Vejle spioner for at se hvem der brændte
og udskænkede brændevin i Brande. Brændevinsbrænding og udskænkning
var forbeholt købstæderne. Spionerne overfører Christen Jensen i
Sønder Askjær (min ane), Jørgen Jørgensen i Brande by og Peder (Pedersen) Arnborg
i Brande by. En uge senere kommer en "inquisitionsforretning" på rettens vegne
til Brande og beslaglægger en brændevinskedel ("stadig varm og begravet i haven")
i Sønder Askjær. Folk bemægtiger den tilbage om natten ("Forbryderes udøvede
store skammelige og uerhørte Strafværdigheder"). Imidlertid kendte Vejle-folkene
ikke navnene på folk i Brande, så der blev stævnet 71 nærmest i vilde.
Jeg har skrevet om dette i "Brændevin i Brande 1774 eller Vellykket oprør i
Brande sogn", som står på Lokalarkivet i Brande Bibliotek.
Poul Østergård forsvarer sin bonde Jørgen Jørgensen for retten (Polletiretten)
i Vejle. Hovedforhandlingen den 9. april 1774 begynder med sigtelserne mod
Christen Jensen i Sønder Askjær. Det varer lidt før det går op for retten, at
Poul Østergård taler - eller nærmere brambrasserer - på Christens vegne.
Poul Østergård spørger spionen - Bernt Glarmester fra Fredericia - hvor han er fra
og "hvor han communicerer og med hvad præst".
Den 19. april 1774 anmoder Peder Arnborg skriftligt retten på hans og Christen
Jensens vegne, at Poul Østergård som "er ejende af en stor del bøndergods i
Brande sogn [dette er en stor overdrivelse]" bliver autoriseret til deres
forsvar også.
Imidlertid udpeger retten Monsør hr Fugl procurator i Vejle som deres forsvarer.
Da hr Fugl ikke udpeges for Jørgen Jørgensen, men dog forsvarer ham, kommer
det senere til grimme regninger til Jørgen (20 Rdl), for Poul Østergård har
baldret frem i begyndelsen, men ses ikke mere og har kørt det hele i skuddermudder.
Sagen slås senere ned, fordi selvejerbønderne ikke var blevet indkaldt for
amtmanden, før de blev stævnet. Dette var lov dengang. Man får det indtryk, at
der var en ret pæn retssikkerhed i Danmark, hvilket er en god fornemmelse.

Jomfru Ambrosia fra Brande Præstegård tror jeg var fra et andet sogn, uden at
ville påstå det absolut.

Poul Østergård kendes også fra Hammer herregård, mener jeg. Jeg har ikke
set hvor han døde. Han har er bror, som fæster en gård ved Nørre Karstoft og
som gifter sig i Brande. Poul er bestandig indblandet i retssager også før han
kommer til Nørre Karstoft. Jeg det ikke foreliggende lige nu.


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/11/2008 15:48
Ebbe Claus Lyster, Præstesøn fra Norge, f. 13/5 1713, blev 1734 dimitteret fra Trondhjem Skole, blev gift med Birgitte Wartberg 1740, 13 Børn, havde været Raadmand i Aalborg og kom derfra hertil som Herredsfoged, kaldes med Titlen Raadmand, begravet i Gellerup 11/6 1768. Han søn Chr. Lyster var dommer ved Herningsholms Birk 1765 - 74.

Lyster var herredsfoged i Hammerum herred 1756 - 68. Han boede (ihvertfald en del af tiden) i Lervadskjær i Snejbjerg. Men han kan også godt have en tilknytning til Nr. Karstoft, hvor flere andre herredsfogeder, bla. hans efterfølger, også har boet i kortere eller længere tid.

Den nævnte Hr. Søltoft er iøvrigt barnebarn af herredsfoged Knud Pedersen Søltoft der også boede en tid på Nr. Karstoft i 1680'erne.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/11/2008 00:20
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 19/11/2008 16:27
Foreløbig mange tak for jeres bidrag.

Villy skrev om Poul Østergaard:
Jeg har ikke set hvor han døde.


Han blev begravet på Bording Kirkegaard den 6. februar 1797. Han boede på dødstidspunktet på Bording Mølle med sin tredje kone Karen Bering.

Brejls afskrift af skifteprotokollen for Hammerum Herred:

1963 Poul Østergaard i Bording Mølle. 5.2.1797. III, fol56B, 59B, 62B, 72B, V, side 162.
E: Karen Bering. LV: Jens Clausen, degn, Arild Timmermann i Klode Mølle. B: Ambrosius Dahl 8.
Første ægteskab med [Anne Dorthe Liebe, skifte 16.11.1774 lbnr.605]. B: Margrethe 40, Poul, uvist hvor, Charlotte g.m. Jens Neesgaard [Nexgaard], snedker i Skarrild, Oluf Secher, uvist hvor, Jens 28 i Ravnholt.



Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 19/11/2008 17:57
Hej John,

du har vel en del om Poul Østergaard, ser det ud til.
Kunne du skitsere i en kort oversigt, hvad du har.
Det ville interessere mig meget.

Hammergård i Hammer sogn, Skanderborg amt. Fra TRAP V:
" ...1755... kom straks til kommerceraad Hans Kruse til Hvolgd., hvis
enke Elisabeth Marie Vinding 1766 skødede den (27, 13 og 206 tdr. hartk.) for
17.800 rdl. til Poul Østergaard til Nr. Karstoft, der 1769 solgte den (20, 13
og 80 tdr. hartk.) til sin svoger Ole Christian Secher, sen. til Lynderupg.,
..."

Min udskrift af Brande kirbebog, copulerede 12.04.1784:
"1. Anden Paaskedag blev Enkemanden Anders Østergaard
paa Kastoft ægteviet til Pigen Magrethe Wipscou.

NOTITS: Anders Østergård fæster er gård ved Nørre Karstoft og er
bror - ses i FT 1787 Skarrild - til herremanden Poul Østergård på
Karstoft, Hammergård og senere i Brande"


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 20/11/2008 22:40
Hej Villy.

Mine optegnelser koncentrerer sig indtil videre næsten kun om de "hårde" data - og der er jeg end ikke færdig, ligesom der er flere oplysninger, som jeg skal have verificeret. Derfor vil jeg gerne vente med at lægge noget ud indtil jeg har det krydschecket.

Jeg har således hverken dokumenter eller deslige for nærværende. Det hænger bl.a. sammen med, at jeg først for et par uges tid siden fandt ud af, at Poul Østergaard er min ane (4 x tipoldefar).

Når jeg er klar, skal jeg gerne lægge det ud her i tråden.

Poul og Anders's far er Jens Andersen Østergaard (har pt. ikke mere på ham), som vi ser i FT 1787:

Ringkøbing, Hammerum, Skarrild, Sædegaard, Nørre Karstoft, , 1, FT-1787, A0976
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden:
Poul Østergaard 51 år gift Husbond Ejer af gaarden
Karen 22 år gift Madmoder [Karen Bering]
Jens Østergaard 14 år ugift Mandens søn i 1. ægteskab
Jens Andersen Østergaard 87 år enke Mandens fader
Jomfru Brach 36 år ugift
Niels Christian 6 år ugift Jomfru Brach`s søn


PS. Mange tak i øvrigt for de nye oplysninger, du kom med!


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 21/11/2008 16:17
Hej John,

jomfru Brach (eller Brasch) i den folketælling du citerer er
en af mine aner. Hun blev gift med Laurs Lange, der derefter
overtager Nørre Karstoft. Der findes en forfærdelig slægtsbog
over hans aner og efterslægt.

Poul Østergaard ejede mindst to gårde i Borup, Brande.
Den 16. nov. 1773 holder han auktion over (en del) af Øjkær,
3 4 3 2, som bliver delt i fire dele, tre med 0 7 1 0 og en med
0 7 0 2 (Stampemøllen).

Citat fra Brande Gårdhistorie, Hefte 3 Borup, side 7:
Auktion: 16.11.1773 over "Økjær", 3-4-3-2, som har været ejet af P. Østergaard. Gården
bliver solgt efter en derom forfattet deling i fire parter:

1. del består af htk. 0-7-1-0 med 8 fag salshus.
2. del består af Htk 0-7-1-0 og de øvregie 7 fag af salshuset,
.........solgt til Søren Christiansen smed i Beche.
3. del består af htk. 0-7-1-0 med 2 fag lade, solgt til Niels Lassen i Brandlund
4. del stampemøllen htk. 0-7-0-2 og 3 fag af det nørre hus fra
.........den vestre ende, aftægtshuset må Maren Økjær og døtre afgå.
.........Solgt til Matthias Hornbech.

Auktion: 25.2.1774 over et sted i Borup som beboes af Palle Pedersen, ("Nørregård")
sælger Poul Østergaard på Nr. Karstoft. Gården bliver delt i 5 dele og solgt til følgende:

1. Salshuset 8 fag fra den vestre ende af, dertil skal høre
.....den liden mølle norden for salshuset og den 5.te part af stedets tilhøren agerjord, 4 skp. 1 fdk
.....Tilslagen Palle Pedersen for 12 rdl. 2 mk.
2. Aftægtshuset som er 3 fag og ligger østen for salshuset og 4 fag af den nordre
.....ende, af den østre hus, dertil skal henhøre og en 5.te part af stedets argerjord.
.....Tilslagen Laurids Smed i Brandlund 16 Rdl. 2 mk.
3. Det andet stykke af det østre hus 4 fag fra den søndre ende og dertil en 5.te part agerjord
.....Tilslagen Jonas Eriksen i Harrild 8 Rdl.
4. Det søndre hus 5 fag fra den vestre ende og dertil en 5.te part af stedets agerjord.
.....Tilslagen Peder Pedersen i Uhre 6 Rdl. 4 mk.
5. De øvrige 5 fag fra den vestre ende og dertil en 5.te part af stedets agerjord.
.....Tilslagen Jørgen Pederse, skrædder i Brandlund 9 Rdl. 3 mk.
6. Et engstykke beliggende i Flø.
.....Tilslagen Christen Pallesen i Flø 11 Rdl. 15 mk.


Efter dette skulle Nørregård have været på 5 * (4 Skp 1 Fdk) = 2 Tdr. 5 Skp. 1 Fdk.
Forholdene i Borup, Brande er yderst komplicerede. En del af Økjær auktioneres igen 29. Nov.
1774 og den 10. juli 1777. Skandaldegnen Holm fra Give har også været indblandet i 1769,
hvor han køber noget af Økjær, men lader handlen gå tilbage, da aftægtsmanden ikke vil
flytte ud. At der har været salg og auktioner er sikkert. Hvilke handler, der er gået igennem
er en anden sag.

Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 25/11/2008 22:59
Villy skriver ovenfor:

jomfru Brach (eller Brasch) i den folketælling du citerer er
en af mine aner. Hun blev gift med Laurs Lange, der derefter
overtager Nørre Karstoft.


Kan du sige mere om hendes fornavn?

Hun er efter al sandsynlighed i familie til Karen Humble Bering som bliver gift med Poul Østergaard ca. 1781 efter hans andens kones død. Karen er da kun ca. 17 år. Hun er datter af Kristine Ida Marie Brasch og Mathias Bering, sognepræst i Nr. Omme Sogn (1759-1779). Han er igen søn af præsten i Vester Sogn, Nørvang Herred, Hans Pedersen Bering og Karen Humblet. L. Frølund har Mathias Bering som præst i Sdr. Omme sogn, hvilket er en fejl.

(se evt. L. Frølunds stamtavler [side 31 af 56] - Grøn slægten [side 8 af 11]) på:
http://hammerum-herred.dk/slaegts_tavler/froelund/html/groen_07.html


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 26/11/2008 12:14
Hej John,

KAREN.
Karen Brasch *1768 Aarupgaard, Tamdrup, †1807 Skarrild
Datter af:
Mogens Brasch *1744 Lime, †1770?, forpagter Aarupgaard, gift 1767 i Horsens med:
Malene Cathrine Johanne Marie Sophie Wellejus *Sønder Omme?, hvor faderen Thomas Hansen Wellejus var præst 1714-62.

Karen blev 1789 viet i Sønder Omme med
Lauritz Lasson Jørgensen Lange *1747 Sindbjerg Redsted, Mors †1825 Tørring. (Gift første gang med Anne Marie Bloch *1740 København †1782 Skibelundgård, 4 børn, de fleste død unge).
Karen og Lauritz have fem børn sammen.
Jeg ser i din folketællingsudskrift, at Karen havde et barn uden for ægsteskab Niels Christian *1781c. Det står ikke nævnt i slægtsbogen, den forfærdelige, "Lange Slægten fra Karstoft-Skarrild sogn om Lauritz Lasson Lange, Anne Marie Bloch og Karen Brasch", Sydjysk Slægtsforskning, Kolding, 1979.


Mogens Brasch søn af:
Mogens Weldboe Brasch *1712 Holmsland †1743 Lime gift med
Marie Sofie Poulsdatter Stauning (Thomas Hansen Wellejus ovenfor var gift med hendes søster Karen Poulsdatter Stauning, de var fra Stauning, hvor deres far var præst).

Du nævner Kristine Ida Marie Brasch. Jeg kan ikke umiddelbart se i Wiberg, hvor hun er født, men det kan jo formodes, at hun er ud af den samme Brasch-præstefamilie.

(Arne: Jeg kan ikke finde en link til Wiberg-online på hammerum-herred.dk, ville det ikke være en ide?)

Hans Pedersen Bering var præst i Thyregod-Vester, som er et pastorat. Præstegården ligger i Thyregodlund på vejen til Vester. (Jeg er født og opvokset i Thyregod).

I det første indlæg står spørgsmålet "oplysninger om Poul Østergaards forbindelser til Brande Præstegård?"
A. At han ejede gårde i Brande (mindst tre). Da Karstoft ellers ingen gårde havde i Brande på den tid er min formodning, at Poul Østergaard har købt dem. (I adelig tid, 1664 og så, havde Karstoft dog gårde i Brande).
B. Både før og senere var ejerne af Karstoft, Brandholm og de mindre herregårde naturlig og standsmæssig omgang for præsterne i sognene der omkring. Man ser det i fadderlisterne. Hastrup i Thyregod var større og ret fornem og lå en klasse over præsterne indtil Procurator Bagger gik fallit der i 1781.

Spørgsmål: Du skriver Birgitte Cathrine Ross fra Jellingegnen. Hvor er Jellingegnen dokumenteret? En Jacob Rosch, smed i Brande og også med i Brændevinssagen 1774, kunne måske være hendes bror.

Arne nævner at præsten i Brande †1762 "Hr. Søltoft er iøvrigt barnebarn af herredsfoged Knud Pedersen Søltoft der også boede en tid på Nr. Karstoft i 1680'erne."
Knud Pedersens Søltofts søn var præst i Nørre Snede:
Christen Knudsen Søltoft *1673c Snejbjerg †1745 gift 1711 med
Dorothea Kirstine Pedersdatter Bang.
Tre døtre blev gift med præster.
En søn blev præst. Knud Peder Christensen Søltoft *1718 Nørre Snede †1762 Brande. Tre børn, hvilket Wiberg svært kunne vide, han har to. Et barn død ret ung. Se:

http://www.nørvang-herred.dk/brande/folketal/ft1762-klap.htm

Spørgsmål: "Poul Østergaard bliver efter Anne Dorthe Liebes død i 1774 gift med 'Jomfru Ambrosia af Præstegaarden i Brande' den 28 marts 1775 i Brande Kirke." Har du set Ambrosia død fx i Skarrild? Ved hendes død kunne man jo håbe på et efternavn.

Jeg har aldrig set navnet Liebe i Brande. Jeg tror ikke hans første kone Anne Dorthe Liebe kommer fra Brande.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 27/11/2008 05:55
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/11/2008 14:05
vms skrev:
(Arne: Jeg kan ikke finde en link til Wiberg-online på hammerum-herred.dk, ville det ikke være en ide?)

Den er der nu godt nok: Links -> Materialer til slægtsforskning -> nederst på siden.

Men ellers er der et direkte link her:
Efter ønske fra Tom Stryhn er linket til hans side slettet.


Christen Knudsen Søltoft *1673c Snejbjerg †1745 gift 1711 med
Dorothea Kirstine Pedersdatter Bang.
Fire sønner blev præster.

Han havde 5 sønner, men kun een blev præst (hvis du nærlæser Wiberg, vil du ud fra navnene se at de andre er svigersønner).

Af Christen Knudsen Søltofts andre sønner var een degn, to var godsejere, og een hvis erhverv ikke kendes. De 8 døtre var gift med præster, degne og godsejere.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 19/10/2009 23:48
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 26/11/2008 23:18
Hej Villy

Tak for dine gode oplysninger!

Kristine Ida Marie Brasch er datter af Jens Henrik Brasch og Bodil Kirstine Borberg, jf. L. Frølunds stamtavler [side 31 af 56] - Grøn slægten [siderne 3 og 8 af 11]) på:
http://hammerum-herred.dk/slaegts_tavler/froelund/html/groen_07.html

Mht. Ambrosia - så har jeg ikke fundet hende i nogen kirkebog udover ved vielsen til Poul Østergaard i Brande 1775. Hverken hendes fødsel eller død og evt. skifte, har jeg indtil nu kunnet dokumenterer. Hun optræder som fadder ved flere lejligheder i tiden efter vielse i 1775 og indtil Karen Bering optræder som Poul Østergaards hustru i 1781 ved en dåb i Skarrild kirke den 16. september dette år.

Ved en dåb i 29. marts 1778 i Skarrild Kirke ses formentlig Ambrosias søster Inger Brink. Hvis dette er rigtigt, må Ambrosia således også hedde Brink til efternavn.

Midfaste søndag [29. marts 1778] blev Rasmus Nicolaisen og Inger Hansdatters barn Hans af præstegaarden fremstillet Herren i kirken . Præstens hustrue b .d . fadderne : Sn. Østergaard og madame Østergaard med hendes syster Inger Brink af Nr . Carstoft . Christen Møllers sön Christen og datter Anne .


Birgitte Cathrine Ross fra Jellingegnen - kilden hertil er Bjarne Kielgast: "Sørgmuntre småstykker og sære begivenheder fra Brande Egnen" side 16 - set på Brande lokalnet på:
http://brande-lokal.net/pdf/3s2b.pdf

Poul Østergaard
Under 1770 ses på "Koldinghus birks tingbog 1761-70" (Johs. Linds hjemmeside) http://www.geltzer.dk/tingbog/1761.php

558 - Sr. Østergaard af Vejen mølle ctr. Peder Poder i Bække for gæld. 27/11

562 - 13/11. Sr. Østergaard af Vejen mølle ctr. Peder Poder i Bække for gæld. 18/12

563 - Poul Østergaard af Vejen mølle ctr. prokurator Anders Bagger i Håstrup. 18/12

Anst-Jerlev-Slavs herredsting (Koldinghuus birk blev nedlagt 1770)
1770 18/11. Dom: Poul Østergaard af Vejen mølle ctr. Peder PODER i Bække for gæld på 37 rdl., hvoraf 20 rdl. er afskrevet ved betaling til Jonas Wissing. Peder PODER har ikke bevist en påstand om, at han skulle have leveret nogle varer til Poul Østergaards broder som afdrag på den resterende gæld. Han skal betale, men reserveres sin ret til søgsmål for det, som han måtte have tilgode hos sr. Østergaard.

569 - 27/11. Hans Iversen af Vester Gesten ctr. von Meden på Koldinghus som prokurator vor sl. Hans Jørgensens arvinger. Sagen appelleres.

Johan von Meden spurgte (Hans Iversens prokurator) Poul Østergaard af Vejen mølle, om han havde flere sager, der nævnte hans person. Østergaard nævner en sag med Anders Bagger i Håstrup, der er udsat til idag. Den udsættes til 15/1


Der er således meget der tyder på at Poul Østergaard også ejede Vejen Mølle i perioden omkring 1770.




Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 27/11/2008 11:47
Hej John,

det var retssagerne i Koldinghus birks tingbog, jeg havde ment ovenfor med
at Poul Østergaard var indblandet i retssager. Jeg havde bare ikke kunnet
finde dem igen lige med det samme.

Poul (Jensen) Østergaards færden (fra TRAP V og andetsteds):
1736c fødsel efter folketællingen 1787, Skarrild, hvor?
far Jens Andersen Østergaard *1700c, FT 1787 Skarrild
bror Anders Jensen Østergaard, FT 1787 Skarrild, fæstegård under Nr. Karstoft

1757c gift med Anne Dorthe Liebe *1736c., stedfar Jonas Vissing vejer og måler i Kolding.
1758 første? barn, Lovel Gothfred Berber, død 1763 uden navns angivelse. Pouls bror Anders nævnes ved dåben i Skarrild.

1759 skøde på Nørre Karstoft, 20 (gården selv) og 46 (med fæstere) tdr. hartkorn fra Peder Simonsen Schiønning, kromand i Nr. Snede. Østergaard er på dette tidspunkt omkring 23 år gammel, så han eller hans kone må formodes at komme fra en formuende familie. Siden broderen Anders er normal fæster kunne det være at pengemidlerne kom fra konen. Efter hendes eget og deres børns navne er hun sikkert af tysk afstamning.

1766 sælger han Nørre Karstoft, 20 og 22 tdr. hartkorn, for 4454 Rdl. til Anders Bagger til Hastrup
Poul Østergaard har altså 1759-66 solgt fæstegårde på 24 tønder hartkorn fra, hvad der ville svare til mindst seks helgårde på egnen. Anders Bagger boede på Hastrup, han må således have haft en anden til at bestyre Nørre Karstoft. Bagger sælger den 1771, 20 og 0 og 11 tdr tiende, for 5000 Rdl. til herredsfoged Hans Ditlevsen Linnet. Bagger har 1766-71 solgt de sidste 22 tdr. hartkorn gods fra. I 1771 dør herredsfogedens barn Caroline i Skarrild, hvilket vel betyder at Linnet har levet på Nr. Karstoft. I 1772 dør Madame Linnet på Castoft 34 år gammel.
De 4.454 Rdl. bruger Østergaard til at købe Hammergård for, som dog koster 17.800 Rdl. Den havde hartkorn tønder: 27 gården selv, 13 bøndergods og 206 i tiender (er dette rigtigt, når TRAP siger 20, 13 og 206 tdr. hartk.?). I 1769 sælger han den til sin svoger Ole Christian Secher, senere Lynderupgård. Da har den 20, 13 og 80 tdr. hartkorn. Østergaard har altså solgt 7 tdr. fra hovedgården og 126 tdr. tiender fra. Om han nævnes i Hammer kirkebog?

1767 nævnes af Hammergaard i Thyregod kirkebog
1768 fadder i Skarrild, præstens søn Erich, død 14 dage gammel
1770 fadder i Skarrild, igen har præsten en søn Erich. Mellem 1771 til 1773 nævnes han ikke i Skarrild kirkebog.

1770 Vejen mølle. Retssager i nov. og dec. i Koldinghus birk
1773 holder auktion over Økjær, Borup i Brande sogn
1774 nævnes af Nørre Karstoft i Retsprotokollen i perioden 17. marts 1774 til 13. januar 1775
1774 midt på året søn Jens døbt i Skarrild.
1774 nov. skifte i Nørre Karstoft efter første kone Anne Dorthe Liebe, 38 år. *1736c.
1775 gift i Brande med Jomfru Ambrosia (måske Brink) af Brande Præstegård. †1778-81 vel i Nr. Karstoft. Formodentlig barnløs.
1775 køber Nørre Karstoft, tdr. 20 og 0 og 29 i tiender, for 7200 rdl af Hans Ditlevsen Linnet, som ikke har solgt fra men erhvervet lidt mere i tiender, altså tiender af yderligere 18 tdr. hartkorn.
1778 Madame Østergaard i kirkebogen, formodentlig Ambrosia
1778 Nørre Karstoft udlagt fra Østergaard til Ole Christian Secher til Lynderupgård
1779 Sechers enke Mette Marie Friis er ejer af Nørre Karstoft
1781 Sr. Østergaards hustru Karen Humble Bering på Nr. Carstoft bærer barn. Hun er født i 1764 er altså 17 år gammel. Se nedenfor.
1783 december. Østergaard sender præsten Hegelahr 4 folk, som skal 'cavere?' for broderen Anders, der vil giftes med Margrete Hvipschau. Hun er besvangret, så Hegelahr vil ikke, før det vides, hvem faderen til barnet er. Anders er muligvis ikke faderen.
1784 broderen og enkemand Anders Østergaard gifter sig i Brande med Margrethe Christensdatter Hvipskov af Grarup
1785 vies datteren jomfru Charlotte Amalie til Jens Christensen Annexgård
1787 juli, er på Nr. Karstoft i folketællingen
1788 25. maj, Hr. Lange nævnes på Nr. Karstoft (datter bar barn)
1789 Lars L. J. Lange ejer Nørre Karstoft, han boede der.
1797 Østergaard død i Bording Mølle

Opsummering:
1736c født
1758-66 på Nr. Karstoft, Skarrild sogn
1766-68 ? Hammergård, Hammer sogn
1770 - 1772? Vejen mølle, Vejen sogn, ca. 50 km syd for Skarrild
1773? - 1787 Nr. Karstoft, Skarrild sogn, svogeren lader ham, som det ser ud, bo videre der
1797 død i Bording mølle


Fra Brejl:
605 Anne Dorthe Liebe i Nørre Karstoft [i Skarrild sogn]. 16.11.1774, fol.397.
E: Poul Østergaard. B: Margrethe Birgitte 13, Poul Gotfred 11, Charlotte Amalie 8, Oluf Secher 5, Jens 22 uger. FM: mors stedfar Jonas Vissing, måler og vejer i Kolding, Johan Jacob Sejer til Rørbæk [i Vester sogn].


Spørgsmål til Arne:
Kender du nogen der arbejder med skøder i Skarrild sogn?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 06/02/2009 20:52
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 27/11/2008 17:48
Hej Villy

Flot arbejde!

Jeg arbejder intens på en opdatering af kronologien. Den kommer på så hurtigt som muligt. Bla. har jeg alle børn med fra ægteskabet med Anne Dorthe Liebe og Karen Bering. Men jeg skal lige bruge lidt mere tid til at få evt. vielser på plads.




Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 27/11/2008 20:49
Hej,

Brande Kirkebog 15.5.1780, No. 2146.
18. 2. Pindsedag havde Magrete Hvipschoue en uægte Datter til Daaben kaldet Anna Kierstine baaret af Edel Hvipschou. Faddere vare Christen Breiel. Peder Iversen i Lundfoed. Peder Arnborgs Kone Maren Hvipschoue.


Skarrild Kirkebog 1784, viede. Venstre rand mangler op til 2 cm i de første 6 håndskrevne linier.
Udskriften fra Hammerum-Herred med en par rettelser.
[...mangler...] betyder i det følgende mest at et eller to ord mangler.
Indtegningen før denne er dec. 1783 og efter denne 23. marts 1784. I den periode ligger datoen.
[...mangler...] Kl. over 4 omtrent eftermiddag beskikkede Poul Østergaard [...mangler...] Karstoft mig ganske uformodentlig med 4 mænd, at Anders [...mangler...]s broder og Quinden Magrethe Hvipschau ville troloves og [...mangler...] til den Ende ved Kirken, om jeg ville komme til denne For [...mangler...] . Jeg spurgte mændene, om de ville [cavere] at disse Per[soner?] vare ikke for nær beslægtede eller besvogrede. De svarede: Nej, det ville de ikke [cavere] for: Jeg sagde, at efterdi Quinden har været besvangret; maatte man vide hvo Hendes Barnefader havde været, førend man kunde vide hvor[vi]dt de vare besvogrede. Noget derefter kom andre 4 [M]ænd, hvoraf de 2 udgave sig for at ville [cavere], men [jeg] sagde: det kunne de ikke, saalænge Hr. Clausens [N. C. Clausen, præst i Brande] Attest [...mangler...] Barnefaderen ikke blev mig forevist. Jeg var [des]uden ikke frisk, og ikke i Dag betænkt paa denne For[re]tning. Jeg erindrede desuden Terkel Jensen fra S: Karstoft [...mangler...] at jeg efter min samtale med Ham herom d. 24. hujus [denne måned], havde ventet, at Anders Jensen skulle selv have talt med mig og forevist mig de nødvendige Beviiser tilforn.
Saaledes er sandhed testerer ut supra.
N. Hegelahr [præsten i Skarrild]


Ordet [cavere] tre gange i udskriften her fra hammerum-herred.dk er vist ikke rigtigt. Jeg læser på bogstav niveau [Ea.les], hvorved jeg er noget usikker.
Kan nogen hjælpe med at tyde dette? Se originalen:
http://www.hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=28&dir=521-04&size=100&ark=17

Dette er et særegent dokument. Præsten Hegelahr har mistanker, som tydeligt skinner igennem. Men bevise noget kan han heller ikke. Folk har jo vidst noget dengang og også rimet sig noget sammen. Præsten helgarderer sig mod en retssag over hans vægring ved at sige, at han ikke var "frisk". Det var her herremand (om end en lille) mod præst men nogenlunde af samme vægt i samfundet dengang. Hvis Østergaard var far til Margrethe Vipskovs første barn eller til det hun venter, ville de fire mænds vægring at garantere for at Anders og Margrethe ikke var besvogrede være forståelig. Men dette var bestemt ikke loven, men en følelse som Hegelahr sugererer udfra hans mistanker. Loven går om ægteskab ikke om seksuelle forbindelser.
Anders Jensen er ikke særlig aktiv. Det er ikke ham, der kommer til præsten. Derimod sender Østergaard først fire mænd, der ikke vil garantere. Så sender han fire andre mænd, hvoraf to vil garantere, men det er dog præsten for mistænkeligt. Poul Østergaard var opbrusende, som det ses i retssagerne i "Brændevin i Brande 1774".
At Hegelahr skriver alt dette ind i kirkebogen er som afsikring, hvis Østergaard skulle gøre ham vanskeligheder for retten eller provsten eller biskoppen. Man mærker mistanken og en vis usikkerhed hos ham selv, hvor vidt han kan gå. Som næste citat viser blev problemet løst ved at have vielsen i Brande.

Brande Kirkebog 1784, 12. april
1. Anden Paaskedag blev Enkemanden Anders Østergaard paa Kastoft ægteviet til Pigen Magrethe Wipscou.


Skarrild Kirkebog 1784, 16. juni
d. 16. Juni hiemmedøbt Anders Jensen og Magrethe Christensdatter barn fra Bektoft navnlig Niels Christian. - Dette barn var i kirken dom. 6 post trin. Pigen Maren Christensdatter [kan være søsteren ovenfor gift med Peder Arnborg i Brande by, men hun er kone] bar det. Fadderne: Søren Ronnum. Mads Pedersen og Jens Christensen paa Carstoft, Jens Huuses kone og Bodil Andersdatter ib.

Jeg kan ikke finde Anders Jensens første kone død 1777-84 i Skarrild kirkebog. Hvis hun ikke er glemt, vil det sige, at hun er død før. Hvilket igen betyder at Anders ikke lige havde mistet en kone og skulle have en anden. Derimod tager Poul Østergaard en enorm interesse i sagen og betrænger præsten.
Min formodning er at faderen til barnet hun får kort efter bryllupet er Poul Østergaard og at broderen har måttet springe ind for at undgå en skandale, hvis Margrethe Hvipskov begyndte at fortælle. Som man ser ovenfor har hun ikke, som de fleste på den tid, angivet en udlagt barnefar til sit første barn. Poul Østergaard opholdt sig ret meget i Brande.

Folketælling 1787, Skarrild, Sædegaaard, Nørre Karstoft
Anders Jensen 56 år gift Poul Østergaard`s broder Har et sted i fæste paa gaardens grund.
Margrethe Christensdatter 38 år gift Hans kone
Niels Christen Andersen 4 år ugift Søn
Anne Kirstine 8 år ugift Konens barn, avlet uden for ægteskab


Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 28/11/2008 09:38
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/11/2008 01:41
vms skrev:
sælger den 1771, 20 og 0 og 11 tdr tiende, for 5000 Rdl. til herredsfoged Hans Ditlevsen Linnet. Bagger har 1766-71 solgt de sidste 22 tdr. hartkorn gods fra. I 1771 dør herredsfogedens barn Caroline i Skarrild, hvilket vel betyder at Linnet har levet på Nr. Karstoft. I 1772 dør Madame Linnet på Castoft 34 år gammel.

Kort efter konens død sælger Linnet gården til Poul Østergaard, flytter selv til Gjellerup, bliver gift igen, og bor dér indtil han selv dør 1785.


Spørgsmål til Arne:
Kender du nogen der arbejder med skøder i Skarrild sogn?

Nok ikke så systematisk som det der er brug for her.
Erna Bjerregaard, Harry Øvig, Susanne Vestergaard er navne jeg sådan lige kommer til at tænke på mt. Skarrild, men der er givet mange andre der har arbejdet med det område.

Men de har nogle ret aktive lokalfolk dernede. Så måske skulle du prøve den vej rundt:
http://www.skarrild.dk/museum.htm




.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 28/11/2008 09:41
Tak Arne,

jeg kontakter folkene i Skarrild.

Nørre Omme Kirkebog 1764
4 d 27 Junii døbt Præstens anden Datter kaldet Karen Humblet, baaret af Mad: Karen Humblet Hr Hans Berings i Tyregod. Faddere vare Hr. Baron [Julis?], Hr. [.]orie af Ølstrup, hr Grøn[...] af [..]orsted, Provstinde Schade, Jomfru Anne Margrete Brasch fra [.]iim og Jomf Elisabeth Kirstine Brasch fra Østertoft.


Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 28/11/2008 17:06
Omkring Nr. Omme Kirkebog 1764 læser jeg følgende:

D. 27. Junii döbt Præstens anden Daatter kaldet Karen Humblet baaret af Mad. Karen Humblet, Hr. Hans Bering i Tyregod, Faddere var Hr. Baron Juul, Hr. Torö af Ølstrup, Hr. Grönvold af Thorsted, Provstinde Schade, Jomfr Anne Margrethe Brasch fra Thiim og Jomf Elisabeth Kirstine Brasch fra Østertoft.


Mad. Karen Humblet og Hr. Hans Bering er forældre til barnets fader, Mathias Bering. Hans Pedersen Bering er præst i Vester Sogn, Nørvang Herred i perioden 1722-1760. Baron Juul kunne godt være til Ryssensteen.

Vedr. Poul Østergaards kronologi:

Jeg har tilladt mig at skrive videre på Villy udmærkede kronologiske optegnelser over Poul Østergaards færden. Mine tilføjelser har en * foran.

Poul Østergaard har tilsyneladende en tredje bror ud over Anders. Jeg har dog ikke set dette tidligere:

”I følge Brande Gårdhistorie ejer Peder Østergård på Nr. Karstoft det store Økær hartkorn 3 4 3 2 i 1773. Peder Østergård er bror til ejeren af Nr. Karstoft Poul Østergård. Peder bliver i 1775 gift med Mette Christensdatter af Brandlund.” [vielsen bekræftet i Brande Kirkebog – AO-15]. Se evt. Tilføjelse til Brande Gårdhistorier hefte 3, side 24 – Borup, Matr. 7A Økjær 1764-69.
http://www.pappelsoft.de/jensp/brandeGaendringer.htm


Poul (Jensen) Østergaards færden (fra TRAP V og andetsteds):
1736c fødsel efter folketællingen 1787, Skarrild, hvor?
far Jens Andersen Østergaard *1700c, FT 1787 Skarrild
bror Anders Jensen Østergaard, FT 1787 Skarrild, fæstegård under Nr. Karstoft
*bror Peder Jensen Østergaard, Brande Gårdhistorie
*1758 gift med Anne Dorthe Liebe den 13. april i Sct. Nikolaj Sogn, Kolding. Hun er døbt den 29. august 1729 i Sct. Nikolaj, Kolding. Faderen er Poul Gotfred Libe, som døde i 1732 og begravet 31. december 1732 (AO-219). Stedfar Jonas Vissing vejer og måler i Kolding.
1758 første barn, Povel Gothfred Berber, død 1763 uden navns angivelse. Pouls bror Anders nævnes ved dåben i Skarrild.
1759 skøde på Nørre Karstoft, 20 (gården selv) og 46 (med fæstere) tdr. hartkorn fra Peder Simonsen Schiønning, kromand i Nr. Snede, som havde haft Nr. Karstoft 1755-1759. Østergaard er på dette tidspunkt omkring 23 år gammel, så han eller hans kone må formodes at komme fra en formuende familie.
*1760 søn Jannes Poulsen Østergaard, Nr. Karstoft, Skarrild Sogn
*1761 datter Margrethe Birgitte Østergaard, Nr. Karstoft, Skarrild Sogn
*1761 sønnen Jannes dør og begraves den 30. juli
*1762 søn Jens Poulsen Østergaard, Nr. Karstoft, Skarrild Sogn – dør 19 uger gl.
*1763 sønnen Povel Gothfred Berber dør [D. 1ste Julids döde Seg: Østergaards Sön Povel udi hans Alder 4 Aar.]
*1763 døbtes Anders Østergaards søn Pouel. Mons. [Poul] Østergaard stod fadder.
*1764 søn Jens Poulsen Østergaard, Nr. Karstoft, Skarrild Sogn - død i Hammer sogn 1768
*1765 søn Janns Poulsen Østergaard, Nr. Karstoft, Skarrild Sogn - død i Hammer sogn 1768
1766 sælger han Nørre Karstoft, 20 og 22 tdr. hartkorn, for 4454 Rdl. til Anders Bagger til Hastrup
Poul Østergaard har altså 1759-66 solgt fæstegårde på 24 tønder hartkorn fra, hvad der ville svare til mindst seks helgårde på egnen. Anders Bagger boede på Hastrup, han må således have haft en anden til at bestyre Nørre Karstoft. Bagger sælger den 1771, 20 og 0 og 11 tdr tiende, for 5000 Rdl. til herredsfoged Hans Ditlevsen Linnet. Bagger har 1766-71 solgt de sidste 22 tdr. hartkorn gods fra. I 1771 dør herredsfogedens barn Caroline i Skarrild, hvilket vel betyder at Linnet har levet på Nr. Karstoft. I 1772 dør Madame Linnet på Castoft 34 år gammel.
De 4.454 Rdl. bruger Østergaard til at købe Hammergård for, som dog koster 17.800 Rdl. Den havde hartkorn tønder: 27 gården selv, 13 bøndergods og 206 i tiender (er dette rigtigt, når TRAP siger 20, 13 og 206 tdr. hartk.?). I 1769 sælger han den til sin svoger Ole Christian Secher, senere Lynderupgård. Da har den 20, 13 og 80 tdr. hartkorn. Østergaard har altså solgt 7 tdr. fra hovedgården og 126 tdr. tiender fra. Om han nævnes i Hammer kirkebog?
*1766 nævnes Poul Østergaard af Hammergaard som fadder ved dåb d. 27. August - døbt Segr. And. Baggers Søn af Hastrup: Matthias Georg.
*1767 datter Charlotte Amalie Østergaard døbt 7. januar i Hammer Kirke, Hammer Sogn, Vrads Herred
1768 fadder i Skarrild, præstens søn Erich, død 14 dage gammel
*1768 blev Povel Østergaards barn begravet på Hammer Kirkegård den 14. februar - navn mangler AO-105 – der er tale om enten Jens f. 1764 eller Janns f. 1765
*1768 søn Oluf Christian Østergaard døbt 4. oktober i Hammer Kirke, Hammer Sogn, Vrads Herred
*1768 Seg. Østergaards Barn begravet i Hammer Kirke 15. november - navn mangler – AO-106 – der er tale om enten Jens f. 1764 eller Janns f. 1765
1770 fadder i Skarrild, igen har præsten en søn Erich. Mellem 1771 til 1773 nævnes han ikke i Skarrild kirkebog.
1770 Vejen mølle. Retssager i nov. og dec. i Koldinghus birk
1773 holder auktion over Økjær, Borup i Brande sogn
*1773 nævnes til Nr. Karstoft som lavværge for enken efter Erik Nielsen i Sønder Karstoft i Skarrild sogn 12.7.1773 (Brejl)
1774 nævnes af Nørre Karstoft i Retsprotokollen i perioden 17. marts 1774 til 13. januar 1775
1774 søn Jens døbt i Skarrild den 21. juni
*1774 hustru Anne Dorthe Liebe dør 21. juni angiveligt 38 år gl. Alderen synes forkert angivet, idet hun er født i 1729, hvorfor alderen ved hendes død rettelig burde være knap 45 år.
1774 nov. skifte i Nørre Karstoft efter første kone Anne Dorthe Liebe, 38 år. *1729.
1775 gift i Brande med Jomfru Ambrosia (måske Brink) af Brande Præstegård. †1778-81 vel i Nr. Karstoft. Formodentlig barnløs.
1775 køber Nørre Karstoft, tdr. 20 og 0 og 29 i tiender, for 7200 rdl af Hans Ditlevsen Linnet, som ikke har solgt fra men erhvervet lidt mere i tiender, altså tiender af yderligere 18 tdr. hartkorn.
*1778 Madame Østergaard i kirkebogen, formodentlig Ambrosia – nævnes sammen med en søster Inger Brink: ”Sn. Østergaard og madame Østergaard med hendes syster Inger Brink af Nr . Carstoft”
*1778 Ambrosia (Brink) ”forsvinder” for os
1778 Nørre Karstoft udlagt fra Østergaard til Ole Christian Secher til Lynderupgård
1779 Sechers enke Mette Marie Friis er ejer af Nørre Karstoft
*1780 nævnes til Nr. Karstoft som lavværge for enken efter Thomas Hansen i Green i Arnborg sogn. 13.9.1780 (Brejl)
*1781 nævnes til Nr. Karstoft som lavværge for enken efter Enevold Olufsen i Dyrvig i Hoven sogn. 11.8.1781 (Brejl)
*1781 Sr. Østergaards hustru Karen Humble Bering på Nr. Carstoft bærer barn (16.9.1781 – Skarrild Kirkebog). Efter folketællingen 1787 er hun i 1781 16 år gammel. Karen Humble Bering er født i 1764 og døbt 27. juni samme år i Nørre Omme Kirke som datter af tidl. præst Mathias Bering (død 1779/1780) og Kristine [Christiane iflg. Wiberg] Ida Marie Brasch. Karens fødselsdato passer således med angivelsen i FT 1787.
*1781 21. september, altså fem dage efter Karen Bering nævnes som hustru til Poul Østergaard: ”Samme dag [21. september 1781] er og udfærdiget vielse brev af uvedkommende præst, for Poul Østergård af Ribe stift, og Karen Hamler Bierring.” (Kongelige bevillinger til ægteskab i forbudne led - Ekstrakt fra Rigsarkivet – K. Kermit). Om der foreligger slægtskab mellem Poul Østergaard og Karen Bering skal nærmere undersøges!
1783 december. Østergaard sender præsten Hegelahr 4 folk, som skal 'cavere?' for broderen Anders, der vil giftes med Margrete Hvipschau. Hun er besvangret, så Hegelahr vil ikke, før det vides, hvem faderen til barnet er. Siden Anders er ny enkemand er han muligvis ikke faderen.
1784 broderen og enkemand Anders Østergaard gifter sig i Brande med Margrethe Christensdatter Hvipskov af Grarup
*1784 Mad. Østergaard af Nr. Karstoft bar barn i Skarrild Kirke.
*1786 vies datteren jomfru Charlotte Amalie til Jens Christensen Annexgård – 17. oktober
*1786 Skarrild Kirkebog: ”NB . Om Hans Christopher Nielsen Bryllup bør Østergaard tilskrives om han bør betale Copulationspenge”
1787 juli, er på Nr. Karstoft i folketællingen
1788 25. maj, Hr. Lange nævnes på Nr. Karstoft (datter bar barn)
1789 Lars L. J. Lange ejer Nørre Karstoft, han boede der.
*1789 søn sammen med Karen Bering - Ambrosius Dahl - fødested pt. ukendt! Jf. skiftet efter Poul Østergaard i 1797, hvor han er 8 år. Han kan evt. have været "undervejs" i 1781, hvor de bliver gift.
*1792 nævnes til Klode Mølle ved broderen Anders Jensen Østergaards skifte - Anders Jensen Østergaard i Bæktoft i Skarrild sogn. 23.7.1792, hvor Poul Østergaard er formynder. (Brejl lnr. 1199)
*1796 Unavngivent barn begravet den 29. juni – 6 uger gl. på Bording Kirkegård
1797 Østergaard død i Bording Mølle
*1797 Poul Østergaard i Bording Mølle. 5.2.1797. III, fol56B, 59B, 62B, 72B, V, side 162.
E: Karen Bering. LV: Jens Clausen, degn, Arild Timmermann i Klode Mølle. B: Ambrosius Dahl 8. Første ægteskab med [Anne Dorthe Liebe, skifte 16.11.1774 lbnr.605]. B: Margrethe 40, Poul, uvist hvor, Charlotte g.m. Jens Neesgaard, snedker i Skarrild, Oluf Secher, uvist hvor, Jens 28 i Ravnholt. (Brejl)

Opsummering:
1736c født
1758-66 på Nr. Karstoft, Skarrild sogn
1766-68 ? Hammergård, Hammer sogn
1770 - 1772? Vejen mølle, Vejen sogn, ca. 50 km syd for Skarrild
1773? - 1787 Nr. Karstoft, Skarrild sogn, svogeren lader ham, som det ser ud, bo videre der
*1792 Klode Mølle
1797 død i Bording mølle

----

Der er stadig nogle uafklarede forhold, som jeg vil søge videre omkring.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/11/2008 12:09
Hej John,

dine mange oplysninger hjælper meget på kronologien.
Et sted skal min angivelse med 16 år rettes til 17 år, som Karen Bering er på det tidspunkt hun nævnes først i kirkebogen. Født juni, nævnelsen september.

Brande Kirkebog, 1788, 31. oktober
20 d: 31 octobr havde Sr. Povel Østergaard af sin 3die Husture Karen Matens Datter Biering en søn til Daaben blev kaldet Annus Ambrozius Dahl baaren af Frue Stiernholm paa Hastrup, Fadderne Forvalter Hr. Niemann paa Hastrup, Sr. Søren Busch i lille Langkiær Sr. Kiersgaard paa Brandholm, og Mad: Breum Præstens Hustru i Brande.

Poul Østergaard flyttede altså fra Karstoft først til Brande.
Han omgav sig med fine folk, som man ser ovenfor.
Han boede i Brandlund:

Brande Kirkebog, 1789, 4. februar
6. d. 4 Februar have Præsten Hr. Jens Breum af sin første Husture Kierstine Anders Datter Alle en Søn til Daaben, blev kaldet Friderich baaren af Mad: Kiersgaard paa Brandholm, Fadderne Sr. Povel Østergaard i Brandlund. Sr. Søren Busk i lillle Langkier og Mad: Tomassen Degnens Hustrue.

Brande Gårdhistorie, Hefte 9, Brandlund, side 9-10, Matr. 1A, "Overgård"
Skøde: 24.6.1789 tinglyst 6.11.1789 fra Hastrup til Poul Østergaard på en gård i Brandlund, som Søren Simonsen forhen har beboet.

Auktionsskøde: 26.10.1789 tinglyst 6.2.1807 fra Poul Østergaard til Johan Jørgensen i Breinhoved på en gård i Brandlund med 10 fag stuehus og 10 fag ladehus, hartkorn 2 0 1 2 1/2.

Auktionsskøde:
Nicolai Christian Carøe, Deres Kongelige Majestæts Bestalter, Byfoged i Vejle og Herredsfoged i Nørvang og Tørrild Herreder, samt Birkesommer og skriver ved Thirsbæk og Christian Malte Kragballe Deres Kongelige Majestæts Byskriver i Vejle og Herredsskriver udi forbemeldte Nørvang - Tørrild Herreder, Giør vitterligt at Anno 1789 den 6.te Mai blev af os ifølge Ejeren Sr. Poul Østergaard i Brandlund hans Begiæring foretaget offentlig Auction over et Sted i Bemeldte Brandlund "Overgaard" Kaldet. Samme Auction var i forvejen ved Placaters Udstedelse behørig Publiceret. For Liebhaverne blev oplæst de til Auctionen forfattede Conditioner, hvorefter adskillige Opraab, Bud og Overbud var gjort Johan Jørgensen i Breinhoved som højstbadende blev tilslagen det forannævnte Sted for den Summa 191 Rdl. Og da Kiøberen med Incassasorens Qvittering har bevist at have betalt fornævnte Kiøbesumma Et Hunderedeog halvfemsindstyve og en Rigsdalter, saa sælger, skøder og afhønder vi herved paa embeds Vegne fra Sr. Poul Østergaard og Arvinger til Johan Jørgensen og hans Arvinger fornævnte Sted "Overgaard" kaldet i Brandlund Bye, Brande Sogn, Nørvangs Herred og Coldinghuus Amt, staaende for Hartkorn 2 Tdr. 1 Fdk. 2 1/4 Album med tilhørende Bygninger nemlig 10 Fag Stuehus i øster og 10 Fag Ladehus, samt alt anden Ret i Mark og Hede, Mose og Kiær med videre, alt benævnt, hvilket alt herefter skal følge og tilhøre forbenævnte Johan Jørgensen og Arvinger, som en lovlig indkiøbt Ejendom, som Sr. Østergaard og Arvinger efter Loven bør hjemle. Til Bekræftelse under vore Hænder og Forseglinger.
Datum Vejle den 26 October 1789
M.C. Carøe. -- C. M. Kragballe (LS)
Forevist ved Udlægningsforretningen i Vejle den 25.de Juli 1793.
H. M. Lange
Forevist ved den begyndte Auctionsforretning i Brandlund 10.de August 1793 og ordlydende Copier af samme er meddelt til indlemmelse i Auctionsprotocollen.
H. M. Lange

NB. Paategnet at for Sælgeren Poul Østergaard er ingen Skøde læst paa noget Sted med saadant Hartkorn som heri er nævnt, men er indbemeldte Hartkorn af den samme under 24.de Juni 1789 af Stjernhom tilskødede Gaard i Brandlund, dens Hartkorn 3 Tdr. 1 Fdk. 2 1/2 Alb., der mangler herpaa Amtets Paategning om at Gaardens Parcellering er bevilget, inden hvilket Skødet er ugyldigt ifølge Placaten af 2.den August 1786. Desuden har Poul Østergaard ved en Pantebogen endnu gældende Obligation af 25.de Juli 1789 med 1.ste Prioritets Ret for 590 Rdl pantsat ovennævnte ham tilskødede Gaard med sit fulde Hartkorn hvoraf følger at naar det heri solgte Hartkorn er af den, af samme ogsaa videre indbefattet under Pant for disse 590 Rdl.

Det er lidt mærkeligt at to tredjedele af en gård med pant på 590 rigsdaler sælges for 191 rigsdaler. Det er måske grunden til udlægsforretningen fire år senere. Poul har været forgældet.

Den 14. juni 1789 nævnes Johan Jørgensen af Brandlund som fadder i Brande kirkebog. Da må Poul Østergaard med familie allerede være flyttet væk.

Min passus om en anden bror Peder bliver jeg nødt til at trække tilbage. Se ovenfor og link, som er min side:
http://www.pappelsoft.de/jensp/brandeGaendringer.htm
Sidetallet skulle være 23 eller 74 i den referens. Men i Brande Gårdhistorie står "P. Østergaard" ikke Peder. Hvem den Peder Østergaard er der bliver gift i Brande 1775 med Mette Christensdatter af Brandlund ved jeg ikke. Jeg ville tro, jeg har haft en grund til at skrive sådan, men jeg kan ikke finde den igen.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Poul Østergård til Nørre Karstoft
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/11/2008 13:02
Hej John,

Kurt Kermit udskrift fra jyske registre:
348
Samme dag er og udfærdiget vielse brev af uvedkommende præst, for Poul Østergård af Ribe stift, og Karen Hamler Bierring. 21 september 1781.


http://www.kkermit.dk/jyske-reg-08.htm
tror jeg skal forstås sådan, at en uvedkommende præst, dvs. ikke sognepræsten i Skarrild eller Nr. Omme, har foretaget vielsen. Der står nemlig ikke som andetsteds "uanset at de skal være sødskende børn". Præsten i Skarrild Hegelahr og Østergaard har vel allerede været fjender i 1781. Derfor også konflikten i 1784 over broderen Anders vielse til Margrethe Vipskov.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Herredsfoged Lyster, Hammerum Herred samt Hr. Søltoft i Brande ca. 1760 og
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 01/12/2008 10:15
Villy skrev:

Den 14. juni 1789 nævnes Johan Jørgensen af Brandlund som fadder i Brande kirkebog. Da må Poul Østergaard med familie allerede være flyttet væk.

Ingen tvivl om at de på dette tidspunkt flytter til Klode Mølle, jf. min tilføjelse til kronologien:

*1789 9. juli. Poul Østergaard får skøde på Klode Mølle fra Willads Mehl (som i 1786 købte den af stud. theol. Niels Windfeldt). Poul Østergaard pantsatte den – tilsyneladende straks - til David Davidsen i Barrit præstegård og Arild Timmermann fra Mariager, hvilken sidste fik skøde 24.6.1799 [formentlig efter Poul Østergaards død i 1797] og senere den 18.6.1804 i København solgte Klode mølle til Henrik Langballe, tidligere købmand i Århus. Kilde: Erik BROCH, ”Fra Viborg Amt” 1964 se:

http://www.engesvangarkiv.dk/read_tekst.php?page=69

Nævnte Arild Timmermann er iøvrigt lavværge for Karen Bering ved skiftet efter Poul Østergaard. Og han findes i FT 1801 på Klode Mølle, Kragelund, Hids Herred, Viborg Amt.

Andre tilføjelser til kronologien:

*1797 Møller og gårdejer Knud Andersen Alken og hustru Ellen Andersdatter i Bording Mølle får en datter døbt den 25. maj. Disse har således overtaget Bording Mølle umiddelbart efter Poul Østergaards død tidligere på året.
*1797 den 3. oktober bliver Jens Poulsen Østergaard viet til Inger Nielsdatter i Bording Kirke (AO-145)


Det er temmelig uvist, hvor Karen Bering og hendes søn tager ophold efter Pouil Østergaards død i 1797. Jeg har indtil videre forgæves søgt dem i FT 1801.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk