hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 28/01/2014 22:12
Min 3 tip-oldefar Søren Nielsen i kirkebogen kaldt Søren Schousbøll eller Søren Nielsen Kollund blev begravet på Rind Kirkegård d. 04.01 1781 69 år gammel. Han var gift med Anne Jensdatter Schophuus, døbt 22.12 17 i Rind og begravet 23.10 1803 samme sted. De blev viet 23.07 1767 i Rind Kirke. Et af deres børn var Anne Magdalene Sørensdatter døbt 29.07 i Rind Kirke. Hun var gift 1. gang med Thomas Knudsen i Lind. Han var sognefoged. De er mine 2 tip-oldeforældre.

Anne Scophuus har kendte aner. Men Søren Scousbøll åbenbart ikke. Eller skulle der være nogen, der har oplysninger om ham?

På forhånd tak. Poul Erik Pallesen.
 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/01/2014 23:29
Navnet kunne vel antyde, at han har rødder i Vester sogn i Nørvang herred.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/01/2014 11:00
Hej Poul Erik,

Ejnar Bjerre om Skovsbøl:
I 1714 var det endnu Mads Pedersen, der var fæster sammen med Jens Thomsen. Men samme år blev Mads Pedersen afløst af Niels Sørensen fra Knob ved Bryrup. Der var hans kone også fra, men hendes navn kendes ikke. Mads Pedersen døde i 1715 og blev begravet d. 1. dec., 60 år gl. Jen Thomsen hører man heller ikke mere til fra 1715, men han må være flyttet fra sognet, han døde ikke i Vester.
Niels Sørensen fik datteren Cathrine i 1714, hun blev døbt d. 10. juni. Kirsten blev født i 1717 og døbt d. 8. aug. Cathrine blev født i 1719 og døbt d. 11. april. En tvilling til Kirsten døde d. 8. aug., inden den blev døbt. Den første Cathrine og Kirsten døde i 1718, og de blev begravet samme dag d. 6. juni.
Niels Sørensen og hans kone flyttede til Katballe i 1719, dengang hed Katballe Lille Lindet. I stedet for ham blev Niels Jensen fæster på Skovsbøl. ...

Jeg har ikke fundet Knob i Bryrup, men Knop i Vrads sogn.
Ejnar Bjerre om Katballe:
Omkring 1720 blev Jens Jensen afløst af Niels Sørensen. Antagelig er Jens Jensen flyttet til Skovsbøl, så det var ham, der døde der i 1740 og blev begravet d. 2. jan. 1741. Han var født i 1690. Niels Sørensen fik en søn, der blev døbt Seyer Seyersen i 1722. Han blev døbt d. 8. febr. I 1724 fik han sønnen Niels, der blev døbt d. 24. sept. Svenning blev døbt d. 11. maj 1727. Peder blev døbt d. 22. okt. 1730. Niels Sørensen havde før boet i Skovsbøl, der fik han 3 døtre og et navnløst barn, der døde ved fødslen. Kun en af døtrene, Cathrine, levede. Niels gik under navnet Niels Skovsbøl, men han kom fra Knob i Vrads herred, og måske rejste han dertil, da han forlod Katballe omkring 1740.
Hverken Niels Sørensens eller Jens Jensens hustru omtales ved navn i kirkebogen. Niels Sørensens svigermor hed Karen Ibsdatter, men det er ikke lykkedes at finde, hvor hun var fra, og hvem hun var gift med. ...

Din Søren Nielsen må være født ca. 1712. Kirkebogen i
Thyregod begynder 1714 og der er han ikke født. Men
Ejnar Bjerres Niels Sørensen kommer først til Skovsbøl
i 1714 fra Knob i Vrads sogn.

I Vrads kirkebog ses Niels Sørensen ikke umiddelbart:
http://www.milloup.dk/bf/vinbryvrads/vrads1693-1729.htm

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 29/01/2014 19:48
I 1779 dør Søren Nielsen i Kollunds datter 21 år gammel. Navn ikke opgivet. Det kunne være Anne Schophuus' datter af første med Jens Lauritzen.

Men Søren kunne jo også være tidligere gift, selv om det ikke er anført ved ægteskabet med Anne Schophuus.


Der er desværre sket en fejl med dette indlæg. Jeg har prøvet at rekonstruere den oprindelige tekst. Men det er vist ikke lykkedes helt ud.?

mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 29/01/2014 23:34
 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/01/2014 22:13
Hej Poul Erik,

jeg tror ikke, man kan slutte at Niels Sørensen i Skovsbøl,
Vester sogn ikke har en søn Søren. Ingen af hans senere
sønner kaldes Søren og han skal egentlig have en søn Søren.
Han er jo allerede gift, da han kommer til Skovsbøl, så (også
efter Søren Nielsens alder) han skulle egentlig have en søn
Søren født før 1714. Hvor han evt. har fået denne søn er så
et spørgsmål, det kan have været i et andet sogn end Vrads.
Jeg ved ikke, hvorfor Ejnar Bjerre skriver Bryrup, men han må
have set en fæsterliste af Rørbæk hovedgård eller lignende.
Jeg har ikke undersøgt Bryrup kirkebog, der findes på den tid.

Søren Nielsen er ca. 55, da han bliver gift i Rind, så det
skulle være mindst 2. gang. Men det ville være en god afsikring
at se om han evt. kunne lokaliseres i Vrads, Bryrup eller Vinding
eller evt. et andet sogn i Vrads herred, hvor hans evt. første kone
så skulle være død i 1767 eller kort før.

Venlig Hilsen
Villy
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2014 22:36
Poul Erik Pallesen skrev:
Han var gift med Anne Jensdatter Schophuus, døbt 22.12 17 i Rind og begravet 23.10 1803 samme sted.

Mon ikke det skulle være døbt 22.12.1729.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 29/01/2014 22:37
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 29/01/2014 22:45
Til Villy.
Stærkt ræsonneret! Det er en undersøgelse værd.

Til Arne.
Mit tastatur har det med at svigte. Jo 22.12 1729.

Tak til begge. V.h. Poul Erik.

 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2014 23:28
Poul Erik Pallesen skrev:
I 1779 dør Søren Nielsen i Kollunds datter 21 år gammel. Navn ikke opgivet. Det kunne være Anne Schophuus' datter af første med Jens Lauritzen.

I skiftet efter Jens Lauridsen 1764-66 nævnes 4 levende og 2 døde børn. Een dør i 1781, og tilsyneladende lever de tre andre stadigvæk på det tidspunkt. Men der er noget med navnene der ikke passer.

384 Jens Lauridsen i Kollund i Rind sogn. 4.12.1766, fol.237B.
E: Anne Jensdatter. B: Else Marie, Else, Maren, Abelone. FM: Ib Pedersen Høgild i Øster Høgild, Laurids Jensen Hundkær. Der er allerede holdt skifte efter afdøde 7.7.1764 af stedets husbond Morten Jacobsen Skaarup, men da to døtre Karen Jensdatter og Malene Margrethe Jensdatter nu er døde, genoptages skiftet og arven efter dem fordeles.
[Jvnfr. det nedenfor stående burde det være Karen og Abelone der er døde og Malene Margrethe der stadigvæk lever.?]

Senere tilføjelse:
Men kirkebogen siger, at det er Magdalene Margrethe der er død.(06 jul 1766). Abelone må så være hende der 10 jun 1791 bliver viet til Svend Nielsen fra Vraa. Hun dør så i Gjellerup i april 1805. Og ved skiftet efter hende nævnes Christen Michelsen fra Rind om børnenes morbror (=mosters mand). Det må så være ham der 10 jun 1791 bliver gift med Maren.
[nr. 4 i skiftet herunder må så være Abbelone og ikke Malene?]


737 Else Jensdatter i Kollund i Rind sogn. 7.2.1781, fol.19B.
A:
1) mor Anne Jensdatter på stedet
2) søster Else Marie Jensdatter g.m. Mads Jensen i Grarup i Brande sogn
3) søster Maren Jensdatter
4) søster Malene Margrethe Jensdatter
5) halvsøster Anne Malene Sørensdatter
6) halvsøster Karen Sørensdatter.
Afdøde havde arv efter far Jens Lauridsen, skifte 4.12.1766 lbnr.384.


Fkt-1787; Brande - Blesberg ; 1;
474; Mads Jensen; m; 42; gift,1; Mand / Bonde og Gaardbeboer
475; Else Marie Jensdatter; k; 38; gift,1; Hustru
476; Jens Madsen; m; 8; ugift; Søn
477; Kirstine Madsdatter; k; 4; ugift; Datter
478; Abelone Madsdatter; k; 1; ugift; Datter
[familien har tidligere boet i Grarup, de ældste af børnene er født der]

Men Søren kunne jo også være tidligere gift, selv om det ikke er anført ved ægteskabet med Anne Schophuus.

Der står heller ikke noget om det i skiftet efter ham, men det beviser vel i sig selv ikke noget. Hvis han har vært gift før er der jo skiftet på det tidspunkt, men det plejer dog at være nævnt også ved senere skifter.

736 Søren Nielsen i Kollund i Rind sogn. 7.2.1781, fol.17.
E: Anne Jensdatter. LV: Ib Pedersen Skærbæk i Øster Høgild. B: Anne Malene 10, Karen 8. FM: Jens Sørensen i Kollund. Enkens første ægteskab med Jens Lauridsen, [skifte 4.12.1766 lbnr.384]. Af børn nævnes Anne Jensdatter, [fejl for Else Jensdatter], der nu er død, [skifte 7.2.1781 lbnr.737].


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 30/01/2014 01:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 30/01/2014 00:09
Hej Arne. Det var interessant læsning. Mange tak. Det vil jeg studere i morgen. God nat.
 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Vera K. Madsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 03.12.12
Lagt på d. 30/01/2014 08:58

Hej Poul Erik.
I mit "papirlaps"system kan jeg se, at jeg har nogle spredte oplysninger om aner til din Søren Nielsen.
Foreløbig tror jeg, du har ham og hans familie i flg. 2 skifter fra Tørrild Herred, Engelsholm (v. Erik Brejl):

lb. nr. 239, Anne Michelsdatter, Kærbølling, 1741 og
lb. nr. 252, Niels Sørensen Skovsbøl, Kærbølling, 1754

Mvh
Vera K. Madsen
 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 30/01/2014 14:34
Hej Vera!

Bingo. Det er jo ham, Niels Sørensen , som også Villy har gjort opmærksom på. Men nu med det afgørende bevis, sønnen Søren født ca. 1712. Navnene på Sørens mor og søskende, stedmoder og halvsøskende er en interessant ekstragevinst. Er det det tilfældigt at du har disse skifter i din samling af "papirlapper"? Eller er denne Niels Schousbøll en ane måske? Jeg bliver jo nysgerrig. Men under alle omstændigheder, tak for hjælpen.

Jeg er ikke færdig med at studere skifterne, som Arne har sendt mig. Men sådanne papirer er jo med til at skrive fortællingen om Ane Schophuus, hendes liv, hendes mænd og de mange børn.
Det handler om overlevelse.

M.v.h. Poul Erik.



 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 30/01/2014 16:14
Hej Vera,

det var et rigtigt fund.
Der er lidt mere om Niels Sørensen Skovsbøl i Katballe, Vester sogn:
Katballe blev regnet for et bol i jordebogen, Jens Jensen havde svaret den fulde landgilde, men efter at Johan Jacob Sejer den ældre var død i 1727, overtog Niels Sørensen inspektionen over Rørbæk bøndergods, og så slap han for at betale landgilde.
D. 8. april 1739 nævner birkedommer Stribolts enke i Rørbæks jordebog en ny fæster i Katballe, det var Jens Jensen, men han var der så kort tid, at det er umuligt at vide, hvem han var.

Citat fra Ejner Bjerres gårdhistorie, Thyregod og Vester sogne.

Dvs. Niels Sørensen Skovsbøl er flyttet fra Katballe, Vester
før april 1739 og han ses jo allerede i jan. 1741 i Kærbølling,
Bredsten sogn. Sejer hedder herremanden på Rørbæk gods,
som han fæster af og arbejder for, derfra navnet på den ene
søn.

Jeg har fundet Niels Sørensen Skovsbøl begravet i Bredsten,
men ikke konen Anne Mikkelsdatter. Af de tre børn med hans
2. kone ses (så vidt jeg kan se) kun det tredje barn Rasmus
German *1753 i Kærbølling indført i kirkebogen. Jeg har brugt
Gert Hviids udskrift af Bredsten kirkebog, den findes her på
hammerum-herred.dk.
På grund af aldrene i skiftet efter konen Anne Mikkelsdatter
ses at Søren Nielsen må være født 1710c og Karen 1712c, for
de er begge født før Skovsbøl.

Her er en oversigt:
Katballe senere matr. 2 Rørbæk, mellem 1 og 2 tønder hartkorn.
1720c - 1738 Niels Sørensen Skovsbøl *?Knob, ?Vrads †1754 Kærbølling, Bredsten.
--- Havde vel først et fæste i Vrads herred, to første børn født der
--- Fra 1714-20c fæste i Skovsbøl, Vester derfra tilnavnet.
--- Gift 1. 1710- med Anne Mikkelsdatter †1741 Kærbølling datter af Karen Ibsdatter.
------ Søren Nielsen *1710c †1781 Rind gift 1767 i Rind med Anne Jensdatter Schophuus *1717 Rind †1803 Rind.
------ Karen Nielsdatter *1712c †1742-54, gift 1741+ til Løvet, Grædstrup med Hans NN
--------- Anne Marie Hansdatter
------ Cathrine *1714 Skovsbøl †1718 Skovsbøl
------ Kirsten *1717 Skovsbøl †1718 Skovsbøl
------ Cathrine Nielsdatter *1719, lever 1754 ugift
------ Seyer Nielsen *1722 Katballe, lever 1754
------ Niels Nielsen *1724 Katballe, lever 1754
------ Svenning Nielsen *1727 Katballe †1798+ Ljørslev?, tjener 1747 på Hvolgård, Langskov sogn (udlagt far i Gadbjerg), gift med Johanne Marie Stensdatter *1716c †1798+ Ljørslev?, bosat Ljørslev, Thisted amt
------ Peder Nielsen *1730 Katballe, lever 1754
--- gift 2. 1741-46 med Anne Cathrine Rasmusdatter
------ Anne Marie *1747c
------ Kirsten *1750c
------ Rasmus German *1753 Kærbølling (ikke fundet i FT 1787)

Her er nogle udskrifter:
Bredsten kirkebog 1753
Dom: 6ta post Trinit: bar Schantezes hustru Niels Schousbølls Søn Rasmus Gierman i Kierbølling. Test: Anders Bonde. Jep Hansen. Thomas Xstensen og hustru og Pig, alle af Kierbølling.

Bredsten kirkebog 1754:
d: 20 Dec: blef Niels Schousbøll begravet.

Ringive, Gadbjerg og Lindeballe kirkebog:
1747 den 16 maj blev Anne Marie Thomasdatters uægte barn af Gadbjerg hjemdøbt navnlig
Thomas formedelst svaghed og feria 2 pentacostes ført til kirke af Mette Margrethe Jesdatter. Blev udlagt til barnefader Svenning Nielsen Skousbøll på Hvolgård tjenende.

Okt. 2015, dette har vist sig at være forkert:
Thisted, Morsø Sønder, Ljørslev, Ljørslev Bye, , 6, FT-1787, B2689
Svenning Nielsen 61 Gift hosbonde Bonde og gårdbeboer
Johanne Marie 71 Gift madmoder
Johanne Mortensdatter 32 Ugift tjenestefolk
Mads Christensen 26 Ugift tjenestefolk Landsoldat
Steen Johan 10 tjenestefolk

Okt. 2015, dette har vist sig at være forkert:
Jyske registre. År 1798:
11
Testamente for Svenning Nielsen, og hustru Johanne Marie Stensdatter af Ljørslev sogn i Thisted amt. Da de begge er højaldrende og skrøbelige, har de været nødsaget til, med deres husbonde hr Gattrup til Højris, hans vilje og samtykke, at afstå deres bondegård med sin udvendige besætning til Jens Pedersen Møller af berørte Ljørslev, imod de får deres ophold der med al fornøden pleje af øl og mad, varme og opvartning, indtil deres død, da de til ham og hustru har fattet en stor fortrolighed og kærlighed, har de besluttet at de skal arve dem, de skal betale deres gæld og besørge dem begravet 5 januar 1798.

I stedet noget rigtigt (Brejl Præstø Amt gejstlig, Bjæverskov herred, Sædder sogn):
108 Christine Marie Pihl i Algestrup. 23.11.1772, fol.185, 219.
E: Svenning Skovsbøl, skoleholder i Algestrup. B:
1) Anne Elisabeth Skovsbøl 10
2) Karen Skovsbøl 7.

Præstø, Bjæverskov, Haarlev, Haarlev, , 40, FT-1787, B4010
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Svening Schousbølle 60 Enke(mand) Skoleholder


Venlig Hilsen
Villy

Redigeret af vms d. 16/10/2015 13:53
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Vera K. Madsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 03.12.12
Lagt på d. 30/01/2014 18:04

Niels Sørensen var fuldmægtig på Risager - i den gamle Johan Jacob Sejers tid - det fremgår af en sag i 1720 mod Kristen Kristensen i Koutrup, (set i Nygård Sedler).
Niels Sørensen er ikke blandt mine aner, men tæt på og samtidig med flere, bl.a. Niels Villadsen på Risager omkring samme tid.
Men det er en interessant slægtslinje du her står overfor, og som kan føres flere led længere bagud. Jeg finder gerne flere oplysninger frem efterhånden som du kommer til det.
En Søren Nielsen blev i øvrigt i 1748 gift med Else, Niels Madsens datter i Kærshoved, Vrads, men om det er "din", ved jeg ikke ;-)

Mvh Vera
 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 30/01/2014 23:00
Til Villy og til Vera.

Rigtig mange tak for hjælpen. Nu Har jeg noget at arbejde med.

og Vera skriver:"Men det er en interessant slægtslinje du her står overfor, og som kan føres flere led længere bagud. Jeg finder gerne flere oplysninger frem efterhånden som du kommer til det." - Tak for tilbuddet om yderligere assistance. Det kunne blive nødvendigt.

Til Arne.

Du skriver: "I skiftet efter Jens Lauridsen 1764-66 nævnes 4 levende og 2 døde børn. Een dør i 1781, og tilsyneladende lever de tre andre stadigvæk på det tidspunkt. Men der er noget med navnene der ikke passer.

384 Jens Lauridsen i Kollund i Rind sogn. 4.12.1766, fol.237B.
E: Anne Jensdatter. B: Else Marie, Else, Maren, Abelone. FM: Ib Pedersen Høgild i Øster Høgild, Laurids Jensen Hundkær. Der er allerede holdt skifte efter afdøde 7.7.1764 af stedets husbond Morten Jacobsen Skaarup, men da to døtre Karen Jensdatter og Malene Margrethe Jensdatter nu er døde, genoptages skiftet og arven efter dem fordeles."

Den datter Maren der nævnes i skiftet har jeg ikke fundet døbt i Rind i perioden 1755 til 1764.

Anne Schophuus får et uægte barn, Karen, i 1766. Hun dør spæd og begraves 20.05 1766 i Rind. Barnefaderen er Niels Kiær. Hvem er han mon? Kunne det være Niels Enevoldsen Kiær?

M.v.h. Poul Erik.


 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/01/2014 00:12
Poul Erik Pallesen skrev:
Anne Schophuus får et uægte barn, Karen, i 1766. Hun dør spæd og begraves 20.05 1766 i Rind. Barnefaderen er Niels Kiær. Hvem er han mon? Kunne det være Niels Enevoldsen Kiær?

Niels Kiær er den tid 99% sikkert Niels Enevoldsen i Baggeskjær. Men han er på det tidspunkt gift og får selv børn i den periode, så det ville nok have givet anledning til "lidt" snak i krogene.

Men hvor har du det fra. Jeg formoder da, at det er den Karen der er nævnt som død i skiftet, og som er ægtefødt datter af Jens Lauridsen. Magdalene Margrethe dør iøvrigt 2 måneder senere. Og derefter bliver skiftet så genoptaget.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 31/01/2014 00:14
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 31/01/2014 08:58
Hej Arne.

Jeg har det fra en tråd, som kørte på DIS i 2002: "20/5-1766. Niels Kiærs dødfødt datter og Ane Schophuuses datter Karen."

Dette har fået mig til at tro, at der var tale om deres fælles barn. Men af Kirkebogen fremgår det jo, at der er tale om 2 forskellige børn. Beklager.

Niels Baggeskiær er familie (bror) til en af mine aner i Thyregod Sogn. Både han og Anne Schophuus skulle hermed være "renset". Uha, fæl historie at sætte i omløb!

Maren søger jeg stadig.

Christen Simmelkjær nævnes ofte i forbindelse med Schophuus'erne. Her ved en dåb:

1761

Malene Magrete f. 28/6 Far: Jens Lauritzen i Kollund Fadd. : Provstinden bar b., Chr. Simelkiær og hans karl, Inger Nørgaard og dtr., Bergite Kierstine Skophuus.

Hvem er han, Chr. Simmelkjær? Kunne han være slægtning til familien Schophuus fra Sunds?

V.h. Poul Erik.





 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/01/2014 11:21
Christen (Pedersen) Simmelkjær har vi haft fat i et par gange. Han tilhører kredsen af velhavende hosekræmmere i Øster Høgild.

Han har udover handelsrelationer også een eller anden familiemæssig relation til Skophusfamilien, men jeg kan ikke rigtig hitte ud af hvordan det hænger sammen. Jeg tror han måske er gift med en enke efter en 'skophus-mand' som vi ikke kender, eller han har måske tidligere været gift med en 'skophus-pige' som vi ikke kender.

Der er jo også een eller flere andre Skophus'er vi ikke har fået placeret. Om disse overhovedet er en del af Lassen / Madsen familien, om de tilhører en helt anden familie med tilknytning til stedet ligger heller ikke helt klart.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 31/01/2014 11:40
Hej Vera,

du skriver:
... interessant slægtslinje du her står overfor, og som kan føres flere led længere bagud.

om Søren Nielsen og faderen Niels Sørensen.
Det ville da være overordentlig interessant at høre
lidt om det der længere bagude?

Venlig Hilsen
Villy
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Poul Erik Pallesen
Medlemmer

Antal indlæg: 39
Bopæl:
Tilmeldt: 09.03.12
Lagt på d. 31/01/2014 13:53
Enig med Villy. Nogle spor ville være fint. V.h. Poul Erik.

 
Forfatter RE: Hvor kom Søren Nielsen Schousbøll fra?
Vera K. Madsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 03.12.12
Lagt på d. 31/01/2014 16:05

Jamen, naturligvis.
Niels Sørensen var født i Knob, Vrads sogn ca. 1680-90.
Faderen: Søren Nielsen Knob, f. o. 1651, død 1699, 48 år.
Moderen: Kirsten Pedersdatter, f. o. 1666, død 1730 i Davding, 64 år.

Et skifte, 1730, Skanderborg Rytterdistrikt, lb. nr. 1445:
Kirsten Pedersdatter i Davding.
E. Steffen Jensen

Af 1. æ.sk. (m. Søren Nielsen Kno:
Niels Sørensen, Lille Lindet
Anne Sørensdatter i Haustrup (Hun blev 1704 g.m. Hans Bertelsen, Haustrup, Ø. Nykirke).
Maren Sørensdatter Gift 1710 med Thomas Pedersen i Damgård, Ø. N. på Rørbæk gods.

Af 2. æ.sk. med Peder Nielsen af Davding:
Kirsten, g.m. Peder Thomsen i Grædstrup.
Søren, 25 og Karen, der var død.

I 3. æ.sk. gift med Stephan Jensen af Davding.
Her døde Kirsten Pedersdatter så i 1730, 64 år gammel.

Stephan Jensen Knob i Davding døde 1747, 70 år gl.
Han var muligvis søn af Jens Andersen i Davding, der var herredsfoged o. 1670.

Spørgsmålet er så om Søren Nielsen Knob har været søn af herredsskriveren Niels Jensen i Ll. Thorlund. Der er interessant læsning i Vrads herreds tingbog omkring 1680. (Se fx lb.nr. 881)

Mvh Vera
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk